Társoldalunk:

Schumacher nyerte a hatfős amerikai "csatát"

2005.06.19. 19:31

19.40: Flavio Briatore szombaton azt ígérte, amennyiben a Michelin nem hozhat új gumikat, Fisichellát és Alonsót sem engedi elindulni. Ennek dacára mindketten odaááltak a rajtrácsra. A Williams, a Toyota és a McLaren is kint van.

19.43: Schumacher kijelentette, sikán nem fog épülni. A hétszeres világbajnok még nem tudja, mi lesz.

19.47: Mindenki a rajtrácson, Ecclestone szerint természetesen megtartják a futamot. Egy gyerekkórus az amerikai himnuszt énekli.

19.48: Briatore: "A felvezető kör után egyenesen visszamegyünk a boxba." Heidfeld: "Nem tudom, mi lesz. Egyáltalán nem akartunk kijönni, pedig szívesen versenyeznék."

19.50: Norbert Haug: "Vissza fogunk hajtani a boxba." Az RTL riporterének kérdésére, miszerint mennyi idő után, Haug tömören válaszolt. "Hamar. Sajnálom a nézőket, de nem sikerült ésszerű kompromisszumot találni."

19.51: A hírek szerint a Michelin minden csapatát arra kérte, a felvezető kör után hajtson vissza a boxba. Hogy ki tartja be a megállapodást, egyelőre nem tudni. "Ez rajtuk áll" - mondta a Michelin egyik technikusa.

19.55: Peter Sauber: "Ez katasztrófa a sportág számára. Könnyen elkerülhettük volna, csupán egy sikánra lett volna szükség a 13-as kanyar előtt. Az biztos: mi itt nem versenyezhetünk, hiszen a gumik nem biztonságosak."

20.00: Elindult a felvezető kör. Egyelőre minden normális.

20.02: A michelinesek kiálltak a boxba, a Ferrari, Jordan és Minardi pedig felállt a rajtrácsra. Hat autó alkotja a mezőnyt, nevetséges.

Schumacher elbánt Barrichellóval, Monteiro pedig maga mögött tartotta a többieket. A michelineseket betolták a boxba. Amennyiben a Ferrari kettős győzelmet arat, számít majd 18 pontja, hiszen a szabályok szerint minimum 12 autónak kell indulnia egy nagydíjon. A számolás a pénteki nappal kezdődik, akkor mindenki ott volt a mezőnyben, innentől fogva nincs vita. (Ráadásul azzal, hogy a michelinesek teljesítették a felvezető kört, hivatalosan a futamon is elindultak.) A nézőtéren füttykoncert és egyezményes jelek mutogatása.

A Michelin-pilóták többsége nem szállt ki autójából, tévén nézi a futamot. Elképesztő. Hét kör után Schumacher egy másodperccel vezet Barrichello előtt, aki mögött Monteiro kilenc másodperccel érkezett. Egy minardis vagy jordanes dobogóra állhat ma, Baumgartner Zsolt most sajnálhatja, hogy nem látott fantáziát Paul Stoddart csapatában.

A nézők nagyon morcosak, egy vizespalack is a pályára repült, amit Schumacher még ki tudott kerülni, Barrichello viszont átrongyolt rajta.

David Coulthard: "Sohasem tapasztaltam még ilyet, hihetetlen, hogy nem sikerült megoldást találnunk erre a problémára a sportág érdekében. Sajnálom a nézőket, akik nem láthatnak versenyt a pénzükért, és rossz érzés marad bennük."

A nézők elindultak haza, egyikük már fémdobozt hajított a pályára. Feltűnt egy "fekete zászlót ennek!" felirat is. Schumacher közben vezet, Monteiro őrzi a harmadik helyet. Negyedik Karthikeyan, ötödik Albers, hatodik Friesacher.

Albers tankolt, valószínűleg három kiállásos taktikán van.

Jarno Trulli: "Nagyon frusztráló ez az egész a csapat számára. A sportág is elásta magát Amerikában, pedig tehettünk volna valamit. Az világos, hogy ezekkel a gumikkal nem kockáztathattuk meg az indulást, a Michelin mindent jól csinált, mégsem versenyezhetünk."

Flavio Briatore: "Bocsánat a nézőktől, bocsánat mindenkitől. Nem volt kérdés, hogy nem indulunk ma. Bármi eltörhet az autón, felfüggesztés, vagy akármi, ezeket az alkatrészeket aztán kicserélhetjük. Miért nem tehettük ugyanezt a gumikkal?"

18 kör után Schumacher ugyanannyival vezet Barrichello előtt, mint eddig, az egésznek értelme nulla. A célegyenes végén berepült egy újabb üditősdoboz, egy pályabíró beszaladt és eltakarította. Életveszélyes, amit a nézők csinálnak, az lenne még a vicces, ha beküldenék a safety cart.

Friesacher és Karthikeyan tankolt.

Paul Stoddart: "Ez kényszer. Azért versenyzünk, mert ez a néhány pont anyagilag jól jön majd az év végi elszámolásnál."

A 25. körben Barrichello tankolt.

Néhány körrel később Schumacher is, a német bal hátsó kerekét sokáig vizsgálgatták a mérnökök. Volt kéznél tartalék is, de csere nem történt. A hétszeres világbajnok 16 másodpercnyi tankolás után (amíg nem derült ki, cserélnek-e, nem tették rá a töltőcsövet, a kettő együtt ugyanis tilos) folytatta a versenyt, Barrichello került az élre.

Schumacherrel közölték, húzzon bele, mert csak két körrel több benzinje van, mint Barrichellónak.

A 32. körben Albers másodszor is tankolt, lefulladt, de újraindították. Barrichello két másodperccel vezet, Schumacher mögött Monteiro 27 másodperccel érkezik. A portugál 19 másodperccel előzi meg csapattársát.

Szórványosan még mindig repülnek dobozok.

Jenson Button: "Ez tragikus, de elsősorban saját biztonságunkra kell gondolnunk. Sok volt ma a tárgyalás, de nem született megoldás."

A csapatok csomagolnak, hazafelé a pálya környékén már dugó van. "FIA, megölted a Forma-1-et ebben az országban" - olvasható egy plakáton.

Barrichello három másodpercre növelte előnyét, folyamatosan szállítja a leggyorsabb köröket.

Flavio Briatore: "Nem zavar bennünket, hogy a Ferrari most pontokat gyűjt. Versenyezni akartunk, ki szerettük volna szolgálni a szurkolókat és a nézőket. Sajnálom a drukkereket és a tévé előtt ülő rajongókat, de nagyon komoly ok miatt kellett visszalépnünk." 
    
Paul Stoddart: "Mi sem akartunk részt venni a versenyen, de a Jordan lépése miatt végül nem állhattunk ki. Ez nem verseny, hanem bohózat!"
    
Luca Colajanni, a Ferrari sajtófőnöke: "Fel sem merült, hogy visszalépjünk. Az egész hétvégén készültünk a versenyre, nem tehettük meg, hogy ne induljunk. Sajnáljuk a szurkolók ezreit, de egyértelmű, hogy ez a Michelin hibája miatt történt."

Barrichello az 50. körben letudta második tankolását. Nézegették az ő bal hátsó gumiját is.

Egy körrel később tankolt Schumacher is (bal hátsója nagyon elhasználódottnak tűnt), a boxból kifelé jövet majdnem összeütközött Barrichellóval. A brazil nagyon szeretett volna a német előtt befordulni az első kanyarba, a világbajnok még engedte is volna, hatalmasat fékezett, Barrichello viszont lecsúszott az ívről és a fűre kormányozta a Ferrarit. Schumacher átvette az első helyet.

Barrichello két kör alatt hét tizedre közelítette meg az éllovast.

Mark Webber: "Egyértelmű, akármilyen hosszan is beszélünk erről: biztonsági szempontból nem készültünk fel a versenyre. Pedig a versenyzők menni akartak."
    
Christian Klien: "Dühítő az eset. A szurkolók versenyt akartak látni, ezért jöttek ki a pályára. Eleget is tehettünk volna a feladatunknak, ha megépítik a biztonsági sikánt. De ez nem történt meg, így nem versenyezhettünk, hiszen a gumik nem biztosították volna a megfelelő tapadást."

A 60. kör elején Barrichello fél másodpercre közelítette meg Schumachert. Egy körrel később a brazil már nézelődött is. Hátul továbbra is Monteiro, Karthikeyan, Albers, Friesacher a sorrend.

Barrichello lelassult, hirtelen három másodpercre nőtt hátránya.

Hat kör a leintésig.

Schumacher lekörözte a harmadik Monteirót.

Schumacher megnyerte a hat szereplős Amerikai Nagydíjat, második Rubens Barrichello, harmadik Tiago Monteiro lett. Szerepelt, de dobogóra nem állhatott Narain Karthikeyan, Cristijan Albers és Patrick Friesacher. A dobogó felé menet Barrichello nem nagyon akart szóba állni Schumacherrel (és fordítva), Monteiróval viszont madarat lehetett volna fogatni örömében. A portugálok most mondhatják: vannak még csodák, más kérdés, hogy a ferrarisok a himnuszok után gyorsan elhúztak, s Monteiro egyedül maradt örömével.

A közönség döntő többsége hatalmas csalódottsággal reagált az indianapolisi "futam" eseményeire, a hét Michelin-csapat egységes visszalépésére. "Átutaztam egész Dél-Amerikát, Bolíviából jöttem a futamra. Szurkolni akartam, de erre nem adtak esélyt. Soha többet nem megyek Forma-1-es versenyre" - mondta a magát Gustavoként identifikáló drukker. Hozzátette: sokan nevében szólt.
    
"A világ összes tájáról jöttek az emberek, s csak hat hülyét láthattak körözni. Visszaköveteljük a pénzünket, hiszen elvették a szórakozásunkat". Egy helyi néző szintén dühösen beszélt érzéseiről: "Eddig minden évben itt voltam, láttam az összes Forma-1-es versenyt. Ez botrányos nap volt. Testvéreimmel együtt a 70-es évektől követjük figyelemmel a Forma-1-et, ilyen botrányt egyszer sem láthattunk. Szerintem erősen kérdéses a verseny indianapolisi jövője" - jegyezte meg Joe Huling.
    
Még a Ferrari szurkolói sem voltak boldogok, pedig kétség sem férhetett a kettős "sikerhez". "Azt akartam, hogy a Ferrari nyerjen. De ne így, ilyen körülmények között. Ez a verseny nem tett jót a Forma-1 amerikai hírnevének" - mondta James McAden.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK