McLaren: Akár egy lomha tartályhajó
Origo
2015. december 23. 20:15
Interlagos, Sao Paulo, Brazil.
Saturday 14 November 2015.
World Copyright: Glenn Dunbar/LAT Photographic.
ref: Digital Image _W2Q4061
Rossz volt nézni, ahogy a McLaren szenvedett 2015-ben, jelentette ki néhány nappal ezelőtt az istálló korábbi kétszeres világbajnoka, Mika Häkkinen. Bár a wokingi csapatnak nem minden évben jött ki a lépés, napjaink generációjának mindenképpen élcsapatként él a fejében a McLaren, köszönhetően elsősorban a Hondával és a Mercedesszel töltött dicsőséges éveknek. A Motorsport Magazine viszont nemrég rámutatott, a csapat történetében nem példa nélküli a válsághelyzet sem.
Bruce McLaren, a csapat névadója 1970-ben életét vesztette, de az istálló fennmaradt, és Teddy Mayer vezetésével 1974-ben Emerson Fittipaldi, majd 1976-ban James Hunt révén meg is nyerték a világbajnokságot. 1980-ra viszont romlott a teljesítményük. A főszponzor nyomására a McLaren egyesült Ron Dennis F2-es csapatával, a Project Fourral - így került a képbe az akkori főtervező, John Barnard is, aki elkészítette a McLaren MP4/1-et.
Az autóval John Watson 1981-ben megnyerte a Brit Nagydíjat, és további három dobogós helyet szerzett. Miután 1982-ben Mayer távozott a McLarentől, Dennis befolyása növekedni kezdett a csapatnál, majd bevonta az akkor még a Williamst szponzoráló TAG cégcsoport vezetőjét, Mansour Ojjeh-t, hogy finanszírozza egy Barnard terveihez igazodó Porsche turbómotor kifejlesztését. Ez 1984-re készült el, és Niki Lauda megnyerte a bajnokságot.
„Most nincs olyan figura a McLarennél, mint Barnard volt” – nyilatkozta a Motorsport Magazine-nak Watson, majd Barnard vette át tőle a szót: „Ron nem szereti, ha létezik a technikai igazgató posztja. Úgy érzi, nincs rá szükség, ami szerintem tévedés. Inkább munkacsoportokat hoz létre, amelyeknek meg kell egyezniük egymással.” Barnard emlékeztetett, Mayer vezénylete alatt előfordult, hogy a csapatfőnök beleszólt a főtervező, Gordon Cuppock munkájába. „Gyanítom, ez történik most is.”
„A McLaren üzleti menedzsmentjének modellje nem egy piramisra emlékeztet, pedig mindig is azt gondoltam, hogy egy F1-es csapatnak ilyennek kell lennie” – mondta Watson. „Ehelyett önálló menedzserek csoportja dolgozik, mindenki azonos szinten van, senkinek sincs magasabb beosztása” – tette hozzá. „Ha lenne ott egy új Barnard vagy Adrian Newey, őket kellene a reflektorfénybe tolni, ebben nem értek egyet a vállalattal.”
Watson és Barnard szerint Dennis elvesztette a fókuszt a versenyistállóról, mert túl sok egyéb üzleti tevékenységet irányít, köztük az autógyártó leányvállalatot. A tervező rámutatott, ő korábban elutasított utcai autók tervezésével kapcsolatos megkereséseket, mert úgy vélte, hátráltatná az F1-es munkáját. „Egy Forma-1-es csapat működtetése olyan elköteleződést kíván meg, hogy az ember vagy csinálja, vagy belehal” – vázolta.
Barnard rámutatott, ha ma is Ron Dennis társaként dolgozna, egyetértett volna azzal, hogy a Mercedes ügyfélmotorja helyett gyári Hondára váltsanak, de szerinte a japánok „teljesen alábecsülték” a mai F1 kihívásait. Watsonnal egyetemben aggasztónak tartja, hogy a McLaren közben olyan szponzorokat – például a Hugo Bosst vagy a TAG-Heuert – veszít el, amelyeket „nem öt percig kitartó emberek” képviselnek. Watson nem is érti, hogy az óragyár hogy kerül a Red Bullhoz.
A tervező hozzátette, „Ron szereti, ha van egy húzónév, így az autó letisztult, szép megjelenésű lehet, de ezt a mai költségvetések mellett már nehéz megtenni. Ez az alapvető probléma.” Barnard abban sem biztos, hogy Mercedes motorral a McLaren stabilan jobb lenne a Williamsnél, Watson pedig az MP4-30-cal kapcsolatban közölte: „Esőben sem volt kiemelkedő, ez általában beszédes dolog.” A wokingiak helyzetének rendezését Dennis „kétségtelenül legnagyobb kihívásának” nevezte.
Watson és Barnard is egyetértett abban, hogy Dennis állása valószínűleg nincs veszélyben, és az expilóta szerint az is jó döntés volt, hogy az igazgatótanács tavaly visszaadta az ő kezébe a vállalat vezetését. Megjegyezte, nem hiszi, hogy a Honda változtat középtávú stratégiáján az idei vesszőfutás miatt, még Dennis nyomására sem. Watson szerint további igazolások, fiatal szakemberek adják majd meg azt a lendületet a McLarennek, amit Dennis és Barnard hozott a ’80-as években.
Mi akkoriban egy folyami cirkálót irányítottunk. Ők most egy tankert próbálnak mozgásba hozni”
– jellemezte a helyzetet Barnard.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!