Webber nagy előnnyel kezdett Valenciában
2011. június 24. 10:11
Mark Webber volt a leggyorsabb az Európa Nagydíj péntek délelőtti szabadedzésén, a verőfényes mediterrán napsütésben 8 tizedmásodpercet verve legközelebbi ellenfeleire, a renault-s Vitalij Petrovra és a ferraris Fernando Alonsóra.
A kezdetben szokás szerint poros valenciai pálya, amit egyébként nem használnak versenyzésre, sok galibát okozott. A legrövidebbet Nico Hülkenberg húzta, aki már az edzés elején összetörte Paul di Resta Force Indiáját a 12-es kanyar féktávján, de többen tettek rövidebb-hosszabb látogatást a pályán kívüli bukóterekbe. Közvetlenül a leintés előtt Timo Glock is megforgatta Virginjét.
Alonso mögött Lewis Hamilton és Nick Heidfeld végzett, de az ő lemaradásuk már 1 másodpercen felül volt. Hamilton tesztelte a McLaren új véglappal ellátott első vezetőszárnyát, a legjobb köridejét azonban a régi változattal érte el, és nem használta a DRS-t. A világbajnokság éllovasa, Sebastian Vettel végig magas üzemanyagszinttel körözött, ráadásul az edzés első felében a Silverstone-tól hatályba lépő szabálymódosításokra készülve kikapcsolták az autójában a diffúzorba gázelvételnél is kipufogógázt áramoltató üzemmódot, így csak 16. lett.
A Lotus tesztpilótája, Karun Chandhok váltóhiba miatt egyáltalán nem tudott megtenni mért kört, a Monacóban agyrázkódást szenvedő Sergio Pérez viszont visszatért a mezőnybe, s mivel ezúttal nem panaszkodott szédülésre, várhatóan a hétvége további részében is tovább vezethet.
Az edzésről élőben készült, részletes tudósításunkat a tabella alatt olvashatják.
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Európa Nagydíj péntek délelőtti szabadedzéséről készülő szöveges tudósításunkban! Valenciában a várakozásoknak megfelelően szép idő van, a levegő 25, az aszfalt 29 fokos. Nick Heidfelden kívül már mindenki megtett egy-egy ellenőrző kört, sőt, Nico Rosbergnek van egy mért köre is, igaz, nem komoly: 2:06.412.
A Sauber versenyzője, aki a Kanadai Nagydíjat kihagyta monacói balesetének utóhatásai miatt, ismét autóba ült. Igaz, a péntek délelőtti edzésen még Montrealban is vezetett, csak azután lett rosszul, de most azt állítja, tökéletesen érzi magát.
A csapat összehasonlító tesztet végez: Barrichello autójára az új, Maldonadóéára a régi kipufogót szerelték fel.
Hamilton, aki az imént megtett egy újabb ellenőrző kört, a McLaren új véglapokkal szerelt első vezetőszárnyát próbálgatja. A hátsó szárnyukat is frissítették a DRS újabb változatával, ahogy a Lotusnak és a Renault-nak is új hátsó szárnya van.
A Force Indiánál Paul di Resta autójában ülő Nico Hülkenberg 1:44.929-es köridővel átveszi a vezetést. A 10-es kanyarnál az előző körben kockásra fékezte a jobbelső kerekét. Valencia, mivel jórészt utcai pálya, eleinte nagyon poros, és a hétvége folyamán drámaian gyorsul a rákerülő gumitól. Jobban, mint például Montreal.
Az első mért körét 1:54.397 alatt teljesíti, aztán visszatér a bokszba, Hülkenberg viszont 1:43.769-re javít. Továbbra is csak ők ketten és Rosberg iratkozott fel a tabellára.
A német a 12-es kanyar féktávján csapta a bal oldali védőkorlátnak Force Indiáját, amelynek mindkét bal oldali futóműve eltört. Ahogy Hülkenberg rálépett a fékre, az autó fara jobbra kitört, és ahogy korrigálni próbált, átvágódott a másik oldalra. A balelső kerék szikrázva ütődött neki a korlátnak. A szerelőknek lesz dolguk...
Nem három, hanem csak két terelőlapja van. Ez érdekes, mert az ilyen elrendezésű szárnyat, bár összességében nagyobb leszorítóerőt biztosít, manapság előnytelennek tartják, mivel érzékenyebb az autó mozgására, főként a bólintásra és az oldaldőlésre. A Mercedes az egyik csapat, amely mégis ezt a megoldást alkalmazza, de a Ferrari szárnya eddig háromfedelű volt.
Egyelőre a 2. helyen áll, Alguersuari és Ricciardo előtt. A csapatok többsége egyelőre pihen, megvárják, amíg a többiek letakarítják az aszfaltot; a bokszutcában láthatóan száll a por.
Az ideje 1:43.455. Még ez sem az igazi: egy éve ilyenkor Rosberg 1:41.175-tel volt a leggyorsabb. Még mindig csak hat versenyzőnek van mért köre.
A Mercedes versenyzője hosszú etapot teljesít, egyelőre 0.758 másodperces hátránnyal a 4. helyen áll. Egyelőre természetesen mindenki a keményebb keverékű Pirellit használja, azaz a fehér feliratú közepeset, amely élesben itt mutatkozik be először. Montrealban már tesztelték a pénteki edzésnapon.
Ahogy fogy az üzemanyag, és az autója egyre könnyebb, Schumacher 1:43.050-re faragja le az idejét. Massa a 9. helyen kezdett az imént, de a következő körében mindjárt 1:42.530-ra szépített. Talán nő az aktivitás a pályán: már 15 versenyzőnek van mért köre.
Az ő körideje 1:41.683, ez már elég jó. Közben Sutil és Heidfeld is megelőzte Schumachert.
A rádión arra panaszkodott, hogy nem működik a dönthető hátsó szárnya, de válaszul közölték vele, hogy a délelőtti edzést eleve DRS nélkül akarták teljesíteni. A Ferrari ezzel szemben döntött szárnnyal érte el az időeredményeit.
Szólnak neki a rádión, hogy ne használja a 2-es fokozatot. Ezután vissza is tér a bokszba, és a BBC-nek azt mondja, az autójából kiveszik a váltót. úgyhogy már nem térhet vissza vele a pályára.
A spanyol új körideje 1:41.239, Massa hátránya 0.519 másodperc. Sutil előzőleg beférkőzött közéjük a Force Indiával, de így újra csak a 3. helyen áll.
A lemaradása Alonsóhoz képest 1.247 másodperc. Vettel épp most teljesítette első mért körét, amit a 17. helyen fejezett be. Button harmadikként kezdett.
Most már csupán 46 ezredmásodperc a hátránya a Ferrarihoz képest. Vettel a következő körében is maradt 17.
A japán, aki jelenleg a 20. helyen áll, egy balos előtt ront, és lesodródik a bukótérbe, de elkerüli a védőkorlátot. Schumacher röviddel később ugyanott ugyanúgy tesz.
Rosberg egy évvel ezelőtti etalonját túlszárnyalva 1:40.597-es kört fut. Ez már 6 tizeddel gyorsabb Alonso idejénél is. Vettel állítólag azért lassabb, mert már a silverstone-i motorüzemmódot próbálgatja, vagyis a gázelvételnél is befújt diffúzor nélkül köröz. Ezt a Red Bull szokatlan hangja is alátámasztja.
A Renault szerint az orosz hátát megégette a túlforrósodó ülés. Schumacher közben lecsúszott az 1-es kanyarban, miután felnyitott hátsó szárnnyal próbált átmenni rajta. Ez Webbernek sikerült; a Red Bull és a Mercedes nyilván nem ugyanakkora leszorítóerőt állít elő.
A körideje már 1:40.403. És ezt egy hosszú etapon!
3 tizedet farag le a köridejéből, de a középmezőny annyira szoros, hogy ezzel is feljön a 12-edikről a 8. helyre. Igaz, csapattársa azonnal visszaelőzi. Heidfeld a 3. helyre kapaszkodik fel a Renault-val, 1.177 másodperccel Webber mögé.
A Virgin Twittere szerint több csapat autói üvegszilánkokat szedtek fel a pályán.
A McLaren azt mondja, a brit azért nem volt a pályán már régóta, mert a hátsó futóművének a beállításán változtatnak éppen. De úgy tűnik, a motor és a kipufogó környékén is babrálnak a szerelők.
Most Massa fékezi el magát a 12-es kanyarnál, és egy nagy ellenkormányzás árán fogja meg Ferrariját. Barrichello közben a garázsban vesztegelve vibrációra panaszkodik a rádión.
A BBC szerint a mexikói ezúttal nem szédül, úgyhogy valószínűleg nem lesz szüksége helyettesre ezen a hétvégén. Egyelőre 14. a listán, két hellyel megelőzve csapattársát, Kobayashit.
Feljön a 6. helyre, közvetlenül Button elé. Webbernél még mindig 1.431 másodperccel lassabb. Heidfeld túlkormányzottságra panaszkodik.
Szokás szerint rá van dugva a laptop a garázsban, valószínűleg visszaállítják a motorprogramot arra, amit ezen a hétvégén használni fognak, azaz a gázelvételnél is befújt diffúzorhoz.
Eddig a McLaren új első szárnyát tesztelte, de most visszatették az autójára a régi változatot. A kettő között a véglap jelenti a különbséget. Érdekes módon ezzel gyorsabb: azonnal 3 tizedet javít vele, és feljön a 4. helyre, Webber, Petrov és Alonso mögé. A DRS-t azonban továbbra sem használhatja.
De még így is csak 14., 2.538 másodperces hátránnyal. A motorprogramját valószínűleg visszaállították, de továbbra is magas üzemanyagszinttel köröz.
Eddigi legjobb körét futotta, így csak 13 ezreddel lassabb csapattársánál. A következő körének első két szektorában tovább javít, de az utolsóban lassú, így marad a 11. helyen. A Mercedes hátránya jelenleg 1.8 másodperc.
Három és fél perccel az edzés leintése előtt csak Chandhok, Kobayashi, Kovalainen és Hülkenberg nincs kint.
De azt válaszolják neki, hogy a tárcsák nem forrósodnak túl, csak a féknyergek.
Az 5-ös kanyar kijáratánál ráment a kerékvetőre, amely beforgatta Virginjét. Az autó lefulladt, és most a pálya közepén áll.
Az első kanyarnál elfékezte magát, és inkább továbbengedte a Mercedest a bukótérbe.
Webber 8 tizedmásodperces előnnyel maradt az élen. Rövidesen bővítjük a cikket a teljes eredménylistával is.