A rekordrövidnek számító hat tesztnapból az elsővel szerdán megkezdődött a Forma-1 hivatalos felkészülése az új idényre. A barcelonai pályán ideális körülmények fogadták a mezőnyt, amely hálából kollektíven több mint 1300 kört teljesített, közel 400-zal többet, mint egy évvel ezelőtt. Ezúttal az autójával időben elkészülő Williams is beszállt a buliba, és hozzátette a maga részét a motorkoncerthez.
A csapatok az ilyenkor szokásos rendszer- és aerodinamikai ellenőrzésekkel kezdték a programot (többek között azt vizsgálva, hogy a gépi szimulációk adatai mennyire fedik a valóságot), de a feszített menetrendre jellemző, hogy Sergio Pérez már az első másfél órában gyorsabban robogott körbe a pályán ugyanolyan gumival, mint Sebastian Vettel a tavalyi nyitányon.
Az első napot komolyabb dráma nélkül átvészelték a csapatok, egyikük sem kényszerült órákon át tartó szervizre meghibásodás vagy baleset miatt, bár Max Verstappen és Kevin Magnussen megforgásaiból komolyabb baj is lehetett volna, míg a Renault kicsit kínosan sokáig pepecselt a félidőben, mire átállította a kocsit a magasabb Esteban Oconról az alacsonyabb Daniel Ricciardóra.
A legváratlanabb esemény az volt, hogy a Ferrarinak versenyzőt kellett cserélnie az utolsó pillanatban, Vettel ugyanis megbetegedett, és az eredeti tervekkel szemben Charles Leclercnek kellett teljesítenie helyette az első napra kiírt feladatokat.
A monacói pilóta a 11. helyen végzett, 1,3 másodperccel volt lassabb a hagyományait folytató Mercedesnél, amely a legjobb időt és a legtöbb kilométert teljesítő csapat volt, a volánt pedig megosztotta Valtteri Bottas és Lewis Hamilton között, akik az első két pozícióban zártak. A hatszoros világbajnok délután fél négy előtt előzte meg csapattársát, és kicsit több mint 3 tizedet ráverve végül bement 1:17 alá.
Jól alakult a délelőtt, elég mozgalmas volt, de elvégeztünk mindent, amit terveztünk, nem volt semmi gond. Az autó jó benyomást keltett, persze, lehet még jobb, de szerintem nagyon jó kiindulási pontot jelent
– nyilatkozta a délelőtt vezető Bottas. – Holnap délután folytatom a munkát, aztán pénteken délelőtt is én jövök. Szeretem a fél napokat az egészek helyett, mert így azt érzem, hogy hat napot teljesítek három helyett."
A Mercedes nem csak a csapatok, hanem a gyártók között is a legtöbb kilométert tette meg, és nem csak ők, hanem minden istálló meghibásodás nélküli első tesztnapot teljesített. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke nem lepődött meg ezen.
A szabályok nem nagyon változtak, a télen mindenki orvosolta a problémákat, ez az oka annak, hogy nem láttunk meghibásodást.
Úgy vélem, ebben a helyzetben az egész mezőny közelebb kerül egymáshoz, az elmúlt években az autók most voltak a legmegbízhatóbbak. Volt néhány gyenge pontunk tavaly, úgyhogy az autó minden részét megvizsgáltuk. A mai nap folyamán pozitív visszajelzéseket kaptunk, az első benyomások jók voltak.”
Körszámban nem sokon múlt, hogy a Red Bull végezzen az élen, amelyet a több hibát elkövető Verstappen a 4. helyre hozott be.
„Jó nap volt, sok kört mentünk, és egyelőre szerintem ez a legfontosabb – vélte. – Ennél többet most nem lehet mondani, úgyhogy nem is teszem – zárta rövidre. – Az biztos, hogy fejlesztettük az autót azokon a területeken, amelyeken ez volt a szándékunk, úgyhogy most jó sok kört kell megtennünk, és ki kell próbálnunk az alkatrészeket, hogy kiderüljön, hol kell még javulnunk. Remélhetőleg ez elegendő lesz."
A holland kiemelte, hogy a pálya minden részén gyorsak voltak, a megbízhatóság pedig jobbnak tűnt, mint tavaly. Hozzátette, hogy egyelőre nem foglalkoznak a riválisokkal, a megpördüléseiről pedig elmondta, hogy csak a kocsi határait próbálgatta, ilyenkor pedig megesik az ilyesmi.
Verstappen a rangsorban kisebb meglepetésre másfél tizeddel kikapott Péreztől – az új Racing Point a motorszállítójának tavalyi modelljére feltűnően hasonlít, az Auto Motor und Sport értesülése szerint több csapatnál is háborognak emiatt. A következő napokban az ígérkezik az egyik legérdekesebb témának, hogy a rózsaszín modell hasonló színű álmokat dédelgethet-e a Mercedest másoló koncepcióval.
Leclerc azzal magyarázta a Ferrari hátrányát, hogy a csapat ezúttal a korábbinál jobban elmélyedt az alapvető ismeretek elsajátításában. "Úgy döntöttünk, most jobban magunkra koncentrálunk, igyekszünk a lehető legtöbbet megtudni az autóról az első napokban, és csak később hajtunk rá a teljesítményre – közölte.
Sokat tanultam vezetés közben, és szerintem az elvégzett feladataink eredményei is pozitívak lettek.
Az eddigi középmezőny rangsorában a Toro Rossóból lett Alpha Tauri volt a következő, itt Danyiil Kvjat húzta az igát, megelőzve a sok hosszú etapot nyomó Carlos Sainz McLarenjét, valamint a Renault párosát. Ricciardo – aki mellesleg egy Kobe Bryantnek emléket állító sisakfestésben vezetett – az első benyomásaval elégedett volt az autóval, de az egyensúllyal kisebb gondokat tapasztalt. A csapat egy darabig nem tudott utánajárni ennek, mert problémájuk volt a telemetriával.
George Russell 9. lett a Williamsszel, és igen pozitívan nyilatkozott az utóbbi időkben sereghajtó csapat kilátásairól. „Sokat javult az autó irányítása. Az első körtől magabiztosnak éreztem magam, hogy feszegethetem a határokat, holott tavaly eleinte nem volt kellemes érzés vezetni – mondta. – Hiszem, hogy idén beszállhatunk a versenybe és több örömünk lesz."
Ahogy várni lehetett, a lágyabb gumik egyelőre a polcon maradtak, de az egyik kivétel a délután Russellt felváltó Nicholas Latifi volt, aki a második legpuhább gumin a 12. eredményt jegyezte. A tavalyi üldözőboly hátsó része, az Alfa Romeo és a Haas nem villogott, Robert Kubica, Antonio Giovinazzi a tabella végén szerénykedett, és Magnussentől is az volt a legnagyobb látványosság, hogy a pálya hátsó egyenesre vezető gyors balosában megpördült.