Saját fegyverével győzték le a Mercedest, Verstappené a Francia GP
2021. június 20. 14:40
A Francia Nagydíj visszatérése óta a legizgalmasabb versenyt várhatta a közönség a Paul Ricardon, miután Max Verstappen az időmérőn véget vetett a Mercedes itteni sikersorozatának és Lewis Hamiltont, valamint Valtteri Bottast megelőzve megszerezte a pole pozíciót, ráadásul a Mercedesek mögött Sergio Pérez is befért a második sorba a másik Red Bullal.
Ez feszült taktikai csatát ígért, és a kiszámíthatatlanságot csak fokozta, hogy a rajt előtti esőzések és a felhős időjárás miatt a korábbiaknál jóval alacsonyabbak voltak a hőmérsékletek és gyengébb volt a tapadás is. Ez papíron Hamiltonnak kedvezett, az viszont sokat ígért, hogy Verstappen az egész hétvégén magabiztosabbnak tűnt a Mercedes pilótájánál.
Az első 10 helyezett a szabályok szerint az időmérőn használt közepes keverékű gumikon kezdte a versenyt,
mögöttük Esteban Ocon, Sebastian Vettel és Antonio Giovinazzi választotta a keményeket a 11-13. helyen, valamint Kimi Räikkönen, Nyikita Mazepin és Lance Stroll a 17-19. pozíciókban. Mick Schumacher a szombati időmérős balesete után megtarthatta a 15. rajtpozícióját, Cunoda Juki viszont a sebességváltó cseréje, valamint az autó konfigurációjának megváltoztatása miatt csak a bokszutcából rajtolhatott.
A rajtnál Verstappen megtartotta a vezetést, de megcsúszott az 1-es kanyar csúcspontján, így Hamilton számottevő előnnyel az élre állt, miközben Verstappen kénytelen volt védekezni Bottas ellen. Pérez, Sainz, Gasly, Leclerc, Alonso, Ricciardo és Norris volt a pontszerzők sorrendje az 1. kör végén.
Az első körök során több pilóta is panaszkodott a gyenge tapadásra,
ez Verstappen kicsúszása után egyértelmű is volt. Hamilton 1,5 másodperces előnnyel vezetett, Bottas hátránya körülbelül ugyanennyi volt a Red Bull mögött, a pontszerzők lényegében vonatozni kezdtek. A két McLaren csatázott az utolsó két pontszerző helyért, Norris panaszkodott, hogy Ricciardo nem hagyott neki helyet.
Folytatódott a két Haas-pilóta kakaskodása is, Schumachernek nem maradt elég hely a 4-es kanyarban miután Mazepin leszorította őt, az amerikai istálló két pilótája az utolsó két helyre szorult, ráadásul Mazepin kemény keverékű gumikon ment. Ettől eltekintve a verseny első 10 köre komolyabb akció nélkül zajlott, a versenyzők beálltak vonatozni.
A gumikopással kapcsolatos problémák a 11. körtől kezdték befolyásolni a sorrendet,
Alonso visszaesett a két McLaren mögé a 10. helyre, majd a kemény gumikkal rajtoló Vettel is támadni kezdte őt (és végül meg is előzte). Működött a kemény keverék a másik Aston Martinon is, Stroll a 13. körben a 14. helyen haladt, a 19. kockából rajtolva.
Közben Hamilton és Sainz is azt jelentette, hogy a gumikopás jóval erősebb a vártnál, a Mercedes pilótája az első gumik szemcsésedését is tapasztalta, ennek ellenére 2,2 másodpercre meglógott Verstappentől, és Bottas is kissé lemaradt a Red Bull mögött, miután a 12. körben kicsúszott a pályáról.
A kerékcserék sorát Charles Leclerc nyitotta meg a 14. kör végén, miután a McLarenek prédájává vált, természetesen kemény keverékre váltott, 38 körrel a leintés előtt, ez egyértelműek kétkiállásos taktikának tűnt. Ez lavinát indított el, a következő körök során Ricciardo, Sainz és Bottas is kereket cserélt, erre a 18. kör végén Verstappennel is reagált a Red Bull, hogy Bottas ne tudjon elévágni.
Hamiltont is kihívták a következő körben, ekkor Verstappen megelőzte őt annak ellenére, hogy a kerékcseréje 0,1 másodperccel hosszabb volt a Mercedes munkájánál. A brit pilóta a bevezető körén nem volt elég gyors, majd ismét bosszankodni kezdett a rádión, mert beszorult a Red Bull és csapattársa közé. Eközben Pérez a pályán maradt, 10,2 másodperccel Verstappen előtt.
Pérez és Norris a 24. kör végéig a pályán maradt közepesekkel, (közben Stroll a 22. körben kezdett panaszkodni, hogy kopnak a kemény gumijai), Verstappen ekkor került formálisan is az élre, Hamilton és Bottas 0,6 másodperces különbségekkel követte őt, így a két Mercedes használhatta a holland pilóta ellen a DRS-t.
Ez feszültté tette Verstappent, de magabiztosan őrizte a vezetést, olyannyira, hogy Hamiltonnak ugyanannyira kellett hátra is figyelnie Bottas miatt, mint előre. Féltávhoz közelítve Pérez tartotta a 4. helyet, de 16 másodperces hátrányban volt, Vettel és Stroll keményekkel rajtolva feljött az 5-6. helyre kerékcserék híján, mögöttük Leclerc, Ricciardo, Sainz és Gasly autózott pontszerző helyeken.
Féltáv után kissé lecsillapodtak a kedélyek az élen, Verstappen és Hamilton is elmondta a rádión, hogy ilyen tempóval nem tudnak célba érni újabb kerékcsere nélkül, erre reagálva Bottas és Hamilton is lemaradt kissé, és óvni kezdték az abroncsaikat ahelyett, hogy folyamatosan turbulenciában csúszkálva üldöznék a Red Bullt.
Közben a verseny igazán a 7-10. helyen zajlott, a két McLaren Ricciardo vezetésével feljött a 7-8. helyre, közben Gaslyval és a Sainzcal is vívtak, majd a 34. körben helyet cseréltek, ekkor Norris a még mindig a rajt előtt felrakott kemény gumikon haladó Aston Martinok nyomába eredt.
20 körrel a leintés előtt a Red Bull kihozta az élről Verstappent, újabb bokszkiállást hajtottak végre, a holland pilóta visszatért a közepes keverékű gumikra. Ezzel visszaesett a 4. helyre 17 másodperces hátránnyal. A Red Bull egyértelműen arra számított, hogy a Mercedesek sem tudnak végig érni, ennek ellenére a címvédő autói a pályán maradtak.
Verstappennél gondok merültek fel a rádióval, mérnöke nem hallotta őt, átmenetileg Hamilton sem hallotta a saját mérnökét, amikor helyreállt a kapcsolat, megnyugtató visszajelzést kapott a tempójával kapcsolatban. A Red Bull pilótája ettől függetlenül nagy léptekkel közelített Bottashoz és Hamiltonhoz, de az idő nem neki dolgozott, főleg azért, mert még előznie is kellett.
Pérez közben tartotta a 4. helyet (előzékenyen elengedte Verstappent), Vettel késői kerékcseréje után Norris és Ricciardo átvette az 5-6. helyet Gasly, Alonso, Sainz és a négyszeres világbajnok előtt. A dobogós helyekért az utolsó 10 körben indult az újabb csata, Verstappen ekkor kezdett felzárkózni Bottas mögé, aki jelentette, hogy nehéz dolga lesz, mert elkoptak az első abroncsai.
Ez be is igazolódott, Verstappen a 44. körben megelőzte ellenfelét, miután Bottas elfékezte magát, ekkor 9 körre 5 másodperc hátránya volt Hamiltonhoz képest és a lekörözött Sainz is közöttük haladt (őt közben Vettel az újabb gumikkal megelőzte a 9. helyért). Bottas közben morgolódott, mert ő kétkiállásos stratégiát preferált volna, de a szintén egyszer cserélő Pérez is támadni kezdte őt.
Az élen viszont befagyott a távolság: Verstappen hiába szabadult meg Bottastól, a lekörözések miatt nem tudott közelíteni Hamiltonhoz, aki 6 körrel a leintés előtt még mindig 4,8 másodperces előnnyel vezetett, lényegében azonos tempóra voltak képesek. A különbség később 3,5 másodpercre csökkent, amikor Hamilton ismét forgalomba került, és ki is csúszott, de úgy tűnt, képes kitartani a leintésig.
Bottas ugyanezt nem mondhatta el magáról, a 49. körben elvesztette a dobogós helyet Pérez ellen,
de pályaelhagyás miatt a Red Bull-pilóta ellen vizsgálat indult. Az élen közben Verstappen egyre közelebb került Hamiltonhoz és az 52. körben egy precíz manőverrel meg is előzte a Mercedest, ezzel a Red Bull lényegében ugyanazzal a trükkel verte meg az ellenfelet, amit ellenük is alkalmaztak a Spanyol Nagydíjon.
Győzelme révén Verstappen tovább növelte az előnyét a pontversenyben Hamiltonnal szemben, ráadásul egy olyan pályán győzött, ahol eddig a Mercedes uralkodott. A leggyorsabb kör is a holland pilótáé lett, a szoros küzdelemben Pérez, Bottas, Norris, Ricciardo, Gasly, Alonso, Vettel és Stroll futott be a további pontszerző helyeken.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.04.05. - 02:30Japanese Grand Prix - 1st Practice |
2024.04.05. - 06:00Japanese Grand Prix - 2nd Practice |
2024.04.06. - 02:30Japanese Grand Prix - Last Practice |
2024.04.06. - 06:00Japanese Grand Prix - Qualification |
2024.04.07. - 05:00Japanese Grand Prix - Race |
2024.04.19. - 04.21.Chinese Grand Prix |
2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |