Hamilton nyert, Maldonado a falnak csapta a Lotust
2014. szeptember 19. 15:26
Lewis Hamilton volt a leggyorsabb a Szingapúri Nagydíj péntek esti szabadedzésén, bő egytized másodpercet verve a koraeste még az élen végző Fernando Alonsóra, aki a sötétben ismét biztató tempót diktált a Ferrarival. A 3. helyet ezúttal Daniel Ricciardo kaparintotta meg, miután a kivilágított városi pálya specialistájaként számon tartott Sebastian Vettel motorcsere miatt csak 5 kört tudott megtenni, Nico Rosberg legjobb körét pedig tönkretette Pastor Maldonado balesete.
A Lotus venezuelai versenyzője háromnegyed órával az edzés vége előtt csúszott ki, rögtön azt követően, hogy a szuperlágy gumikkal teljesítette az időmérő-szimulációját. Maldonado a 10-es kanyarban vesztette el az uralmát az autója felett, amely annyira összetört, hogy a tréninget pár percre meg kellett szakítani. A Lotus helyettes csapatfőnöke, Federico Gastaldi csüggedten temette a kezébe az arcát.
Az istállók nem vesztettek túl sok időt az incidens miatt, és a versenyre készülve rendben le tudták bonyolítani a hosszú etapjaikat. Hamilton, aki az 55. percben érte el 1:47.490-es – a tavalyitól három másodperccel elmaradó – idejét, ekkor is gyors volt, de a Red Bull és a Ferrari is erősnek tűnt. A 4. helyen végző Kimi Räikkönen Alonsóval ellentétben nem a szuperlágy, hanem a lágy gumikon gyakorolt a futamra.
A Red Bull szerelői csak pár perccel a leintés előtt fejezték be a munkát Vettel autóján, s mivel ez még csak az ötödik motorja az idén, egyelőre nem kell büntetéssel számolnia. Rosbergnek nem volt alkalma időmérő-szimulációt futni a szuperlágy Pirelliken, ezért a 13. helyen végzett, a hosszú etapja azonban jól sikerült. A Williams, ahogy az pénteken megszokott, valószínűleg magas üzemanyagszinttel dolgozott, így nem keltett feltűnést.
Maldonado mellett bajba került Max Chilton is, igaz, ő egy műszaki hiba miatt: a Marussiájában elromlott a turbófeltöltő, ezért az edzés végén le kellett parkolnia a pálya szélére.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Szingapúri Nagydíj péntek esti szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! A helyszínen mindjárt este fél 10 van, az idő továbbra is szép, de mostanra teljesen besötétedett. A város fantasztikusan fest kivilágítva.
Vagy legalábbis a nagy részét. Az első edzés utolsó pillanataiban ugyanis elromlott az autójában a motor, amit még cserélnek a szerelők. Mivel itt a szokásos két és fél helyett csak két óra van a két edzés között, a Red Bull versenyt fut az idővel. Vettelre egyébként büntetés valószínűleg nem vár, mert az időmérőn és a futamon nem a mai motort akarta használni, hanem azt, amit Monzában újonnan szereltek az autójába. A csapat azonban számol vele, hogy Szocsiban a hatodik belső égésű motort is fel kell használnia majd.
A levegő jelenleg 28, az aszfalt 35 fokos, vagyis csak 1-2 fokkal lett hidegebb az első edzés vége óta. A bokszutcai jelzőlámpa zöldre váltott, Marcus Ericsson és Max Chilton már ki is hajtott a pályára.
A kacskaringós pályán visszatérnek, a versenyzők majd ennek az edzésnek a derekán fogjáj újra használni őket először a hétvége folyamán. Közben Chilton arra panaszkodik, hogy "a lefelé váltás nagyon lassú" valamiért.
1:55.411 alatt teljesítette, de Chilton 1:54.539-cel azonnal eléje került. Alonso délelőtt 1:49.056-tal végzett az élen, míg tavaly ilyenkor Vettel 1:44.249-cel nyerte ezt az edzést. Már Sutilnak és Kobajasinak is van mért köre, 13-an jártak a pályán.
A két McLaren átvette a vezetést, a dán 1:51.644-es időt autózott. Még mindenki a lágy (azaz keményebb) gumikat használja. Heten még ellenőrző kört sem tettek meg, köztük a Mercedesek, a Ferrarik és a Williamsek. Nem kapkodják el.
Az ideje 1:50.961, de közben Pérez és Hülkenberg is megelőzte Magnussent, Hamilton pedig megtett egy ellenőrző kört, és most a bokszban gyakorolta az indulást.
Damon Hill és Johnny Herbert egy kis PR-fogás keretében a Marussia szerelőinek segít a garázsban, épp a gumimelegítő paplanokat segítenek leszedni. Murisan festenek a csapat uniformisában... Ezalatt Ricciardo 1:50.390-nel átvette a vezetést, és mögé Räikkönen zárkózott fel. Már csak Vettel és Bottas nem járt a pályán.
Előbb Hamilton, majd második mért körével Rosberg állt az élre - az ő 1:49.075-ös ideje a csapattársáénál is több mint egy másodperccel jobb...Upsz, a délelőtti leggyorsabb Alonso viszont máris beférkőzött közéjük.
Húsz perc után, a lágy gumikon: Rosberg, Alonso, Hamilton, Ricciardo, Vergne, Massa, Räikkönen, Kvjat, Magnussen, Pérez, Button, Hülkenberg.
Az első szektorban abszolút legjobb részidőt futott, de a másodikban veszített 9 másodpercet. Közben Räikkönen kiengedi az egyik bukótérbe a másik Ferrarit egy elfékezés után.
"Valami baj van, az autó teljesen össze-vissza viselkedik" - jelenti Hamilton a rádión. Ezt a köridők is alátámasztják: több mint egy másodperccel lassabb Rosbergnél. A rádión azt tanácsolják neki, hogy próbálja átállítani a differenciálművet. Ez valószínűleg a rádiózási tilalom enyhitése után legális üzenet. Button alulkormányzottságra panaszkodik.
Ő az első, Gutiérrezzel a nyomában. Az ideje a lágy keverékkel 1:51.104 volt. Mindjárt meglátjuk, mennyit javít.
Ő 1:51.104-ről 1:48.653-ra, Gutiérrez pedig 1:52.170-ről 1:49.290-re javított a szuperlágy gumikkal, ami igen nagy, 2,5-3,0 másodperces különbséget sugall a kétféle gumik között. Sutil feljött a 3. helyre, szintén a szuperlágyakkal, de a Mercedes előnye akkora, hogy Rosberg lágy gumis idejét a szuperlágyakkal is csak Pérez múlta felül eddig.
Egy tizeddel elmaradt Péreztől, de mindenki mást megelőzött a szuperlágy gumikon. Már Ricciardo is azokkal próbálkozik.
A tapadósabb Pirelliken 1:47.790 alatt teljesítette a körét, 9 tizedet verve Pérezre. Vettel autóját még mindig szerelik, ő legfeljebb az edzés végén tud majd kimenni a pályára, de hosszabb etapokra aligha lesz ideje.
Bottas elsőre csak 4 tizedet, Massa pedig 1,5 másodpercet faragott le az idejéből a szuperlágyakkal, így a 15. illetve 12. helyen állnak. Räikkönen viszont feljött másodiknak, Ricciardo és Magnussen közé.
Huh, ez kemény volt! A 10-es kanyarban a rázókő kibillentette az autóját az egyensúlyából, és hiába ellenkormányzott, a szemközti falba csapódott. A szétszóródó alkatrészek miatt piros zászlóval megszakították az edzést.
A baleset miatt nem használhatta ki a szuperlágy gumikat, pedig a 2. mérési ponton még 0,364 másodperces előnnyel vezetett - annak ellenére, hogy a középső szektort elrontotta, és vagy egy másodpercet bukott.
Maldonado balesete láttán (itt egy kép) a Lotus helyettes csapatfőnöke, Federico Gastaldi elkeseredetten az kezébe temette az arcát. Nem is álltak rosszul: Grosjean a szuperlágy gumikon a 8., Maldonado pedig a 10. volt.
Az edzés újraindult, még 37 perc van hátra. Hamilton épp gyors körön van.
1:47.490-es idejével pont 3 tizedet vert Ricciardóra, miközben Alonso csak a 4. helyre, Räikkönen mögé kapaszkodott fel a szuperlágy gumikkal. Nem javított sokat. Rosberg is visszatért a pályára a már használt szuperlágyakkal.
Úgy tűnik, Maldonado balesete tönkretette az egyetlen esélyét: maradt a 12. helyen, és már egy hosszabb etapon jár, akárcsak a pilóták többsége.
Íme néhány versenyző legjobb ideje a lágy illetve szuperlágy gumikon:
Alonso 1:49.373 => 1:48.062
Hamilton 1:50.139 => 1:47.490
Ricciardo 1:50.390 => 1:47.790
Bottas 1:50.421 => 1:50.014
Vergne 1:50.606 => 1:48.800
Massa 1:50.894 => 1:49.361
Räikkönen 1:50.900 => 1:48.031
Magnussen 1:50.919 => 1:48.358
Button 1:50.784 => 1:48.435
A jelek szerint 2,5-3 másodpercet ér a szuperlágy keverék, ami elég sok ahhoz, hogy komolyan befolyásolja a stratégiákat.
Egy óra után: Hamilton, Alonso, Ricciardo, Räikkönen, Magnussen, Button, Pérez, Hülkenberg, Kvjat, Vergne, Grosjean, Rosberg, Maldonado, Sutil, Gutiérrez, Massa.
A legutóbbi körét (a 7-ediket ezzel a szett gumival) 1:52.495 alatt tette meg, míg a többség 1:53-1:54-es tempót diktál éppen. Igaz, az imént Räikkönen is 1:52.952-es kört ment. Rajta és Kvjaton kívül mindenki a szuperlágy Pirelliket használja éppen.
Csak Hamilton, Ericsson és Vettel nincs kint, az utóbbi Red Bullján még a motort cserélik a szerelők. Ha mázlija van, az edzés végén még megtehet pár kört.
A legutóbb mindketten 1:52.8-as kört futottak, bár Rosberg szuperlágy gumijai 3 körrel régebbiek. Alonso behajtott a bokszba, majd újra kiment a pályára.
Míg az autók körözgetnek, az F+1 Blogon érdemes megnézni, milyen spéci autót építettek Alonsónak.
Rosberg már 16 kört ment a szuperlágy szettjével, de még így is 1:53.518-as köridőt tud. Ezzel a keverékkel a legtöbben 1:52.5-ről 1:56 fölé lassulnak, mielőtt átváltanak a keményebb, azaz a lágy Pirellikre. Magnussen arról számolt be a rádión, hogy valami történt az autójával, mert csökkent a leszorítóerő.
Már be is öltözött, most teszik fel a motorburkolatot az autóra. Úgy tűnik, lesz 7-8 perce az edzés végén. Közben több versenyző, így a McLaren és a Force India párosa a lágy keverékre váltott, Chilton pedig turbóhibáról számolt be a rádión.
"A turbó elromlott, állj meg!" - szóltak neki a rádión, és így is tett.
Végeztek a motorcserével, azonnal a szuperlágy gumikkal hajtott ki. Legfeljebb egy időmérő-szimulációt van értelme teljesítenie.
1:52.205-ös idejével most ő volt a leggyorsabb. Nem rossz idő 15 körös szuperlágy gumikon... A Ferrari ezen a hétvégén egész erősnek tűnik. Räikkönen a lágy Pirellikkel teljesíti a hosszú etapját, úgyhogy a csapat minden eshetőséget lefed.
1:48.115 alatt teljesíti az első körét ma este, amivel Räikkönen mögé sorol be, megelőzve Magnussent.
A célegyenesre ráfordulva szépet farol, míg Vettel csak centikkel kerüli el a falat. Közben Hamilton a lágy Pirellikre váltott, míg Rosberg maradt a szuperlágyaknál a bokszkiállása után is.
Igaz, Rosberg a lágy (azaz keményebb) keveréken érte el a legjobb idejét, mert Maldonado balesete miatt a leggyorsabb körét nem fejezhette be. Hamilton mögött Alonso, Ricciardo, Räikkönen és a csak az utolsó percekben pályára hajtó Vettel végzett.
Köszönjük a figyelmet! Mindjárt jelentkezünk a teljes eredménylistával és az összefoglalóval, később pedig a szokásos elemzéssel is.