Társoldalunk:
Hírlevél

A Mercedes gatyába rázná a költségkorlátozási egyezményt

2011.09.30. 17:31

Miután komolyan vették a leépítést, aggódnak amiatt, hogy más élcsapatok a nem elég szigorú ellenőrzést kihasználva túlköltekeznek.

A Mercedes szerint szigorúbban kell ellenőrizni a csapatok önkéntes költségkorlátozási egyezményét, az RRA-t, mert amíg nem tudják átlátható módon betartatni, egyesekben óhatatlanul megmarad a gyanú, hogy mások a megengedettnél több pénzből gazdálkodnak.

Az RRA-t a korábbi FIA-elnök, Max Mosley által indítványozott, de meghiúsult költségplafon alternatívájaként vezették be. A Red Bull-lal kapcsolatban már többször felmerült a túlköltekezés vádja, amely azonban soha nem bizonyosodott be. Egy holland auditorcég, a Capgemini nemrég lefolytatott egy, az összes csapatra kiterjedő vizsgálatot, csakhogy ennek során nem a konkrét összegeket ellenőrizték, hanem csupán azt vették górcső alá, hogy mindenki egyforma módszertannal méri-e a kiadásait.

A Mercedes a tavalyi szezon előtt jelentős leépítést hajtott végre, hogy igazodjon az RRA-hoz, ezért a csapatfőnök Ross Brawn aggódik mások esetleges túlköltekezése miatt, mert úgy véli, a versenyzésre fordított összeg nagyban befolyásolja a pályán nyújtott teljesítményt. Ezért az istállók könyvelését szerinte éppolyan alaposan kellene ellenőrizni, mint az autóik technikai szabályosságát.

"Az aerodinamikai tesztelés terén már sikerült eljutnunk idáig" - mondta. "Egy svájci egyetem mindegyik csapatnál lefolytat egy vizsgálatot, belenéz a CFD programba, ellenőrzi a szélcsatornában végzett munkát, és megvizsgálja, hogy a kiadott számok megfelelnek-e a valóságnak. Ugyanezt kell elérnünk az RRA-val is - csak így kerülhetjük el az állandó gyanúsítgatásokat és célozgatásokat."

"Ha felidézzük a kipörgésgátló korát, akkor sem tudta biztosan senki, hogy ki használja, ki nem, ezért keresztbe-kasul mentek a vádaskodások. S mivel ezeket képtelenség volt megcáfolni, mindig volt valaki, aki azzal állt elő, hogy 'ti kipörgésgátlót használtok'. Ezt a helyzetet csak a standard ECU bevezetése orvosolta. Azzal megszűnt a probléma, senki nem beszélt róla többet."

KAPCSOLÓDÓ CIKK