Vágólapra másolva!
Kimi Räikkönen kevesebb mint két perccel a leintés előtt veszítette el a Forma-1-es Európa Nagydíjat, miután az utolsó körre fordulva eltört McLarenjének jobb első felfüggesztése. A bukás miatt a wokingiak kemény kritikát fogalmaztak meg az új szabályokkal szemben.

Képgaléria

Alig két percet kellett volna még kibírnia Kimi Räikkönen McLarenjének az Európa Nagydíjon, a technika azonban az utolsó kört már nem bírta. A finn elsőként fordult a végső hajrára, a célegyenes végi féktávon azonban eltört jobb első felfüggesztése, és a gumifalba vágódott. A győzelem Fernando Alonso ölébe hullott, aki immár 32 ponttal vezet legnagyobb riválisa (és Jarno Trulli), 43-mal pedig a címvédő Michael Schumacher előtt.

Räikkönen zsinórban harmadik győzelme a gumikon ment el, a Michelin abroncsok nem bírták a nürburgringi hőséget. A tapadásukat vesztett papucsok miatt a "Jégember" több, tőle szokatlan hibát is elkövetett az 59 kör alatt, ezek közül legjobban a 35. körben bemutatott manőver - a célegyenes végén Jacques Villeneuve-öt próbálta lekörözni, amikor elfékezte magát - volt hatással a végeredményre. Az erős lassítás alaposan megviselte a melegtől felpuhult jobb első gumit, amely deformálódott és egy szabályos, négyzet alakú folt keletkezett rajta. "Annyira vibrált az egész, hogy alig láttam ki az autóból" - nyilatkozta utóbb Räikkönen. Hasonló gondjai voltak a sauberes Felipe Massának is, csakhogy a brazil egy leszakadt légterelő-darab miatt még azelőtt defektet kapott, hogy felfüggesztése belefáradt volna az állandó zakatolásba.

Az idei esztendőtől érvényes szabályok szerint kereket nem lehet cserélni a futamokon, az abroncsoknak végig kell bírnia az időmérőt és a versenyt is. Az FIA-nak két célja volt a változtatással: az autók lelassítása és a költségcsökkentés, minthogy azonban egyik sem igazán jött be, már eddig is sokan kritizálták az új rendszert. Nem meglepő módon az Európa Nagydíj után a McLaren is csatlakozott a bírálókhoz, Martin Whitmarsh igazgató szerint a jelenlegi regulák veszélyt jelentenek a pilóták egészségére.

"A mai eset precedens értékű volt, amely bizonyította, mennyire veszélyesek ezek a szabályok" - magyarázta Whitmarsh, pedig a McLaren kicserélhette volna a sérült gumit. A szabálykönyv értelmében "egyértelműen látható és biztonsági kockázatot" jelentő sérülés/deformálódás esetén lehet új kereket feltenni, jelen esetben ez az FIA ellenőrinek bizonyítható lett volna. Csakhogy: "Azért voltunk itt, hogy nyerjünk, nem pedig, hogy beérjük a harmadik hellyel. Faragni akartunk az Alonsóval szembeni hátrányból, Kimi elfogadta döntésünket."

A BMW motorsportigazgatója, Mario Theissen szerint is ez volt az egyetlen jó megoldás, holott 12 futam még hátra van, amelyeken bőven lett volna mód a javításra. "Utólag könnyű okosnak lenni. Ha mi kerültünk volna ilyen helyzetbe, nem gondolkoztunk, hanem a McLarenhez hasonlóan kockáztattunk volna, ebben a sportágban ugyanis mindenki nyerni akar." Theissen a szabályokat is bírálta. "Sokkal jobb lenne, ha mindenki egyféle gumit használna, amit bármikor lehetne cserélni. A mostani szabályok azért születtek, hogy a csapatok pénzt takaríthassanak meg, de szerintem sokkal gazdaságosabb lenne az egy gumiszállítós megoldás, ami feleslegessé tenné a fejlesztésekre irányuló abroncsteszteket."

Theissen azért bevallotta, hogy az új szabályoktól több kiesést várt, mint amennyi valójában történt. "Ennek ellenére alaposan meglepett, ami ma történt, ez bármikor bekövetkezhet újra. S ez az igazán nyugtalanító az egészben." Marc Surer, a Premiere televíziós csatorna szakkomentátora szerint azonnali változtatásra van szükség, úgy véli, a "csapatoknak meg kellene engedni, hogy utolsó kiállásuk során kereket is cserélhessenek, elkerülendő a hasonló szituációkat."

Hogy a McLaren jól döntött vagy nem, döntse el mindenki saját belátása szerint, az viszont tény, hogy Räikkönen másodszor kényszerült a Nürburgringen vezető helyről kiállni. 2003-ban motorhiba miatt esett ki, s néhány szakértő szerint emiatt nem tudta megnyerni a világbajnokságot. (Emlékezetes, az utolsó futamig nyílt volt a harc, Michael Schumacher - aki nagy hátránya miatt idén már valószínűleg kiszállt a versenyből - végül két egységgel gyűjtött többet, mint a finn.) Könnyen megtörténhet, hogy a vb-cím idén sem lesz meg, hiszen 32 pontos hátrányból nehéz fordítani.

"Csalódott vagyok a kiesés miatt, hiszen gyakorlatilag az elsőtől az utolsó előtti pillanatig vezettem" - értékelt Räikkönen. "Az autó egyensúlya tökéletes volt egészen addig a pillanatig, míg egy nagy fékezésnek köszönhetően a jobb első kerék vibrálni nem kezdett. Ez végül felfüggesztés-töréshez vezetett, ami tíz értékes pontunkba került. Nem csak számomra szomorú, ami történt, az egész csapat munkája kárba veszett vasárnap. Nem tehetünk mást, a továbbiakban arra koncentrálunk, hogy versenyképes autónkkal újabb versenyeket nyerjünk."