Vettel brutális köridővel az élen az időmérő előtt
2017. július 29. 10:43
A Magyar Nagydíj szombati napjára hatalmasat javult a Ferrari, az 52 fokosra melegedő aszfalton tetemes előnnyel ugrott a mezőny élére, miközben a pénteken leggyorsabb Red Bull leszakadt, a Mercedes versenyzői, különösen Lewis Hamilton pedig továbbra sem találta a ritmust.
Sebastian Vettel már a 18. percben új pályacsúcsot repesztett, és az az ideje is elég lett volna ahhoz, hogy a csapattársán kívül mindenkit maga mögé utasítson, de később
elképesztő, 1:17.0-s körrel sokkolta a mezőnyt.
Ezt Kimi Räikkönen is csak 475 ezredre tudta megközelíteni.
A Mercedes pilótái a lágy gumikon tűntek fel először a pályán, de később a szuperlágyra váltva sem tudták megszorongatni a Ferrarikat. Ebben közrejátszott, hogy Valtteri Bottas és Hamilton egyaránt küzdött a volán mögött: a finn megcsúszott a sikánnál a leggyorsabb körében, bár úgy néz ki, e nélkül sem került volna sokkal közelebb Vettelhez, a hátránya 9 tized volt tőle.
Hamilton pedig többszöri próbálkozásra sem volt képes összerakni egy tiszta kört,
mert a pálya elején vagy lecsúszott az ívről, vagy gázadásnál megtáncoltatta az autó farát valamelyik kanyarnál.
Őt az utolsó percben még Max Verstappen is megelőzte a tabellán, bár a Red Bull így sem lehet elégedett, mert hirtelen több mint 1 másodperces hátrányban találta magát az 1. helytől. A problémáikat ráadásul tetézi, hogy Daniel Ricciardo autója hirtelen megállt, és nem vezethetett az utolsó 25 percben.
Az ausztrál elé végül Stoffel Vandoorne és Nico Hülkenberg is befurakodott, s mivel Fernando Alonso a 9., Jolyon Palmer a 10. helyen zárt, a Renault és a McLaren kedvező előjelekkel várhatja a kvalifikációt.
A Force India és a Williams ezúttal sem villogott, utóbbinál ráadásul egy kényszerű pilótacserére készülnek: Felipe Massa edzés közben ismét rosszul lett - feltehetően vírusfertőzés miatt -, ezért a televíziós szakértőként dolgozó Paul di Resta ugrik be a helyére az időmérőre és a futamra, aki utoljára 2013-ban versenyzett az F1-ben.
Kellemes napot kívánunk! A Hungaroringen már készülődnek a csapatok az utolsó, egyórás edzésre, amelynek azért lesz kiemelt jelentősége, mert egyszerre kellene készülniük az időmérőre, illetve pótolni a pénteki versenyszimulációkból hiányzó adatokat – ezt nehéz lesz megoldaniuk. Két baleset miatt ugyanis kétszer is leállították a délutáni edzést, és ez a Pirelli szerint megfosztotta a csapatokat attól, hogy képet kapjanak a gumikopásról.
Pénteken az edzések után elvitték a Honvédkórházba - ahol a 2009-es balesete után is kezelték -, mert nem érezte jól magát, émelygett. Hogy mitől, nem tudni, viszont a rosszullét előjele lehetett, hogy pénteken szokatlanul sokat hibázott, az 5-ös kanyarnál és a sikánnál is megpördült. Szombat reggel az újabb orvosi vizsgálatok után engedélyt kapott a vezetésre, de az utolsó tréning után még egyszer ellenőrizni fogják az állapotát.
Bottas szerint nagyon izgága volt az autó hátulja, és Hamiltonnal együtt úgy érezték, sokat kell csiszolni a beállításokon. Korábban többször voltak hasonló csapdában, de az esetek többségében szombatra kikúrálták a bajokat. Vajon most is sikerül? Az előző versenyeken úgy tűnt, felülkerekedtek a Ferrarin, de Hamilton nem számít rá, hogy a hétvégén akkora fölényük lehet, mint Silverstone-ban.
6 perccel az edzés kezdete előtt ragyogóan süt a Nap, a levegő 24, az aszfalt 44 fokos.
Ricciardo pénteken mindkét edzésen a leggyorsabb volt, és a három élcsapat versenyzőit mindössze fél másodperc fedte le. Ez annak tükrében is bíztató, hogy a Hungaroring rövid pálya. A hosszú etapok értékelését a piros zászlós megszakításokon és a forgalmon kívül az is megnehezíti, hogy a Mercedesek és Vettel a lágy, a Red Bullok és Räikkönen a szuperlágy gumin teljesítettek "normális" etapot, de Ricciardo azokon gyorsabb volt Räikkönennél.
Öten máris pályára gördültek, köztük Magnussen, aki tegnap egész nap csak 11 körig jutott: délelőtt összetörte az autóját a tesztpilóta, és a szerelés nagyon sokáig elhúzódott.
A hétvégén először, és egyben gyaníthatóan utoljára. Minden pilóta csak egyetlen szettet rendelt belőlük, annyira kemények ehhez a pályához, és jobb híján a mostani ellenőrző körökön használják fel.
A rend kedvéért jegyezzük föl, 1:22.742. Verstappen a szuperlágy gumin jött ki a bokszból.
Eleve tavalyi Ferrari-motorokat használnak, és eddig azok teljesítményét sem élvezhették ki maximálisan, de innentől megváltozik a helyzet, mert javítottak a hűtési gondokon. "Korábban túlságosan megemelkedett a motor hőmérséklete, ezért lentebb kellett tekerni a fordulatszámot - nyilatkozta Ericsson. - A mérnökök úgy látják, most már egészségesebb a hőmérséklete."
Ricciardóval csak ők ketten nem jártak még a pályán, és Hamilton most elsétált a garázs hátuljából valahova. Verstappen közben az élre állt 19.812-vel, rajta kívül Hülkenbergnek, Palmernek, Sainznak, Oconnak van ideje.
Az 1:18.727 az élre repíti a szuperlágy gumin, ilyen gyors körre pénteken nem volt képes.
Ez a 2. köre. Räikkönen már a 6.-at tapossa, és pályacsúcsot futva 1:17.909-re gyorsult.
És néhányszor bizonyára még változik a tulajdonosa. Vettel az első mért körével 1:17.790-et repesztett. Hamilton most jött ki a depóból, Bottas is a pályán van egyébként.
A lágy gumikhoz ma még kevesen nyúltak, de Bottas és Hamilton azokon köröz. Vettel közben jó úton jár az újabb pályacsúcs felé...
A pénteki rosszulléte után egyelőre gond nélkül vezet, 1:20.323 az első mért köre. Bottas a 4., Hamilton az 5. pozíciót foglalta el Vettel, Räikkönen és Verstappen mögött.
Vettel az első szektorban legjobb részidőt futott, de nem faragott tovább az etalonon. Hamilton javított, már 3., szűk 1 másodperccel követi a Ferrarikat a keményebb gumikon.
Günther Steiner, a Haas főnöke szerint nagyon rossz napot zártak. "A balansz a feje tetején áll - mondta. - Nem hiszem, hogy kínlódtunk-e már valaha ennyire." A problémákat tetézte, hogy sokáig csak egy autóval tudtak adatot gyűjteni. Grosjeannak és Magnussennek egyelőre nincs mért köre.
Az első légterelőnél történt a malőr, jelentette a Sky Sports riportere, Ted Kravitz.
Vettel, Räikkönen, Hamilton, Ricciardo, Verstappen, Bottas, Alonso, Vandoorne, Hülkenberg, Sainz. Érdekes, hogy a Ferrarik és Hamilton között nagyjából pont akkora a különbség, mint a szuperlágy és a lágy gumik között...
Fentebb tekert motorral mennek vagy sem a hűtési problémák kiküszöbölése után, Ericsson és Wehrlein egyelőre senkit sem tud megelőzni. A 19. svéd és a 18. Magnussen között 4 tized a különbség.
Egész pontosan 48 Celsius a hőmérséklete. Az élmezőnyből most csak a Red Bull autói köröznek.
A csapat nem villogott pénteken, a Renault, a Toro Rosso, sőt, a McLaren is erősebbnek tűnt nála egy körön. A helyzetük most sem rózsásabb, Ocon 12., Pérez 16.
A 9-es kanyarnál lehúzódott a pálya jobb oldala mellé, ez az első kellemetlenség neki a hétvégén. Hirtelen állt meg a hajtása.
Most nem mosolyog, és az azóta a korlát mögé gyorsan kitolt RB13 mellett álldogál.
A Mansellnél fordult szélesen, Nem akarta megkockáztatni, hogy úgy járjon, mint tegnap Palmer, ezért óvatosan, a dupla kerékvetőt megkerülve tért vissza a bukótérből.
Pedig most már ő is megkapta a szuperlágy abroncsokat. A középső szektorban még gyorsabb volt Vettelnél, de a kör végére 124 ezred hátrányt szedett össze, így Räikkönent sem előzte meg.
Ezt meg hogy hozta össze?! 1:17.017-et repesztett, Räikkönen csak 17.492-vel válaszolt rá.
Ahogy elkezdte a mért kört, az első kanyarban rögtön megcsúszott gázadás közben, ezért elvette a gázról a lábát. Mindjárt újra próbálkozhat. Egyébként Bottas is megtáncoltatta a Mercedest a sikánnál a legjobb körében, ő is időt vesztett.
Nekivágott egy újabb gyors körnek, de többször megcsúszott, aztán ismét elrontotta az 1-es kanyar féktávját. Csak 4. a tabellán, a lemaradása 1,417 másodperc Vetteltől.
12 perccel a tréning leintése előtt: Vettel, Räikkönen, Bottas, Hamilton, Ricciardo, Verstappen, Alonso, Vandoorne, Hülkenberg, Kvjat. AFerrari nagyott lépett előre, a Red Bull lemaradt, a McLaren továbbra is jó.
A 2-es kanyarnál fordult meg a világ a francia pilótával, aki a 12. helyen áll.
A Sky Sports szerint nem fog újra pályára hajtani, és az autón már állítják is a pedálokat, ami arra utal, hogy Paul di Resta fog vezetni a helyén. Ő most a brit csatorna szakértőjeként dolgozik a helyszínen, de amúgy a Williams tartalékja is. Valamilyen vírusfertőzés söpörhetett végig a Williamsnél, mert egy másik csapattag is rosszul lett.
Egy napig tartott a varázslat? Verstappen és Ricciardo hátránya több mint 1,5 másodperc az élre ugró Vetteltől.
Csendben behozta a 10. helyre a Renault-t, közvetlenül csapattársa mögé, akitől csak 168 ezred a lemaradása. Ez jól eshet neki a tegnapi balesetek után.
2011 és 2013 között a Force India versenyzőjeként indult a Forma-1-ben, a legjobb eredménye két 4. hely volt. Azóta nem vett részt hivatalos teszten sem F1-es autóval, de a Sky azt írja, a 2014-es Williamst már vezette. Nyilván kemény dió lesz hozzászoknia az új autókhoz.
A 4. helyet vette át a brittől, akinek egy tiszta kört sem sikerült összeraknia a szuperlágy gumin. Verstappen hátránya azonban így is 1,177 másodperc Vettel mögött.
A Red Bull pilótája már nem tudott javítani a műszaki hiba miatt, Vandoorne és Hülkenberg is megelőzte.
Ennyi volt, 14 órától már tétre megy a játék. A sorrend az élen: Vettel, Räikkönen, Bottas, Verstappen, Hamilton, Vandoorne, Hülkenberg, Ricciardo, Alonso, Palmer. Köszönjük a figyelmet!