Hamiltonnak reményt adhat Ricciardo a vb-döntőben - esélylatolgatás

Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Mercedes
Mercedes AMG Petronas F1 Team's British driver Lewis Hamilton returns to the pits during the second practice session as part of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina circuit on November 25, 2016. / AFP PHOTO / Karim Sahib
Vágólapra másolva!
Lehet, hogy egy nem mercedeses pilóta be tud furakodni Nico Rosberg elé a szezonzárón, bezavarva a világbajnoki küzdelembe? Esélylatolgatásunkból kiderül, hogy pénteken Ricciardo a hosszú etapokon valóban nem maradt el sokkal a Mercedestől, és a különcködő Ferrarit sem lehet figyelmen kívül hagyni.

Még két nap, és kiderül, az abu-dzabi naplemente Lewis Hamilton vagy Nico Rosberg világbajnoki álmaira borít-e sötétséget. Rég volt már klasszikus ki-ki meccs a végső dicsőségért, amelyben előre tudni lehetett, hogy a győztes mindent visz, s mint köztudott, a Hamiltonnal szemben 12 pontos előnyt élvező Rosbergnek ezúttal bőven elegendő dobogós helyen bekocogni a sikerhez.

A címvédőnek ezzel szemben külső segítségre van szüksége: vagy arra, hogy Rosbergre műszaki hiba sújtson le, vagy arra, hogy többen is megelőzzék. A második opcióért elvileg maga is tenni tud, de többek felvétésére reagálva kijelentette, hogy nem fogja szándékosan feltartani a csapattársát, mert azt értéktelennek tartaná, és akár öngól is lehetne belőle.

Az állva maradt harcosok a világbajnoki küzdelemben. Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: AFP/Karim Sahib

Amióta csapattársak, általában Rosberg szerepelt jobban a Yas Marinában, de a mai edzésnapon Hamilton futotta meg a jobb időt; igaz, csupán 79 ezreddel. Az ördög természetesen ezúttal is a részletekben, pontosabban a hosszú etapokban rejlik, úgyhogy lássuk, mit mutatnak azok eredményei!

Hamilton vs. Rosberg

A Mercedes kényesen ügyel a semlegességre a világbajnoki küzdelemben, ami a versenyzők Abu-Dzabiban lebonyolított edzésprogramján is meglátszik. Mindkettőnek ugyanannyi szettet rendeltek az egyes gumikeverékekből, az első tréningen először 10-10 körös etapra küldték ki őket,

a másodikon pedig szinte hajszálra egyforma ütemtervet dolgoztak ki nekik.

Hamilton és Rosberg 8-8 körrel kezdett a lágy gumin, utána végrehajtották a sprintet az ultralágyakkal, aztán 10-10-szer fordultak a használt lila szettel.

A programjuk apró különbsége ezután következett, a német ugyanis 2 körrel tovább nyúzta a lágy abroncsokat a britnél, 14 körig. Végül mindketten megtettek még 3-3 kört a használt ultralágy garnitúrával. Máskor azért előfordultak tervezett eltérések a két pilóta napjában, de ezúttal szó sem lehetett ilyesmiről.

Hamilton és Rosberg hosszú etapjának köridői be- és kivezető körök nélkül. A vízszintes tengelyen a körök száma, a függőlegesen a másodpercben mért köridők láthatók. A sötét karika a kerékcsere utáni első mért kört jelenti Forrás: Gerse József (Origo)

Látható, hogy az ultralágy gumikkal eleinte Rosberg boldogult jobban, az első 5 mért körből 4-ben ő volt a gyorsabb. Az utolsó 3-ban viszont fordult a kocka, és csapattársa 0,7-1,9 másodperccel erősebb tempót kezdett diktálni nála – ez azt sejteti, hogy Hamilton jobban menedzselte a gumikat, de nem árt rápillantani arra a majdnem 1:50-es eredményére is. Lehet, hogy akkor beiktatott egy hűtőkört, amit Rosberg nem tett meg, és ez kétségtelenül segíthetett neki az abroncsok életben tartásában. Az addigi fázisban, az első 4 mért körben Rosberg átlaga 1:46.286, Hamiltoné 1:46.529 volt.

Ezután jött a lágy gumis etap, amin már egyértelműen Hamilton muzsikált jobban.

Az első mért körben még 71 ezreddel lassabbnak bizonyult Rosbergnél, de amikor egyikük sem lassult vissza feltűnően, körönként 0,3-0,8 másodperccel gyorsabban repesztett nála. Ez azért fontos, mert ahogy Max Verstappen fogalmazott, "a rövid etapokból megállapíthatóan az ultralágy keverék nagyon hamar visszaesett, a lágy ugyanakkor jól teljesített", tehát vélhetően a sárga oldalfalú abroncsok kapnak majd főszerepet a futamon.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: AFP/Mohammed Al-Shaikh

A címvédő azt mondta, egyelőre a pole megszerzésével foglalkozik, és "további időt lehet még kicsikarni az autóból", Rosberg pedig azt, hogy az első gumik szemcsésedésén kell úrrá lenni a hűvösebb körülmények között.

Mercedes vs. üldözők

Na de ki(k) segíthet(nek) Hamiltonon az 55 körös távon? Alapból csak a Ferrarik és a Red Bullok jöhetnek szóba, ám előbbiek versenyszimulációját nehezebb értékelni, ugyanis Sebastian Vettel a váltóhibájáig kizárólag a lágy keveréken ment egy 15 mért körös etapot, míg Kimi Räikkönen 5 forduló után megszabadult az ultralágyaktól, és a szuperlágyakkal teljesítette a programja javát. Rajta kívül csak Valtteri Bottas, Esteban Gutiérrez, Jolyon Palmer és Felipe Nasr ízlelgette a piros jelzésű abroncsokat pénteken.

Räikkönen az ultralágyakon nem tudta felvenni a versenyt az élmezőnnyel, 1:47.0-nál nem futotta többre az erejéből, és 4 kör alatt több mint 2 másodpercet romlott a tempója, miközben Hamiltonnak és Rosbergnek csak alig pár tizedet. A szuperlágy gumival egyenletesen teljesített, zsinórban 4 kört nyomott le 67 ezreden belüli eredménnyel, viszont

így is elmaradt attól a tempótól, amit a két világbajnoki harcos diktált az egy fokozattal keményebb keveréken.

A hosszú etapok köridői be- és kivezető körök nélkül. A vízszintes tengelyen a körök száma, a függőlegesen a másodpercben mért köridők láthatók. Mind az öt versenyző az ultralágy gumin teljesítette első etapját, Hamilton és Rosberg a 9., Ricciardo a 6. körtől ment a lágy keveréken, Räikkönen a 6.-tól a szuperlágyon Forrás: Gerse József (Origo)

Vettel elégedett volt a Ferrarival, amelynek kedvezhet, hogy a naplementében lehűl az aszfalt.

- ismerte el a német. - Az autónk délutánra lenyugodott, elég jól ment. A hosszú etapon is jól éreztem magam. Eleinte szenvedtem kissé az első gumikkal, talán agresszívebben vezettem a kelleténél, de az autót alapvetően jónak éreztem."

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: © FERRARI MEDIA/© Foto Studio Colombo

Az ő etapján nincs nyoma szélsőséges ingadozásnak; 1:46 eleji körökkel nyitott a lágy gumin, majd az 1:47-es tartományba csúszott. A Mercedesek etapjaival értelemszerűen azért nehéz összemérni az eredményeit, mert amikor Hamilton és Rosberg átváltott a lágy gumikra, valószínűleg könnyebb volt az autójuk, mint Vettelé a saját etapja kezdetén.

A Red Bull az elmúlt nagydíjakon rendre ígéretesen szerepelt a pénteki nyitónapokon, de önerőből még mindig nem nyertek futamot az idén. Az előjelek most is arra utalnak, hogy elméletileg pariban lehetnek a Mercedesszel. "Ahogy várni lehetett, a Mercedes előttünk jár, de nem kilométerekkel. Elnézve a mai napot, szerintem versenyre kelhetünk velük a futamon" - nyilatkozta Daniel Ricciardo.

De ez mire lehet elég a világbajnoki küzdelem szempontjából? Ami a nyitóetapot illeti, Ricciardo az első 4 mért körében 1:46.120-as átlagot jegyzett, vagyis Rosberg eredményénél (1:46.286) is jobbat. Max Verstappen még nála is fürgébb volt 1:45.697-tel, igaz, neki csak 3 kört vettünk figyelembe a számításnál. Ez a jó hír Hamiltonnak,

a rossz viszont az, hogy a Red Bull látszólag erősebben koptatja a gumikat:

míg a mercedesesek az ultralágy keveréken a 4. körükben 3-4 tizedet lassultak az 1.-höz képest, Ricciardónál ugyanez az érték több mint 9 tized volt.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: AFP/Karim Sahib

Ez az elévágás kísérletét ellehetetlenítheti a Red Bullnak a versenyen, ha nem javulnak. Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója a trükkös körülmények kapcsán megemlítette, "a versenyzők mozgó célpontra lőttek, amikor a megfelelő beállításokat és a stratégiát keresték, és ez extra nehézséget jelent a szezonzárón."

Egy mért körön amúgy Vettel is gyorsabb volt a Red Bulloknál, és nem tudni, a Mercedes mennyire tartalékolt az edzéseken. Valószínűleg még a szokásosnál is óvatosabban használták a motorjukat, mert mindenáron el akarják kerülni, hogy egy műszaki hiba döntse el a vb-t vasárnap. Az ugyanakkor bíztató lehet a nézők szempontjából, hogy az első hat helyezettet 6 tizedmásodperc fedte le, holott a Yas Marina viszonylag hosszú, a hetedik leghosszabb pálya a szezonban.

És plusz egy adalék: a versenyzők ma naplemente után vágtak neki a hosszú etapoknak, a futam első részére azonban még természetes fényben kerül majd sor, tehát az ultralágy gumis eredményeket nem szabad készpénznek venni a felkészülésben.

Még térjünk vissza a lágy gumikra; azokon ugyanis Ricciardo szintén megközelítette Rosberget, több körben 1-2 tizeddel gyorsabb volt nála. Max Verstappen stabil 1:45-ös időket jegyzett 3 körön át, de meg kellett szakítania az etapját, mert problémát észlelt a kigyorsításoknál és a féktávokon, így kevésbé reprezentatívak az eredményei.

"Célszerű volt ellenőrizni az autót, és biztosítani, hogy szombat délelőtt újra biztosan pályára hajthassunk vele. Semmi sem romlott el, nincs miért aggódni, csupán elővigyázatosságból álltunk meg korán" - mondta Verstappen.

Körátlagok a lágy gumikon, az első 8 rendes kör alapján

1. Hamilton 1:45.628
2. Rosberg 1:45.985
3. Ricciardo 1:46.185
4. Vettel 1:46.754*
5. Pérez 1:47.067
6. Hülkenberg 1:47.406
7. Massa 1:47.608

*: Más gumitaktikát követett az edzésen

A három élcsapat mögött ezúttal nagyobb a szakadék, és a lágy gumival a Force India egyértelműen ütőképesebbnek tűnik a Williamsnél, amelyre talán veszélyes lehet a McLaren. Jenson Button úgy vélte, a wokingiak a hétvégén "erősebbek lehetnek, mint az előző versenyeken."

Rosberg technikai arzenálja frissebb Hamiltonénál

A Mercedesnek az lenne a legborzasztóbb az idényzárón, ha műszaki hiba döntené el a világbajnoki küzdelmet. Mint tudjuk, a technika ördöge sosem alszik, bár továbbra is egyre hatékonyabban sikerült távol tartani a Forma-1-ből: úgy számoltuk, 2014-ben tizenkilenc futamon 58 műszaki eredetű kiesés történt (beleértve a defekteket, rosszul rögzített kerekeket is, valamint ide számoltuk azokat is, akik műszaki problémából kifolyólag el sem tudtak rajtolni), tavaly eggyel több nagydíjon már csak 52, míg az idei húsz versenyen eddig 46. Ricciardo az egyetlen a mezőnyben, aki mindegyik futamán eljutott a célig, nem számítva a csonka szezont futó, manoros Esteban Ocont.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: DPPI/Francois Flamand

A csapatok hétpecsétes titokként őrzik, hogy melyik hétvégén melyik motort használják, de a Mercedesnél azt állítják, Rosberg és Hamilton egymáshoz hasonló állapotú elemekből gazdálkodhat. A brit Spában egy rajtbüntetés árán három teljesen új hajtásláncot kapott (az akkumulátor és a vezérlőelektronika kivételével), de mostanra feltehetően csupán turbóból és MGU-H-ból ért a kerete végére. MGU-K-ból szinte biztosan van neki új vagy kevésbé használt, mint Rosbergnek, akiről tudjuk, hogy

csak vezérlőelektronikából és akkumulátorból maradt neki egy-egy új erre a hétvégére.

Ugyanez a helyzet Ricciardo esetében is, és Verstappen is kaphat egy nulla kilométeres akkumulátort. A Mercedes által kiszolgált Williams, Force India és Manor, valamint a Ferrari-motoros Haas pedig akkora luxust élvez, hogy egy teljesen új erőforrást összeszerelhet tokkal-vonóval a pilótáinak, azaz még a belső égésű motorból is maradt egy ropogósan friss egységük.

Még a sebességváltók élettartamát ismerhetjük biztosan, mivel ezeknek kötelező hat egymás utáni versenyt kibírniuk, kivéve, ha a gazdaautó nem ér célba. Ami az élcsapatokat illeti, Rosberg és Räikkönen új váltót kap a hétvégére, Hamiltoné ellenben az ötödik hétvégéje elé néz. Ricciardo és Verstappen a harmadik, Vettel a hatodik futamára készül a jelenlegi egységével.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!