Vettel elöl maradt, de a Red Bull küszködött a gumikkal
2013. október 25. 09:51
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Indiai Nagydíj péntek délutáni szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! A Buddh International Circuiten továbbra is jó, meleg idő van. Már a délelőtti tréning során is 8 fokkal nőtt az aszfalt hőmérsékletet.
Az első edzésen Vettel és Webber bérelte ki a képzeletbeli első rajtsort. Bár az előnyük nem volt tetemes - 2 tizedet vertek Rosbergre -, az ellenfelek így sem lélegezhetnek fel, mert az utóbbi hétvégéken inkább péntek délutánonként mutatkozott meg a Red Bull fölénye. Délelőtt általában más végzett az élen, úgyhogy most jobban is kezdtek.
Az Indiai Nagydíj törlésével kapcsolatos bírósági meghallgatást elnapolták a verseny utánra... Egy aktivista tiltakozott ellene az elmaradt adók miatt.
A délelőtti edzésen váltóhibával küzdött, ezért csak 6 kört tudott megtenni, míg Vettel például 24-et. Az időveszteséget most le kell dolgoznia valahogy. Még fél óra van hátra a második tréning kezdetéig.
Radikális, eddig nem használt beállításokat próbálnak ki, hogy kitapogassák a határokat, ami a 2014-es felkészülés szempontjából különösen hasznos lehet számukra. Délelőtt biztató eredménnyel zártak, Button 6, Pérez 7. lett.
A Ferrari megerősítette a Twitteren, hogy mechanikai hibáról volt szó, amit kijavítottak. Ricciardo Toro Rossójában még az első edzés elején kicserélték a váltót, de ez nem jár rajtbüntetéssel, mert a pénteki edzésnap ebben az értelemben nem számít a nagydíjhétvége részének.
A Toro Rosso az austini és interlagosi szabadedzéseken beültetheti az autóba, hogy gyakorolhasson. Ez most, amikor tesztelni nem lehet, különösen fontos.
A Force India tesztpilótája, James Calado a Sky-nak az imént azt mondta, délelőtt a vártnál kisebb mértékű volt a gumikopás, ami vasárnap új stratégiai lehetőségeket nyújthat. Ez azért is meglepő, mert a Pirelli idén a közepes keveréket hozta el Indiába a kemény helyett.
A levegő 30, az aszfalt 40 fokos, ez 5 illetve 10 fokkal melegebb, mint az első edzés kezdetekor. A szél kissé felerősödött, de még most is csak 7 km/ó-s. A lelátókon továbbra is csak lézengenek: a nézőszám évről évre csökken.
Max Chilton az első a pályán, őt Bottas és Bianchi követi. Tavaly ilyenkor Vettel 1:26.221-gyel végzett az élen, de ezt az időt az egy évvel ezelőttihez képest lágyabb, közepes keverékű gumikon ma már délelőtt 4 tizedre megközelítette.
Azt jelenti a rádión, hogy máris "normálisan" viselkednek. Közben már négyen megtettek mért kört. egyelőre 1:28.419-cel Räikkönen a leggyorsabb, bár a célegyenesre ráfordulva csúnyán kockásra fékezte a balelső gumiját.
Gyors egymásutánban Hamilton, Grosjean és Alonso is megelőzte Räikkönent, a francia által beállított új etalon 1:27.531.
Az első körét 1:27.360 alatt teljesítette, pedig megint bedöglött az autójában a KERS... Egyelőre, ahogy ilyenkor szokás, mindenki a keményebb keverékű gumikat használja.
1:27.059-cel 0,306 másodpercre növelte az előnyét Grosjeannal szemben, aki szintén lefaragott az idejéből. Közben Webber feljött másodiknak, 2 ezredet verve a Lotusra. Mögöttük Hamilton és Pérez van. Vettelnek szóltak a rádión, hogy meg tudják javítani a KERS-ét, de maradjon kint nyugodtan, ha akar, mert "van időnk."
Előbb Rosberg, aztán ő is beférkőzik Webber elé. Button viszont a bokszba tartva arról számol be, hogy az etapja során rengeteget romlott a tapadás a gyors kanyarokban. Már mindenki feliratkozott a tabellára.
Miközben a két Red Bull 6 kör után visszatér a garázsba, ő 1:27.010-zel az élre áll a 9. körében, pedig egyik szektorban sem az övé a legjobb részidő. Egyetlen ezredet vert Webberre, aki az előbb 48 ezreddel megelőzte Vettelt. Rosberg ugyanakkor nem elégedett. "Az autóm sokkal alulkormányzottabb lett, amit nem értek" - mondja. Most csak hárman vannak a pályán, az első rohamnak vége.
Húsz perc, az első etapok után: Rosberg, Webber, Vettel, Pérez, Grosjean, Massa, Hamilton, Räikkönen, Ricciardo, Hülkenberg, Button, Alonso. Csak Gutiérrez maradt kint a pályán.
A látótávolság szörnyű. Meg is zavarja Taki Inouét, aki a Twitteren azt írja: "Méghogy India a rejtélyek országa! Sokkal inkább a szmogé. Azt hittem, elromlott a tévém!" Räikkönen és Vettel közben máris a lágy gumikkal hajtott vissza a pályára. Hm.
A 9-es kanyarnál, de zavartalanul folytatja. Ő még a közepes gumiknál maradt, miközben csapattársa már a lágyakra váltott.
1:27.059-ről kapásból 1:25.722-re faragja le az idejét a lágy gumikon, amelyeket Webber és Hülkenberg is megkapott. Vettel a második körében az első és a második szektorban is abszolút legjobb részidőt ért el, de egyeneseb begurlt a bokszba... Räikkönen 1:26.632-vel lett a második.
Vettel 1,3, Webber pedig 1,0 másodperccel autózott jobb időt a lágy gumikon, mint a közepeseken, míg Rosberg például csak 5, Massa pedig 6 tizeddel.
Ő is a 9-es kanyarnál sokallt be, mint az előbb Grosjean, aki csak most próbálkozik a lágy gumikkal. Közben Massa lett az első, aki az etapja során tovább tudott javítani ezzel a keverékkel: 1:26.601-gyel feljött az 5. helyre. Alonso még nem kapta meg a gyorsabb Pirelliket.
1:26.426-os körével 0,156 másodpercet ver Rosbergre, így felzárkózik a Red Bullok mögé. Az élmezőnyből már csak Alonso és Hamilton nem tett meg mért kört a lágy gumikkal.
Más anyagú fékbetéteket kapott előre, mint eddig. Ezek jobban harapnak, de rendszeresen blokkolja velük az első kerekeket. Közben Alonso 1,1 másodpercet javítva felkpaszkodott a 4. helyre, Grosjean és Rosberg közé.
31 ezredet ver Alonsóra a lágy gumikon, de Grosjeant ő sem tudja megszorongatni. A sorrend: Vettel, Webber, Grosjean, Hamilton, Alonso, Rosberg, Massa, Räikkönen, Pérez, Button. Többen, köztük Rosberg, már megkezdték a versenyszimulációt.
Íme néhány versenyző legjobb ideje közepes, majd a lágy gumikon:
Vettel 1:27.059 => 1:25.722
Webber 1:27.011 => 1:26.011
Räikkönen 1:27.889 => 1:26.632
Grosjean 1:26.955 => 1:26.426
Rosberg 1:27.010 => 1:26.582
Hamilton 1:27.115 => 1:26.399
Alonso 1:27.598 => 1:26.430
Massa 1:27.494 => 1:26.827 => 1:26.601
Hülkenberg 1:28.048 => 1:27.810
Sutil 1:28.631 => 1:27.375
Vettelt figyelmeztették, hogy a balelső lágy gumi "3-4 kör után szétesik" az eddigi tapasztalatok szerint.
Vettel és Webber már néhány kör után kénytelen volt kimenni a bokszba, és lecserélni a lágy Pirelliket. A Red Bullnál nem nyugodtak: odahívták Paul Hemberyt megbeszélni valamit. Rosberg ezzel szemben azt mondta a rádión, hogy a Mercedesen egyelőre kitartanak a lágy gumik is.
Maldonado autójának bal első kerekéről. Elgurult a pályán, és nagyobb bajt is okozhatott volna, ha valaki eltalálja. A Williams még megütheti a bokáját emiatt, mert korábban, az egyik szuzukai edzésen már előfordult velük.
Mivel már mindenki a versenyre készül, az időeredmények nem javulnak, de a legutóbbi köröket nézve is a Red Bull áll a legjobban. Vettel 1:31.392, Webber 1:31.431 alatt teljesítette az etapja 9. illetve 10. körét a közepes Pirellikkel. Utánuk Grosjean (1:31.426) és Massa (1:31.882) következik.
Csak Ricciardo nincs kint. Közben Räikkönen fura üzenetet kap: azt mondják neki, a köridőktől függetlenül maradjon a pályán addig, amíg úgy nem érzi, hogy a gumikkal már veszélyes továbbmenni. A lágyak vannak az autóján. Még Hamilton és Alonso használja ezeket az élmezőnyben.
Az etapja 14. körét már 1:30.567 alatt tette meg. Pérez viszont már 20 kör óta van kint megállás nélkül, a legutóbbiban 1:31.292 volt az ideje.
Alonsót végig a lágy, Massát végig a közepes gumikon tartották a versenyszimulációk során. A spanyol már 16 kört húzott le a Red Bull szerint problémás gumikon, de még most is 1:31.741-es tempót diktál. A közepes keverék jobban tartja magát: Massa, aki 19 kört tett meg, 1:31.171 alatt fejezte be a legutóbbi körét.
Vettel és Webber maradt az élen, az előnyük fél másodperc Grosjeannal szemben. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan bővítjük a cikket az eredményekkel és az összefoglalóval.
Sebastian Vettel a Red Bull legközelebbi ellenfelére is fél másodpercet verve őrizte meg a vezetést az Indiai Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén, de a napja nem alakult zökkenőmentesen: az autójában megint elromlott a KERS, a lágy keverékű Pirelliket pedig csapattársához, Mark Webberhez hasonlóan sokkal hamarabb elkoptatta, mint a többiek.
Ettől függetlenül továbbra is a negyedik világbajnoki címéért hajtó német a hétvége favoritja. Az edzés elején sokáig nem működő KERS-szel is ő volt a leggyorsabb, szokatlanul korán próbálta ki a lágy gumikat, s miután a versenyszimulációja során már hamar a közepesekre váltott, a hosszú etapján végig sokkal jobb tempót diktált az ellenfeleinél.
A Red Bullokat ismét Romain Grosjean tudta a legkeményebben megszorongatni. A 3. helye nem forgott veszélyben, a negyedikért viszont szoros küzdelem bontakozott ki Fernando Alonso és a Mercedes párosa között. Ebből végül a körét a legkésőbb teljesítő Lewis Hamilton került ki győztesen, míg a 6. helyen végző Nico Rosberget Felipe Massa is 19 ezredre megközelítette, a Ferrari tehát edzéskörülmények között erősebbnek tűnt a mostanában szokásosnál. Rajtuk kívül még Kimi Räikkönen tudott egy másodpercen belül maradni Vettelhez képest.
Az edzésen csak kisebb pályaelhagyások történtek. A legsúlyosabb incidens Pastor Maldonadóval történt, amikor Williamsének jobbelső kerekéről közvetlenül egy bokszkiállás után leesett, és a pályán végiggurult az anyacsavar. Ha valakit eltalál, sérülést is okozhatott volna, s mivel a csapat két héttel ezelőtt, Szuzukában már pénzbírságot kapott egy hasonló incidens miatt, most akár súlyosabb büntetésre is számíthat.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!