A Forma-1-es csapatok képviselői kedden Londonban találkoztak, hogy véglegesítsék a Brazil Nagydíj hétvégéjén kiötölt költségcsökkentő javaslatokat. A Ferrari nem volt hajlandó Angliába utazni.
A Ferrari visszavágott az interlagosi kiközösítésért, s nem utazott el a csapatok keddi londoni tanácskozására, amelyen a költségcsökkentés volt a fő téma. Emlékezetes, a Brazil Nagydíj hétvégéjén az istállók képviselői Bernie Ecclestone-nal közösen kiötölték, a kiadások lefaragása végett a jövőben limitálni kellene a tesztnapok számát tízre. A tárgyalásra a Ferrari nem kapott meghívót, merthogy az érintettek abból indultak ki, az ilyesféle tervek ellen mindig lázadozó s saját tesztpályákkal rendelkező maranellóaik úgyse mennének bele a változtatásba.
Amúgy valóban nem: Jean Todt korábban kijelentette, más elképzeléseket dolgoztak ki a költségek visszafogására. A londoni, a tervezet véglegesítése céljából rendezett összejövetelre sem utazott el a francia, a hivatalos verzió szerint azért, mert egyéb, halaszthatatlan dolga akadt. Hogy ez a halaszthatatlan elintéznivaló micsoda, arról diszkréten hallgatott a Ferrari szóvivője.
A változtatások legfőbb szorgalmazója, Paul Stoddart hétfőn még úgy nyilatkozott, "amennyiben nem sikerül meggyőzni a Ferrarit a módosítások fontosságáról, megcsináljuk az egészet nélkülük. Mi kilencen aláírjuk, tíz napnál többet nem tesztelünk és kész." Szó volt arról is, egy gumigyártó legyen jelen a Forma-1-ben, "ezt természetesen nem tudjuk megszavazni a Ferrari nélkül, de ez nem is annyira fontos. A lényeg a kevesebb tesztelés" - zárta nyilatkozatát a Minardi-főnök.
Ez elméletileg azt is jelentheti, a Ferrari a korlátlan tesztlehetőség miatt behozhatatlan előnybe kerül a többiekkel szemben, ám korántsem biztos, hogy az olaszok végül be is vállalják a dolgot. Tudniillik a reformok "örökös blokkolójaként" igencsak rossz színben tűnnének fel a szurkolók előtt, a józanabbak talán el is pártolnának tőlük, s ezt még a Ferrari sem engedheti meg magának.
|
A megjelent élcsapatok nyomására végül az a döntés született, év közben 24 napot lehet tesztelni a tervezett tíz helyett. Továbbra sincs korlátozva az októbertől márciusig tartó "holt szezonban" megtehető kilométerek száma, azaz a hamarosan kezdődő téli tesztszezont a döntés nem érinti. Mivel a Ferrari a módosítást nem szavazta meg, az a szabálykönyvbe nem kerül be, egyelőre csak szabad akaratból született elhatározásnak kell tekinteni.
A résztvevők rábólintottak a gumikérdést illető javaslatra is, 2006-tól elméletileg azonos abroncsok kerülnek majd minden autóra (a Ferrari ebbe sosem menne bele). Tárgyalásokat még egyetlen gumigyártóval sem kezdeményezett a sportág, amúgy meg eléggé valószínűtlennek tűnik, hogy a Bridgestone vagy a Michelin önként más elfoglaltságot keresne magának.
A Concorde-egyezmény értelmében 2005-re csak olyan módosítást lehet életbe léptetni, amelyet minden istálló megszavaz, 2006-ra azonban a Ferrari nélkül is lehet szabályt változtatni. A kilenc csapat mihamarabb szeretné is összetrombitálni a Forma-1-es bizottságot, amely mindenképpen határozatképes lesz: 26-ból 18 szavazat is elég az elképzelések keresztül viteléhez. A tanácsban a csapatok mellett az FIA-elnök Max Mosleynak, Bernie Ecclestone-nak, a technikai partnerek képviselőinek, a szervezőknek és a szponzoroknak van még szavazati joga. A bizottság különböző javaslatokat dolgoz ki, amelyeket aztán a csapatoktól független Világtanácshoz továbbít. Ez meg vagy leszavaz egy adott elképzelést, amely válasz megmásíthatatlannak tekinthető.
"Soha nem vettem még részt ilyen pozitív hangulatú tanácskozáson" - lelkendezett Ecclestone. "Mindenki azon volt, hogy jobbá tegyük a világbajnokságot, azt hiszem, jó munkát végeztünk. De ezzel adósok is voltunk, mert az elmúlt években bizony elhanyagoltuk házi feladatainkat."
-tyg-