Több csapat is azt ígérte, hogy az idei utolsó előszezoni F1-es tesztnapon elengedik a gyeplőt, és éles köröket futnak majd, délelőtt azonban nem ez történt, még a listavezetők eredményei is elmaradtak Valtteri Bottas múlt héten felállított mércéjétől, pedig Daniel Ricciardo, Charles Leclerc és Lewis Hamilton is megkapta a legpuhább, C5-ös keverékű gumikat.
Az erőforrásokat viszont továbbra is csökkentett módban járatták, erre utal, hogy a csúcssebességek terén Kimi Räikkönen vezetett (vélhetően szélárnyéknak köszönhetően), míg Hamilton és Leclerc jelentős hátránnyal csak a mezőny végére szorult. Emellett az első két szektorban mutatott tempójuk is arra engedett következtetni, hogy bőven van még tartalék az Ezüstnyílban és a Ferrariban is, de utóbbi a 3-as szektorban lassabbnak tűnt.
A délelőtt során az időjárás kegyes volt a mezőnyhöz, de az ebédszünet előtt sötét felhők kezdtek gyülekezni. A pilóták is jól szerepeltek, Romain Grosjean és Alexander Albon kicsúszásai mellett Räikkönen megpördülése említésre méltó példa, de egyikük miatt sem kellett lengetni a piros zászlót.
Komolyabb műszaki hiba sem hátráltatta a pilótákat, bár Albon és az ígéretes köröket teljesítő Sergio Pérez időt veszített az utolsó órában. A Red Bull versenyzője a kicsúszás utáni takarítás miatt vesztegelt. Bő másfél órát kellett várni az első mért körre a Williamstől, ennek oka, hogy új hátsó szárnyat tesztelt a csapat.
Délután a Mercedes és a Red Bull is pilótát cserélt, Bottas és Verstappen át is vette a vezetést a köridőtáblázaton, de ők sem törték át az 16-os határt, amit a finn az előző héten egyszer már megtett.
Noha a holland pilóta utolsó gyorskörében talán erre is képes lett volna, de a célvonal előtt szándékosan elvette a gázt.
A Red Bullt délután fékprobléma hátráltatta, de Verstappen így is megtett 45 kört, bár ennél csak Magnussen vezetett kevesebbet, 27 körrel. „Készen állok Melbourne-re, jó volt a felkészülésünk, mindent kipróbáltunk a hat nap alatt, amit akartunk, ami nagyon fontos” – értékelt Verstappen.
Alexnek és nekem is volt pár meleg pillanata, de nem aggódom, inkább a teszten akarom kitapogatni az autó határait, mint az első versenyen.
A Mercedes gyorsnak tűnik, ahogy ez várható volt, de nem foglalkozom sokat velük, senki sem tudja pontosan, hogy mit csinál a másik. Összességében a tempónk elég jónak tűnik, pozitív kezdet volt ez, remélem elég ahhoz, hogy versenyképesek legyünk Melbourne-ben.”
Magnussen is vesztegelt, a Haason a kuplung romlott el, de még a nap vége előtt visszatérhetett a dán pilóta is a mezőnybe. Ellentétben az Alfa Romeóval, amely már a leintés előtt pakolni kezdett, előtte viszont Räikkönen 115 kört megtett, bár a köridők terén csak az alsóházban, a 12. helyen szerepelt.
Az, hogy a szezon kezdete előtt mindössze két és fél napot tölthettem az autóban, köszönőviszonyban sincs azzal, amit korábban megszoktunk, de fontos volt, hogy kihozzuk a legtöbbet ebből a két hétből.
– összegzett 2007 világbajnoka. – A tesztelés talán nem csillogó, és hosszúra nyúlnak a napok, de az itt elvégzett munka alapozza meg a szezonunkat. Elvégeztük a feladatainkat, legközelebb akkor ülünk autóba, amikor igazán számít, Ausztráliában.”
Rengeteg kört futott a Ferrari Charles Leclerc-rel, szám szerint 182-t. Nem is csoda, hiszen akárcsak Vettel csütörtökön, a monacói is versenyszimulációt teljesített, a körei pedig jobbak voltak a négyszeres világbajnokéinál, a bevallottan hátrányban levő Ferrari ebből akár erőt is meríthet a szezonkezdetre.
Leclerc-ren kívül Danyiil Kvjat, Carlos Sainz és Sergio Pérez húzott még le egyhuzamban egy 66 körös képzeletbeli Spanyol Nagydíjat.
„Boldogok lehetünk az elvégzett munkával. Minden alkalommal tanulunk valamit az autóról, amikor csak pályára lépünk. Egy apró probléma pár tizedembe került a délelőtti leggyorsabb körömben, de délutánra kijavítottuk, így a terv szerint haladhattunk” – nyilatkozta Kvjat.
„Sikeres volt a szezon előtti teszt, az autó gyors és megbízható. A lehető legtöbbet kihoztuk a kevesebb tesztnapból,
volt néhány problémánk, ami normális ilyenkor, de összességében elégedettek vagyunk.
A Honda előrelépett a motorral a teljesítmény és a megbízhatóság terén is. Meg vagyok győződve róla, hogy jól felkészültünk a szezonra” – értékelt Franz Tost, az Alpha Tauri csapatfőnöke.
Az erőviszonyokat továbbra is nagyon nehéz megtippelni, Pérez és Leclerc versenyszimulációját összhasonlítva utóbbié egyértelműen jobb volt, így a Ferrarinak talán nem kell annyira tartania a Racing Pointtól, a silverstone-iak a középmezőny elejére azonban mindenképpen odaérhetnek.
nem vetettek be újdonságokat, de Andy Green technikai igazgató szerint maradt még kiaknázatlan potenciál az autóban.
Megjegyezte, még csak most láttak munkához, valamint hozzátette, nem hiszi, hogy a Ferrari pénteken feltekerte a motorját, ezért további előrelépést vár a Scuderiától. Ettől függetlenül úgy vélte, a Mercedes és a Red Bull a leggyorsabb, a Ferrari és a Racing Point sorrendjéről azonban nem foglalt állást, úgy vélte, a pályák jellege is befolyásolhatja az erőviszonyokat.
„Nem tudom, mennyire tekerték le a motorjukat. Szerintem Melbourne-ben minden lehetséges.
Azt nem tudom, hogy mekkora előrelépést hoz majd nekik, de nem hiszem, hogy felfedték a lapjaikat, bár azt sem hinném, hogy sokan megtették.
– utalt a vörösökre. – Nehéz megmondani, hogy hol tartanak, de nem gondolom, hogy nagyon messze lennének az elejétől. Mi még az autó kiismerésének fázisában vagyunk, próbálunk rájönni, hogy különböző körülmények között mitől lesz gyors, hogyan változtassunk a balanszon, hogyan reagál különböző gumikra, kanyartípusokra, hogy amikor Melbourne-be érünk, ne lepődjünk meg nagyon."
Noha Green szerint maradt még tartalék a Ferrariban, a vörösök állítják, nem rejtegettek annyit, mint amennyit a riválisok hisznek. Mattia Binotto csapatfőnök elárulta, az első teszthéten a beállítások kiismerésével foglalkoztak, és az eredményeket összehasonlították a szimulációkkal. A második szakaszban versenyszimulációk és a teljesítmény optimalizálása került terítékre. A svájci szakember szerint letisztult a kép, tudják, hogy hol állnak, de ezt nem akarta nyilvánosságra hozni és
tagadta, hogy a Ferrari szándékosan leplezné a tempóját.
„Mi ismerjük a programunkat, hogy mennyi üzemanyaggal mentünk, de azt nem, hogy a többieknél mi a helyzet.
Szerintem mindenkinek eltérő elképzelései vannak arról, hogy ki, hol tart, de ahogy többször is elmondtam, nem hiszem, hogy elég gyorsak vagyunk ahhoz, hogy Ausztráliában a győzelemért küzdjünk.
A szezon viszont hosszú, keményen dolgozunk majd, hogy a lehető leghamarabb győzzünk. Elégedettek vagyunk az autó filozófiájával, de a teljesítményével nem."
Ami a Mercedest illeti, a címvédő délelőtt Lewis Hamiltonnal és délután Valtteri Bottasszal is az egykörös tempóra koncentrált, viszont nem teljesen reprezentatív a teljesítménye, az Auto Motor und Sportnak ugyanis megerősítették, hogy
a korábbi megbízhatósági hibák miatt letekert motorral mentek.
„Ez bizonyosan aggasztó – kommentálta Hamilton a Mercedes által produkált megbízhatósági hibákat. – Az előszezoni teszteken általában már sokkal jobb a megbízhatóságunk, most nem volt tökéletes. Már a második motort használjuk.
Elég sok problémát el kell simítani, nem tudom, hogy ez meddig fog tartani, de az sohasem baj, ha ez kiderül a tesztelésen."
Az ellenfelek versenyképességével kapcsolatban Hamilton hozzátette, nem foglalkozik azzal, hogy más csapatok mit csinálnak. „Azzal persze tisztában vagyok, hogy az emberek felnagyítják [az erőnket], az övéket meg lekicsinyítik, így adott esetben túlteljesítenek vagy meglepetést okoznak, de ez nekem nem számít. Az emberek úgy tűnik azt hiszik, ez pszichológiai csata, pedig nem az. Talán csak a gyengéknek, de minket ez nem befolyásol."