Vágólapra másolva!
Stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt. és a Magyar E-Sport Szövetség. A HUMDA és a HUNESZ közös sajtótájékoztatójának másik fontos témája Blazsán Patrik teljesítménye volt, hiszen a magyar szimulátoros bejutott az első ízben megrendezett virtuális olimpia autósport-kategóriájának a döntőjébe.

Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt. (HUMDA) elnök-vezérigazgatója, Weingartner Balázs, valamint a Magyar E-Sport Szövetség (HUNESZ) elnöke, Bíró Balázs György. Mindezt egy sajtótájékoztató keretében tették meg, amelyen szó esett Blazsán Patrik szimulátorversenyzőről, aki nagy sikert ért el.

Weingartner Balázs, a HUMDA elnök-vezérigazgatója, valamint Bíró Balázs György, a HUNESZ elnöke Fotó: Szabó Gábor - Origo

Mind Weingartner, mind Bíró röviden ismertette az általa vezetett szervezet célkitűzéseit, majd kitért arra, hogy miért született meg a megállapodás. A szerződés aláírására a sajtótájékoztató végén került sor.

– jelentette ki Weingartner. – Ezt Patrik példáján keresztül is láthatjuk, aki már a HUMDA által tavasszal megrendezett SIM Liga esport-bajnokságot is megnyerte. Olyan lehetőséget látunk magunk előtt, amely korábban is mutatott jó példákat, hiszen Michelisz Norbert is szimulátorversenyzőként ült be a volán mögé. Mindez azonban mégiscsak esélyt teremt számunkra, hogy az utánpótlás-kereséstől kezdve az egész autó-motorsportos közösséget más szintre tudjuk repíteni. Nagyjából ez az, amit a zászlónkra tűztünk.”

„Az egyik oldalról a HUNESZ célja ezzel az együttműködéssel a hagyományos sportok világához való kapcsolódás – ezek már Bíró szavai. – Ez volt az egyik fontos pont számunkra az együttműködésben. A másik, hogy a fiatal, az esportra nyitott célközönség körében minél jobban népszerűsítsük az autó- és motorsportot, és ilyen formában lehetőséget teremtsünk arra, hogy akár versenyeken, akár edukációs vonalon kapcsolódhassanak ehhez a világhoz.”

Bíró és Weingartner aláírja a szerződést Fotó: Szabó Gábor - Origo

A sajtótájékoztatón szó esett Blazsán Patrikról, aki bejutott az idén életre hívott Olympic Virtual Series, vagyis az Olimpiai Virtuális Sorozat döntőjébe. Bár a széria nem a 2021-re halasztott tokiói olimpia ideje alatt zajlik, de olimpiai licenccel rendelkezik.

A Nemzetközi Olimpiai Bizottság égisze alatt először rendeznek versenyeket a virtuális térben.

Az „esport-olimpián” öt sportág virtuális változatában küzdhetnek meg egymással a részvevők. A kerékpár, a baseball, a vitorlázás és az evezés mellett az autósport is szerepet kapott, így utóbbi több mint 100 év után tér vissza valamilyen formában az olimpiai programba, ugyanis az 1900-as párizsi játékoknak már része volt, még ha nem is hivatalosan.

A NOB először rendez virtuális versenyeket Fotó: Szabó Gábor - Origo

A virtuális autóversenyeknek a Gran Turismo ad platformot, itt jutott döntőbe Blazsán, aki egyébként a Williams esportolója. A 14 és 40 év közötti versenyzőknek egy Toyota Supra virtuális volánja mögött, az olimpia helyszínének megfelelően egy tokiói pályán kellett minél jobb időeredményt elérniük a selejtezőben. A fináléba a legjobb 16 jutott be, azzal a kikötéssel, hogy minden régiónak meghatározott számú hely jutott: Európa, a Közel-Kelet, illetve Afrika összesen 7, a többi ázsiai ország 4, Észak-Amerika, valamint Közép- és Dél-Amerika 2-2, míg Óceánia 1 pilótát ad a döntőbe.

Blazsán saját régiójából az 5., összességében pedig a 9. legjobb időt autózta

a 11 napból álló, május 23-án véget ért kvalifikáción. A magyar versenyző 124 ezreddel maradt el a leggyorsabb körtől, de a mezőny egyébként is rendkívül szoros, a döntőbe jutottak közül az elsőt és az utolsót mindössze 391 ezred választja el.

A magyar versenyző eredetileg szintén részt vett volna a sajtótájékoztatón, ám végül nem lehetett ott. Helyette Bíber Zsolt jelent meg a magyar Gran Turismo-bajnokság társszervezőjének, a Race Online Hungarynek az ügyvezetőjeként. Kérdésünkre elárulta, Blazsán hiába van ott a nemzetközi élmezőnyben, neki is meg kellett dolgoznia azért, hogy a 40 ezer próbálkozó közül ő legyen az egyik, aki döntőbe jut. Úgy pedig pláne, hogy az itthoni versenyek miatt csupán a negyedik napon tudott csatlakozni.

– nyilatkozta Bíber a GPhíreknek. –Alapvetően nagy meglepetés nem történt, az első tizenhatot azok a versenyzők alkotják, akik általában a World Touron is ott vannak az elejében. Ők is napi ezer-kétezer kilométert autóztak, ami nagyon sok, gyakorlatilag reggeltől estig vezettek a fiúk. Aki kevesebb kilométert rakott bele, az nyilván nem ért el annyira jó eredményt. Egészen apró különbségek döntöttek a részvevők között, pontosan azért, mert ennyire szoros és kiélezett a küzdelem, rengeteg jó versenyző van. Olyanok is akadnak, akik nem jutottak be a tizenhatba, miközben nemzetközileg jegyzett, magas szintű versenyzőkről beszélünk.”

Mindezek ellenére hozzátette, Blazsán képességeit figyelembe véve elvárható volt tőle ez az eredmény. A magyarok közül egy másik pilóta, Tápai Ádám is közel járt a fináléhoz, végül azonban két tizeddel lemaradt a továbbjutásról. Vele kapcsolatban Bíber elmondta, hogy a legtöbb európai versenyzőnek nem fekszik a tokiói pálya, többek között neki sem.

Bíber Zsolt, a Race Online Hungary ügyvezetője Fotó: Szabó Gábor - Origo

A döntőt június 23-án, szerdán 18:00-tól rendezik, a körülbelül 2 órás közvetítést ezen a linken lehet élőben nézni. Nem véletlenül erre a dátumra esett a választás, hiszen 1894-ben Pierre de Coubertin ezen a napon alapította meg a NOB-ot. A 16 döntős egy időmérőt és három futamot teljesít (Bíber szerint nagy valószínűséggel ezúttal is a tokiói pályán), az utolsó két versenyen az előző végeredménye határozza meg a rajtrácsot. A harmadik viadal hosszabb lesz, mint a másik kettő, ennek megfelelően adott helyezés kétszer annyi pontot ér. Emellett fontos kiemelni, hogy ezen a futamon két kiállás lesz, ami segíthet Blazsánnak.

– magyarázta Bíber. – Ha rajta múlik, akkor egészen biztosan az első helyért fog küzdeni. Patrik egyébként is maximalista, úgyhogy az ő saját magával szemben támasztott követelménye mindenképpen a dobogó. Mi ennél azért picit óvatosabbak vagyunk, de én optimista vagyok, mivel tudom, hogy nagyon jól gondolkodik a pályán, nem csak egy gyors versenyző. Ez olyan döntő, ahol nagyon komoly esély van arra, hogy valaki taktikailag kicsit többet hozzon, még ha a tempó tekintetében nincs is meg az, ami az élmezőnyhöz kell. Ő képes lesz sáfárkodni a lehetőségekkel, őszintén szólva én első és a hatodik közötti pozíciók valamelyikére számítok. Hogy azon belül hol lesz, azt a napi forma fogja eldönteni.”