Ripityára törő Red Bull, száguldó Ferrari az utolsó előtti tesztnapon
2019. február 28. 08:42
Az utolsó előtti napjához érkezett az idei előszezoni F1-es tesztelés, ami sok pilótának már a zárónap volt, hiszen több istálló is napi váltásban foglalkoztatja a versenyzőit. A szerdai baleset után így tett a Ferrari is, ami a félnapos beosztások után egész napot adott Charles Leclerc-nek. A monacói pilóta volt az utolsó, aki mért kört futott a pályán, az ebédszünet előtt viszont az élre állt.
Leclerc a C5-ös gumival érte el az 1:16.231-et, ami kevesebb mint 1 tizedmásodpercre van a tavalyi pole pozíciós köridőtől, azonban nem ez volt a leginkább feltűnő eredmény a részéről. Nem sokkal korábban 1:17.253-at ért el a jóval keményebb, C2-es gumikkal, ami a tavalyi pole körnél jóval gyorsabb tempót sugall. A monacói pilóta az ebédszünetben azt mondta, nem hajszolta az autót.
„Mint minden csapat, mi sem nyomjuk tövig a gázt, az autóban és bennem is van még tartalék, továbbra is tanulok. Körről körre egyre kényelmesebben érzem magam az autóban, miként az autó is egyre jobb lesz. Egyelőre minden jól néz ki, az egyensúly az első tesztnaptól kezdve jó, ez mára sem változott. Jó a tabella tetején lenni, de ez semmit sem jelent” – szögezte le.
Leclerc napja szinte tökéletes volt, nem sokkal a leintés előtt egy kipufogóhiba azonban megállásra kényszerítette a pályán, mondjuk így is 138 kört tett meg.
Csütörtökön a Mercedes kivételével minden istálló az eddigi leggyorsabb körét futotta, az Ezüstnyíl pilótái azonban továbbra sem a köridőre hajtottak.
Lewis Hamilton és Valtteri Bottas ma is csak a 10-13. helyen zártak, de elsősorban a hosszabb etapokra összpontosítottak, így az eredményük nem összemérhető a többiek teljesítményével. Ezt természetesen tovább árnyalja, hogy az abszolút legjobb körökhöz C4-C5-ös gumikat használt a mezőny, de a Ferrari példáján is látható, hogy közel sem hoztak ki mindent magukból.
„Valószínűleg ez volt az egyik legpozitívabb napunk, elég sokat tanultunk – értékelt Hamilton. – Képesek voltunk felhasználni a délelőtt szerzett ismereteinket délután, kíváncsi vagyok Valtteri beszámolójára, de az autó jobbnak tűnt. Folyamatosan egyre többet tudunk meg a W10-esről.”
„A versenyszimuláció, noha megzavarta a piros zászló, megerősítette a múlt hét óta elért fejlődést – mondta Bottas. – Egyre felkészültebbek vagyunk Melbourne-re, de van tér a fejlődésre, és
továbbra is akadnak kérdőjelek azzal kapcsolatban, hogy hol állunk a többiekhez képest.
Remélem, hogy holnap is jó napunk lesz.”
A sorrend is árulkodik arról, hogy az eredmények továbbra sem reprezentatívak. Alexander Albon 118 körrel a háta mögött a 2. helyen zárta a saját felkészülését, a 3. helyet pedig az e heti teszteket rendre az élen záró McLarennel az újonc Norris szerezte meg. A Red Bull új szerzeménye, Pierre Gasly ért oda a 4. helyre, még mielőtt óriási balesetet szenvedett.
Gasly a 9-es kanyarban ütközött a védősávnak az autóval, ami alaposan összetört, így a csapat bő 2,5 órát veszített a mai programból, jobb híján elkezdték lebontani az irányítóközpontot a bokszfalon, amitől mindenki azt hitte, hogy hazamennek, de megnyugtatták az embereket, hogy maradnak péntekre is.
„Hibáztam a kilences kanyarban, és elveszítettem az irányítást az autó felett. Nagyon nagy bukás volt, az egyik legnagyobb, amit valaha átéltem.
Ennek ellenére magabiztos vagyok, ma egyszerűen hibáztam, ami sajnálatos. Kissé szélesre futottam, 10-15 centivel, majd ahogy elfordítottam a kormányt, elvesztettem az autót.
A szerelőknek hosszú éjszakája lesz, sajnálom is őket. A fontos most az, hogy holnap Max [Verstappen] tudjon vezetni, utána pedig a pozitívumokra fókuszálhatunk. Sokat tudtunk ma tesztelni, rengeteg adatot kell elemeznünk.”
A franciának ezzel véget ért a tesztelés, legközelebb a szezonnyitón ülhet autóba. Reméli, hogy addigra még többet ki tudnak majd hozni az RB15-ből.
Előreléptünk a teljes csomagunkkal, a megbízhatóság és a teljesítmény is jó, most már csak meg kell értenünk, hogy miként maximalizálhatjuk mindezt.
Talán nem mi vagyunk a favoritok és a leggyorsabbak jelenleg, azonban megpróbálunk a lehető legjobb autóval megérkezni Melbourne-be.”
A Red Bull holnapra azt tervezi, hogy újjáépíti az autót, de Gasly szempontjából kellemetlen, hogy a négy tesztnapjából két alkalommal is összetörte a járgányát, ráadásul megint megcsípte vele a füvet. A délelőtt simának induló, piros zászlóktól mentes etap után délután három megszakítás is volt, Gasly balesete mellett lerobbant Lance Stroll alatt a Racing Point, és Leclerc alatt a Ferrari is.
Nem ment simán a Haas tesztnapja sem. Kevin Magnussen a délelőtt során még megtett 53 kört az autóval, az ebédszünetben viszont kiderült, hogy gond van a kipufogórendszerrel, ezért Romain Grosjean csak az utolsó órára térhetett vissza. Egyelőre nem közölték, hogy miért, de Antonio Giovinazzi sem ment sokat a délután, egész nap mindössze 71 kört teljesített.
Csalódástkeltő volt a mai nap, nem tettünk meg elég kört
– mondta Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke. – A délelőtt rendben volt, majdnem teljesítettük a programunkat, nem úgy a délután. Remélhetőleg ezeken a gyermekbetegségeken túlleszünk a teszteken, és nem visszük magunkkal őket a versenyekre. Amennyiben holnap jó napunk lesz, szerintem rendben leszünk.”
A Renault-nál nem voltak ilyen gondok, bő két versenytávot futott az autójuk Nico Hülkenberggel és Daniel Ricciardóval a volán mögött.
„Jó délutánunk volt, végigmentünk a gumikeverékeken, ez volt a mai célunk, utána pedig az egyensúly megtalálására törekedtünk teljesítménycentrikusabb etapokkal. Örülök, hogy minden simán ment, innen tudunk építkezni – mondta Ricciardo a nap végén, akivel Hülkenberg is egyetértett. – Pozitív irányba haladunk, jó volt a lágyabb keverékekkel rendes köröket futni délelőtt. Mint a teszteken mindig, most is rengeteg adaton kell átrágnunk magunkat.”
A mai körrekorder a Williams lett, még úgy is, hogy délelőtt nem futottak sok kört, délután viszont George Russell nem spórolt a kilométerekkel. A Williams és a Red Bull ma is hatalmas aerodinamikai mérőkereteket használt, ez arra utal, hogy a grove-i istálló még mindig csak az autója tanulmányozásánál tart, míg az ellenfelek már eltérő karosszéria-konfigurációkat hasonlítanak össze. Russell sem kertelt, és beismerte, ők a leglassabbak.
Hazudnék, ha azt mondanám, hogy jelenleg nem mi vagyunk a leglassabbak. Ez a realitás.
VIlágos, hogy van még dolgunk, azonban nagy pozitívum, hogy kedd óta sokat fejlődtünk, miként tegnap óta is, amikor Robert vezetett. Remélhetőleg amikor holnap beül, egy újabb lépést tehetünk. Tisztában vagyunk a gondjainkkal, mindent megteszünk, hogy kijavítsuk azokat. Jókora lépéssel vagyunk mindenki mögött.”