Egy tavaly megnyitott kiskaput kihasználva Lewis Hamilton három új erőforrást vett használatba a Belga Nagydíj hétvégéje során, és bár vállalta, hogy az utolsó előtti helyről rajtol, az idén már szinte biztosan nem kell aggódnia, hogy az erőforrásának valamely összevetője miatt büntetéseket kap.
Hamilton összesen 60 rajthelynyi büntetést kapott, pedig ahhoz, hogy a hétvégét teljesítse, 15-20 is elegendő lett volna, de már ennyi is a mezőny végére száműzte volna, ezért a Mercedesnél készletet halmoztak fel a világbajnoki címvédőnek a jelenlegi specifikációjú erőforrás-alkatrészekből.
„Tavaly volt egy verseny, amikor Jenson (Button) 52 rajthelyes büntetést szedett össze, az röhejes volt” – nyilatkozta Toto Wolff, a Mercedes-Benz Motorsport igazgatója. „Nem kellene megtörténnie annak, hogy egy pilóta egynél több erőforrást használ egy versenyhétvégén. Ezért tavaly megpróbáltunk hozni egy szabályt, hogy ne lehessen felhalmozni a motorokat, de elbuktunk. A többi csapat nem fogadta el a javaslatot.”
Ezúttal úgy döntöttünk, hogy több motort veszünk használatba. Ez a rendszer távol áll a tökéletestől, és nevetségesen hangzik. Szerintem be kellene zárnunk ezt a kiskaput.”
Hamilton azért került bajba, mert a szezon elején váratlanul több erőforrás-hibája is volt. A hétvégi trükközéssel a Mercedes azt kerülte el, hogy a Belga Nagydíj után egy további versenyen is büntetést kapjanak erőforrás-összetevők cseréje miatt. A spái futam eredményét tehát nem befolyásolták, a későbbi versenyekre viszont megoldották, hogy versenyzőjük ne kerüljön hátrányba. Ennek viszont az az ára, hogy Hamilton lemaradhat további esetleges motorfejlesztésekről.
„Folyamatosan fejlesztik az erőforrásokat, és lehetséges, hogy az idén lesz még egy lépcső, amit én nem tehetek majd meg” – nyilatkozta a címvédő. „Ez az áldozat, amit meg kellett hoznom. Most motorokra van szükségem, mert már nincs több. Nem fogytunk ki az összes összetevőből, de (az eltérő specifikációkat) nem tudjuk összeegyeztetni, úgyhogy tulajdonképpen elfogytak.”
Ez még érdekesebbé teheti az egyéni világbajnoki címért folyó csatát,
mert bár Hamilton meglepetésre, óriási szerencsével és megfontolt versenyzéssel Spában feljött a 3. helyre a mezőny végéről, Nico Rosberg megnyerte a versenyt, így 8 futammal a szezon vége előtt 9 pontra csökkentette a hátrányát. Amennyiben csak ő kap új fejlesztéseket, néhány plusz lőerő is döntő lehet a csatában, de Wolff szerint az idén komoly újításokra már nem kell számítani.
„Nincs tökéletes forgatókönyv” – ismerte el Wolff. „Ha bevetünk egy továbbfejlesztett motort, és az nagyobb teljesítményű, akkor kedvezőtlen helyzetbe kerül. Most viszont olyan dolgokat tesztelünk a fékpadon, amelyektől nem várható nagy előrelépés. Olyan mértékben nem ígéretes, hogy az Lewist hátrányosan érintené, úgyhogy nem hiszem, hogy ez befolyásolná a bajnoki esélyeit.
A három motor meglétéből következő előnyök ellensúlyozzák a hátrányt. Sokkal jobb így.”
Amennyiben mégis változna a helyzet, természetesen Hamilton autójába is beépíthetik a továbbfejlesztett egységeket, ebben az esetben viszont a világbajnoki címvédő újabb büntetéseket kap, és valószerűtlen, hogy ennek ismeretében is megérné bevetni az új változatot Hamiltonnál.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!