Vágólapra másolva!
A Német Nagydíjtól kezdve határértékeket vezet be az FIA az autókon engedélyezett kerékdőlésre és guminyomásra, és megtiltják, hogy a jobb és bal oldali hátsó kerekeket felcseréljék. Ha megint gumiproblémák lesznek, a versenyzők bojkottot hirdethetnek.

Egy hete zúgolódnak a Forma-1 szereplői a silverstone-i Brit Nagydíjon tömegesen szétdurranó gumik miatt. A Pirelli négy tényezőre vezette vissza a defektek okait, de mivel nem lehetnek biztosak abban, hogy magának a gumiknak a szerkezete nem járult-e hozzá a defektekhez, a hétvégi Német Nagydíjtól az acélpalástos hátsó abroncsokról visszatérnek a kevlárpalástosokhoz.

A beszállító javaslatára a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) ezentúl határértékekkel fogja megszabni azt, hogy legalább mekkorának kell lennie a guminyomásnak, valamint legfeljebb mekkora lehet a kerekek dőlésszöge - ezeknek a beállításoknak a szélsőséges értéke ugyanis hozzájárult a silverstone-i defektekhez. A Német Nagydíjon a gumikban a nyomásnak kezdetben legalább 16 psi-nek (1,103 bar-nak) kell lennie, menet közben pedig normál körülmények között elöl legalább 20, hátul 19 psi-nek (1,379 illetve 1,310 bar-nak). Az első kerekek befelé dőlésének szöge nem haladhatja meg a 4 fokot, a hátsóké a 2,5 fokot.

Tilos lesz felcserélni a hátsó jobb és bal oldali kerekeket is, amit idén előszeretettel csináltak a csapatok. A Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery elismerte, hogy ennek engedélyezése nagy hiba volt. "Nem kellett volna. Idén sokkal gyorsabbak lettek az autók, nagyobb terhelést generálnak, és a felcserélt gumik gyenge pontokat hoznak létre" - utalt az oldalfalakon potenciálisan keletkezhető sérülésekre. Hozzátette, hogy az acélpalástos hátsó gumik a magasabb hőmérsékletre melegedésen kívül azért sem voltak jók, mert az acélból készült öv a kevlárhoz képest merevebb.

Főszerepben a Pirelli és a gumik Forrás: AFP



Hembery kijelentette, hogy a Pirelli nem futamodik meg a nehézségek elől. "Rendet kell raknunk. A legjobb intézkedés, ha rendezzük a helyzetet, és visszatérünk a régi ösvényre" - nyilatkozta. "Profi vállalat vagyunk, és szenvedélyesen végezzük a tevékenységeinket. Nem futamodunk meg a nehézségek elől. Ilyenkor keményebben kell dolgozni, és elérni, hogy jobb munkát végezzünk."

A versenyzők érdekvédelmi szervezete, a GPDA a Német Nagydíj előtt egy közleményben kifejtette, hogy noha bíznak benne, hogy a Pirelli sikeresen orvosolja a felmerült gondokat, amennyiben újabb defektek történnek, a pilóták kollektíve megtagadhatják a vezetést.

"Bízunk benne, hogy a gumikat érintő változtatások meghozzák a kívánt eredményt, és nem lesznek a korábbihoz hasonló problémák a Német Nagydíj hétvégéjén. Készen állunk arra, hogy a határon vezessük az autókat, mint mindig, és ahogy azt a csapataink, szponzoraink és rajongóink elvárják. Mindazonáltal a versenyzők úgy döntöttek, hogy abban az esetben, ha újra sorozatosan elfordulnak ilyen problémák, azonnal megtagadhatjuk az eseményen való részvételt, ugyanis ez az elkerülhető probléma a gumikkal ismét veszélyeztetné a pilóták, sportbírók és szurkolók életét" - áll a közleményben.

A GPDA elnöke, Pedro de la Rosa hangsúlyozta, hogy nem a bojkott kifejezést célszerű használni. "A lényeg az, hogy nem bojkottálásról, nem politikáról beszélünk, hanem a biztonságról" - jelentette ki az Autosportnak. "Ha újra szét fognak durranni a gumik, akkor a saját, a sportbírók és a szurkolók életére kell gondolnunk. Nem éri meg több kockázatot vállalni." A Ferrari tesztpilótájaként dolgozó de la Rosa közölte, hogy mindent döntés alapos mérlegelés fog megelőzni. Ha a futamon lennének defektek, akkor Charlie Whiting versenyigazgatónak kell döntenie arról, hogy folytatódhat-e a futam.

Mark Webber egyébként úgy véli, hogy ha a Brit Nagydíjon az edzések során következett volna be a sok defekt, valószínűleg ugyanúgy nem álltak volna rajthoz a pilóták, mint a mezőny többsége a 2005-ös indianapolisi futamon - ott a Michelinhez tartozó csapatok bojkottálták biztonsági okból a versenyt.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!