Hamilton kilökte a kórházba kerülő Verstappent, majd megnyerte a Brit Nagydíjat

Események

Forma-1, Brit Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes, Max Verstappen, Red Bull
Vágólapra másolva!
Lewis Hamilton ellentmondásos győzelmét hozta a Brit Nagydíj, a Mercedes hétszeres világbajnoka ugyanis az első körben kilökte Max Verstappent, amiért büntetést kapott, de így is sikerült visszazárkóznia és két körrel a vége előtt megelőznie az addig az összes kört az élen záró Charles Leclerc-t.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül0 bejegyzés

A történelem első Forma-1-es sprintfutama után vasárnap már jöhetett az 52 körös Brit Nagydíj, amelyet a szombati 17 körös versenyen Lewis Hamiltont megelőző Max Verstappen kezdhetett az első helyről. A Red Bull bánatára Sergio Pérez viszont nem lehetett ott az élmezőnyben, hiszen a sprintfutamon megpördült, majd az utolsó körben a csapat utasítására feladta a versenyt. Az energiaitalosok igyekeztek mindent kihozni a helyzetből, és nagy mértékben átállították Pérez autóját, ami miatt a bokszutcából volt kénytelen rajtolni az utolsó rajtkocka helyett, viszont az alacsonyabb leszorítóerős konfigurációval jobb esélye nyílt az előzésre.

Pérezzel a mezőny végéről rohamozott a Red Bull Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

A rendhagyó lebonyolítás miatt ezúttal a teljes mezőny szabadon választhatott gumit a versenyre, a futam eleji 52 fokos aszfalthőmérséklet mellett pedig szinte mindenki úgy vélte, hogy a közepes lesz a jó abroncs az első etapra (a Pirelli a közepes-kemény egykiállásos taktikát tartotta előzetesen a leggyorsabbnak), ezért a 20 autóból 19 ilyen keveréken indult, egyedül Pérez volt kivétel, ő egyenesen a keményeken kezdett.

A rajtot ezúttal nem Verstappen, hanem a mellőle induló Hamilton kapta el jobban, és nem sokon múlt, hogy már az első kanyar után ő álljon az élen, de a holland visszaverte a támadását. A Mercedes a Wellington-egyenesben azonban kívülről a Red Bull elé került, Verstappen azonban a Brooklands-kanyarba elképesztően rövidet fékezett és sikerült visszavágnia Hamilton elé, aki természetesen nem adta fel, és az ultragyors Copse-kanyar felé menet bebújt a Red Bull szélárnyékába.

Hamilton már a rajtnál majdnem az élre került Forrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Lars Baron

Verstappen védte a belső ívet, Hamilton azonban bepréselte magát a Red Bull és a fal közé, majd ahogy egyszerre befordultak, a bal első kerekével megpöckölte Verstappen autójának jobb hátsóját.

Az eredmény: óriási baleset, Verstappen jóval 200 km/h fölött repült ki pörögve a pályáról és vágódott a védőfalnak,

miközben Hamilton csak egy pozíciót veszített a rajtnál Bottast megelőző Leclerc-rel szemben, és később is csak a kerekeket kellett kicserélni a Mercedesen a megrepedt bal első felni miatt.

Hamilton és Verstappen balesete

A versenyigazgató azonnal pályára küldte a biztonsági autót, de rövidesen inkább piros zászlóval félbeszakította a versenyt, mivel rendbe kellett hozni a Verstappen által megrongált gumifalat.

A leállás alatt sem maradtunk azonban izgalmak nélkül, a Red Bull és a Mercedes ugyanis felváltva kezdte győzködni Michael Masi versenyigazgatót a saját igazáról.

Christian Horner csapatfőnök és Jonathan Wheatley sportigazgató szerint egyértelműen Hamilton volt a felelős, mivel abban a kanyarban nem szabadott volna próbálkoznia, a Mercedes viszont úgy vélte, már az övé volt a belső ív, mert a kanyar kezdete előtt a Red Bull mellé ért. Toto Wolff olyannyira eltökélt volt, hogy még egy szerinte bizonyító erejű emailt is küldött a versenyigazgatónak, aki viszont közölte vele, hogy a futam alatt nem olvas e-maileket, mivel a versenyre kíván koncentrálni. Ezek után Wolff elindult a kinyomtatott emaillel a kezében a sportfelügyelőkhöz, amire egyébként Masi is buzdította őt.

Aktuális futam

2024.05.03. - 10:00Miami Grand Prix - 2nd Practice
2024.05.03. - 18:30Miami Grand Prix - 1st Practice
2024.05.03. - 22:30Miami Grand Prix - Sprint Shootout
2024.05.04. - 10:00Miami Grand Prix - Last Practice
2024.05.04. - 18:00Miami Grand Prix - Sprint
2024.05.04. - 22:00Miami Grand Prix - Qualification
2024.05.05. - 22:00Miami Grand Prix - Race

Versenynaptár (2024)

2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix

A verseny végül 45 perces ácsorgás után állórajttal folytatódott, a rajtrácsra Leclerc állt fel a pole pozícióba, mögötte Hamilton, Bottas, Norris, Ricciardo, Vettel, Alonso, Sainz, Räikkönen, Ocon volt az első tíz sorrendje, míg a sort Pérez zárta. A lámpák kialvását a Ferrari monacói pilótája remekül kapta el és simán megtartotta az első helyet, miközben Hamilton besorolt mögé, Bottas viszont nem tudta megtartani a harmadik helyet és Norris megelőzte. Most sem múlt el kicsúszás nélkül az első kör, ezúttal Sebastian Vettel forgott meg a Luffield-kanyarból kifelé, de nem ment neki semminek, így folytatni tudta.

A felügyelők hosszas tanácskozás után végül 10 másodperces büntetést osztottak ki Hamiltonnak,

amit a hétszeres világbajnoknak a kerécskerénél kellett letöltenie, mérnöke pedig közölte vele, hogy ez változtat a reggel megbeszélteken, amit Hamilton egy „értettem, Bono" üzenettel nyugtázott. Peter Bonnington versenyzője kérdésére később megerősítette, hogy a stratégia ettől függetlenül változatlan.

Hamiltont később megbüntették Forrás: AFP/Adrian Dennis

Miután kicsit lenyugodtak a kedélyek, Sergio Pérez villámszerű felzárkózását figyelhettük, a mexikói a 19. helyről a 8. kör kezdetére már a 13. pozícióba jött fel. 10 kör után Leclerc, Hamilton, Norris, Bottas, Ricciardo, Sainz, Alonso, Stroll, Ocon, Räikkönen volt az első tíz sorrendje, az előzést pedig senki nem erőltette, mindenki inkább a gumik óvásával törődött.

Leclerc-rel a 13. körben közölték, hogy a B-tervet követik (Sainz eközben B vagy C-tervre állt át), jelentsen ez bármit is. Eközben a Mercedes pilótái a bal hátsó gumik túlmelegedésével, a mezőny nagy része pedig az előtte haladó autó követésével küszködött. Nem kellett azonban sokáig nélkülözni az izgalmakat,

Leclerc Ferrarijának motorja ugyanis elkezdett kihagyni, aminek köszönhetően Hamilton DRS-távolságon belülre került mögötte, de a Ferrari a bokszból megoldani látszott a problémát, így a monacói maradt az élen.

A kiállások sora a 20. kör előtt indult be, az élmezőnyből elsőként az ötödik helyről a bokszba hajtó Ricciardo kapta meg a kemény keveréket, de a 22. körben Norris is érkezett, a csapat azonban elrontotta a 6 másodpercig húzódó cserét, mert sokat babrált a jobb hátsóval. A 23. körben a Mercedes is lépett és lecserélte Bottas abroncsait, a finn pedig simán visszajött Norris elé, átugorva a McLarent.

Leclerc sokáig maga mögött tudta tartani Hamiltont Forrás: AFP/Adrian Dennis

Az élen álló kettős és Sainz azonban nem akaródzott a szerelők felé kanyarodni, a továbbra is a kihagyó motorral küszködő, menetközben egy sor beállítás-változtatást végrehajtó Leclerc a 27. körben például egyenesen azt közölte, hogy nem lát visszaesést a gumiteljesítményben. Hamilton bal elsője viszont ekkorra megadta magát, így a Mercedes kénytelen volt kihívni őt. A büntetéssel együtt 14 másodperc volt a címvédő kiállása, így csak Bottas és Norris kettőse mögé jött vissza.

Ekkor Ferrari 1-2 volt az élen, de nem sokáig, Sainz ugyanis a 28. körben érkezett, a kerékcseréje pedig tragikusan sikerült, a bal első kerék nem ment fel rendesen, így a spanyol több mint 12 másodpercig állt egy helyben. Egy körre rá Leclerc-rel már nem történt hasonló, őt 2,6 másodperc alatt továbbintették a kemény gumin, a monacói pedig simán visszajött az élre.

Hátrébb Hamilton hamar letudta Norrist a friss kemény abroncsokon és visszakapaszkodott a dobogóra, majd üldözőbe vette Bottast. Leclerc tempója eközben a fehér oldalfalú Pirelliken is remek volt, a tőle 10 másodperc körüli hátrányban levő Mercedesek nem tudtak közelíteni hozzá, miközben a rádióban megnyugtatta a mérnökét, hogy bőven van benne tartalék.

Pérezzel két cserével próbálkozott a Red Bull Forrás: AFP/Adrian Dennis

Ahogy teltek a körök, egyre inkább az lett a fő kérdés, hogy Hamilton mikor fogja megelőzni Bottast, és a Mercedes rászól-e a finnre azelőtt, hogy Norris a negyedik helyen utoléri a címvédőt. Ez végül a 40. kör előtt történt meg egy „ne harcolj Lewis-zal" üzenet képében, majd közölték Bottasszal, hogy a Stowe-kanyar előtt engedje el a csapattársát. Hamiltonnak ekkor 11 köre volt arra, hogy 8,5 másodperces hátrányát ledolgozza Leclerc-rel szemben. A Mercedes pilótája rá is kapcsolt és a 44. körre már 5,5 másodperccel volt csak a Ferrari versenyzője mögött, akinek megengedték, hogy a futam végéig teljesen feltekerje a motort, de Hamilton így is körönként egy másodpercet hozott rajta.

Négy körrel a vége előtt az sem segített Leclerc-nek, hogy a két kiállással is éppen, hogy a pontszerzők közé felzárkózó Pérez és Räikkönen előtte csatázott, a 2007-es világbajnok pedig az utolsó kanyarban megpördült, és pont a Ferrari előtt tért vissza a pályára. Hamilton a 49. körben került DRS-távolságon belülre, de még nem tudott előzni, a következő körben viszont már igen, ráadásul pont ott, ahol Verstappent az első körben kilökte.

Leclerc is megpróbált befordulni előtte, de nem tapadt be a Ferrari, ami miatt kiszaladt a bukótérbe, Hamilton pedig simán elment mellette.

Hamilton, már Leclerc előtt Forrás: AFP/Adrian Dennis

Az utolsó két körben Hamilton kényelmes előnyt autózott ki és végül az első körös baleset és az azért kapott büntetése ellenére megnyerte a Brit Nagydíjat, a pontversenyben pedig 24 pontot hozott Verstappenen, aki hajszállal ugyan, de így is megtartotta a vezetést az összetettben. A második helyen Leclerc, mögötte Bottas végzett, míg a negyedik és az ötödik helyen a McLarenek zártak Norris-Ricciardo sorrendben. A hatodik helyen Sainz hozta be a Ferrarit, a további pontszerzők Alonso, Stroll, Ocon és Cunoda lettek.

A Sky Sports információi szerint az orvosi központba kivizsgálásra bevitt Max Verstappent végül átszállították egy közeli kórházba, de a hírek szerint csak elővigyázatosságról van szó, és nincs komoly baj a pontverseny éllovasával. Amint bővebb információ lesz az állapotáról, frissítjük cikkünket.

Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.