Társoldalunk:
Hírlevél

A fiatalok, az autó és az óvatosság rontják el Schumacher játékát

2011.05.18. 14:55

Már négy futam lement az F1-es szezonból, de a hétszeres világbajnok Michael Schumacher eddigi teljesítménye nem túl meggyőző. Pedig egyáltalán nem megy rossz időket, még úgy sem, hogy az autója nem az igazi. Az [origo]-nak nyilatkozó versenyzők szerint nehéz helytállni a mostani mezőnyben, mert sok a tehetséges fiatal, az pedig természetes, hogy korábbi gyorsasága kicsit megkopott. Mit várhatunk még Michael Schumachertől?

Forrás: AFP
Amikor még minden szép volt: utolsó világbajnoki címét 2004-ben szerezte

Amióta Michael Schumacher visszatért a Forma-1-es világbajnokságba, teljesítménye folyamatos téma a szurkolók és újságírók körében. A dicső visszatérés elmaradt, sőt a jelenlegi helyzet szerint már Schumacher renoméja sem a régi, bár az F1-es versenyzők és csapata folyamatosan védelmükbe veszik a sporttág egyik legnagyobb alakját. 

Schumacher régen és ma

Michael Schumacher 1991-ben kezdte Forma-1-es pályafutását, első versenyén rögtön a hetedik rajtpozíciót szerezte meg a gyengécske Jordannel. A futamon 400 méter után kiesett, de a következő hétvégére már leigazolta a Benetton, amellyel 1994-ben és 1995-ben világbajnok lett. 1996-ban átigazolt az akkor igencsak szenvedő Ferrarihoz, amely akkor már 17 éve nem tudott világbajnoki címet nyerni, pedig olyan nagy nevek próbálkoztak ezzel, mint Mansell és Prost. A kezdeti sikertelen év után 1997-ben az utolsó futamon vesztette el a bajnoki címért folyó versenyt, igaz, a Jacques Villeneuve-vel történt ütközése miatt később az egész éves eredményét törölték. 1998-ban nem bírt a szenzációsan teljesítő mclarenes Mika Hakkinennel, 99-ben pedig egy szerencsétlen baleset miatt eltört a lába, ezért  ki kellett hagynia pár versenyt, így akkor sem lehetett bajnok.

2000-től már semmi sem tudta megakadályozni, hogy a bivalyerős Ferrari-csapat támogatását élvezve egymás után ötször megszerezze az egyéni világbajnoki címet. 2005-ben és 2006-ban már nem bírt Fernando Alonsóval, de akkori teljesítményébe is nehéz belekötni, mindvégig harcban állt a bajnoki címért. A német legenda 250 nagydíj alatt 91 futamgyőzelmet aratott, több mint 1300 pontot gyűjtött, 67 alkalommal szerezte meg a pole pozíciót.

2010-től, a visszatérés után

A három év kihagyás után visszatérő Schumacher - bár a köridők alapján nem annyira lassú - valójában csak csekély mértékben emlékeztet korábbi önmagára. A 2010-es szezonban 72 ponttal a bajnokság 9. helyén végzett, átlagosan nyolcadik pozíciót szerzett, miközben az időmérőkön és a versenyeken sem nyert, még dobogós helyeket sem sikerült elcsípnie. 2011-ben, négy futam után még borzasztóbb a mérlege: négy nagydíj alatt egyszer kiesett, majd egy 9., 8. és 12. hellyel kellettbeérnie, így 6 ponttal szerénykedik ebben a szezonban. Az időmérőkön továbbra is szenved, több műszaki hiba miatt eddig a kvalifikáció utolsó körébe, a Q3-ba is mindössze egyszer jutott be.


A Mercedes GP ragaszkodik Michael Schumacherhez, nyugtatgatja, hogy nem lesz semmi baj, csak tegye a dolgát. A Mercedes GP álláspontja érthető, nekik és az F1-nek hatalmas marketing- és PR-fogás a sportág története legnagyobb alakjának visszatérése, talán még a vergődése is. Schumacher ugyanis akkor is hír, ha betlizik egyet, míg arra a kutya sem kíváncsi, hogy az újonc Sergio Pérez ismét zseniálisan autózott.

Forrás: Mercedes GP
Néha ő sem érti, miért lassul

Schumacher aprópénzért versenyez, vagy mégsem?

A hivatalos álláspont szerint a német legenda a versenyzés szeretete miatt tért vissza a versenypályára, a korábbi gázsijának töredékéért írt alá a Mercedeshez. Természetesen a Forma-1-es pilóták pontos fizetését sosem hozzák nyilvánosságra, de a kiszivárgott - és meg nem erősített - információkból azért ki lehet indulni.

A rekordtartó a ferraris csúcsidőszakában körülbelül 40-50 millió eurós fizetésért versenyzett évente, de a német Bild szerint a Mercedeshez 7 millió eurós éves összegért igazolt le. A mostani bére a korábbi ötödét sem éri el, de a Mercedes-alkalmazottak egy rövid ideig így is tiltakoztak a versenyző magas fizetése ellen. Hamar kiderült, hogy a Mercedes így sem járt rosszul, csupán az ajándéktárgyak értékesítéséből gyorsan visszajön a Schumacherbe fektetett összeg.

Schumacher miatt sem kell aggódni, hiszen a szponzorációk révén biztosan ennek az összegnek a többszörösét keresi, bár ezen szerződések értékét még nagyobb homály fedi. Az Auto Motor und Sport szerint a Forma-1 jelenleg legjobban kereső versenyzője Fernando Alonso, aki csak a Ferraritól évi 25 millió eurót tesz zsebre.

Forrás: Mercedes GP
Idén legalább a rajtoknál kiemelkedően teljesített

Bár isztambuli 12. helyezését sokan bukásnak értékelték, a köridőket elnézve Schumacher kifejezetten jól ment, a versenytempójával már régóta nincs nagy gond. Hatalmas forgalomban autózott, mégis versenyben lett volna Buttonnal. Egyetlen hiba bélyegezte meg a teljesítményét, Petrov lekoccolására egyszerűen nincs normális magyarázat. Schumacherre azonban fénykorában is jellemzők voltak hasonló bakik, amit akkor túlzott agresszivitásának tudtak be.

Schumacherrel szemben előszeretettel hivatkoznak arra, hogy csapattársa rendszerint gyorsabb nála, ami részben igaz, de azért körönként 3 tized hátrány az átlagos, és az is inkább csak az időmérőn. Arról valahogyan elfeledkezik mindenki, hogy a csapattárs nem egy átlagos suhanc, hanem a jelenlegi F1 egyik zseniális tehetsége. Az, hogy Rosberg még nem volt világbajnok, az nem hiányzó kvalitásainak következménye, csupán nem ült még olyan autóban, amellyel vb-győztes lehetne. Rosberg semmivel sem rosszabb képességű pilóta, mint Vettel vagy Hamilton, ezt rendszerint az említett vetélytársak is megjegyzik. És ezek a fiúk általában ugyanúgy leverik az időmérőn a csapattársukat, majd a versenyben ott is kiegyenlítődnek az erőviszonyok. Schumacher tempója tehát nem rossz, csak egy őstehetséggel szemben kevés.

Hétszeres világbajnokként mindenki azt várta tőle, hogy három év után visszatérve a rengeteg változáson egy pillanat alatt átlendül, és leveri a fiatalokat. Ez nem sikerült, de ez nem azt igazolja, hogy Schumacher rossz, hanem hogy minden idők egyik legerősebb mezőnyébe cseppent bele. Vettel, Webber, Button, Hamilton, Alonso, Massa, Rosberg és Kubica személyében már a visszatérésének pillanatában is nyolc olyan versenyző volt a pályán, aki megfelelő autóval futamgyőzelemre képes.

Forrás: Mercedes GP
Egyre többször lehet látni gondterheltnek

Schumacher Mercedese sem az igazi, míg korábbi sikereiben egyértelműen a kiváló autói is szerepet játszottak, a Mercedes tavalyi  teljesítménye felejthető volt, és abszolút nem feküdt a német vezetési stílusának.

"Nehéz megítélni, hogy pontosan milyen teljesítmény lenne elvárható tőle, hiszen a modern Forma-1-ben még nem volt arra példa, hogy valaki három év kihagyás után visszatérjen, rengeteg dolog változott" - értékelte a Schumacher teljesítményét Walter Csaba, aki nem csak F1-es szakkommentátor és sikeres túraautó-versenyző, hanem évek óta a Forma-1-es Magyar Nagydíj Szervező Bizottságának elnöke. "Az biztos, hogy nem veszített a képességeiből, de már nagyon erős a konkurencia, nem is egy bajnok autóban ül. Összességében mégis azt mondanám, hogy fantasztikus dolog, hogy valaki több mint negyvenévesen ilyen magas szinten teljesít."

Michelisz Norbert, az egyik legsikeresebb aktív túraautó-versenyző korábban nem volt jó véleménnyel Schumacherről, de a visszatérése óta nagyon tiszteli. "Sokat nem veszített a képességeiből, egyszerűen az új generáció sokkal magasabbra teszi a lécet, sokkal nehezebb itt jól teljesíteni. Az természetes, hogy egy kicsit veszített a gyorsaságából, de azt gondolom, hogy sportemberként bizonyít. Bevállalta ezt a kockázatot, hogy újra bizonyítson magának és mert szereti a versenyzést. Bár az eredmények nem őt igazolják, én mégis többre tartom, mint régebben."

Talmácsi Gábor szerint sem kell Schumachernek magyarázkodnia, nagyon örül neki, hogy még mindig megy. "Igazából sosem tudjuk meg, hogy mi a gond, mert valami van, az biztos. Úgy gondolom, hogy évek teltével a hozzáállás változik, a fiatalos lendület után később már fontossá válik a biztonság is. Szerintem ő most is mindent megtesz, csak pár ember képes arra a teljesítményre a világon, amit ő mutat. Az egyetlen kérdés az, hogy boldog-e ettől. Ha önmagán belül elégedett, akkor menjen, hiszen ő mindig is az a Schumacher marad, aki rekordmennyiségű futamot nyert, és hétszeres világbajnok."