Haas F1's Danish driver Kevin Magnussen steers his car during the Formula One Azerbaijan Grand Prix at the Baku City Circuit in Baku on June 25, 2017. / AFP PHOTO / Alexander NEMENOV
Vágólapra másolva!
Még csak a harmadik nagydíjukra készülnek, ám Azerbajdzsán máris újratárgyalná az F1-es futam megrendezésének anyagi feltételeit a Libertyvel. Nincs minden rendben Bakuban.
Négy évvel ezelőtt nagy meglepetést keltett az akkor még Bernie Ecclestone irányításával működő Formula One Management (FOM), amikor bejelentette, hogy Azerbajdzsán 2016-tól F1-es futamot rendezhet.
Az autósport-hagyományokkal egyáltalán nem, olajjal és földgázzal viszont annál inkább rendelkező kaukázusi köztársaság öt évre megkapta az F1-es futamok rendezési jogát.
A sportminiszter, Azad Rahimov vezetésével felállt szervezőbizottság akkor boldogan nyúlt az államkassza mélyére, hogy kifizesse a FOM-nak a több tízmillió dolláros jogdíjat. A helyiek ugyanis az autós világeseménytől remélték a gazdaság fellendülését, valamint azt, hogy Azerbajdzsán az F1-en keresztül felkerül a világ turisztikai térképére.
Ehhez képest az első Azeri Nagydíjra érkező F1-rajongók meglepve tapasztalták, hogy
a fővárosban mindössze 6000 szállodai szoba található (több mint 2000-et a FOM és az F1-es csapatok foglaltak le a munkatársaiknak), és az óvárosában felállított lelátókra is alig lehetett jegyet kapni.
Lewis Hamilton és Sebastian Vettel hírhedt ütközésének, illetve a két biztonsági autós fázisnak köszönhetően a tavalyi Azeri Nagydíj az idény egyik legizgalmasabb versenye volt – ennek ellenére most úgy tűnik, hogy az esemény nem lesz hosszú életű.
Az újabb ötéves szerződés forog kockán
Rahimov most úgy nyilatkozott, hogy az idei verseny után leülne az új tulajdonos, a Liberty Media képviselőivel, hogy újratárgyalják a verseny megrendezésének feltételeit.
„A verseny megrendezését követő három hónapon belül választ kell adnunk a Formula-1 vezetésének az ügyben, hogy meg kívánjuk-e hosszabbítani a szerződésünket újabb öt évvel, 2025-ig" – idézi a sportminisztert a TASZSZ hírügynökség.
„Mindenki, még a sportág vezetése is egyetért velünk abban, hogy a jelenlegi [2020-ig érvényes] szerződésünk elfogadhatatlan.
Ez alatt a kereskedelmi feltételeket, a szponzorációs jogokat és az éves licencdíjat értjük."
Úgy tűnik, Azerbajdzsánban most jöttek rá, milyen drága üzletet kötöttek az F1-gyel, és ha nem sikerül jelentősen lefaragni a költségekből, inkább kihátrálnának a szerződésből. Ha azonban megnézzük, hány új helyszín – Dánia, Vietnam, Thaiföld – udvarol a Libertynek jelenleg is egy F1-es futam megrendezéséért, az azerieknek inkább egy kompromisszumos megállapodásra kellene törekedniük.