Lewis Hamilton századszor, vagy Max Verstappen ötödször? Avagy az idén melyikük másodszor? Ilyen és ehhez hasonló kérdések foglalkoztathatták a résztvevőket és a szurkolókat a Portugál Nagydíj időmérő edzése előtt. Persze természetesen másnak, akár Valtteri Bottasnak, akár Sergio Péreznek megvolt az esélye arra, hogy elcsenje az első rajtkockát a két vb-aspiráns elől, de azért mindenki Hamilton és Verstappen csatáját várta.
A Q1-ben természetesen még csak félgőzzel mentek ők ketten, a lényeg pedig hátrébb történt a kiesés elkerüléséért folyó csata jegyében. A harmadik szabadedzésnél valamivel melegebb, 38 fokos aszfalt és 18 fokos levegő hőmérséklet fogadta a mezőnyt, de így is arra kellett készülni, hogy egynél több melegítő kör kell majd az összes keveréknek.
Ezt az edzés elején rögtön pályára lépő Haas-kettős rögtön szemléltette is, de a közepeseken kezdő McLarenek sem ugrottak neki azonnal a gyorskörüknek. Mivel a gumik nemcsak, hogy nem melegedtek fel egyből, hanem egynél több gyorskör is volt bennük, a Q1 elejétől kezdve folyamatosan záporoztak az időeredmények. Amikor az utolsó tíz percbe lépve elkezdtek visszatérni a garázsba a pilóták egy második szett gumiért, Lewis Hamilton állt az élen 1:18.726-os körrel, de nem sokáig, az egyes kanyar kiszélesítése miatt ugyanis elvették a körét.
Mindez egy kicsit megzavarhatta a hétszeres világbajnokot, következő mért körén ugyanis több hibát is vétett, 1:19.5-ös körével azonban így is bejött az ötödik helyre. Az élen ekkor csapattársa, Valtteri Bottas állt 1:19.205-tel, mögötte Sainz, Pérez, Verstappen, Hamilton, Alonso, Ocon, Norris, Leclerc, Gasly volt az első tíz sorrendje.
Hogy ne legyen olyan sima a továbbjutás a topcsapatok egyikének sem, arról Sergio Pérez tett, aki a négyes kanyarban a kavicságyba pördülve borzolta csapata tagjainak idegeit, de szerencséjére ki tudott kecmeregni a kavicságyból.
A hajrára a két Red Bullon és Carlos Sainzon kívül mindenki kijött bebiztosítani a helyét a Q2-ben, és milyen jól tették, a pálya ugyanis rengeteget gyorsult, így sokan meglepődtek volna, ha a bokszban maradnak. Bottas végül 1:18.722-re javítva megtartotta az első helyét, míg mögé 72 ezredre Lando Norris zárkózott fel. A harmadik helyen Hamilton zárt Ocon, Sainz, Pérez, Leclerc, Vettel, Giovinazzi és Gasly előtt.
A bokszban maradó Max Verstappen csak 11. lett (4 tizedre a kieséstől), a meglepetést pedig Daniel Ricciardo búcsúja szolgáltatta a McLarennel.
Az ausztrál kieséses annak tükrében még nagyobb blama, hogy Norris egy másodperccel gyorsabb volt nála és a második lett. George Russell az utolsó továbbjutó helyen becsusszant a Q2-be, Ricciardo mögött pedig Latifi, Schumacher és Mazepin zárt. A Haas német újonca ezúttal nem tudott elkapni egy riválist sem, de csapattárásnak így is adott több mint 4 tizedet.
A Q2-ben jöhetett a szokásos gumipóker: a két Red Bull, Mercedes és Ferrari mellett a két Alfa Romeo, valamint George Russell is közepes gumin hajtott ki a garázsból a lágy helyett. A két Ferrari csak egy melegítőkört ment, így Sainz kezdett az élen 13 századdal Leclerc előtt, de hamarosan jött Verstappen és 335 ezreddel megelőzte a spanyolt. Ő sem sokáig vezetett azonban, mert Bottas több mint 6 tizeddel megelőzte, majd erre Hamilton rátett még fél másodpercet, 1:17.968-nál állítva meg a stoppert. A két Mercedes mögé az egyaránt lágy gumin haladó Norris és Ocon iratkozott fel.
Később Verstappen is javított, de alig tudott 7 tizeden belülre kerülni Hamiltonhoz képest, míg Pérez közel 9 tizedre volt.
A hajrára Charles Leclerc-t kivéve mindenki lecserélte a közepes gumikat, aki korábban azokon volt, de a két Mercedes és a két Red Bull csak biztonsági szempontból tette ezt, végül egyiküknek sem volt szükség lágy gumis körre, így mind a négyen közepeseken rajtolhatnak vasárnap. Ezt rajtuk kívül egyedül Leclerc teheti majd meg az első tízből, a monacói ugyanis a hatodik helyen jutott tovább a sárga oldalfalú Pirelliken.
Miként a Q1-nek Ricciardo, a Q2-nek Fernando Alonso volt a nagy vesztese. A kétszeres világbajnok 8 tizedet kapott az edzésszakaszt a 4. helyen záró Esteban Ocontól és csak 13. lett, miközben az autója egyértelműen képes lett volna a Q3-ba jutásra. A spanyolon kívül még George Russell is bosszús lehetett, miután a 11. helyen kevesebb mint 6 század választotta el a továbbjutástól. A Williams britje mögött Giovinazzi, Alonso, Cunoda, Räikkönen volt a kiesők további sorrendje, míg az élen maradt a Hamilton, Bottas, Norris sorrend. Érdemes még kiemelni Sebastian Vettel teljesítményét is, aki először jutott Q3-ba az Aston Martinnal, miközben csapattársa már a Q1-ben búcsúzott.
A Q3 első felére eltűnt az óriási különbség a Red Bull és a Mercedes között, hiszen mindenki visszaváltott lágy gumira, amelyeken Verstappen 1:18.209-es körrel vezethetett volna az első mért körök után, csakhogy a négyes kanyar kiszélesítése miatt elvették az idejét. A holland pilóta alatt is ideges volt az autó a szeles idő miatt, ebben a kanyarban pedig az ellenkormányzás miatt futott szélesre.
Így aztán Bottas (1:18.348) vezetésével fordultak rá a hajrára a pilóták, a finnt Hamilton követte mindössze 7 ezreddel lemaradva, majd jött Pérez 5 tizedes hátrányban Sainz, Norris, Leclerc, Gasly, Ocon, Vettel és az idő nélkül álló Verstappen előtt.
Hogy mennyire kellett volna a hollandnak az első köre, az néhány perccel később vált nyilvánvalóvá, a pálya ugyanis lassult, miközben a szél is erősödött, így a végén nem tudtak javítani,
Bottas az első Q3-as körével megszerezte a pole pozíciót, Hamilton pedig maradt 7 ezreddel mögötte.
Verstappen a korábbihoz képest feledhető körrel így is bejött a harmadik helyre (4 tizeddel Bottas mögé), míg mögötte Pérez, Sainz, Ocon, Norris, Leclerc, Gasly és Vettel végzett.
Hamiltonnak tehát várnia kell még a 100. pole pozíciójára, Bottas pedig a csalódástkeltő imolai futam után egyelőre örülhet. Nem úgy Verstappen, aki hiába futotta meg a leggyorsabb Q3-as kört, csak harmadik lett.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.04.19. - 03:30Chinese Grand Prix - 1st Practice |
2024.04.19. - 07:30Chinese Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.04.19. - 10:00Chinese Grand Prix - 2nd Practice |
2024.04.20. - 03:00Chinese Grand Prix - Sprint |
2024.04.20. - 07:00Chinese Grand Prix - Qualification |
2024.04.20. - 10:00Chinese Grand Prix - Last Practice |
2024.04.21. - 07:00Chinese Grand Prix - Race |
2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |