Hajszál választotta el Vettelt és Hamiltont az élen az utolsó tesztnapon
2019. március 01. 08:43
Utolsó felkészülési napján is túlvan az F1-es mezőny az ausztráliai szezonnyitó előtt, nem mindenki hagyhatta el azonban jó szájízzel Barcelonát. A nyolcadik tesztnap előtt már dörzsölhették a tenyerüket azok, akik a Mercedes egykörös tempójára voltak kíváncsiak, a címvédő ugyanis előző nap beígérte, hogy pénteken a hosszú etapok helyett végre ők is rövid sprinteket fognak teljesíteni. Délelőtt Valtteri Bottas ült a W10-esben, és már ő jelezte, hogy nem kell leírni a gárdát, noha a leglágyabb, C5-ös gumival elért 1:16.561-es köre alátámasztani látszott azokat az elemzéseket, amelyek szerint a Ferrari 2-3 tizedes előnyben van legfőbb riválisával szemben.
Sebastian Vettel ugyanis ennyivel ment gyorsabban a C5-ös abroncsokon, amikor 1:16.221-nél állította meg a stoppert a délelőtti etap során, amelyet az élen is zárt.
Ez nemcsak a nap, de egyben a teljes tesztelés legjobb körének is bizonyult.
Ekkor úgy tűnt, hogy ezután már semmi nem veszélyezteti a Scuderia elsőségét, a Mercedes azonban a délutánra Bottast váltó Hamiltonnal sem hosszú etapokat ment, hanem az ötszörös világbajnoknak is megadta a lehetőséget, hogy feszegesse 2019-es autójának határait. Ez olyan jól sikerült a címvédőnek, hogy C4-es gumin jobbat autózott, mint Vettel délelőtt ugyanazon a keveréken, majd C5-össel kis híján megdöntötte a német idejét, mindössze 3 ezreddel maradt el tőle. Ezután Hamilton még próbálkozott, de nem tudott javítani.
Ezzel együtt elhamarkodottság lenne levonni azt a következtetést, hogy a Mercedes egy szinten lenne a Ferrarival, vagy akár gyorsabb lenne nála, Toto Wolff szerint Charles Leclerc csütörtöki 1:16.2-es köre alatt letekerte a motorját a maranellói csapat, egyúttal nem tankolt sok benzint az SF90-be. Vélhetően ma is ez volt a helyzet,
Vettel ugyanis a C3-as gumival autózott egy 1:16.7-es kört is,
ami a keverékek közti különbséget figyelembe véve jócskán a Mercedesek elé helyezi.
„Még többet kell kihoznunk az autóból, ha versenyképesek akarunk lenni Melbourne-ben. Erős csapatunk van, fejlődtünk az utóbbi napokban, még van pár napunk dolgozni az autón, és mindent bele fogunk adni” – mondta Bottas.
„Jó volt ma kevesebb üzemanyaggal ráérezni az autóra, és egy kicsit jobban felfedezni – nyilatkozta Hamilton. – Igazán élveztem a napot, és a gumikat is megéreztem.
Ahogy mindenki tudja, nem vagyok a tesztelés legnagyobb rajongója, de összességében pozitív hét volt.
Ennek ellenére sok tennivalónk van még, sok területen dolgozunk, de a jó irányba tartunk.”
Ami a körszámokat illeti, azzal, hogy a Mercedes nem ment hosszú etapot, ezúttal nem tudta megkaparintani az elsőséget ezen a téren, helyettük mindenek előtt a Haas (167 kör), a Toro Rosso (131 kör), a McLaren (134 kör) és az Alfa Romeo (132 kör) vitte a prímet. Valószínűleg a Ferrari is ott lett volna az elejében,
Vettel versenyszimulációt teljesített délután, a 66 körből azonban csak 38-ig jutott, amikor egy elektronikai hiba miatt megállt alatta az SF90.
Az e heti tesztelés minden napjára jutott valamilyen műszaki hiba a maranellóiaknál, emiatt tehát korántsem lehetnek elégedettek. Noha a megállás több mint 2 órával a teszt vége előtt történt, a Scuderia nem sokkal azután közölte, hogy ennyi volt számára a tesztelés, többet nem küldik pályára Vettelt. Mattia Binotto csapatfőnök még az ebédszünetben nyilatkozva óva intett mindenkit attól, hogy elkönyvelje favoritnak a Ferrarit, szavai pedig délután nemcsak Hamilton köre, hanem az SF90 újabb hibája miatt is beigazolódni látszottak.
„Összességében elégedett vagyok az elvégzett munkával, az autó viselkedésével és az egyensúlyával ezen a pályán, ugyanakkor nem lehetünk teljesen elégedettek, mivel szeretnénk gyorsabbak és megbízhatóbbak lenni – mondta az olaszok svájci csapatfőnöke. – Sok dolgunk van még, nem mindig mentek olyan simán a dolgaink, mint szerettük volna.
Sok mindent kell még megoldanunk, teljesítmény terén is javulnunk kell. Jó kiindulási pont, hogy rendesen működik az autónk, de még nem állunk készen Melbourne-re.
A vörösöknél is rosszabb (mert hát mégiscsak megtettek 110 kört), mondhatni katasztrofális napon van túl a Red Bull, amelynek csütörtökét Pierre Gasly hatalmas bukása árnyékolta be. A szerelők hiába végeztek remek munkát az éjszaka, és küldték pályára már az első órában Max Verstappent, a holland csak 29 kört ment délelőtt, mielőtt egy váltóhiba a garázsba kényszerítette, ahonnan többet nem is bújt elő.
Később kiderült, hogy Gasly balesete nem múlt el nyomtalanul, és kihatott az utolsó tesztnapra.
A tegnap történtekkel kapcsolatos a mai hiba, ami sajnálatos. Egy kicsit híján voltunk az alkatrészeknek, a csapat viszont így is hihetetlen munkát végzett. Sajnos néha ez van”
– összegzett Verstappen.
Verstappen ezzel együtt reméli, hogy jól kezdhetik a szezont Ausztráliában, és a kilométerek hiánya nem lesz hatással a teljesítményükre. „A téli teszteken mindig mehetnek jobban a dolgok, összességében viszont nagyon erős telünk volt. Sok kört tettünk meg, még akkor is, ha a mai nap nem volt a legjobb.”
Ami a középmezőnyt illeti, a köridőkre pillantva onnan a Renault lehet a legelégedettebb, Nico Hülkenberg délután a franciák egész teszten látott legjobb körével bejött a Ferrari és a Mercedes mögé.
Ha a körszámokat nézzük, akkor azonban az Alfa Romeónak, a McLarennek, a Toro Rossónak, és különösen a Racing Pointnak lehet oka az örömre, még úgy is, hogy Kimi Räikkönen a délelőtti gyakorláson előcsalogatta a piros zászlót, amikor félreállt a 2-es kanyar után, valamint Kevin Magnussen is okozott egy megszakítást a tesztnap legvégén. Nem a Racing Point tette meg a legtöbb kört, eddigi teljesítményéhez viszonyítva viszont a legtöbbet lépett előre, Sergio Pérez meg is jegyezte korábban, hogy csak nagyon keveset gyakorolhatott, így neki is jól jött a 100 kör fölötti mennyiség.
Amelyik istálló viszont a legkevésbé sem várhatja bizakodva a szezont, az a Williams, amely az utolsó napon nem tudta megismételni a korábbi, jóval 100 kör fölötti futásteljesítményét, és csak 90 kört hozott össze Robert Kubicával.
Paddy Lowe technikai igazgató úgy nyilatkozott, hogy azért nem volt ma produktív napjuk, mert több alkatrész is az élettartamának végére ért,
és mivel nincs pótalkatrészük, nem tudtak túl sok érdemi munkát végezni.
Kubica ráadásul még a nap végén is aerodinamikai méréseket végzett, leggyorsabb köre pedig több mint egy másodperccel maradt el az utolsó előtti helyen záró Pérezétől. Nem csoda tehát, hogy frusztráltan nyilatkozott. „Voltak gondjaink, sajnos az autó nem azokat csinálta, amiket kellett volna neki.
Ennek nagy hatása volt a tesztünkre és a mai programunkra, minden megszerzett információ félrevezető volt, bizonyos szempontból pedig információt, bármilyen információt is nehéz volt gyűjtenünk Ausztráliára.”
„Voltak pozitív dolgok, de nehéz megmondani, hogy fejlődtünk-e, amikor az ember a garázsban áll, vagy nem olyan konfigurációban vezeti az autót, amilyenben kellene. Nehéz ilyenkor hiteles visszajelzést adni.”