Vettelt a vízszivárgás sem győzte le
2012. november 16. 19:58
Hamarosan kezdődik az USA Nagydíj péntek délutáni szabadedzése Austinban. Máris sokkal melegebb van, mint délelőtt: a levegő 19, az aszfalt 30 fokos. Ez befolyásolni fogja az erőviszonyokat.
A Circuit of the Americast mindenki másra 1,4 másodpercet verve avatta fel, de ennek a különbségnek a jelentős részét megmagyarázza, hogy csak az utolsó körökre kapta meg a második szett kemény gumit, amit a többség már korábban elhasznált. Webber viszont vízszivárgással bajlódott az edzés végén.
Azonnal 13 autó hajt ki a COTA-ra. Az aszfalt délelőtt, ahogy az az új pályáknál lenni szokott, borzasztóan poros volt. A tapadás természetesen javulni fog.
Bár a versenyzők kaptak belőle egy extra szettet mára, hogy gyakorolhassák a pályát, a lágyabbat (a közepeset) természetesen csak az edzés közepe után fogják bevetni.
1:43.418-as körével áll az élre, miközben Senna a 13/14-es kanyarban óriásit driftel. Lassításban lenyűgöző.
A tapadás továbbra is gyenge: a spanyol az emelkedőre vezető 11-es kanyarban farolt egy szépet a Ferrarival, de nagy baj nem történt.
1:40.790 alatt teljesítette az első komoly körét, ezzel jelenleg 8 tized az előnye Hamiltonnal szemben. A levezető körében ismét abszolút legjobb részidőt ért el az első és második szektorban, de utána begurult a bokszba.
Cikázott valaki előtt. Rosberget ezért most figyelmeztette a mérnöke a rádión, hogy ne tegyen ilyet.
46 ezredet ver Vettelre, aki a jelek szerint azért tért vissza a bokszba, mert az ő autóján is vízszivárgást észleltek, akátcsak délelőtt Webberén.
1:40.431 az ideje, mögötte most Hamilton, Button, Rosberg, Webber, Vettel, Grosjean van, de a sorrend változik.
1:40.096-os kört repeszt. Ez még mindig 2 másodperccel lassabb, mint amivel Vettel délelőtt az élen végzett. Webber 0,133 másodperces hátránnyal felzárkózott mögé.
Növelték a nyomást a hűtésrendszerben, hogy ellenőrizzék, tényleg szivárog-e valahol. Rosberg közben 1:39.842-re faragta le az idejét.
A csapatnál elismerik, hogy nincsenek pótalkatrészeik, de azt mondják, egyik alkatrészt sem használják tovább az előírt élettartamánál. Korábban felmerült, hogy emiatt nem biztonságosak az autóik, ezt azonban most (is) cáfolták.
Rosberg, Webber, Alonso, Hamilton, Button, Vettel, Grosjean, Ricciardo, Pérez, Räikkönen, Schumacher, Senna. Közülük most csak Hamilton van a pályán, a többiek az első menetet befejezvén visszatértek a bokszba.
A hátránya 0,914 mp Rosberghez képest, az előző körében kicsúszott a mindenki számára problémás 19-es, azaz utolsó előtti kanyarban. A közepes gumikat továbbra sem vállalta be senki.
A gyors kanyarokban. A mérnöke azt kérdi tőle, állítsanak-e a hátsó hasmagasságon emiatt. Bár még mindig ő vezet, Massa már a 2. helyen áll, 0,222 mp-s hátránnyal.
Már ki is szállt az autójából, a vízszivárgási probléma komolyabb, mint amilyennek tűnt. Ez már most lépéshátrányba hozza őt a felkészülés során, ami különösen egy új pályán érzékeny veszteség. Adrian Newey aggodalmaskodó arccal, töprengve áll az autó mögött. Tényleg a megbízhatatlanság a Red Bull gyenge pontja.
Péntekhez képest kifejezetten sokan vannak. Persze kezdetben Indianapolisban is így volt.
Az autója már bakon áll, és a szerelők dolgoznak rajta, de ő addig sem lógatja a lábát: odament Webber adatelemző mérnökéhez, hogy megnézze, a csapattársa hogyan boldogul. Közben Grosjean óriásit farolt az egyik balos kerékvetőjén.
Az előbb harmadik volt, de közben Button megelőzte őt és Massát is, így a sorrend: Rosberg, Button, Massa, Räikkönen, Webber, Grosjean, Alonso. A spanyol ismét lecsúszott a pályáról a 19-es kanyarban.
Vettel számára megnyugtató, hogy az ausztrál 1:39.485-ös idővel megelőzi at eddig az élen álló Rosberget.
Pic arra panaszkodik, hogy a 11-es kanyar kijáratánál az autója padlót fog, a 12-eshez közeledve, az egyenes végén pedig leforog az utolsó fokozat. Petrov megpördült a 11-esben, pedig épp megkapta a közepes gumikat.
Csak 5 ezredmásodperc a hátránya Webberhez képest, és az előbb tovább javított az első szektorban. Hamilton arra panaszkodik, hogy a gumik használhatatlanul hidegek.
Ezt Christian Horner a Sky-nak megerősítette, de további részletekkel nem szolgált. Alonso ezúttal a középső szektorban ért el abszolút legjobb részidőt, de a köridején nem javított. Ellentétben Webberrel, aki 1:39.277-es köre révén 0,213 mp-re növelte az előnyét.
A közepes keveréket eddig Kovalainen, Petrov és Pic kapta meg. Hamarosan valószínűleg a többiek is kipróbálják.
Épp most ugrott fel csapattársa, Alonso mögé a 3. helyre. A hátránya Webberhez képest 0,433 mp.
Massa, Webber, Alonso, Rosberg, Button, Räikkönen, Grosjean, Hamilton, Pérez, Vergne. Massa e pillanatban vette át a vezetést 1:39.106-tal. Közben Ron Howard, a híres Hollywoodi rendező kelt feltűnést a paddockban. A versenyzők zöme ismét a bokszban van.
Feltették a bakra, az imént leszerelték a fenéklemezt is. A kipufogója repedt meg.
Webber, Räikkönen, Grosjean és Vergne is ezeken jött ki, mindjárt meglátjuk, mire mennek. Di Resta egyelőre csak 3 tizedet javított velük, Hülkenberg semmit.
A lágyabb keveréken az első szektorban abszolút legjobb részidőt futott, de aztán nem javított. Újra próbálkozik. Ezeknek a gumiknak is kell egy-két kör, amíg elérik az optimumukat.
Ő már az első körében lefarag korábbi, kemény gumikon elért idejéből, az eredménye 1:38.958. Grosjean másodszorra is csak az első szektorban gyorsult.
A hűtőfolyadékot leeresztették, már töltik vissza, úgyhogy remélhetik, hogy hamarosan folytathatja a körözést. Most Webber legutóbbi körének telemetriáját tanulmányozza a pilótafülkében.
1:38.475-re, bár ez még mindig elmarad Vettel délelőtti legjobbjától. Räikkönen az S-kanyarokban utolérte, és majdnem legázolta a lassan bóklászó Kovalainen Caterhamjét.
A közepes gumikon már a második vagy harmadik körét teljesíti, de a korábbi eredményéből egyelőre nem faragott le. A 4. helyen áll, Webber, Massa és Button mögött.
A 7. helyre, de a lágyabb gumikon elért 1:40.115-ös körideje rosszabb, mint amit Rosberg a keményeken regisztrált. Hamilton közben megelőzte Alonsót.
A 19-es kanyarban próbálta megelőzni a Caterhamet, de összekoccantak. Kovalainen balhátsó defektet kapott, lassan gurul vissza a bokszba. A gumi már majdnem levált a felniről, ami megrongálhatja a karosszéria-borítást.
Megelőzi Massát, aki most tért vissza a pályára. Hamilton 0,273 másodperccel van Webber mögött, míg Vettel is kihajtott a pályára végre, mindjárt a közepes gumikon.
Megszerzi a 3. helyet, 38 ezreddel saját csapattársa mögött. Alonso közben nem jutott sokkal előrébb, egyelőre a 6. helyen áll. Picet figyelmeztetik a rádión, hogy a 19-es kanyarban roncsok vannak, alighanem a Toro Rosso első szárnyából imént letört darab.
Nem igazán zavarja az elvesztegetett idő: kapásból megelőzi Massát, így máris csak Webber és a két McLaren van előtte.
Hát, ez kemény: fél órát kihagyott a vízszivárgás miatt, de most ment egy 1:37.718-as kört, így megint 0,757 mp az előnye a 2. helyezettel - Webberrel - szemben. A McLaren az időmérőre jósolt 1:38-as időket... Alonso is javított, de csak a 3. helyen áll.
Mindenki kipréselte a közepes gumiszettjéből, amit tudott, a köridők most már várhatóan nem igazán fognak javulni. A sorrend: Vettel, Webber, Alonso, Hamilton, Button, Massa, Rosberg, Senna, Schumacher, Räikkönen.
A Lotus fara "instabil", ami szerinte "a versenyen nem lesz túl jó." Grosjean épp most pördült meg. Egyikük sem javított egy kanyi ezredet sem a lágyabb gumikon.
Webberen és Alonsón kívül mindenkinek nagyobb a hátránya Vettelhez képest.
Most szokás szerint mindenki hosszú etapot teljesít. A többség a lágyabb Pirelliken: csak Schumacher és Ricciardo használja a keményeket pillanatnyilag. Szép nagy forgalom lett a pályán.
Mind a 24 autó kint köröz. Köztük Kobajasi Sauberje, amely korábban a garázsban vesztegelt a repedt kipufogó miatt. Alonso a mumuskanyarban, a 19-esben lesodródott az imént.
Néhány versenyző legjobb ideje a kemény és a közepes Pirelliken. Nem mindenki javított:
Webber 1:39.277 -> 1:38.475
Alonso 1:39.490 -> 1:38.483
Rosberg 1:39.842 -> 1:39.448
Button 1:39.866 -> 1:38.786
Grosjean 1:40.286
Massa 1:39.061
Räikkönen 1:40.166
di Resta 1:41.750 -> 1:41.430
Hülkenberg 1:42.203 -> 1:40.700
A COTA aszfaltja továbbra is csúszós. Érdekes, hogy Vettel csak 4 tizedet tudott javítani délelőtti legjobbján.
Jogosan: továbbra is 23 autó van a pályán. A sorrend, ahogy sejtettük, mostanában nem változott.
Pérez és Vettel is lesodródott a pályának egy-egy pontján, Alonso pedig beragadt egy lassabb autó mögé.
Füstölni kezd, ezért Maldonado begurul vele a bokszutcába, de hajtás nélkül. A szerelők odafutnak, és betolják a garázsba. Előzőleg lángok törtek elő az autó farából, a motor valószínűleg elérte az élettartamának végét. Tökéletes időzítés!
Az idő letelt, a sorrend maradt: Vettel, Webber, Alonso, Hamilton, Button, Massa, Rosberg. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan bővítjük a cikket a szöveges összefoglalóval is.
Sebastian Vettel leadott egy félreérthetetlen figyelmeztető lövést a Forma-1 versenynaptárába visszatérő USA Nagydíj első napján, amikor a délelőtti után a délutáni szabadedzést is tetemes fölénnyel nyerte meg, pedig a hűtővíz szivárgása miatt csaknem félórát elvesztett a felkészülési idejéből.
A Red Bull ugyanakkor nem lehet nyugodt a megbízhatósága felől: míg az első edzés végén Mark Webber autójából kezdett csöpögni a víz, a második elején Vettel járt hasonlóan, ezért ki kellett szállnia a pilótafülkéből, hogy megvárja, amíg a szerelők végeznek a javítással. Közben csapattársa telemetriájának tanulmányozásával ütötte el az időt, és ez hasznára vált: amikor végre visszatérhetett a pályára, a közepes, azaz lágyabb keverékű gumikkal azonnal jó köridőket ért el, végül 0,757 másodpercet verve még Webberre is. Aki egyébként azt mondta a frissen átadott austini pályáról, hogy "igencsak gyors, különösen az első szektor, a többi része viszont teljesen hagyományos."
Fernando Alonso már vasárnap elvesztheti, de Vettellel szemben meg még nem nyerheti a vb-címet, ez azonban szemlátomást nem szegte kedvét: a 3. helyre kormányozta Ferrariját, alig 8 ezreddel maradva le a lassabbik Red Bulltól, és megelőzve a McLareneket. Lewis Hamilton és Jenson Button versenytempója ismét biztatónak tűnt, ám egy mért körben nem boldogultak tökéletesen a speciális festésű autójukkal: a hátrányuk az egy másodpercet is meghaladta.
Ilyen a COTA
Délután már melegebb volt, mint délelőtt, az aszfalt hőmérséklete 31 fokosra nőtt, a Lotusoknak azonban ez sem tűnt elégnek. Kimi Räikkönen és Romain Grosjean egyike volt annak a három versenyzőnek, aki a kemény gumikon érte el a legjobb eredményét.
Az új Circuit of the Americas az első napon általános tetszést aratott a versenyzők körében, bár az aszfalt végig poros maradt, így az eseményeket a helyszínről követő Dario Franchitti meg is jegyezte, hogy egy nap alatt ennyi kicsúszást még sohasem látott a Forma-1-ben. Még az éllovasok is rendszeresen lesodródtak a le-fel hullámzó pályáról. A legrosszabban mégis Heikki Kovalainen járt, akit Jean-Eric Vergne a problematikus 19-es kanyarban próbált megelőzni, de közben az első szárnyával kiszúrta a Caterham balhátsó gumiját.
Vettel 1:37.718-as köre máris jobb annál, mint amit a McLaren szimulációja az időmérőre jósolt, ez azonban nem örömhír a HRT számára, amelynek egyelőre csak az egyik autója tudott a 107 százalékos határon belül kerülni.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!