Az Indiai Nagydíj körről körre
2013. október 27. 10:14
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Indiai Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! A pole pozícióból Sebastian Vettel indulhat, mögötte a két Mercedes végzett az időmérőn. A győzelem reményében vág neki a versenynek Mark Webber is, aki eltérő taktikát választott, a 4. helyről a tartósabb, közepes gumikon fog rajtolni. Izgalmas taktikai csatára van tehát kilátás. A legjobb tíz közül még Alonso és a két McLaren indul a közepes gumikon.
Hasonló az időjárás, mint szombaton, a levegő 30, a pálya 35 fokos. Szokás szerint elég nagy a szmog a pálya környékén.
Ehhez mindössze annyit kell tennie, hogy legalább az 5. helyen célba ér a versenyen. Ő persze a győzelemre tör, a rajtrácson elmondta, hogy szerinte jobb stratégiája van, mint Webbernek.
Alonso elől, a 7. helyről rajtolhat a remek formában lévő német. Szerinte a McLarenek lesznek a legnagyobb ellenfelei ezen a versenyen, bár hozzátette, a hosszú etapos tempójuk a Ferrariénál sem volt sokkal rosszabb.
A Pirelli legalábbis azt ajánlotta a csapatoknak, hogy maximum ennyi ideig használják őket. Szerintük a közepes abroncsokat körülbelül 35 kör után kell majd lecserélni.
Minden versenyző rendben eljött a rajtrácsról. A rajt kulcsfontosságú lehet - Webber hajlamos gyengébben indulni, de most ezt nem engedheti meg magának, ha nyerni akar.
Rosszul jött el a rajtrácsról, a jelek szerint Alonsóval ütközhetett. Webber a 7., Alonso a 10. helyre esett vissza. Vettel megtartotta a vezetést, Massa egy fantasztikus rajt után feljött a 2. helyre Rosberg és Hamilton elé.
Összesen két kört tett meg a lágy gumikon. Alonso kiállt a bokszba, új első szárnyat kapott. A spanyolnak ez nagyon rosszul jött, hiszen ő a közepes gumikon sokáig kint akart maradni.
A mezőnyből utolsóként ő is kiállt a bokszba. A lágyakat rakták fel neki, csapattársa elé, a 9. helyre tért vissza.
Rosbergnek szóltak a rádión, hogy muszáj megelőznie a brazilt, de a Mercedes nincs DRS-távolságban. Vettel a 17. helyre tudott visszajönni a bokszkiállása után.
A német jól rajtolt, Vettel kiállása után már a 4. helyen halad. A visszajátszásokból egyébként kiderült, hogy a rajtnál Räikkönen is koccant Webberrel, de az ő autója látszólag sértetlen maradt.
A Sauber is úgy döntött, hogy érdemes néhány kör után a közepes gumikra váltani. Massa most 1,3 másodperccel vezet Rosberg előtt, akit további 1,4 másodperces lemaradással követ Hamilton.
Rövid időn belül Webber és Pérez is megelőzte őt, mindketten a közepes gumikkal. Érdekes módon a keményebb gumikon rajtoló Button is járt már a bokszban, a lágyakat tették fel neki. Ez nem volt tervezett kiállás, Button stratégiájának annyi.
Ahogy a két Mercedes is - valóban nem bírták sokáig a lágy gumik. Webber közben nagyon gyors, egymás után futja meg a leggyorsabb köröket.
A lágy gumikat lecserélő versenyzők kiállása után így áll a mezőny: Webber, Pérez, Ricciardo, Grosjean, Vettel, Sutil, Gutiérrez, Massa, Rosberg, Bottas. Közülük Vettel, Massa és Rosberg járt már a bokszban.
Legutóbb Grosjeant előzte meg, ezzel feljött a 4. helyre, és a leggyorsabb kört is megfutotta. Most 14,4 másodperc a hátránya Webberhez képest.
A gyanú szerint túl korán indult el. Button megint a bokszban járt, máris lecserélte a lágy gumikat.
Könnyedén előzte meg Ricciardót, leendő csapattársa nem igazán védekezett ellene. A német továbbra is nagyon gyors, a legutóbbi körében több mint egy másodpercet adott Webbernek.
Valóban kiugrott a rajtnál. A mexikói a 6. helyen állt, mert még nem járt kint a bokszban.
Csak a 14. helyen áll, most Di Restához próbál közelebb kerülni. Buttonnak szólt a McLaren, hogy valószínűleg a spanyollal kell majd megküzdeniük a pontszerző helyekért. A másik Ferrarival Massa jobban áll, most a 6.
Második alkalommal járt a bokszban, az első kiállásához hasonlóan ismét defekt miatt. A másik Caterhammel Van der Garde már a rajtnál kiesett.
Már a 2. helyen áll, 11,8 másodperccel Webber mögött, aki még nem járt a bokszban. Alonso közben átverekedte magát Gutiérrezen, aki az áthajtásos büntetése után a Ferrari elé tért vissza.
A német egy pillanatra a Ferrari elé került a 4-es kanyarnál, de Massának sikerült megtartania a 6. helyet. A Mercedesnél úgy érzik, hogy a brazil feltartja őket, de egyelőre nem tudnak vele mit kezdeni.
A keményebb gumikon rajtoló finn pontszerző helyen haladt, de Hülkenberg és Räikkönen szinte egyszerre előzte meg őt, így visszacsúszott a 11. helyre.
Hiába próbálkozott többször is, nem tud elmenni a lassabb Ferrari mellett. A kör végén ki is állt a bokszba, közepes gumikat kapott.
Az ausztrál az élről állt ki első kerékcseréjére. Megkapta a lágy gumikat, és a második helyre tért vissza. Közben Pérez is a bokszban járt lágy gumikért. Ő a 7. helyre tért vissza, de hamar sikerült megelőznie Hamiltont.
A két Ferrari, Hamilton és Di Resta is a bokszban járt. Ricciardo, Sutil és Bottas még mindig az első szett közepes gumiját használja.
Rendben lezajlott a kerékcseréje, Webber mögé tért vissza. A kiállások során egyébként Rosberg átugrotta Massát, de Hamilton még mindig a brazil mögött halad.
Ricciardo is a bokszban járt, így Webber megint a második helyen áll Vettel mögött. 12,7 másodperc köztük a különbség. A 3. helyen Sutil áll, ő az egyetlen, aki még egyszer sem cserélt kereket.
Vettel, Webber, Sutil, Räikkönen, Rosberg, Grosjean, Massa, Ricciardo, Hamilton, Pérez. Alonso a 13. helyen áll, Maldonado mögött.
Megelőzte Sutilt. A finn még csak egyszer járt a bokszban, a 6. helyen haladó Grosjeanhoz hasonlóan. Button és Alonso közben harmadszorra is kereket cseréltek.
Rádión szóltak neki, hogy komoly problémák vannak az autójával, ezért álljon be a garázsba. Rajta kívül eddig Van der Garde esett ki a másik Caterhammel.
Dráma a Red Bullnál, a második helyen autózó Webber váltója elromlott, az ausztrálnak le kell parkolnia az autóját a pálya szélén. Most Räikkönen a második, 25,3 másodperccel marad el Vettel mögött.
A rádión azt mondták neki, hogy a generátor hibásodott meg a Red Bullban. Emlékezhetünk, hogy tavaly is számos versenyen meggyűlt a bajuk a generátorral.
A második helyen autózó finn még mindig csak egyszer járt a bokszban. Mivel a lágyakon indult, elvileg nem kell többször kereket cserélnie, de erősen kérdéses, hogy az abroncsai kibírnának-e 53 kört. Rosberg közeledik hozzá hátulról, 6,1 másodperc köztük a különbség.
Az üzemanyagra kell figyelnie, nehogy elfogyjon a verseny végéig. Rosberg sokkal gyorsabb nála, már csak 4,3 másodperc köztük a különbség. A másik Lotusszal Grosjean a 4., ő is csak egyszer járt a bokszban.
Bottas megelőzése után a 12. helyen áll, előtte Ricciardo és Sutil autózik. A Force India az utolsó pontszerző helyen 1,4 másodperccel jár előtte. Legutóbb a 2010-es Brit Nagydíjon fordult elő, hogy Alonso célba ért, de nem szerzett pontot.
Ez várható volt. A DRS segítségével ment el a gumikkal küszködő finnt, és feljött a 2. helyre. Most Grosjean is sokkal gyorsabb a csapattársánál.
A Red Bull arra utasította, hogy többet ne használja a folyadékadagoló-berendezését. Valószínűleg Webber generátor-hibája miatt óvatoskodnak. Vettel kényelmes, 27 másodperces előnnyel vezet Rosberg előtt.
Vettel mögött jelenleg Rosberg és Räikkönen áll dobogós helyen, de a finnhez vészesen közeledik a 17. helyről rajtoló Grosjean. Hülkenberg kiesett műszaki hiba miatt.
A gumijai tönkrementek, rögtön két helyet is veszített. Grosjean ellen még megpróbált harcolni, a két Lotus össze is ért, de végül elengedte a franciát, majd Massa is elment mellette.
Hamilton és Räikkönen mellett is sikerült elmennie, feljött az 5. helyre. Räikkönen már csak a 7., és a Lotus ki is hívta a bokszba. Nem sikerült egy kiállással teljesíteniük a versenyt.
Ezzel természetesen a negyedik világbajnoki címét is bebiztosította, mindössze 26 évesen. A Red Bull a konstruktőri világbajnoki címet szerezte meg zsinórban negyedszer. A pontszerzők sorrendje: Vettel, Rosberg, Grosjean, Massa, Pérez, Hamilton, Räikkönen, Di Resta, Sutil, Ricciardo. Alonso két másodperccel maradt le a pontszerzésről.
Rajta kívül Sutilnak sikerült egy kiállással teljesítenie a versenyt. A Force India kettős pontszerzéssel búcsúzott hazai versenyétől.
Leállította az autóját az egyenesben, és a közönséggel együtt ünnepli negyedik vb-címét. Még a kesztyűjét is kidobta a nézők közé. Michael Schumacher, Juan Manuel Fangio és Alain Prost mellett ő a negyedik, akinek legalább négy világbajnoki címet sikerült szereznie.
Most ők állnak a konstruktőri bajnokság 2. helyén, 4 ponttal előzik meg az olaszokat. A Lotus is közeledik a Ferrarihoz, három fordulóval a vége előtt 24 pont a hátrányuk.
Ez a versenyről élőben készült tudósításunk. A részletes összefoglalónk itt olvasható.
Sebastian Vettel sikeréhez kétség sem férhetett az Indiai Nagydíjon, sorozatban hatodik győzelmével pedig a világbajnoki címet is bezsebelte. A német rendkívül fiatalon, 26 évesen lett négyszeres világbajnok, és a Red Bull is zsinórban negyedik címét ünnepelhette. Az eltérő taktikával próbálkozó, szintén győzelemre törő Mark Webber már a rajtnál visszaesett, s bár a második helyre sikerült feljönnie, húsz körrel a verseny vége előtt generátorhiba miatt le kellett parkolni az autóját. Vettel mögött így Nico Rosberg ért célba a második helyen, harmadikként pedig a 17. helyről rajtoló Romain Grosjean végzett. A francia egy kiállással teljesíteni tudta a versenyt, ellentétben a dobogóról az utolsó körökben leszoruló Kimi Räikkönennel.
A változatos taktikai megoldásokat hozó versenyen Fernando Alonso még pontot sem tudott szerezni. A spanyol a rajtnál koccant Webberrel, és a sérült első szárnya miatt már az első körökben lemondhatott a tervezett stratégiájáról. Az egész verseny alatt küszködött, végül a 11. helyen tudott célba érni. A Mercedes a kettős pontszerzésének köszönhetően megelőzte a Ferrarit a konstruktőri bajnokságban, 4 ponttal előzik meg az olaszokat. Webberen kívül még három versenyző adta fel a versenyt, Nico Hülkenberg és Charles Pic műszaki hiba miatt esett ki, Giedo van der Garde pedig a rajtnál ütközött Max Chiltonnal.
Ez a versenyről élőben készült tudósításunk. A részletes összefoglalónk itt olvasható.