Gondok a Ferrarinál és a Mercedesnél az időmérő előtt

Spanish F1 Grand Prix - Practice NurPhoto Sports News General News Action Formula 1 Catalonia Circuit de Catalunya Day Driving Finland Formula One Racing Formula One Testing Kimi Raikkonen Motorsport Photography Spain SPORT Sports Track Auto Racing Formul
The Ferraris of Kimi Raikkonen and Sebastian Vettel during practice 1 of the Formula 1 Spain GP, held in the Barcelona-Catalunya Circuit, on may 12 2017. (Photo by Urbanandsport/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
Räikkönen és Vettel volt a leggyorsabb a Spanyol Nagydíj utolsó szabadedzésén, de a német versenyző autója a vége felé megállt, míg a Mercedesnél Bottasét csak az utolsó percekben tudták pályára küldeni egy dupla motorcserét követően.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül31 bejegyzés

Miután pénteken még úgy tűnt, hátrányban van, a Ferrari szombatra fordított, és az időmérő előtt átvette a vezetést a Spanyol Nagydíj utolsó szabadedzésén, de náluk és a Mercedesnél is problémák voltak az egyik autóval.

A Mercedes szerelői jóformán egész éjjel dolgoztak, megszegve a kötelező munkastopot is, mivel kétszer is ki kellett cserélniük a motort Valtteri Bottas autójában.

Az eredeti egységen elektronikai hibát találtak, a másodikon pedig vízszivárgást fedeztek fel, ezért a finn versenyző autójába végül visszaszerelték az előző négy futamon használt hajtásláncot. Ez még a régi specifikációjú, míg Lewis Hamilton az újjal versenyezhet Barcelonában, de Niki Lauda azt állította, a két változat között a lóerőket tekintve nincs különbség.

A két Ferrari végzett az élen az időmérő előtt Forrás: NurPhoto/Urbanandsport/NurPhoto/Urbanandsport

A Mercedesnek az edzés utolsó perceiben sikerült pályára küldeniük Bottast, aki így megtett 7 kört, és a 4. helyen végzett. A tegnap óta megtáltosodó Ferrarikkal azonban Hamilton sem tudta tartani a lépést: sem a közepes, sem a lágy gumikon nem volt olyan gyors, mint Kimi Räikkönen, aki egész hétvégén maga mögött tartotta a csapattársát. Egyelőre ő a pole pozíció egyik fő esélyese.

Sebastian Vettel számára nem alakult simán az edzés.

Az elején, a közepes gumikon csak egy mért kört tett meg, aztán valamiért rögtön visszatért a bokszba, hogy csak az időmérő-szimulációk idejére jelenjen meg ismét a pályán. Amikor az utolsó percekben újra ki akart menni, a telemetriáján rendellenességet fedeztek fel, ezért még a bokszban megállt, ahonnan végleg visszatolták az autóját a garázsba.

Az erőviszonyok megváltozásában szerepet játszhatott, hogy a Pirelli mára 22/18,5 psi-re csökkentette a kötelezően előírt minimális keréknyomást elöl/hátul, így a csapatok kevésbé küszködtek a hátsó gumik túlmelegedésével. Ez szemlátomást segített rajtuk, a versenyzők ritkábban fékezték el magukat vagy sodródtak le a pályáról, az időmérőn azonban melegebb lesz, és a szél is újra feltámadhat, ami megint átrajzolhatja a képet.

A Red Bull a Barcelonába hozott fejlesztések ellenére ugyanúgy nem tudta tartani a lépést a Ferrarival és a Mercedesszel, mint eddig, közvetlen üldözőjére, az egyre erősebb Renault-ra viszont bő fél másodpercet vert. A legjobb tíz közé beverekedte magát két spanyol versenyző, Carlos Sainz és Fernando Alonso is, miután a McLaren ma a változatosság kedvéért nem robbant le alatta.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

12:49
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Azonnal kezdődik az edzés

Szép napot mindenkinek! Barcelonában hamarosan indul a Spanyol Nagydíj utolsó szabadedzése, amelyen a csapatok alapvetően az időmérőre fognak felkészülni. A Circuit de Catalunya között gyönyörűen süt a nap, máris meleg van. Ez nem túl jó a gumik, különösen a közepes keverékűek szempontjából, amelyet alacsonyabb üzemi hőmérsékleti tartományra terveztek.

12:52
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Baj van Bottas Mercedesével

A csapat az éjszakai munkastopot megszegve, a jokerét kijátszva hajnalig dolgozott a finn versenyző autóján, aztán pár óra pihenés után reggel folytatta rajta a munkát. Még most is szét van szedve, a bakon áll, és az imént szerelték vissza bele a sebességváltót. Az edzés elejéig szinte biztosan nem fognak végezni vele. A Sky szerint elektronikai eredetű problémáról van szó.

12:56
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Pénteken a Mercedes volt a legjobb

Egy mért körben és a versenyszimulációk során is ők voltak a leggyorsabbak. Az európai szezon kezdetére szokás szerint mindenki fejlesztésekkel készült, de a Mercedes mutatta be a leglátványosabb újításokat. Az autójuk az elejétől a hátuljáig jelentős aerodinamikai ráncfelvarráson esett át, és több kg-ot sikerült lefaragniuk a tömegéből is. Hamilton előnye Räikkönennel szemben 3 tized volt, de úgy vélte a Ferrari valójában ugyanakkorát lépett előre, mint ők. Az edzéseken történteket itt elemeztük ki részletesen.

13:00
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Csökkentették a keréknyomást

A Pirelli eredetileg nagyon magas, 22,5/20,0 psi-s minimális nyomást írt elő csapatok számára, de mivel a terhelés az új autókkal nem nőtt a várt mértékben, ezt mára 22,0/18,5 psi-re csökkentette, ami drámaian befolyásolhatja a gumik viselkedését. Így elvileg könnyebb lesz őket munkára fogni. Meglátjuk, ez milyen változást hoz.

13:02
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Bottas autójában kétszer cseréltek motort

Újabb részletek: a Sky megtudta, hogy az éjszaka teljesen új hajtásláncot szereltek be neki, de kiderült, hogy azzal gond van, ezért elölről kezdték az egészet, és betettek az autójába egy még újabbat. A Mercedes egyébként frissített motorral érkezett Barcelonába, de lehet, hogy Bottas egyáltalán nem tud majd részt venni ezen az edzésen.

13:03
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Autók a pályán

Máris 11-en kirobogtak, egyelőre a kemény keverékű Pirelliken, amelyek itt a versenyzők többsége szerint csak dísznek alkalmasak.

13:05
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Alonso is kint van

Tegnap délelőtt egyetlen kör után lerobbant alatta a McLaren, miután sugárban ömlött belőle az olaj. A Hondánál eliismerték, hogy a motoron keletkezett egy óriási lyuk, de nem tudták megmondani, mitől. Alonso ezek után elment teniszezni a szállodába, elmondása szerint azért, hogy formában tartsa magát.

13:08
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Alonsóé az első mért kör

1:29.225 az ideje a kemény Pirelliken - tegnap délután egyébként a legutolsó helyen végzett. A Mercedes közben megerősítette a híreket Bottas motorjáról, azt írták, az először beszerelt új egységet "kis vízszivárgás" miatt kellett kicserélniük. Hamilton már megtett két ellenőrző kört, csak négyen nem jártak a pályán eddig.

13:11
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Hamilton az autónak ütögeti a fejét

Lehet, hogy meglazult a szivacs a pilótafülke peremén?! Hamilton menet közben többször direkt nekiütötte a fejét, ilyet még nem igazán láttunk. A Mercedes közben közölte azt is, hogy Bottas visszakapta az első négy versenyen használt motorját, tehát a régi specifikációval kell indulnia holnap, míg Hamilton autójában az új lesz. Ocon az elmúlt percekben egy 1:24.944-es körrel, már a közepes gumikon átvette a vezetést.

13:15
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Räikkönen az élre ugrik

A közepes gumikon 1:22.494-es időt ment, 2,3 másodpercet verve az eddig vezető Oconra. Még mindig csak öten tettek meg mért kört. Vettel 0,912 mp-s hátránnyal a 2. helyen kezdett.

13:19
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Räikkönen tovább javít

Egy hűtőkör után 1:22.409-re faragta le az idejét. Az első két szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, de alig volt gyorsabb, mint az előbb. A rádión arra panaszkodott, hogy csúszkál ezeken a gumikon. Vettel nem ment még egy kört, már a garázsban van, míg a 3. helyet Kvjat szerezte meg.

13:21
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

A sorrend

Szűk 20 perc után még mindig csak tizenegyen iratkoztak fel a tabellára, amely így fest: Räikkönen, Vettel, Sainz, Kvjat, Massa, Ocon, Vandoorne, Stroll, Hülkenberg, Pérez, Alonso.

13:24
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

A keréknyomás csökkentése fontos lesz

Paddy Lowe az imént elismerte, hogy az autók beállításait is jelentősen befolyásolja, de így könnyebb lesz kordában tartani a tegnap túlmelegedő hátsó gumik hőmérsékletét. Stroll a lágy gumikon felugrott az 5. helyre, míg Hamilton a közepeseken a 2. helyen kezdett, 0,370 mp-vel Räikkönen mögött.

13:27
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Meghosszabbították a DRS zónát

Bár az FIA korábban azt mondta, nem látják szükségét a zónák módosításának, az új autókkal egyértelműen nehezebb előzni. Barcelonában eleve nagyon nehéz volt, valószínűleg ezért döntöttek úgy, hogy a célegyenesben kezdődő zóna 100 méterrel előrébb fog kezdődni, mint eddig. Hamilton az imént abszolút legjobb részidőt ért el a pálya elején, de összességében nem javított.

13:29
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Szenzorhiba a Saubernél

Wehrlein rákérdezett, hogy a csapata látja-e a legnagyobb terhelést kapó bal első hőmérsékletét, de azt felelték neki, a szenzor nem működik. A német amúgy a 14. helyen áll, a Red Bull párosa és Bottas azonban még nem tett meg mért kört.

13:31
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Alonso feljön a 9. helyre

Nem is rossz: a közepes gumikon megelőzi Massát, bár Räikkönentől 2,3 mp-vel elmarad.

13:32
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Verstappen megelőzi Vettelt

Ő a 3. helyen kezd, 0,810 mp-vel Räikkönen mögött, míg Ricciardo ideje csak a 6. helyre elég, ő Sainznál is lassabb volt. Bottasnak egyre kevesebb esélye van rá, hogy részt vehessen ezen az edzésen.

13:34
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

A sorrend

A közepes gumikon Bottason kívül már mindenki járt a pályán, így állunk: Räikkönen, Hamilton, Verstappen, Vettel, Sainz, Ricciardo, Stroll, Grosjean, Alonso, Kvjat, Magnussen, Wehrlein, Massa, Ocon. Stroll az egyetlen, aki a lágy Pirellikkel érte el az idejét.

13:37
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Jönnek az időmérő szimulációk

Räikkönen az első az éllovasok közül, aki a lágy gumikon hajt ki a pályára. Vettellel valami gond lehetett, mert ő a közepes gumikon is csak egy mért kört tett meg - talán elégedetlen volt a beállításokkal? Most ő is újra megjelent.

13:38
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Räikkönené a hétvége legjobb köre

1:20.214 alatt teljesíti, azaz 2,2 másodpercet javított a közepeseken elért idején. Jön Vettel is...

13:40
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Vettel csak 2.

Az első szektorban gyorsabb volt Räikkönennél, a másik kettőben viszont lassabb, összesen 0,242 mp-t kapott a csapattársától. Pedig a finn kicsit durván ment rá az egyik rázókőre; ezen a hétvégén végig ő tűnt a gyorsabbnak, meglátjuk, hogy az időmérőn is megtartja-e az előnyét.

13:42
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Hamilton is érkezik a lágyakon

Ő is megkezdi az időmérő szimulációját, Bottas azonban még mindig a garázsban van a dupla motorcsere után. Egyébként úgy tűnik, az alacsonyabb keréknyomás tényleg segített a csapatokon, mert sokkal kevesebb a kicsúszás, mint tegnap - igaz, Pérez pont most cáfolt ránk, amikor átrepült egy kerékvetőn.

13:44
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Hamilton nem elég gyors

Előny a Ferrarinál? Hamilton csak 1:20.595-ös kört ment, így Vettel mögött, a 3. helyen végzett, Räikkönentől pedig 0,381 mp-vel lemaradt. Hülkenberg felkapaszkodott mögé a Renault-val, de a hátránya az élen álló Ferrarihoz képest 1,456 mp.

13:46
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Nagy a különbség a keverékek között

Hamilton és Räikkönen is kb. 2,2 másodpercet javított a lágy gumikon, pedig a Pirelli azt jósolta, hogy "csak" 1,5 mp körül lesz a különbség, ami szintén nem kevés. Ez a stratégiákat is befolyásolni fogja holnap.

13:49
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Massa csak 5. a lágyakon

1,532 mp-vel volt lassabb Räikkönennél, de ami a Williams szempontjából fontosabb, elmaradt Hülkenbergtől is. Igaz, a 10-es kanyar előtt elfékezte magát. Stroll kapott egy újabb szett lágy gumit, és 6. lett vele, a csapattársánál azonban 8 tizeddel lassabb volt. Uh! A kanadai újonc nem nagyon tudja tartani a lépést Massával az idén, és akkor még finoman fogalmaztunk.

13:52
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Vettel autója megállt a bokszban

A Ferrari szerelői odafutnak, és visszatolják a garázsba. Ez nem túl biztató, mert tegnap is volt egy érdekes hibája: akkor úgy tűnt, a váltójával történt valami, de a csapat azt állította, egy kerék tört el, és igaz, hogy Vettel röviddel később folytatni tudta a körözést. Közben Grosjean, Magnussen és Ocon feljött a 6-7-8. helyre a lágy gumikon.

13:54
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Bottas a pályán!

A Mercedesnek sikerült összeraknia az autóját, az utolsó percekben legalább letesztelheti, hogy minden oké-e. Ne felejtsük el, hogy a régi motorját kapta vissza. Palmer az előbb majdnem nekiment Grosjeannak.

13:55
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Vettelnek komolyabb gondja lehet

Kiszállt az autójából, amit elkezdtek szerelni. A Ferrari a Twitteren azt írja, a telemetrián fedeztek fel valami rendellenességet, ezért állították le. Bottas viszont rögtön a 4. helyen kezdett a lágy gumikon, csak 3 tizeddel maradt el Hamiltontól. Nem rossz.

13:57
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

A sorrend

Verstappen is teljesítette az időmérő szimulációját az imént, a Red Bull az új fejlesztésekkel is a senki földjén van egyelőre. Így állunk: Räikkönen, Vettel, Hamilton, Bottas, Verstappen, Ricciardo, Hülkenberg, Massa, Sainz, Alonso, Grosjean, Magnussen.

14:00
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Alonso feljön a 10. helyre

A McLaren ma tűrhetően működik alatta, a hazai pályáján egyelőre a 10. helyen áll a lágy gumikon. Gyorsabb volt Grosjeannál.

14:01
május 13, 2017
Vágólapra másolva!

Az edzésnek vége

Räikkönen és Vettel maradt az élen Hamilton és Bottas előtt, a Red Bull nem tudta tartani a lépést a Ferrarival és a Mercedesszel, de mindkét élcsapatnál gond volt egy-egy autóval. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval is.