Vágólapra másolva!
Reakciók a Koreai Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

McLaren

Lewis Hamilton (P1: 7, P2: 1): "A mai köridők nem igazán adnak releváns képet a gyorsaságunkról és a beállításokról, különösen mivel úgy hallottam, a következő két napban jobb lesz az idő. De még ha esik is vasárnap, szerintem kedvező helyzetben vagyunk, ami pozitívum. Remek lenne megszerezni itt a pole pozíciót holnap: nehéz bármit is megmondani a mai köridőkből - az edzés végén lehetetlen volt a slick gumikon kört futni -, de szerintem gyorsak vagyunk, a kocsi remek, és Jenson az előző futamon megmutatta, hogy nagyon versenyképesek tudunk lenni. Ezért nincs kétségem afelől, hogy képesek leszünk felvenni a versenyt a Red Bullokkal az időmérőn. Szerintem holnap már sokkal jobban látjuk a helyzetet."

Jenson Button(P1: 24, P2: 2): "Az autónk gyorsnak bizonyult a mai körülmények között, de nehéz megmondani, hogy mi lesz a helyzet száraz pályán. Remélhetőleg ugyanez: szép lenne, ha ilyen fölényünk lenne a mögöttünk lévő autókhoz képest, de hát ez valószínűtlen. Ma nem sikerült sokat tanulnunk, a páratartalom olyan magas volt, hogy sosem száradt fel igazán a pálya. Úgy tűnt, hogy a legvégén száraz lesz, de a slickek egyszerűen nem tapadtak, mivel képtelenség volt felmelegíteni őket. Az elmúlt néhány versenyen egyre erősebbek voltunk az időmérőn. Szeretnék jó rajtpozíciót szerezni, és mindenképpen meg is próbálom majd, de a harmadik szabadedzés is nagyon fontos lesz holnap, mivel senki sem tudja, hogyan viselkednek az autók magas üzemanyagszinttel és száraz pályára való gumikon. Még sok mindent meg kell értenünk."

Red Bull

Sebastian Vettel:(P1: 2 P2: 3): "Ez egy érdekes nap volt. Szombatra és vasárnapra az időjárási előrejelzés száraz, tehát akármit is tanultunk ma, talán semmi haszna nem lesz a hétvége további részére nézve, de majd használhatjuk a jövőben az esős vagy nedves versenyeken. Sajnos a pálya nem száradt föl teljesen ma, tehát nem volt lehetőségünk kipróbálni a slick gumikat, majd a versenyen kiismerjük őket, gondolom. Ez a pálya keményen bánik a gumikkal, még akkor is, ha van egy hosszú egyenes, utána viszont alig lehet pihenni, tehát nem könnyű. Úgy érzem, az autó rendben van, és ez fontos."

Mark Webber: (P1: 10 P2: 5): "Ez a nap egyértelmű volt mindenki számára: egy szett gumival mentünk, tehát nem volt túl izgalmas. Elvégeztünk valamennyi munkát, de csak korlátozottan, mivel tudjuk, hogy a hétvége hátralévő részében valószínűleg nem fog esni, de meglátjuk. A McLaren nagyon erősnek tűnt az intermediate gumikon, a slick gumikat nem lehetőségünk kipróbálni a végén. Sok időbe tart, míg felszárad itt a pálya. A legnagyobb kérdés a slick gumi - meg kell tanulnunk, hogyan fognak itt viselkedni az autónkon különböző üzemanyagszintek mellett. Általában ezt pénteken szoktuk elvégezni, de most kénytelenek voltunk holnap reggelre halasztani."

Ferrari

Fernando Alonso(P1: 20., P2: 4.): "Ez igen nehéz péntek volt, mert az időjárás folyamatosan változott, ezért nehéz volt bármilyen használható tanulságot levonni a hétvége további részére vonatkozóan. Ha belegondolunk, hogy holnap és vasárnap valószínűleg nem fog esni az eső, még egyértelműbbé válik, hogy a mai napnak nem volt sok jelentősége. A célunk továbbra is az lesz, hogy a lehető legjobban teljesítsünk, és minél alaposabban megértsük az autónk viselkedését ezen a pályán. Ma kipróbáltunk egy új első szárnyat is, amit azonban ilyen, a McLarenek számára egyébként ideális körülmények között rendkívül nehéz volt kiértékelnünk. Nekünk több körre van szükségünk ahhoz, hogy felmelegítsük a gumikat, és mire eljutunk odáig, talán már el is kezdenek kopni. Kicsit kénytelenek leszünk improvizálni az időmérőre és a versenyre is. A bokszbejáraton sokat javítottak a tavalyihoz képest, de a kijáraton még lenne mit alakítani."

Felipe Massa(P1: 19., P2: 20.): "Ez elég komplikált nap volt. A pálya nem tapadt túl jól, és úgy tűnt, az intermediate-ek gyorsabbak kopnak a szokásosnál. Legalábbis nem volt más magyarázat arra, hogy a köridők akkor sem javultak, amikor a pályán megjelent egy szárazabb ív. Így természetesen nehezebb felkészülni az időmérőre és a versenyre, de mindenki ugyanebben a cipőben jár. A bokszkijárat problematikus, ahogy az a (Nico) Rosberg és (Jaime) Alguersuari közötti ütközésből is kitűnt: szerintem tenni kellene valamit a megoldás érdekében. 150 Forma-1-es nagydíj szép eredmény. Leginkább persze azokra emlékszem vissza szívesen, amiket megnyertem, és közéjük tartozik a 2008-as brazíliai verseny is. A legrosszabb emlékek? A magyarországi és a szingapúri ugyanabban az évben, amikor a győzelem kicsúszott a kezemből."

Toro Rosso

Jaime Alguersuari(P1: -, P2: 6): "Ma csak délután köröztem, de nagyon pozitív eredményt értünk el szerintem. A pálya soha nem száradt fel teljesen, két alkalommal is megpróbáltuk felrakni a slick gumikat, de egyszer sem igazán működött, így megtapasztalhattuk, hogy milyen lassan szárad fel az aszfalt. Azt mondhatom, hogy a vizes pályán igazán jól éreztem magam, bár ennél még többet várhatunk az autótól. Lehet érezni, hogy van benne potenciál, és különösen lenyűgözött az intermediate gumikon mutatott gyorsaságunk. Mindig nehéz felmérni, hogy a többiek mit csinálnak, mivel nem tudhatod, mi a helyzet a gumikkal és az üzemanyagszintekkel. Láthatólag van egy kis esély rá, hogy holnap is esni fog, és ilyen körülmények között összességében pozitívan látom a helyzetünket.

Sébastien Buemi (P1: 5, P2: 9): "Jó napunk volt, és az autó megbízhatóan teljesített, még úgy is, hogy a körülmények miatt nem tettünk meg olyan sok kört reggel. Ugyanaz az esős időjárás fogadott minket, amire tavalyról emlékeztünk, és egész nap jónak éreztem a kocsit a vizes pályán. Hosszú-hosszú időbe telik, mire az aszfalt felszárad, és ez fontos lecke volt arra az esetre, ha a hétvége további részben is esik még. Ha ma elkövettünk néhány hibát, az is hasznos lesz, amikor az autó beállítását végezzük holnapra. Rájöttünk, hogy mikor érdemes extrém esőgumikról interekre váltani, és fordítva, illetve mikor kell felrakni a slickeket, így legalább tiszta képet kaptunk erről. Nem volt semmilyen műszaki problémánk, ezért szerintem holnap a hasznosnak bizonyult első edzésnapból kiindulva tovább fejlődhetünk."

Jean-Eric Vergne (P1: 13, P2: -): "Az első szabadedzésen vezettem először ezt az autót. Utoljára tavaly, a fiatal versenyzők tesztjén Abu-Dzabiban vezettem egy Toro Rossót. Hogy őszinte legyek, nem voltam túl boldog, amikor reggel elhúztam a függönyt, és megláttam az esőt. Meglehetősen nehéznek találtam a reggeli edzést, mivel a pálya nagyon vizes volt, bár elégedett vagyok a teljesítményemmel, mivel nem törtem össze az autót, és egy kis szórakozásban is volt részem. Nehéz megítélni, hogy hogyan teljesítettem, mivel normális esetben egy ilyen edzésen kétszer mész ki a pályára, és közben van időd megnézni az adatokat, hogy lásd, hogyan fejlődhetnél, de az időjárás ezt lehetetlenné tette ma reggel. Nem tudtam mihez hasonlítani magamat, és semmiképpen sem szeretném összehasonlítani a teljesítményemet egy másik versenyzőjével. Csak arról volt szó, hogy szerezzek némi tapasztalatot, és megtanuljam, hogyan működik a csapat. Akármilyenek is voltak a pályaviszonyok, örülök, hogy megkaptam ezt a lehetőséget, még ha nem is tudtam sok kört megtenni. Ennek köszönhetően jobban felkészült leszek, amikor Abu-Dzabiban visszaülök az autóba az első szabadedzésen.

Mercedes

Nico Rosberg (P1: 8, P2: 8): "Ma délután nagyon kényelmesen éreztem magam az intermediate gumikon, és kipróbáltunk néhány különböző beállítást is, amelyek meglehetősen jól működtek. Az autóm jónak bizonyult a mai körülmények között, de az időjárás várhatóan változni fog szombatra és vasárnapra, így érdekes lesz látni, hogy alakul a holnap. Az ütközés trükkös helyzet volt, és sajnos idejekorán véget ért miatta az edzésem, de legalább nem kellett kihagynom száraz pályán való gyakorlást."

Michael Schumacher(P1: 1, P2: 14): "Ez az olyan péntekek egyike volt, ahol leginkább a versenyre készültünk, miközben tudtuk, hogy vasárnap valószínűleg teljesen más körülmények várnak ránk. Mindkét edzésen túl vizes volt a pálya a slick gumikhoz, a hétvége hátralévő részére viszont száraz időt jósol az előrejelzés. Ennek ellenére sokat lehet tanulni az autóról, és annak viselkedéséről a pályán, és a nap nagy részében ezzel foglalkoztunk. Most alaposan ki kell elemeznünk a gyűjtött adatokat, és meg kell próbálnunk kidolgozni a legjobb irányt a hétvége hátralévő részére."

Force India

Paul di Resta (P1: 3, P2: 10): "A mai volt az első élményem a pályáról, így egyszerűen vizes körülmények között kellett kihoznom ebből a legjobbat. Nem ideális így ismerkedni egy pályával, de a csapat megengedte, hogy a lehető legtöbb kört tegyem meg, és fokozatosan sikerült felépítenem az önbizalmamat. A pálya reggel nagyon vizes volt, és aquaplaning is előfordult, különösen a 7-es és 8-as kanyarokban, ahol rengeteget csúszkált a kocsi. Úgy éreztem, az autóm jól megy az intermediate-eken a délután során, és az utolsó 30 percben előtűnt egy száraz ív a pályán, de az aszfalt még mindig nagyon csúszós volt. A legvégén néhány másik autóhoz hasonlóan mi is kimentünk a szuperlágy keveréken, de nagyon nehéz volt megfelelő hőmérsékleten tartani a gumikat, és nem igazán lehetett hasznos tapasztalatokat gyűjteni. Úgy tűnik, az időjárás holnapra javulni fog, így elég sok dolgunk lesz az utolsó edzésen, hogy megértsük a száraz pályára alkalmas gumikat, és teljesen felvegyük a tempót az időmérőre."

Adrian Sutil (P1: 4, P2: 12): "A pálya egész nap vizes volt, így csak az extrém eső gumikon és az intermediate-eken való következetes gyakorlásra volt lehetőségünk. Délután már nem esett olyan hevesen, de ez a pálya nagyon lassan szárad fel, így csak köröztünk, és vártuk, hogy javuljon az aszfalt állapota, ami azonban nem nagyon történt meg. Még a délutáni edzésen is elég hasonló köröket futottunk, nem igazán gyorsult a pálya. Az edzés végén megpróbálkoztam a szuperlágy gumikkal egyetlen körre, de a pálya még nem volt megfelelő, így azonnal bejöttem a bokszba. A nap végére összerakott beállításunk nem volt messze a száraz beállítástól, így szerintem jó kiinduló pontot találtunk holnapra."

Renault

Vitalij Petrov(P1:-,P2: 11.): "Egész nap nedves volt a pálya. A mi autónk kissé szenved az ilyen körülmények között, még meg kell találnunk a legjobb aero-beállítást. Délután elég sok időt töltöttünk azzal, hogy megtaláljuk a helyes irányt. Elég sokat mentünk délután, ami segíteni fog abban, hogy holnap jobbak legyünk, tehát optimista vagyok. Pár ellenőrző kört az esőgumikkal is megtettünk, hogy legyen némi fogalmunk arról, hogy milyen tapadásra lehet számítani ettől a keveréktől. Jelenleg az autó normálisan üzemel. Holnap már más nap lesz, remélhetőleg száraz."

Bruno Senna(P1:-, P2: 15.): "Nem sokat tudok mondani erről a reggelről, csak azt, hogy minden sofőrnek frusztrációt okoz az, ha nem tud kimenni, és mért kört futni. Délután hasznos volt, hogy el tudtunk tölteni némi időt a pályán, bár akadt egy-két nehézség az autó balanszával. Remélhetőleg képesek leszünk arra, hogy ezt rendbe hozzuk, de arra is figyelnünk kell, hogy hol tudunk javítani az aerodinamikán, máskülönben még több nehézségre számíthatunk ezen a hétvégén. Nagyon bízom benne, hogy holnap szárazon is mehetünk majd, így hozzászokhatunk majd azokhoz a körülményekhez, amilyeneket várunk a vasárnapi versenyre."

Williams

Rubens Barrichello(P1: 14., P2: 13.): "Délelőtt túl vizes volt a pálya ahhoz, hogy sok időt töltsünk kint, és délután is csak egy hajszállal lett jobb a helyzet. A második edzés végén megpróbáltunk teljesíteni egy etapot a száraz gumikon, de az aszfalt továbbra is túl nedves volt, ezért inkább visszakoztunk. A pálya nagyon csúszott, a gumik azonban egész tűrhetően kitartottak ahhoz képest, hogy mennyi kört tettünk meg velük. A körülmények miatt nehéz volt elfogadható ítéletet alkotni arról, hogy a többiekéhez mérten milyen lesz a teljesítményünk itt."

Pastor Maldonado(P1: 12., P2: 18.): "Az eső miatt ma rengeteg időt vesztettünk, ami nem volt ideális, mert előzőleg sohasem vezettem itt. Amikor végre kimehettem a pályára, gyorsan ráéreztem, és tetszik is, különösen a harmadik szektora. Érdekes, hiszen lassú, közepes és gyors kanyarok is vannak rajta. Ettől meglehetősen technikás, úgyhogy muszáj lesz jó balanszot találnunk az autónkhoz. Keményen fogunk dolgozni, hogy ez holnapra, a harmadik szabadedzésen sikerüljön, és az időmérőre a lehető legjobb formában legyünk."

Sauber

Sergio Pérez(P1: 9., P2: 16.): "Kár érte, de ma nem tudtunk volna sokkal többet tenni ennél. Egyszerűen túlságosan zuhogott az eső, egyetlen kört sem teljesíthettem slickeken. Ez számomra egyáltalán nem volt ideális péntek, mert nem ismerem a pályát. Így holnap nem lesz rá sok időm, hogy beállítsam a balanszot."

Kamui Kobajasi(P1: 6., P2: 17.): "Ma egyáltalán nem volt tapadás. Ez a pálya eleve gyengén tapad, ráadásul az autónk nem megy túl jól az intermediate gumikon. Én alapvetően nem bánom, ha esőben kell vezetnem, és a rendes esőgumikkal nem is akadt gondom, de később, az intereken küszködtem. Úgy tűnik, nagyon sokáig tart, amíg ez az aszfalt felszárad. Na mindegy, reméljük, holnap száraz lesz az idő."

Lotus

Heikki Kovalainen(P1: 23., P2: 19.): "A délelőtti szabadedzést lényegében fújhattuk. Látható volt, hogy a bokszutcában mindenki egyformán gondolkodott - korlátoztuk az esőgumikon megtett körök számát, mert azokból úgysem tudtunk volna meg túl sokat a hétvége további részére vonatkozóan, és el akartunk kerülni, hogy feleslegesen kelljen dolgoznunk. Délután legalább ahhoz eléggé felszáradt a pálya, hogy az interekkel teljesítsünk néhány kört, és a motorvezérléssel kapcsolatos terveink egy részét meg is tudtuk valósítani, ami nem volt rossz eredmény. A balansz tűrhetőnek tűnt, de szerintem a holnap délelőtti szabadedzés mindenki számára nagyon mozgalmas, egy teljesen más történet lesz, és kiderül majd, hogy a kétféle slick gumi hogyan viselkedik a száraz pályán."

Jarno Trulli(P1: -, P2: 20.): "Őszintén szólva ez is csak egyike volt azoknak a napoknak, amelyek néha elkerülhetetlenek. A körülmények miatt nem kísérletezhettünk túl sokat, mert holnapra és vasárnapra száraz időt ígérnek, úgyhogy ilyenkor, amikor olyan vizes a pálya, mint délelőtt, és délután is csak intereket használhatunk, nem tudunk sokat tanulni. A második edzésen foglalkoztunk kicsit a motor vezethetőségével, és legalább már tudjuk, az autónk hogyan viselkedik az intermediate gumikon, ezért ha az előrejelzések esetleg mégis tévednek, lesznek adataink. Én azonban úgy vélem, a pálya holnap száraz lesz, ami illeni fog hozzánk, és ott folytathatjuk, ahol Japánban abbahagytuk."

Karun Chandhok(P1: 11., P2: - ): "Úgy tűnik, engem üldöz az eső... Monza és Szuzuka valószínűleg anomália volt, mert az eső egyébként minden alkalommal zuhogni kezd, ahogy beszállok az autóba. Mindegy, azzal kell megbirkóznom, amit kapok, és ez ma is így volt! A délelőtti edzésen annak ellenére kaptam ízelítőt a pályából, hogy csak kevés kört tehettem meg, bár ez a nap leginkább csak arról szólt, hogy sértetlenül átvészeljük, ne kövessünk el hibát a nehéz körülmények között. Szerintem a tempónk abban az egy etapban, amit megtettünk, egész jó volt, és az utóbbi két péntek jóvoltából már sokkal nagyobb az önbizalmam az autóban, mint korábban."

Virgin

Timo Glock (P1: 18, P2: 21): "Nehéz volt az első napunk Koreában, esős időjárási körülmények között, mivel szerintem holnap, illetve vasárnap száraz lesz az idő. Holnap lesz egy kis bepótolnivalónk, de a mai nap rendben ment, bár volt egy kis problémánk a bal első felfüggesztéssel, ahol ki kellett cserélnünk néhány elemet, és ez némi időveszteséggel járt. Az esős körülmények még nehezebbé tették a pályát, de jól alakult a napunk, és örülök, hogy sikerült értékelnünk néhány 2012-es fejlesztést. Holnap az időmérőre, és a versenyre való készülésre koncentrálunk."

Jérome D'Ambrosio (P1: 17, P2: 22): "A mai programunkat megzavarta az eső, így nem indult a legsimábban a hétvége. Kár, hogy ilyen sokáig esett, de legalább sikerült megértenünk az extrém esőgumik és az intermediate-ek működését. Az autó balansza egyelőre nincs teljesen rendben, így ezen még este dolgoznunk kell, hogy holnapra javíthassunk rajta."

Hispania

Daniel Ricciardo (P1: 16, P2: 23): "Ma nagyon nedves volt a pálya, de ez nem baj, mivel szükségem van némi tapasztalatra vizes körülmények között is. Viszont arra számítunk, hogy a hétvége ettől kezdve száraz lesz, így a mai nap talán nem sokat jelent a nagydíj hátralévő részére. Ez számunkra valószínűleg egy kicsivel több munkát jelent holnap, meg kell próbálnunk gyorsan és hatékonyan megtalálni a legjobb beállítást, aztán pedig a lehető leggyorsabban kell megtanulnom a száraz pályát. Összességében jól alakult a napunk, mivel elég sok kört megtettünk. Nehéz megjósolni a hétvége alakulását, meglátjuk majd, mit hoz a holnap."

Vitantonio Liuzzi (P1: -, P2: 24): "A pályaviszonyok elég kemények voltak, de tavaly is nagyon nehezen száradt fel az aszfalt. A lassú kanyarok bizonyultak a legrosszabbnak. Végül sikerült megtennünk néhány kört az intermediate gumikon, de a pálya ezekhez túl száraz volt, a slickekhez viszont még túl vizes. Reggel nem vezettem, így a körülmények ellenére meg kellett találnom a ritmust. Sikerült némi értékes információt szereznünk, azonban a balanszra vonatkozóan nem sokat tudtunk meg, a holnap megint olyan lesz, mint egy pénteki edzés."

Narain Karthikeyan (P1: 15, P2: -): "Soha nem vezettem korábban Koreában, és nem volt ideális, hogy erre ilyen őrült körülmények között került sor. Ez nem sokat segít az Indiai Nagydíjra való felkészülésemben, mivel ott biztosan száraz lesz a pálya. Mindenesetre pozitívum, hogy sikerült némi adatot gyűjtenünk esős körülmények között, és remélhetőleg ez egy kicsit segítette a csapatot. Összességében elégedett vagyok a ma végzett munkával."