Russell óriásit ment Hamilton helyén, de a Mercedes Pérezt tette győztessé
2020. december 06. 17:49
A múlt héten megtartott Bahreini Nagydíjhoz hasonlóan ismét rajtbalesettel kezdődött a verseny a Szahíri Nagydíj alkalmával, de ezúttal közel sem alakult ki akkora baj, mint Romain Grosjean emlékezetes bukása során. A 4. rajtkockából kezdő Charles Leclerc néhány százméter után összeütközött Sergio Pérezzel, és a bukótérbe csúszó autók mellett Max Verstappen sem tudott befordulni, így a Red Bull pilótája is koccant a gumifallal, és azonnal feladta a versenyt.
Addigra már a Lewis Hamiltont helyettesítő George Russell átvette a vezetést a pole pozícióból kezdő Valtteri Bottastól, ráadásul a finn pilótának védekeznie is kellett, így a brit beugró hirtelen számottevő előnyre tett szert, ezt azonban a biztonsági autó azonnal lenullázta. A romok eltakarításához 6 kör kellett, Russell életében először vezetett F1-es nagydíjat, és először várta az újraindítást az 1. helyről.
A Williamstől elkért pilóta remekül megoldotta a feladatot, olyannyira, hogy Bottasnak ismét hátrafelé kellett inkább figyelnie,
Carlos Sainz kezdte őt támadni, és mire lerázta a McLarent, Russell már ismét DRS-távolságon kívül haladt, majd 2 másodperc körüli előnyt épített ki. Bottas közben többször is elfékezte magát, és a pályaelhagyás miatt mindkét pilótát eltiltották attól, hogy a 8-as kanyarnál támadják a kerékvetőt.
A korai biztonsági autós fázis kedvezett a közepes keverékű gumikon kezdő Mercedeseknek, már a verseny elején jelezték Bottasnak, hogy legalább 9 körrel meghosszabbítják az etapot, majd az is kiderült, hogy a gumikopás jóval gyengébb a vártnál, így a Mercedesnél lehetőség nyílt egykiállásos taktika megvalósítására.
Verstappen és Leclerc korai ki- és Pérez visszaesése miatt a Mercedesek zavartalanul haladhattak az élen, Sainz és a mögötte szintén szorosan autózó Daniel Ricciardo, valamint Danyiil Kvjat lágy gumikkal rajtolt, így jóval hamarabb ki kellett állniuk a bokszba. Ez Kvjatnak kedvezett, visszaért a Renault elé, Sainz tartotta az előnyüket velük szemben, de az eltolt kerékcserék miatt átmenetileg Lance Stroll és Alexander Albon eléjük került. Ez tartotta vissza a Mercedest is attól, hogy korán kereket cseréljenek, a mérnökök nem akarták forgalomba visszaengedni az autóikat.
Russell végül a 45. kör végén kapott új, kemény keverékű gumikat, Bottast a vártnál később, csak a 49. kör végén hívták ki, ugyanúgy kemény gumikért.
A brit versenyző a kivezető körén gondokkal küzdött, mérnöke beállítások megváltoztatására kérte, ez bevált, mert rögtön megfutotta a verseny leggyorsabb körét és közelíteni kezdett Bottashoz, ennek következtében a finn pilóta 8,5 másodperces hátrányba került a kerékcsere után. A két pilótát figyelmeztették, hogy ne terheljék a futóművet a 8-as kanyarnál, mert a szenzorok túlterhelést jelentettek.
Miután mindenki teljesítette az első kerékcserét, Russell, Bottas, Sainz, Kvjat, Ricciardo, Ocon, Stroll, Pérez, Albon és Norris autózott pontszerző helyeken, Sainz kissé meglépett a 3. pozícióban Kvjattól és Ricciardótól. Az Alpha Tauri és a Renault között kezdett szoros lenni a helyzet, ekkor Kvjatot kihívták ismét kereket cserélni, majd Nicholas Latifi miatt virtuális biztonsági autós fázist léptettek életbe.
A 10. helyezett Norris és a 11. helyezett Sebastian Vettel mérnökei gyorsan kapcsoltak, rögtön behívták őket kereket cserélni, de a Ferrarinál ismét elrontották a bokszkiállást. A McLaren rögtön behívta Sainzot is, de mire beért, már ismét szabad volt a pálya, így a spanyol pilóta csak a 7. helyre jött vissza Ricciardo és Kvjat elé, miközben Stroll megelőzésével Pérez ismét feljött a 3. pozícióba.
Miközben Russell továbbra is vezetett, de Bottas közelíteni kezdett hozzá, williamses helyettese, Jack Aitken a célegyenes bejáratánál megpördült és a falnak ütközött, a letört első szárnya pedig a pályán maradt. Először VSC-t alkalmaztak, majd a biztonsági autót is beküldték, a Mercedes ekkor a bokszba rendelte mindkét autóját.
Egymás után próbálták szervizelni először Russell majd Bottas autóját, de ritka nagy hibát követtek el: Russell kerekeit összecserélték, és visszaengedték a pályára, Bottasnál menet közben korrigáltak, de időveszteséggel tudott csak visszatérni a mezőnybe. Ekkor úgy tűnt, Russellnek nyert ügye van, de őt vissza kellett hívni, hogy megkapja a megfelelő kerekeket, ezért visszaesett Bottas mögé az 5. helyre.
A mezőnyt a 69. körben engedték ismét szabadjára, ekkor Pérez vezetett Ocon, Stroll, Bottas, Russell, Sainz, Ricciardo, Kvjat, Gasly és Albon előtt.
Russell nem sokat várakozott, a 71. körben keményen megtorolta Bottas hibáját, és kihasználta azt, hogy közepes keverékű gumikkal ment tovább, míg Bottas keményeket kapott az autójára.
A 72. kör elején kifékezte Strollt is, ezzel visszatért a dobogóra, és a versenyt vezető Pérez, valamint Ocon nyomába eredt. A gumik és a tempó terén is előnyben volt, így ledolgozhatónak tűnt 3,7 másodperces hátránya.
A brit versenyző nem is hagyta annyiban, a 73. körben maga mögé utasította Ocont is, és a versenyt vezető Pérez nyomába eredt 3,4 másodperces lemaradással, de a Racing Point pilótája sem hagyta magát, eleinte mindössze körönként 0,2 másodpercet tudott hozni ellenfelén. Bottas ekkor továbbra is az 5. helyen autózott, Stroll mögé beszorulva.
A következő körök során a Mercedes lényegében összeomlott, Russellt defekt miatt újra kihívták kereket cserélni, ezért a remekül versenyző pilóta csak a 9. helyen tudott célba érni, de megszerezte pályafutása első F1-es pontjait. Bottas a kopott kemény gumikon visszaesett a 8. helyre, így
a 2012-es USA Nagydíj óta először fordul elő, hogy mindkét Mercedes célba ért, de egyik sem jutott be a legjobb 7 helyezett közé.
Ez azonban az élen egyáltalán nem befolyásolta Pérezt, aki pályafutása 194. nagydíján érett versenyzéssel, a rajt utáni balesetet feledtetve megnyerte a versenyt a visszatérése óta az első komolyabb eredményt elérő Esteban Ocon és a 3. helyezett Lance Stroll előtt, így a Racing Point rövid története első győzelme mellett első dupla dobogós eredményét is elkönyvelheti.
A sokáig a 3. helyen autózó Sainz legközelebbi ellenfele, Ricciardo előtt a 4. helyezett lett, Albon és Kvjat előtt, a két Mercedes mögött az utolsó pont Norrisnak jutott, aki szintén remekül versenyzett, és a mezőny végéről indulva is kiszorította a pontszerző pozíciókról Pierre Gasly-t, valamint Vettelt, ami azt jelenti, hogy a Ferrari pont nélkül távozik a Szahíri Nagydíjról.
Befejezte a versenyt a mezőny két újonca is, a papírformának megfelelően Jack Aitken és Pietro Fittipaldi a két utolsó helyen ért célba, de a brit-koreai versenyző ütközésétől eltekintve mindketten sikerrel abszolválták az első F1-es bevetésüket.
Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatja!
2024.04.05. - 02:30Japanese Grand Prix - 1st Practice |
2024.04.05. - 06:00Japanese Grand Prix - 2nd Practice |
2024.04.06. - 02:30Japanese Grand Prix - Last Practice |
2024.04.06. - 06:00Japanese Grand Prix - Qualification |
2024.04.07. - 05:00Japanese Grand Prix - Race |
2024.04.19. - 04.21.Chinese Grand Prix |
2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |