A kemény keverékű gumik a Portugál Nagydíj első szabadedzésén eleinte gyenge tapadást eredményeztek, többen is küszködtek, Lewis Hamilton eleinte vezethetetlennek nevezte a Mercedest, de a portimaói helyszín jellegéből és a széles bukóterekből adódóan senki sem került komolyabb bajba.
Az idei szezontól 60 percesre rövidített szabadedzés kezdetén nem késlekedtek a pilóták, az imolai bukás után újjáépített Mercedesszel a finn Valtteri Bottas rögtön kihajtott, így tett az aerodinamikai mérőkerettel felszerelt Red Bullt vezető Sergio Pérez is, és nem sokkal később Carlos Sainz is követte őket, a Ferrariról viszont már a bokszutca kijáratán levált egy alkatrész.
Bottas az egész tréning során szorgalmas maradt, gyaníthatóan a gumikezelési problémáira kereste a választ.
A körei nagy részét a többiekhez hasonlóan kemény keverékű abroncsokon teljesítette, majd az edzés utolsó harmadára lágyakra váltott. A Mercedes idei legkomolyabb ellenfele, Max Verstappen némi késlekedés után látott munkához, de úgy tűnt, a Red Bull könnyebben elkapta a fonalat, és kemény keverékű gumikon az élre állt, mielőtt Bottas lágyakkal átvette a vezetést.
Verstappennek a lágy abroncsok nem kedveztek annyira, az első kivezető körén erős vibrációra panaszkodott, ennek ellenére a pályán maradt és mindössze 0,025 másodperccel bizonyult lassabbnak Bottasnál, elsősorban a hármas szektorban szedett össze hátrányt. Charles Leclerc a Ferrarival elsőre bő fél másodperccel bizonyult lassabbnak, majd 0,236 másodpercre megközelítette a gyorsabb Mercedest,
Carlos Sainz tempójáról nem derült ki érdemi információ, mert a lágy gumis mért körében kicsúszott és időt vesztett.
A világbajnoki címvédő Hamilton radar alatt közlekedett az első szabadedzésen, ritkán ostromolta a köridőtáblázat csúcsát, néhány perccel a leintés előtt ígéretes körön volt, az első két szektor után csak 0,01 másodperc volt a hátránya Bottashoz képest, de egy megcsúszás miatt végül 0,3 másodperces deficittel zárt csapattársa, Verstappen, Sergio Pérez és Leclerc mögött az 5. helyen.
Az idei szezonra új csapathoz igazolt pilóták továbbra is elmaradnak új csapattársuktól, Pérez, Sainz, Ricciardo, Vettel, Alonso és Cunoda is hátrányba került, amikor lágy gumikkal javulni kezdtek az idők. Ígéretesen kezdett az imolai futam negatív hőse, George Russell a Williamsszel a 7. helyre ért oda, miközben csapattársa, Nicholas Latifi csak a 19. helyezett lett bő 1,7 másodperccel gyengébb körrel.
Kisebb-nagyobb megcsúszásoktól eltekintve számottevő incidens nem történt az edzés során,
a forgalom sem befolyásolta érdemben a munkát (bár Leclerc egyik körét tönkretette a végén), mindössze a Haasnál alakult ki kisebb vita, amikor Nyikita Mazepin kifogásolta, hogy csapattársa, Mick Schumacher miért előzte őt meg, de a rádióforgalom alapján úgy tűnt, hogy mérnökével félreértették egymást.
Az orosz pilóta ezúttal sem remekelt, csak az utolsó helyezett lett, lassabbnak bizonyult az élete első F1-es szabadedzését teljesítő Callum Ilottnál is. A brit pilóta tavaly az F2 második helyezettje lett Schumacher mögött, ezúttal az Alfa Romeo Racing tartalékpilótájaként Antonio Giovinazzi helyén kapott beugrási lehetőséget.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.05.03. - 10:00Miami Grand Prix - 2nd Practice |
2024.05.03. - 18:30Miami Grand Prix - 1st Practice |
2024.05.03. - 22:30Miami Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.05.04. - 10:00Miami Grand Prix - Last Practice |
2024.05.04. - 18:00Miami Grand Prix - Sprint |
2024.05.04. - 22:00Miami Grand Prix - Qualification |
2024.05.05. - 22:00Miami Grand Prix - Race |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük a kedves Olvasókat a Portugál Nagydíj első edzéséről készített tudósításunkban! A helyszín a világbajnokságban tavaly ősszel bemutatkozó Portimao, amelynek jellegzetessége a diagramon szinte EKG-görbének látszó sok lejtő-emelkedő.
A Ferrari akadémistája, a brit Callum Ilott először vezethet nagydíjon, az Alfa Romeónál váltja Giovinazzit az első edzés idejére. Voltaképp már túl kellene lennie a debütáláson, csakhogy tavaly a Nürburgringen az időjárási körülmények meghiúsították. Idén még több alkalma lesz tapasztalatot gyűjteni a pénteki napokon.
Fél éve többnyire komor képeket lőttek a fotósok a nagydíj folyamán, de most napsütéses tavaszi az időjárás. A 2021-es újításnak köszönhetően az első tréning hossza a korábban megszokott másfél óra helyett egy lesz.
A csütörtöki pályabejárásról készített galériánkban megtekinthetik a portimaói dombokat. Klikk a képre!
Győzelmekben 1:1-re állnak, Hamilton egy leggyorsabb kör révén 1 ponttal vezet a holland előtt a tabellán. Minden bizonnyal kettejük csatájáról szól majd az év, kérdés, hogy lesznek-e vitatottabb eseteik.
A szokásosnál nagyobb figyelmet kap az aszfalt tapadása, mert amikor tavaly az új réteget felrakták, az nagyon csúszott. Idővel minden pályán javulni szokott a helyzet, ezért a tavalyi adatok félrevezetők lehetnek a csapatoknak. Idén először használhatják a Pirelli legkeményebb gumifajtáját, a C1-et.
A levegő 17 fokos, az aszfalt már 32. A pilóták sorban szállingóznak a bemelegítő körökre.
Pérez autójának bal oldalán a hátsó kerekek előtt van egy mérőkeret, a csapat a padlólemezen és a bargeboard egyik elemén is változtatott a csütörtöki megfigyelések szerint.
A bokszutcából kijövet leesett valami a kocsiról, ami pont az út közepén landolt, az egyik Alpine-nak látványosan ki is kellett kerülnie a törmeléket. Közben záporoznak a köridők, Bottas vezet pillanatnyilag.
A célegyenesbeli DRS zónát 165 méterrel rövidebbé tették az előző futamhoz képest, ugyanakkor létrehoztak egy másodikat a hátsó egyenesben. Tavaly tízből kilenc előzést a célegyenesben hajtottak végre. A DRS zóna módosítása is segíthet a tavalyi köridők javításán, nem csak a javuló tapadás.
A kemény gumit használja a mezőny többsége (Alonso a lágyon, a Haasok a közepesen mennek), egyelőre nem túl acélosak az 1:22 környéki idők. Leclerc kicsit szélesre vette az egyik kanyar kijáratát.
Verstappen és Pérez a bokszban várakozik, miközben a Mercedesek szorgosan róják a köröket. Bottas továbbra is 1., Hamilton a 6. helyet foglalja el, a helyezésnek persze kevés a jelentősége a hétvége korai szakaszában.
Már tesztelt Portimaóban, még a 2000-es évek végén a Renault-val, igaz, csak esőben, így a többi újonchoz hasonlóan jobban meg kell ismerkednie a tereppel, hiszen tavaly nem volt a mezőny tagja.
A gyors utolsó kanyarnál ficánkolt alatta a Ferrari. Tavaly jól ment itt, a 4. helyen futott be, az egyik legjobb eredményét elérve a szezonban. A negyedórás minta alapján megint nem rossz a Ferrari, Sainz 2., Leclerc 3.
„Elég vezethetetlen" – mondta az autóról és az egyensúlyáról. 1 másodperccel lassabb Bottasnál.
A többi csapatváló pilótához hasonlóan küszködő Ricciardo 1:21.821-gyel megelőzte Bottast. Közben megjelent Verstappen a pályán.
A kemény gumin több mint 0,7 másodpercet vert Bottasra és 1,7-et Hamiltonra. Az Aston Martin párosa villant, feljöttek a 4-5. helyre a Ferrarik elé.
Szerinte Bahreinben és Imolában némi szerencsével már megszerezte volna első pontjait az Alfa Romeo. „Nagyon közel jártunk a jó eredményhez az első versenyeken. Nem vagyunk nagyon leszakadva, ott vagyunk a mezőny sűrűjében, bármelyik tagjával harcolhatunk" – nyilatkozta. Csapattársa, Giovinazzi egyetértett vele, úgy érezte, a csapat kifejezetten peches volt.
Bottas az 1., Hamilton a 2. az újabb próbálkozásokkal, már az 1:20-as tartományban járnak. Verstappennek volt egy kicsúszása a harmadik kanyarnál.
Nem az Aston, hanem egy másik csapat garázsánál állt meg egy pillanatra, nevetve kért bocsánatot a rádión. Előfordult már mással is.
A 12. helyen nyit, eddig azért nem volt kint, mert leszerelték a mérőkeretet az autóról. Az élen Bottas, Verstappen, Hamilton, Ocon, Gasly, Ricciardo, Stroll, Vettel, Sainz, Alonso a sorrend.
Kereken 1:20.5-nél állította meg a stoppert, a középső szektorban nem gyorsult a korábbi idejéhez képest. A tavalyi leggyorsabb péntek délelőtti eredménytől 2 másodperc választja el.
Mazepin mérgesen kérdezte, mégis mi volt az, hogy Schumacher elhúzott mellette a célegyenes végén. Mérnöke elnézést kért tőle, hogy nem figyelmeztették. Csúnya lett volna, ha összeütköztik a két Haas.
Újabb helycsere elöl, Bottas 1:20.2-re javított a piros abroncson. Mások is felrakták már a legpuhább gumit.
A képre kattintva megtekinthetik a pénteki galériánkat Portimaóból, melyet többször frissíteni fogunk a nap folyamán.
---- separator ----gallery-content-type:3bcd7e31-b8c5-437a-a9ac-eee709b059a6---- separator ----1:19.6 az ideje, Verstappen és Hamilton azonban még nem kapta meg a lágy gumikat. Russell a 3. helyre ugrott fel a Williamsszel, ez igen szép.
Vibrációra panaszkodik, és az első lágy gumis mért körén lecsúszott az ívről. A csapat be akarta hívni a depóba, de ő kint maradt és majdnem megfutotta a leggyorsabb kört, két lila szektort követően 25 ezreddel maradt el Bottastól.
Csak az 5. helyen áll, Gasly és Russell is megelőzi, a Ferrariknál csak kevéssel gyorsabb. Lesz mit átnéznie a mérnököknek a következő edzésig.
Bottastól és Verstappentől fél másodperc a hátránya, Sainz ellenben nem tudott javítani, mert majdnem keresztbe állt az egyik lassú kanyarnál, maradt 7. Még néhány perc maradt a gyakorlásból.
Bő 3 tized hátránnyal átvette a 3. helyet, Bottas és Verstappen változatlanul jobban áll nála. Pérez az 5. pozícióba hozza be a másik Red Bullt.
Változatlanul illik megemelni a kalapot a williamses eredménye előtt, a jelenlegi 7. hely fantasztikusnak számít, még ha ez csupán edzés.
Az első háromban egyre csökkent a Mercedesek száma és kettőre nőtt a Red Bulloké. Hamilton lila első szektort ment, de utána belassult.
25 ezreddel verte Verstappent, Hamilton elé Leclerc is bejött végül. Úgy látszik, a lágy gumik bemelegítéséhez több kör kell, és azok több gyors sprintet is kibírnak, elképzelhető, hogy nem az első kísérletekből születnek majd a legjobb eredmények.
Múltkor sok probléma volt velük Portimaóban, de az első edzésen nem sok törölt köridőt láttunk.
A tavalyi önmagához, a 2020-as Portugál Nagydíj első edzéséhez képest. Kérdés, ezúttal sikerül-e a kulcsfontosságú pillanatokban is Hamilton előtt maradnia, ez ugyanis sokszor nem sikerült olyankor, amikor az ő szénája állt jobban az edzéseken. Ezzel megköszönjük figyelmüket, várjuk Önöket a második edzésen is 16:00-tól!