Társoldalunk:

F1: szárnyakat kapott a Jaguar

2004.11.15. 9:26

Az osztrák energiaital-gyártó vállalat, a Red Bull egymillió dollárért megvásárolta a Ford Forma-1-ből történt kiszállása miatt nehéz helyzetbe került Jaguar-istállót. A hír még nem hivatalos, bár minden érintett megerősítette.

Jövőre is tíz csapat indul majd a Forma-1-es világbajnokságban, a Minardi és a Jordan után utolsóként a Jaguar helyzete is rendeződött. A Frankfurter Allgemeinen Sonntagszeitung, a Welt am Sonntag és a Kronen Zeitung egybevágó értesülései szerint az istállóra régóta ácsingózó Red Bull csekély egymillió dollárért (összehasonlításul: Baumgartner Zsolt idei szerepléséhez hozzávetőleg nyolcmillió dollár kellett) megvásárolta az együttest, 350 alkalmazottjával együtt. Biztosított a Cosworth jövője is, az erőforrásokat gyártó műhely vevője Kevin Kalkhoven lehet.

Noha az információt tényként kezeli mindenki, egyelőre nem hivatalosnak tekinthető csak. A bejelentésre minden bizonnyal ma (hétfő) kerül sor, ez az utolsó nap ugyanis, amikor még nevezni lehet a 2005-ös idényre. "A Red Bull megvette a Jaguart" - jelentette ki Gerhard Berger, a BMW exmotorsport-igazgatója a Kronen Zeitungban, akiről pletykálják, csapatfőnök lesz a megmentett társulatban. "Erről korai lenne még beszélni, egyelőre örülök, hogy a tulajdonos Dietrich Mateschitz végre megvalósíthatja álmát, és saját Forma-1-es gárdát irányíthat."

Az osztrák napilap idézte a Jaguar szóvivőjét, Nav Sidhut is: "Olyan ez, mint a lakásvásárlás. Az eladó és a vevő megegyeztek, már csak a kulcsátadás van hátra." Mateschitznek nagyszabású tervei vannak a Jaguarral, teljesen amerikai csapattá akarja alakítani (évek óta üzemeltet egy pilótaakadémiát a tengerentúlon). Ily módon akarja reklámozni a szárnyakat adó energiaitalt, egyúttal meghódítaná vele az észak-amerikai piacot is. Valószínűsíthető, hogy az együttes egyik pilótája amerikai lesz, a másik esélyes Christian Klien; karácsonyig döntés születik ez ügyben is.

A hivatalos bejelentés


Magyar idő szerint fél 12-kor tartotta a Ford azt a sajtótájékoztatót Londonban, amelyen hivatalosan is bejelentették a Jaguar új kézbe kerülését. Mateschitz egyelőre nem válik meg a jelenlegi vezérkartól, azaz továbbra is Tony Purnell és David Pitchfort irányíthatják a gárdát. Az osztrák pénzemberről érdemes tudni, hogy a Forbes összeállítása szerint 1,4 milliárd dolláros vagyonával a világ 406. leggazdagabb embere, 2002-ben 42 millió dollárért adta el sauberes üzletrészét. Egyes források szerint jóval többet fizetett egymillió dollárnál (a People 55 millióról tud), a tekintélyes BBC szerint viszont a Ford jelképes összegként kérte az átszámítva 190 millió forintot, cserébe egy 400 millió dolláros beruházásért.

A Salzburger Nachrichtennek vasárnap este maga Mateschitz is megerősítette az adásvétel tényét, kijelentette, "a csapat immár az enyém. Kliennek jó esélyei vannak a maradásra, november végétől pedig további pilótákat próbálok ki." Amennyiben mégsem sikerül alkalmas amerikai versenyzőt találni, a Forma-3000 idei bajnoka, az őstehetségnek kikiáltott, Red Bull-szponzorált Vitantonio Liuzzi is szerződést kaphat.

Az olcsón vett csapattal azért költségei is lesznek Mateschitznek, csak a 350 alkalmazott fizetésére el fog menni évi 11 millió dollárja. Az osztrák összességében kétszáz millió dollárt tervez belepumpálni a Jaguarba három év alatt, a Welt am Sonntag szerint a Ford kiszállásáig évente költött 120 milliót a Forma-1-re. A Kronen Zeitung úgy tudja, nem lehetetlen, hogy Honda-motorok kerülnek majd a Red Bull kasztnikba, bár valószínűbb a további együttműködés a Cosworth-szal. A gyár jövője valószínűleg már napok/hetek óta biztos (a Minardi-főnök Paul Stoddart is erre utalt nemrég, mikor azt mondta, kilencven százalék, hogy jövőre is Cosworth-motorokkal megy majd a kiscsapat), a vevő Garry Forsythe és Kevin Kalkhoven Champ Car-csapattulajdonosok lehetnek. "A Cosworth-szal folytatjuk, 2006-tól azonban változhat a helyzet" - mondta Mateschitz, aki talán a BMW felé kacsingat.

A Red Bull lépése miatt a Sauber szomorkodhat, a saját Forma-1-es csapat működtetésével járó hatalmas költségek miatt a svájciaknak valószínűleg le kell mondaniuk az osztrákok által eddig fizetett, körülbelül évi húszmillió svájci frankos szponzorpénzről.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK