Vágólapra másolva!
A V6-os turbók teljesítménye nagyobb, mint sokan gondolják, a Mercedes szerint még soha nem gyártottak ennél erősebb motorokat. Nem a hajtásláncok miatt rosszabbak a köridők.

A 2014-ben bevezetett V6-os hibrid turbómotorokat rengeteg bírálat érte az elmúlt két évben. Sokak szerint a gyenge hajtásláncok miatt lassabbak az F1-es autók, mint a V10-es érában, és az erőtlen hangjukkal sem tudtak megbékélni a rajongók. Az utóbbi problémát 2016-ra elvileg orvosolják, a módosított kipufogóknak köszönhetően lényegesen hangosabbak lesznek a motorok, de a Motorsport.com elemzése szerint a rosszabb köridőket sem lehet a motorokra fogni.

A 2016-os hibridek ugyanis a becslések szerint már több mint 900 lóerős teljesítményre lesznek képesek – ennél erősebbek csak a nyolcvanas évek közepén használt turbók voltak, amelyek a hírek szerint esetenként az 1200 lóerőt is elérték, de azok is legfeljebb rövid ideig. Akkoriban a csapatok korlátlanul fejleszthették a motorokat, és bármennyit felhasználhattak belőlük büntetlenül, ezért az időmérő edzésekre új erőforrásokat szereltek az autókba. A motorokból csak a kvalifikáció néhány köre alatt hozták ki a maximális teljesítményt, az egész versenytávot nézve sokkal gyengébbek voltak.

„Nem tudom, meddig bírták ezt a teljesítményt az 1,5 literes éra turbómotorjai, gőzöm sincs, hány egyenest tudtak így teljesíteni. Szerintem soha nem használták őket egészen nyitott pillangószeleppel" – vélekedett Andy Cowell, a Mercedes motorfőnöke.

Az ERS sokat számít

A köridők tehát nem a motorok miatt rosszabbak most,

mint a 2000-es évek közepén, hanem főként a nehezebb autók, az aerodinamikát érintő korlátozások és a keskenyebb abroncsok miatt. Nem véletlen, hogy a 2017-re tervezett szabálymódosítások is ezekre a területekre koncentrálnak.

A Mercedes motorfőnöke szerint soha nem voltak ilyen erősek az F1-es motorok Forrás: Mercedes

„Ami a belső égésű motorokat illeti, az 1,6 literes, V6-os turbók körülbelül olyan erősek, mint a V8-asok voltak" – magyarázta Cowell. „A V8-asok és a jelenlegi V6-osok is rendelkeztek hibrid rendszerrel, de V8-asokat a KERS segítette, a V6-osokat pedig az ERS – ha megnézzük a maximális teljesítményt, láthatjuk, hogy

a mai V6-osok az ERS-szel 10 százalékkal erősebbek, mint a V8 és a KERS kombinációja voltak."

„Az ERS ráadásul a kör nagy részében elérhető, míg a KERS-t csak 6,6 másodpercig lehetett használni a kör során. A hajtáslánc tehát jelenleg sokkal nagyobb hatással van a köridőkre, mint a V8-as motor és a KERS" – tette hozzá Cowell, aki szerint a V6-osok a V10-es szívómotorokat is felülmúlják.

„Most erősebbek a motorok, mint a V10-es korszak végén. Akkor ráadásul az üzemanyag átfolyási sebessége 190 kg/óra volt, pontosabban 194 kg/óra. Ezt most 100 kg/órában korlátozzák. A teljesítmény hasonló, pedig az átfolyási sebesség körülbelül a felére csökkent. Elképesztő, mennyivel hatékonyabbak lettek a hajtásláncok."

Cowell szerint a jelenlegi V6-os turbók

A jövőben azonban továbbra is az 1000 lóerő elérése lehet a cél, mert a jól hangzó adat vonzóbbá teheti a sportot a szurkolók számára. Bár ettől továbbra is messze vagyunk, és a korlátozások miatt nehéz lesz ekkora ugrást elérni, az F1-ben használt technológiákat és a fejlődés ütemét figyelembe véve egyáltalán nem tűnik elérhetetlennek.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!