A Koreai Nagydíj körről körre
2012. október 14. 07:44
Ez a versenyről élőben készült tudósításunk. A részletes összefoglalót sok nyilatkozattal itt olvashatják. Az új vb-állás itt már megtekinthető.
Sebastian Vettel könnyed rajt-cél győzelmet aratott a Koreai Nagydíjon, ez már a harmadik győzelme zsinórban Szingapúr és Japán után. A 25 szerzett pontja az jelenti, hogy átvette a vezetést a harmadik helyen végzett Fernando Alonsótól, az előnye 6 pont. Az első helyről rajtolt Mark Webber kissé elaludt a rajtnál, Vettel már az első kanyarban megelőzte, de aztán végig tapadt csapattársára, igaz, a különbség a verseny vége felé már 10 másodpercre hízott közöttük. A rajt nagy vesztese Jenson Button és Nico Rosberg volt, mindkettőjüket Kamui Kobajasi ütötte ki. A japán szerint valaki meglökte, és ezért okozott balesetet, de ez nem hatotta meg a sportfelügyelőket, akik áthajtásos büntetéssel sújtották.
Jól mentek a Ferrarik, a harmadik-negyedik helyen futottak be, bár a Red Bullokat veszélyeztetni egy pillanatig sem tudták. Meglepetésre úgy tűnt, hogy ezúttal Felipe Massa a gyorsabb ferraris, aki a verseny utolsó harmadában egy másodpercre is megközelítette Fernando Alonsót, de persze előzéssel nem próbálkozott. Katasztrofálisan alakult a verseny a McLaren számára, Buttont ugye már az elején kiütötték, Lewis Hamilton viszont erős gumikopástól szenvedett, ezért a 3.-ról a 10. helyig csúszott vissza, mivel neki egyetlenként háromszor kellett kereket cserélnie. Még az ág is húzta a britet, mivel egy nagy, leszakadt műfűdarabot is összeszedett a McLarenje, de így is megtartotta az utolsó pontszerző helyet mclarenes utódja, Sergio Pérez előtt. Nico Hülkenberg Force Indiája és a két Toro Rosso is remekül ment, előbbi 6. lett, utóbbiak pedig a 16-17. rajtpozícióból jöttek fel a 8-9. helyre. Michael Schumacher Mercedese ismét nagyon koptatta a gumikat, a hétszeres világbajnok folyamatosan csúszott vissza a 10.-ről egészen a 13. helyig.
Ez a versenyről élőben készült tudósításunk. A részletes összefoglalót sok nyilatkozattal itt olvashatják. Az új vb-állás itt már megtekinthető.
Jó reggelt kívánunk kedves olvasóinknak! Jeongamban a Red Bullok foglalták el az első rajtsort, de idén először Webber volt a leggyorsabb az időmérőn, megelőzte Vettelt. Mögülük Hamilton, Alonso, Räikkönen, Massa, Grosjean, Hülkenberg, Rosberg, Schumacher, Button várja a piros lámpák kialvását. Az autók most hajtanak ki a garázsból a rajtrácsra.
Mert a Toro Rossónak fel kellett nyitnia a váltóját, hogy megvizsgálják a berendezést a Q2-ben történt műszaki hiba után. Az ausztrál így a 16. helyett a 21. pozícióból fog indulni. Pic az idei kilencedik motorjának beszerelése miatt került a rajtrács végére a tíz rajthelyes büntetés következtében.
A Mercedesek az ötödik sorból startolnak, de Rosberg szerint képesek lehetnek az előrelépésre. "Mi voltunk a leggyorsabbak az első szektorban, ami segíthet az előzésben. Ez csak a javunkra válhat" - nyilatkozta szombaton. Hülkenberget, Schumachert és a két Saubert tartja a fő ellenfélnek a versenyen. A rajtrácson most bohóckodott egy kicsit a Sky Sports kommentátorával, Martin Brundle-lal, kicsit nyögvenyelősen kezdett interjút adni, mivel épp falatozott.
A rajtrácsra menet úgy érezte, Red Bulljának eleje nem tapad eléggé, ezért lehet, hogy a lehetőségek adta kereteken belül változtatni fognak a beállításain.
Jellemzően ez lehet a csapatok stratégiája, de elképzelhető, hogy lesznek olyanok, akik bevállalják az egyetlen kerékcserét. Ehhez nem ártana egy Safety Car-fázis a táv elején. A Pirelli a két leglágyabb keveréket hozta el ide, mivel a nagy oldalterhelések mellett sima az aszfalt, és ez nem teszi durvává a kopást.
A 11. és 14. rajthely között mindenki, azaz Button, Pérez, Kobajasi és di Resta is a keményebb gumikat választotta az első etaphoz, csakúgy, mint a hátrébbról rajtoló Vergne és de la Rosa.
Webberrel az élen. Péreznek szóltak rádión, hogy ne tegyen heves kormánymozdulatokat nagy sebességnél, hogy kímélje az abroncsokat.
Megelőzte Webbert az első kanyarnál, Alonso a 3. helyre jött fel, a hosszú egyenesben gyorsulta le Hamiltont. Räikkönen visszaesett hatodiknak Msssa mögé.
A 3-as kanyarnál a Sauber beesett a McLaren mellé és széttörte a jobbelső felfüggesztését. Sokan kihajtottak a bukótérbe a kemény féktávokon.
Félrehúzódott Mercedesével. Kobajasi bejött szárnycserére a Buttonnal történt ütközés után. A sorrend: Vettel, Webber, Alonso, Hamilton, Massa, Räikkönen, Hülkenberg, Grosjean, Pérez, Schumacher, di Resta, Senna.
A visszajátszásokon látszik, hogy Kobajasi a 3-as kanyarnál Rosbergnek is nekiment. Lehet, hogy Pérez szárnya is megsérült a startnál.
Webber nem tudja használni a légellenállást csökkentő eszközt, igaz, a többiek sem egyelőre, mert sárga zászlót lengetnek a hosszú egyenesben.
Nincs komoly akció, bár a távolságok sem túl nagyok, Webber például 1,2 másodperccel követi Vettelt. Az élbolyból csak Massa használhatja a DRS-t. Vettel, Webber, Alonso, Hamilton, Massa, Räikkönen, Hülkenberg, Grosjean, Pérez, Schumacher az első tíz sorrendje.
Együtt sétálnak vissza a bokszutcába. Valószínű, hogy Kobajasi büntetést fog kapni a manővere miatt, amellyel mindkettejüket kiejtette.
Törmelék van a hosszú egyenesben, meg Rosberg kiállt autója is, nem szabad aktiválni a DRS-t. Kobajasi bokszutcán áthajtásos büntetést kapott.
1,8 másodpercre növelte előnyét Webber előtt. Őt 3 másodperccel követi Alonso.
Körök óta egymást előzgetik, a sorrend közöttük a 12. és 15. hely között pillanatnyilag: Vergne, Senna, Ricciardo, Maldonado. Ismét engedélyezett a DRS használata.
Néhány körrel ezelőtt Senna még mindkét Toro Rossót lehagyta, de most ismét mögéjük esett, miután Ricciardo is leelőzte a Williamst a hosszú egyenesben.
A 7. helyért folyik a harc, Hülkenberg alulkormányzottságra panaszkodik. Grosjeannak a rendelkezésére áll a DRS.
Di Resta ellen kellett védekeznie a 3-as és 4-es kanyarnál, megőrizte a 10. helyet. Utolérte őket Vergne is.
Már 3 másodperc fölötti az előnye Webberrel szemben. Mögöttük az állás még mindig Alonso, Hamilton, Massa, Räikkönen, Hülkenberg, Grosjean, Pérez, Schumacher.
A lágy gumikra váltott a terveknek megfelelően, érkezett Hülkenberg, Grosjean, Schumacher és Vergne is. Grosjean nem tudta megelőzni Hülkenberget, pedig közel állt hozzá.
Mindhárman átváltottak a lágy Pirellikre. A kör végén Vettel is jönni fog.
Alonso a bokszból kijövet megelőzte Pérezt. Hamilton is bekukucskált a 3-as kanyarnál, de a féktávon pár centi híján nekiment a Saubernek. Ezután viszont tisztán előzött.
Vettel, Webber, Alonso, Hamilton, Massa, Pérez, Räikkönen, Maldonado, Hülkenberg, Grosjean. Pérez és Maldonado még nem járt a bokszban.
De közben leszakadt Massától. Kobajasi autóját betolták a garázsba, úgysem lett volna értelme folytatnia az utolsó helyen. De la Rosa szintén kiállt.
A szuperlágy gumikon folytatja a körözést, az első szárnyán a terelőlapot egy fokkal laposabbra vették.
Két körbe telt, mire megelőzte a kopott gumikon küszködő Maldonadót, amit Hülkenberg már korábban megtett. Grosjean így leszakadt a Force Indiától.
A DRS segítségével átvette tőle a 4. helyet. Hamilton panaszkodott, hogy vagy a leszorítóereje, vagy a gumija nem stimmel. A McLaren kérte, hogy óvja a gumikat, és a tervezettnél három körrel előbb fog kiállni újra.
A finn még nem tudta kifékezni őt a hosszú egyenes végén. A sorrend: Vettel, Webber, Alonso, Massa, Hamilton, Räikkönen, Hülkenberg, Grosjean, Ricciardo, Schumacher.
Räikkönen előzött a DRS zónában, de a következő kigyorsításnál Hamiltonnak még maradt némi KERS-e, és a 4-es fordulónál belülről visszaelőzte a Lotust. A McLarenben a mechanikai balansz változott meg.
Így már az övé az utolsó pontszerző hely. Alonso közben 1,4 másodpercre megközelítette Webbert, öt körrel ezelőtt még 3,3 másodperc volt a különbség.
A második kerékcseréjére érkezik féltávnál, a lágy gumikat kapta meg ismét, Ricciardo elé tért vissza a 8. helyre. A jobbelső kereke csak lassan került fel a helyére.
Fontos lenne neki a bajnokság szempontjából az előzés, így 3 ponttal kevesebbet vesztene Vettellel szemben. Webber nagyobb leszorítóerőt kér az első szárnyára a következő bokszkiállásnál.
Vettel, Webber, Alonso, Massa, Räikkönen, Hülkenberg, Grosjean, Hamilton, Ricciardo, Vergne. Vettel kényelmesen, 8,3 másodperc előnnyel halad az élen. Räikkönen viszont tíz másodpercre leszakadt Massától, amíg beragadt Hamilton mögé.
Mondta neki a Red Bull, hogy figyeljen a jobbelső gumira, amely a legnagyobb terhelésnek van kitéve a nyújtott jobbkanyarok miatt. Hamilton közölte, ingerlékeny az autója, a McLaren válaszolt, hogy minden tőlük telhetőt megtesznek a helyzet javításáért.
Elromlott a gázpedálja, ráadásul a HRT-n a DRS sem működött megfelelően. Grosjean bejött kerékcserére a 7. helyről.
A lágy gumikat kapja meg az utolsó tervezett etapra. Nézzük, Alonso mit tud kihozni ebből...
Annak köszönhetően, hogy korábban jött ki friss gumikért, és a bokszból visszatérő Hülkenberget le tudta gyorsulni a DRS zónában.
Nem tudta megelőzni Webbert. Massa egyébként jól megy, mindössze két másodperccel haladt csapattársa mögött az előbb.
Az utolsó, padlógázzal vett kanyarnál a füvön rongyolt át, könnyen megforoghatott volna. Vettel egy elfékezés után bejött a depóba, Räikkönen szintén.
Noha Webber 6,8 másodpercre felzárózott hozzá, Vettellel közölték, hogy csak magával törődjön. Webber gumijai ugyanis kopottabbak.
Már csak 1,4 másodpercre van tőle - igaz, előzni valószínűleg nem hagyják. Utasította is a Ferrari, hogy távolodjon hátrébb. Di Resta viszont megelőzte Schumachert a DRS zónában, átvéve a 11. helyet.
Vettel, Webber, Alonso, Massa, Räikkönen, Hamilton, Grosjean, Hülkenberg, Vergne, Ricciardo az első tíz sorrendje.
Grosjean támadta Hamiltont a 3-as kanyarnál, de lesodródott a bukótérbe, és Hülkenberg ezt kihasználva mindkettejüket megelőzte a következő kanyarnál - méghozzá kívülről! Hülkenberg feljött a 6. pozícióba.
Pedig pénteken még azt mondták, használni fogják Räikkönen autóján a Coanda-stílusú kipufogót. Azzal magyarázzák a hiányát, hogy az új eszköz túlságosan megterheli a motort.
Úgy érzi, nem tudott mit tenni, mert harapófogóba került a rajt utáni galibánál. "Helyezésekért küzdöttem. A féktávon sajnos nehezen tudtam irányítani az autómat, mert valaki meglökött. De ez előfordul, amikor pozícióharcot folytatunk. Mindkét oldalról közrefogtak, úgyhogy nem volt merre mozdulnom. Szerintem nehezen tudtam volna elkerülni az ütközést" - mondta a Sky Sportsnak.
Megejtette harmadik kerékcseréjét, a szuperlágy gumikon a 10. helyre tért vissza. Pérez megelőzte Schumachert.
Tíz kör van még hátra, az állás: Vettel, Webber, Alonso, Massa, Räikkönen, Hülkenberg, Grosjean, Vergne, Ricciardo, Hamilton.
Elfékezte magát a hosszú egyenes végén, a bukótérben fordulva több másodpercet bukott. Hamilton most támadja Vergne-t. A Toro Rossókat segíti, hogy nagyon gyorsak az egyenesben.
A Red Bull értesítette, hogy csökkentse a tempót az 1-es, 2-es, 8-as, 9-es, 11-es és 13-as kanyarnál, hogy óvja a gumikat. 10 másodperccel vezert Webber előtt, aki 4,7 másodperccel követ Alonso.
Feljött a borítás a 13-as kanyar kijáratánál, több darab az ideális ívre került. A két Williams át is hajtott rajtuk. Reméljük, nem lesz probléma ebből.
Már csupán 3,8 másodperccel halad mögötte. De csak öt köre maradt hátra. Hamilton még mindig kergeti Vergne-t.
Kopottabbak a gumijai, ezért hagyta, hogy Vergne megelőzze. Most neki kell védekeznie a tizedik Hamiltonnal szemben.
Autójának jobb oldalára rátapadt egy óriási darab a felszakadt műfűből, ami össze-vissza lebeg. Ez rontja az aerodinamika hatásfokát és kárt is tehet a McLarenben.
Nagyon visszavett, egy csomó kanyarban lassult. Már csak egy kört kell kibírnia, első helye azonban nincs veszélyben.
Zsinórban másodszor nyert Koreában, sőt, akár 2010-ben is övé lehetett volna a győzelem, ha az utolsó körökben nem füstölt el a motorja. Átvette a vezetést a bajnokságban Alonsótól, aki a 3. helyen futott be Webber mögött.
Psy lengeti a kockás zászlót. A további sorrend: Massa, Räikkönen, Hülkenberg, Grosjean, Vergne, Ricciardo. Hamilton épphogy Pérez előtt maradt a műfűvel megrakott autójával.
Úgy véli, más csapatoknál is ez volt a helyzet. Érdekes, hogy Maldonadóanak sikerült egy bokszkiálással teljesíteni a távot, de csak 14. lett. Ez a Red Bull első kettős győzelme idén, a Toro Rosso idén másodszor szerzett két autóval is pontot. Két hét múlva Indiában folytatódik a bajnokság, utána Abu-Dzabi, az USA és Brazília van még hátra.