Ahogyan arra számítani lehetett, sok minden nem derült ki a szezonnyitó melbourne-i versenyhétvége első szabadedzésén. A legtöbb csapat kisebb-nagyobb fejlesztésekkel érkezett Ausztráliába, az első tréning ezek kipróbálásáról és értékeléséről szólt, ki első szárnyakat hasonlított össze, mások egyéb módosításokat teszteltek. A szezont Kimi Räikkönen nyitotta meg, az Alfa Romeo Racing világbajnoka volt ugyanis az első, aki pályára hajtott versenyhétvégén az idén.
A tesztekkel ellentétben a Mercedes ezúttal nem rejtegette a tempóját, vagy legalábbis nem annyira, mint Barcelonában tette,
Valtteri Bottas ugyanis már az edzés első felében csupán 6 tizeddel ment lassabb kört, mint amilyennel Lewis Hamilton a tavalyi első tréninget nyerte az Albert Parkban.
Mindebből azt is rögtön leszűrhettük, hogy az idei autók Ausztráliában aligha lettek lassabbak, sőt,
Hamilton első helyet érő ideje 4 tizeddel jobb annál, mint amit tavaly ilyenkor tudott.
A címvédővel ellentétben a Ferrari visszafogottabban kezdett, és több mint egy másodperccel maradt el első nekifutásra Bottas és Hamilton tempójától, szemre azonban jóval stabilabb volt a kissé idegesnek tűnő Mercedesnél, az edzés vége felé pedig mindezt az időeredményeivel is alátámasztotta, Vettel 38, Leclerc 74 ezredre zárkózott fel Hamiltonra.
A Haasnak és a Renault-nak egyáltalán nem kezdődött jól a szezon, Romain Grosjeant akkumulátorgondok, Nico Hülkenberget pedig elektromos probléma hátráltatta, a német pilóta az edzés második feléig nem is tudott körözni, a tempót azonban rögtön felvette, és így is a 10. helyen végzett, 6 tizeddel megelőzve újdonsült csapattársát, a hazai pályán versenyző Daniel Ricciardót.
Az egyelőre még poros és nem felgumizott pályán több kisebb hibát is bemutattak a versenyzők, a két legkomolyabb rontást Bottastól és a Toro Rosso újoncától, Alex Albontól láthattuk. A Mercedes finnje az utolsó előtti kanyarban tette rá a fűre a W10-es jobb hátsó kerekét, és
nem elég, hogy már kis híján ettől is összetörte a keresztbeálló Mercedest, a bukótérve kifutva olyan agresszívan állította irányba az autót, hogy annak hátulja majdnem leborotválta a falat.
Albon ennél rosszabbul járt, nála már anyagi kár is keletkezett, amikor megpördült a kettes kanyarban, és előbb háttal, majd orral is eltalálta a falat, otthagyva az első szárnyát az aszfalton. A törmelékek gyors eltakarításáig piros zászlóval szakították meg a tréninget.
Az első edzés alapján messzemenő következtetéseket nem érdemes levonni, bizton talán csak egy dolgot lehet állítani, mégpedig azt, hogy a Williams a mezőny leglassabb csapata. Robert Kubica és George Russell úgy végzett 4,3, illetve 5,1 másodperccel Hamilton mögött az utolsó előtti, illetve az utolsó helyen, hogy a 18. helyezett Lando Norristól és 2, illetve 2,8 másodpercre voltak.