Button az élen az időmérő előtt
2011. október 15. 03:58
A legtöbb versenyző - mint például a virginesek, illetve Petrov - alulkormányzottságra panaszkodik. Utóbbi autóján most cserélték ki az első szárnyat, és éppen a futómű átállításával vannak elfoglalva.
Az eddigieknél melegebb, száraz idő fogadta a mezőnyt szombat délelőtt Koreában, ahol a tegnapi esőáztatta gyakorlás után mindössze egy óra állt a csapatok rendelkezésére, hogy felkészüljenek az időmérőre és a futamra. Az edzés ennek megfelelően mozgalmasan telt, végül Jenson Button végzett az élen, szűk három tizeddel Lewis Hamilton előtt
A harmadik helyezett Mark Webber már 8 tizedet kapott Buttontól, Fernando Alonso hátránya bő egy másodperc, Felipe Massaé már másfél volt, az 5. helyezett Michael Schumacher pedig 2,6 másodperces lemaradással végzett.
Bár a McLaren fölénye valóban megdöbbentőnek tűnik, egyelőre a Red Bullt sem érdemes leírni. A 9. helyezett Sebastian Vettel az utolsó percekben szuperlágy gumikon nem tudott értékelhető kört futni, mivel beragadt Jaime Alguersuari mögé. A Toro Rosso spanyolja - aki ráadásul a keményebb keveréket használta - érthetetlen módon nem akarta elengedni őt, körökön keresztül birkóztak egymással, végül a mérgesen integető németnek félig a füvön sikerült előznie.
Száraz pályán is gyors volt a McLaren
Szintén ádáz csata folyt az utolsó körökben Hamilton és Michael Schumacher között, akik a Japán Nagydíj után újra egymásra találtak. A hétszeres világbajnok nem engedte el a hétvége eddigi részében jó formában versenyző McLaren-est, aki az utolsó körökben el is fékezte magát, így feltehetőleg ennél többre is képes lett volna. Az edzés második felében egyébként nagyrészt ő állt az élen.
Schumacher mögött Vitalij Petrov és Adrian Sutil végeztek, a 7. és 8. helyen, a 9. Vettel után pedig még Nico Rosberg fért be az első tízbe. A Williams ismét gyengén teljesített, csak a három kiscsapatot sikerült megelőzniük.
Az utolsó percben folyó csatáktól eltekintve nagyrészt eseménytelenül telt az edzés, komolyabb műszaki problémája csak Daniel Ricciardónak volt, aki a hidraulikai folyadék szivárgása miatt megállt a bokszutcában. Később azonban ő is meg tudott tenni néhány kört. Schumacher bemutatott egy látványos gumifüstölős elfékezést, a születésnapját ma ünneplő Bruno Senna Renault-jának első szárnya pedig megsérült egy megpördülés során, de ezen kívül látványosabb vezetői hibák nélkül fejeződött be a délelőtti gyakorlás.
Sűrű lesz a program ma délelőtt a csapatok számára, ugyanis a tegnapi esős idő miatt csak a mostani egy óra áll majd rendelkezésükre, hogy megtalálják a száraz pályára alkalmas beállításokat - az időmérőn és a versenyen ugyanis a jelek szerint nem lesz eső.
A tegnap délelőtti eső áztatta szabadedzésen a csapatok nem tudtak érdemi munkát végezni, többen csak egy ellenőrző körre dugták ki az orrukat a garázsból, végül Michael Schumacher végzett az élen. Délután, a felszáradni nem akaró pályán már szorgalmasabban rótták a köröket a versenyzők, a másfél órás gyakorlás végén a két McLaren majd két másodpercet vert a mezőnyre. Bár tisztában voltak vele, hogy előnyük nem reális, Lewis Hamilton úgy érzi, most végre elkaphatják az időmérőn eddig verhetetlen Red Bullokat.
A hőmérsékleten is látszik, hogy előbújt a nap: a levegő már 22, a pálya pedig 29 fokos - bár ez még mindig nem mondható magasnak.
A BBC most adta hírül, hogy a McLaren az éjszaka során kicserélte Jenson Button kasztniját - azt egyelőre nem tudni, miért.
Az FIA reagált Nico Rosberg és Jaime Alguersuari tegnapi balesetére, így mától sárgán villogó nyíl figyelmezteti a versenyzőket a bokszutca végén a célegyenesben, ha valaki éppen kihajtani készül a pályára. A fiatal versenyzőre tegnap 10 ezer euró büntetést róttak ki, de nem az ütközés miatt, hanem azért, mert nem jelent meg időben a sportfelügyelőknél.
A Ferrari egész első szárnyát a rikítózöld színű nyomjelző festék borítja, amellyel a csapat az aerodinamikai áramlásokat vizsgálja. A spanyol megtette ellenőrző körét, és most éppen visszatolják a garázsba. Már mindneki kint járt a pályán, a többség már vissza is tért a bokszba.
Bár a pálya felszáradt, a bokszbejáratnál még mindig nedves az aszfalt. A versenyzők már tegnap is megtapasztalhatták, hogy milyen lassan szárad fel a koreai pálya. Közben kiderült, hogy Jenson Button autójában a motortartó bak sérült meg, bár az egyelőre nem világos, hogy mikor.
A Mercedes 1:41.389-es idővel adja meg az alaphangot, közben Michael Schumacher és a két Red Bull is megkezdte a körözést.
Az elmúlt futamokon egyértelműen javuló formát mutató német 1:40.471-et megy, de Mark Webber hamar letaszítja az élről 1:40.271-gyel.
Ahogy a BBC tudósítói megtudták, Nico Rosberg nemcsak interjúkat adott, hanem le is zuhanyzott, mielőtt megjelent volna tegnap a sportfelügyelőknél, akik ezt nem nézték jó szemmel.
A friss kétszeres világbajnok átveszi a vezetést csapattársától, 1:39.799 az új etalon. A Renault-nál közben a diffúzor környékét kenték be a már Ferrarinál is látott nyomásjelző festékkel.
A csapat anélkül cserélte ki Button kasztniját, hogy megszegték volna az éjjeli munkára vonatkozó tilalmat. A legfrissebb hírek szerint a motortartó bak nem konkrét incidens miatt, hanem egyszerűen a használattól sérült meg.
A legendás Ayrton unokaöccse ma tölti be 28. életévét. A brazil ennek örömére gyorsan meg is pördül a Renault-val a 14-es kanyarban: ráment a nedves rázóköre, és meg is sérült az első szárnya.
A tegnap délutáni edzést megnyerő McLaren-pilóta az első szektorban abszolút legjobb részidőt teljesít, majd mindössze 31 ezreddel marad el Vettel idejétől. De másodjára már ez sem okoz gondot neki: 1.38.210-zel övé a legjobb idő. Kubica tavaly ilyenkor 1:37.354-gyel végzett az élen.
A csapatnak arról számol be rádión, hogy "nagyon jó a tapadás", és az autó "remekül fordul." Közben Massa feljött a második helyre, de most szinte mindenki visszatér a bokszba, hogy gyorsan vessen egy pillantást az eddig gyűjtött adatokra.
A Hispania versenyzője megkezdett egy mért kört, azonban rögtön utána visszatért a bokszba, és meg is állt a bokszutcában. A csapat szerelői futva siettek a segítségére, az autójából szivárog valamilyen folyadék.
A Toro Rossók már a piros jelzésű, lágyabb Pirellin köröznek, Sébastien Buemi rögtön abszolút időt fut az első szektorban, végül a 9. helyre ugrik fel, csapattársa mögé. Az előbb Schumacher is az opciós gumikon érte el 4. helyét.
Webber és Vettel magasabb üzemanyagszinttel köröznek, már negyedik körüket teszik meg. Közben Massa fejezett be egy hosszabb etapot, amelynek végén a rajtot gyakorolta a bokszutca végén. Senna előző megpördülésénél a gumik is megésértültek, így most egy új szett szuperlággyal tér vissza a pályára - első próbálkozása a 12. helyre elég.
A német kishíján megtapasztalhatta, hogy érzett tegnap Alguersuari: amikor éppen kifelé tartott a bokszból, Senna éppen akkor fékezett az első kanyarban, a páros majdnem összeért. Közben Vettel erős vibrációról panaszkodik a csapatrádión.
A McLaren idejét egyelőre senki nem javítja meg, jelenleg többen is magas üzemanyagszinttel köröznek. Közben Rosberg a szuperlágy gumikon sem tudott javítani, így maradt hatodik, de most éppen visszacsúszik Sutil mögé. Hamilton mögött a sorrend: Massa, Alonso, Button, Schumacher, Sutil, Rosberg, Vettel.
Gőzerővel próbálják megoldani a problémát, ami miatt a versenyző korábban megállt a bokszutcában - ezzel most értékes edzésidőt veszítenek.
Button javít, 1:38.315-ös körével már alig 1 tizedre van Hamiltontól, miközben a Red Bullok továbbra is egy hosszú etapot teljesítenek a jeongami pályán. Hamilton azonban odalép a gázra, és 1:38.020-ra javítrja saját korábbi legjobb idejét.
A német szorgalmasan teljesíti a köröket, egyelőre minden szektorban 2-4 tizeddel gyorsabb csapattársánál - persze nem tudni, milyen programot teljesítenek.
Mindössze 15 ezreddel veri meg Hamiltont, 1:38.005 az új etalon. Hamilton azonban alaposan odavág, és 1:37.595-re szorítja a köridőt. A McLaren valóban erősnek tűnik itt. A két versenyző visszatért a bokszba, valószínűleg most már ők is felrakják a szuperlágy keveréket. Hamilton gumijai az előző etapban szemcsésedni kezdtek, aminek egyik oka, hogy a hosszú hátsó egyenes után - ahol a gumik lehűlnek - rögtön egy kanyargós rész következik, ami nagy igénybevételt jelent az abroncsoknak.
Valószínűleg hidraulikai folyadék szivárog a HRT-ből, amely az egyetlen autó köridő nélkül jelenleg.
A spanyol autóján egy új első szárnyat szereltek, amely már a 2012-es fejlesztések része - Massa a régebbi verziót kapta meg.
Webber is befejezte 12 körös etapját, a Red Bull, a McLaren és a Ferarri versenyzői a bokszban várakoznak.
A német kerekei csúnyán blokkolnak, a 3-as kanyarban kénytelen széles kitérőt tenni az aszfaltozott bukótérbe, a jobb első gumikat durván elfékezte. A csapat éppen arról értesíti rádión, hogy Rosberg gumijai 10 kör után is remek állapotban vannak. Közben a McLaren, a Ferrari és a Red Bull versenyzői is visszatérnek a pályára, immár szuperlágy gumikon.
Köszöntjük korán kelő olvasóinkat a Koreai Nagydíj szombat délelőtti szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban. A tegnapi nappal ellentétben most napsütéses idő fogadta a csapatokat Jeongamban, ahol 10 perc múlva kezdetét veszi az utolsó edzés.
Az első két szektorban abszolút legjobb részidőt fut, a végén azonban vissza kell vennie, mert beragad Webber mögé, így 1 tizeddel elmarad Hamilton korábbi idejétől, aki most tovább javít: 1:37.199 az új etalon. Schumacher közben befejezett egy 14 körös etapot, most mindenki kint van a pályán.
A német jó kört kezdett meg, azonban beragadt Jaime Alguersuari mögé, és sok időt vesztett - Christian Horner csapatfőnök bosszúsan ingatja a fejét a Red Bull bokszutcai irányítóközpontjában. Közben Hamilton tovább gyorsul, az első szektorban megint abszolút legjobb időt megy, a középsőben azonban messze elmarad saját legjobbjától. Button 98 ezredre közelítette meg, mögöttük Webber, Alonso, Massa, Schumacher a sorrend jelenleg.
A Toro Rosso spanyolja nem akarja elengedni a friss világbajnokot, aki az előbb direkt lemaradt tőle, de mivel annyival gyorsabb volt nála, a kör végén utolérte. Végül sikerül elmennie mellette, de mérgesen integet neki.
Mindeközben Schumacher és Hamilton újra egymásratalálnak, a német nem akarja elengedni a McLaren-est. A sorrend az élen változatlan.
Lengetik a kockás zászlót, Button az utolsó piillanatban 1:37 alá szorítja az etalont, és 1:36.910-el megnyeri az edzést. A visszajátszásból látszik, hogy Hamilton a végefelé még elfékezte magát, végül szűk 3 tizeddel maradt el csapattársától. Mögöttük Webber hátránya már 8 tized Buttonhoz képest, a negyedik helyezett Alonso 1,1 másodpercet kap, Massa már másfelet, Schumacher pedig 2,6-ot.
A sorrend tehát az időmérő előtt: Button, Hamilton, Webber, Alonso, Massa, Schumacher, Petrov, Sutil, Vettel, Rosberg. Vajon a McLaren ezúttal rényleg megszorongathatja a Red Bullt az időmérőn?