A sprintfutamot tartalmazó Sao Pauló-i Nagydíj második szabadedzésén egyértelműen a versenyszimulációs beállítások tesztelése volt a csapatoknál a középpontban, hiszen ezúttal az időmérő helyett az év utolsó sprintjére és a vasárnapi futamra kellett készülniük.
A Williamsnél az FP2-re pilótacsere történt: Alexander Albon autójában a jövőre (szinte bizonyosan) a csapattársává váló, Logan Sargeant foglalt helyet, akinek legalább 100 kilométer (24 kör) teljesítése volt a cél a szuperlicenc pontjainak növelése végett.
Az időjárási körülmények az első gyakorláshoz hasonlóak voltak: száraz pálya, 25 fokos levegő és 47 fokos aszfalt fogadta a versenyzőket.
Öt perc elteltével kilenc pilótát láthatott a közönség, köztük a pénteken gyengébb eredménnyel záró Ferrarikat, ahol Carlos Sainz a mezőny nagy részéhez hasonlóan közepes gumikon, Charles Leclerc lágyakon gyakorolt és ők ketten álltak az élre. Ezután a két Red Bull, majd a két Mercedes is megjelent, közülük hárman a keményeken nyitottak, míg
George Russell először a lágyakkal próbálkozott, amivel át is vette az első helyet.
Legtovább a két McLaren és a két AlphaTauri maradt a bokszban, de az első negyedóra végén ők is kigurultak, így néhány percig mind a húsz autó a pályán volt. Nicholas Latifi volt az első, aki jelentősen belehibázott egy körébe,
a kanadai autója nem engedelmeskedett neki az utolsó kanyar előtt, így a fűre csúszott.
Félidőhöz közeledve csak a két Aston Martin, a két Alfa Romeo és a vezetést a lágyakon átvevő Esteban Ocon próbálkozott többféle gumikeverékkel, a legszorgosabban pedig Leclerc körözött, aki 22 körnél járt 30 perc után.
A folytatásban mások mellett a két Red Bull, Sainz és az erős széllökésekre panaszkodó Hamilton is átváltott
lágyakra, amelyek meglehetősen jól bírták a körülményeket (a felforrósodó aszfalthőmérsékletet is), és az adatok alapján úgy tűnt, hogy végigbírhatnak 24 kört, azaz a sprintfutam távját.
Sargeant 20 perccel a vége előtt teljesítette a küldetését, összesen 28 körrel zárta a második szabadedzést.
Az utolsó tíz perchez érve már csak azok nem a lágyakon köröztek, akik a gyakorlás első felében tesztelték azokat, így sokaknak a körideje is javult. Ám Ocon első idejére már senki nem volt veszélyes, így a francia zárta az élen a sorrend szempontjából kevésbé fontos szabadedzést, amit mindenki nagyobb hiba nélkül, legalább húsz kört autózva tudott teljesíteni.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.05.03. - 10:00Miami Grand Prix - 2nd Practice |
2024.05.03. - 18:30Miami Grand Prix - 1st Practice |
2024.05.03. - 22:30Miami Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.05.04. - 10:00Miami Grand Prix - Last Practice |
2024.05.04. - 18:00Miami Grand Prix - Sprint |
2024.05.04. - 22:00Miami Grand Prix - Qualification |
2024.05.05. - 22:00Miami Grand Prix - Race |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, hamarosan kezdődik a Sao Pauló-i Nagydíj második szabadedzése. Mivel sprintfutamos hétvégéről van szó, az időmérőt már megrendezték, ezért nem szokványos tréninget fognak rendezni. A csapatok és a versenyzők ugyanis nem a leggyorsabb kört fogják megcélozni, hanem végig a mai és a holnapi versenyre készülnek. Ennek következtében a puszta végeredménynek nem is lesz túl nagy jelentősége.
Általános megdöbbenésre nem a Red Bull, a Ferrari vagy a Mercedes valamelyik pilótája végzett az élen az időmérőn, de még csak nem is valamelyik középcsapat versenyzője. A pole pozíciót a konstruktőri bajnokság nyolcadik helyén álló Haas színeiben induló Kevin Magnussen szerezte meg. Manapság igen ritka az ehhez hasonló meglepetés, de régebben azért előfordult párszor ilyesmi, ezeket az eseteket szedtük össze.
Magnussen idén már a negyedik pilóta, aki megszerezte élete első pole pozícióját Sergio Pérez, Carlos Sainz és George Russell után. Ennél csak 1968-ban volt több, amikor öten is feliratkoztak erre a listára. Emellett további két alkalommal volt szintén négy ez a szám, de ezek sem most történtek, hiszen 1975-ről és 1979-ről van szó.
A világ ötödik legnagyobb országában rendezett versenyek bővelkedtek már drámákban. Ezeket szedtük össze alábbi cikkünkben.
A brit pilóta rosszullét miatt kihagyta a csütörtöki médianapot, és elmondása szerint nem tudta elképzelni, hogy pénteken autóba üljön. Azonban végül megtette, és bár még mindig nem száz százalékos az állapota, így is a negyedik helyet szerezte meg.
Bár felhős, de messze nem olyan sötét az égbolt, mint az időmérő végén. Egyelőre nincs is jele az esőnek. A levegő hőmérséklete 24, míg az aszfalté 46 fokos.
Elindult a második szabadedzés, Vettel vezetésével néhányan ki is gurultak a pályára.
Arról még nem tettünk említést, hogy Logan Sargeant ismét beül a grove-iak autójába, ezúttal Alexander Albon helyére. Az időpont szokatlan, hiszen az ilyesmit rendre az első gyakorláson szokták megcsinálni a csapatok, ugyanakkor teljesen logikus, hiszen ezúttal mindössze egyetlen tréning állt rendelkezésre az időmérőre való felkészülésre. Az amerikai versenyző egyébként Mexikóban nem teljesítette a 100 kilométert, így nem kapta meg az 1 pontot a szuperlicencére, most vélhetően figyelni fognak erre, amennyiben nem lesz megszakítás.
Annak ellenére, hogy Sainz van közepeseken, Leclerc pedig lágyakon, előbbi vezet. Érdekes a gumistratégia, hiszen a Red Bull versenyzőinek a keményeket tették fel. Még egyszer hangsúlyozzuk, hogy most nem a konkrét végeredményre kell figyelni.
Egy kör után visszament a bokszba, de komoly gond aligha volt, hiszen már újra a pályán van. Közben Russell a lágyakon, Pérez és Hamilton pedig a keményeken gyorsabb a Ferrariknál, de nem ismerjük a részleteket, ahogyan azt sem, hogy a sprintre vagy a főversenyre készülnek az egyes pilóták.
Latifi látogatta meg a füvet a 12-13-as kanyarban. A kanadai versenyző blokkolta a kerekeit, ezért nem tudott befordulni. Pár másodperc múlva kievickélt, így természetesen a zászlójelzés is megszűnt.
Magnussen a negyedik helyre ugrott fel a közepeseken, ami nem néz ki rosszul. Persze a kérdés, hogy meddig tudja tartani ezt a tempót, a következő köre például sokkal gyengébbnek bizonyult.
A Ferrarinál és a Mercedesnél ez egyértelműen látszik, hiszen a csapattársak eltérő keverékeken vannak. Azonban a Red Bull esetében is gyanús, hogy nem ugyanazok a paraméterek, hiszen Pérez legjobb köre több mint 1 másodperccel volt gyorsabb Verstappenénél. Bár legutóbb a címvédő volt a jobb, Pérez vélhetően hibázott vagy forgalomba került.
Legalábbis Gasly révén, aki nemcsak harmadik, de hosszú távon is tartja a lépést az élmenőkkel. Persze ez nem azt jelenti, hogy a versenyen fel fog zárkózni az élmezőnyre, hiszen a jó szereplés okát szinte biztosan a beállításokban kell keresni, legalább részben.
Sargeant nem figyelt az első kanyarnál, és feltartotta a mexikói pilótát. Mivel az amerikai versenyző bezárta az ajtót a Red Bull előtt, Péreznek nagyobbat kellett fékeznie a tervezettnél, így blokkolta a kerekeit.
Ahogyan egyébként Péreznek is. Messzemenő következtetéseket nem érdemes levonni, hiszen a kemények még biztosan nem koptak el, és Russell sem feltétlenül ezért jött be. Leclerc ellenben már a 17. körét teljesíti a lágyakon, nála csak Schumacher kitartóbb a közepeseken, ő már a 18. körében jár.
Rubens Barrichello és Felipe Massa együtt nézik a harmadik szabaddzést. Ameellett, hogy mindketten brazilok és mindketten versenyeztek a Ferrarinál, az is közös bennük, hogy egyaránt 11 versenyt nyertek. Mondhatni, csupán Jacques Villeneuve hiányzik a képről.
Ezt onnan lehet megállapítani, hogy Ocon átvette a vezetést, ráadásul használt lágyakon. Igaz, legutóbbi köre már közel 1,4 másodperccel elmaradt az 1:14.604-től, vagyis úgy néz ki, hosszú távon nem tudja fenntartani ezt a tempót.
Legalábbis az első etap során, hiszen a monacói versenyző 21 kört tett meg a lágyakon. Ezen a listán Schumacher követi őt, aki 20 körig jutott a C3-asokon.
Az elején Russell ment lágyakon, Hamilton keményeken, most fordítva. Sainz szintén a C4-esekre váltott, Leclerc pedig vélhetően megkapja a sárga oldalfalú abroncsokat. A két Red Bull a lágyakon tért vissza, igaz, Pérez rövid időre bement a bokszba.
Vagy legalábbis jól kezdték az etapot, hiszen Pérez a második, Verstappen a negyedik helyre jött fel. Igaz, a holland pilóta 1 másodperccel volt lassabb a következő körében, aminek persze több oka lehet.
A lágyakon feljött csapattársa elé, ami akkor is ígéretes, ha az eredmény nyilvánvalóan nem reális, tekintve, hogy az amerikai istálló pilótái megelőzik a Ferrarikat. A következő köre ráadásul nála is sokkal gyengébb volt.
Az amerikai versenyzőnek 24 kört kellett teljesítenie, hogy megkapja a pontot a szuperlicencére, amit már túl is lépett. Ennek azonban csak akkor lesz jelentősége, ha ezt ABu-Dzabiban is megteszi, a Forma-2-ben pedig pontosan a hatodik pozícióban végez.
Miután Alonso feljött a negyedik helyre, Alpine-Red Bull-Mercedes sorminta alakult ki az élen. Ez is megmutatja, hogy nincs akkora jelentősége az eredménynek, hiszen máskülönben az enstone-iak versenyzői aligha lennének ott, ahol most.
Mindketten 20 kört tettek meg a jelenlegi abroncsaikon, ráadásul pont a lágyakon. Mindez egyébként a sprintfutamra nézve is jelzésértékű lehet, már amennyiben száraz időjárás lesz.
A mezőny fele a bokszban tartózkodik, és ők alighanem legfeljebb már csak a rajtgyakorlatokra jönnek vissza a pályára. Az élpilóták közül már csak Pérez, valamint Sainz van kint.
A helyiek Toto Wolff emlékezetes rádióüzenetével biztatták Hamiltont. A hétszeres világbajnok idén még nem nyert futamot, így száz százalékos teljesítménye komoly veszélyben van.
Véget ért a második szabadedzés, amelyen a mezőny tagjai a sprintre és a futamra készültek. Ennek fényében nincs nagy jelentősége a végeredménynek, de a rend kedvéért említsük meg, hogy Ocon zárt az élen Pérezt és Russellt megelőzve, mögöttük pedig Alonso, Verstappen, Hamilton, Gasly, Schumacher, Magnussen és Norris az első tíz sorrendje. Mi ezzel köszönjük meg figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval!