Hamilton motorja felrobbant, Rosberg ütközött, Ricciardo nyert
2016. október 02. 08:34
A Mercedesek indultak az első rajtsorból a Malajziai Nagydíjon, mégis a Red Bullok arattak kettős győzelmet a meglepő fordulatokkal tarkított versenyen. Nico Rosberg már a rajt utáni kavarodásban visszaesett a mezőny végére, mégis elégedetten hagyhatja el a szepangi pályát, mert a futamot sokáig vezető Lewis Hamilton motorhibája miatt a 3. helyével is 23 pontra növelte az előnyét a világbajnokságban.
Rögtön a rajt után több incidens történt, és a problémák az élmezőnyt sem kerülték el: az 5. helyről induló Sebastian Vettel próbált előretörni, de először Max Verstappennel ért össze, majd Nico Rosberg Mercedesének ütközött neki hátulról. Vettel járt a legrosszabbul, a bal első felfüggesztése eltörött, és rögtön az első körben véget ért a versenye.
Rosberg megpördült, és az utolsó helyről eredhetett a mezőny után.
Verstappen ehhez képest könnyen megúszta, két pozíciót vesztett Kimi Räikkönennel és Sergio Pérezzel szemben, de őket hamar vissza is előzte.
Verstappen a csapatrádióban "őrültnek" nevezte Vettelt, aki viszont nem gondolta úgy, hogy az ő hibájából történt a baleset. "Ugyanott fékeztem, mint Max, egyszerre fordultunk be a kanyarba, és befelé szorított, de Nico más íven fordult. Versenybaleset volt" - magyarázta a német még a futam közben.
Hamilton kimaradt a kavarodásból, és magabiztosan vezetve csak a bokszkiállása idejére engedte ki a vezetést a kezéből. Egy ideig úgy tűnt, a más taktikával versenyző Verstappen veszélyes lehet a győzelmére, de sikerült elegendő előnyt kiautóznia. A 41. körben azonban a saját autója fosztotta meg a sikertől: a Mercedes motorja nem bírta a megterhelést a malajziai hőségben, és a britnek a pálya szélére kellett parkolnia a lángoló autóját.
Valaki nem akarja, hogy én nyerjek
- nyilatkozta Hamilton rendkívül csalódottan a futam után. - Nyolc versenyző használja a Mercedes motorjait, de csak az enyém romlik el. Válaszokat követelek, mert ez így nincs rendben."
Niki Lauda a verseny után nyilvánosan bocsánatot kért Hamiltontól, amiért a Mercedes elrontotta a versenyét. "Nem tudjuk, mi történhetett. Mindkét versenyzőnk új motort kapott erre a hétvégére, hogy a lehető legnagyobb biztonsággal vágjanak neki a versenynek. Nagyon sajnáljuk, az ilyesmi sajnos megtörténik időnként."
A győzelem így a Red Bull ölébe hullott, Daniel Ricciardo vezetésével kettős győzelmet arattak. A csapattársak között egyébként Hamilton kiesése előtt kemény csata zajlott a 2. helyért: Verstappen frissebb gumikon támadhatta Ricciardót, és gyorsabbnak is tűnt nála, de az ausztrál remekül védekezett. Ekkor a Virtuális Safety Car-szabály lépett érvénybe, a Red Bull pedig mindkettejüket kihívta a bokszba. Ricciardónak még maradt egy szett friss lágy gumija, Verstappen viszont használtakat kapott ugyanebből a keverékből, és a verseny utolsó szakaszában már nem is tudta támadni a csapattársát.
Ricciardo így megszerezte az idei első futamgyőzelmét, és
Hamilton problémái ellenére megérdemeltnek érezte a sikert.
"Monacóban fordítva történt, ott nekem volt balszerencsém, ezért úgy érzem, kijárt nekem ez a győzelem - mondta a futam után. - Nagyon keményen dolgoztam a Monacói Nagydíj óta, és hittem benne, hogy tudok még idén versenyt nyerni. Ma megkaptam a lehetőséget, és elhatároztam, hogy mindenképpen élek vele. Max ellen kemény, de sportszerű csatát vívtam, szerintem mindketten élveztük."
Verstappen úgy érezte, nagyobb szerencsével megnyerhette volna a futamot, de a 2. hely miatt sem bánkódott. "Most Danielnek jött ki jobban a lépés, és megérdemelten nyert. Talán meg tudtam volna előzni, ha nem zavarja meg a csatánkat a Virtuális Safety Car, de ez most így alakult - mondta. - A csapat engedte, hogy versenyezzünk, de persze vigyáznunk kellett egymásra, és így is tettünk.
Tiszteljük egymást, nem voltunk keményebbek a kelleténél."
Rosberg a problémás rajt után örült a 3. helynek, ráadásul Hamilton kiesése miatt nagy lépést tett élete első világbajnoki címe felé. "Természetesen rendkívül csalódott voltam, amikor visszaestem az utolsó helyre, de hamar összeszedtem magam. Előzgetni kezdtem, sikerült előretörnöm a mezőnyben, de arra nem számítottam, hogy végül felállhatok a dobogóra" - magyarázta Rosberg, aki a 39. körben egy előzés közben nekiütközött Kimi Räikkönen Ferrarijának, és ezért
10 másodperces időbüntetést kapott.
A 3. helyet így is megtarthatta, mert a futam végéig 13 másodperces előnyt autózott ki a finn előtt.
Räikkönen nem volt elégedett a versenyével, hiszen a Mercedesek problémái ellenére csak a 4. helyen tudott végezni. "Nem volt elég jó a tempónk, folyamatosan időt vesztettünk a többiekhez képest - kesergett. - Nem is nagyon volt esélyünk a jobb helyezésre." A másik finn, Valtteri Bottas viszont örülhetett az 5. helyének, amelyet a 11. helyről indulva az egykiállásos taktikájának köszönhetett.
Pontot szerzett a két Force India és a két McLaren is, közülük
Fernando Alonso helyezése a legmeglepőbb, hiszen a legutolsó rajtkockából indulva ért fel a 7. helyre.
Ezzel két pozícióval megelőzte a 300. futamát teljesítő csapattársát, Jenson Buttont is, aki nem is örült felhőtlenül a 9. helynek. "Az egyik Virtuális Safety Car tett keresztbe, a két kiállással versenyző (Nico) Hülkenberg és Fernando így kerülhettek elém" - nyilatkozta.
Az utolsó pontot a Renault újonca, Jolyon Palmer csípte el, aki Forma-1-es pályafutása során először végzett a legjobb tíz között. "Nagyon örülök, hogy végre sikerült. A tegnapi időmérőn nem sikerült túl jól, de a versenyen minden tökéletesen alakult számunkra, a stratégiánk is jó volt" - mondta a brit. Palmer megelőzte többek között Felipe Massát is, aki már a rajtnál visszaesett a mezőny hátsó felébe, majd defektet is kapott.
A versenyt Hamiltonon és Vettelen kívül feladta a két Haas, Felipe Nasr és Kevin Magnussen is. Romain Grosjean feltehetően fékhiba miatt csúszott ki, Esteban Gutiérrez autójáról pedig leesett a bal első kerék. Nasr műszaki hiba miatt hajtott a garázsba, Magnussen pedig még a rajtnál koccant, majd a kieséséig sérült autóval versenyzett.