Hamilton komoly előnnyel nyerte a monzai nyitóedzést
2014. szeptember 05. 09:52
Ahogy várható volt, az Olasz Nagydíj első szabadedzését a Mercedes motoros autók uralták, némi meglepetésre azonban a két gyári autó közé Jenson Button tudott befurakodni a McLarennel. A brit a gyakorlás második felében egy ideig az élen is állt, de Lewis Hamilton idejével végül ő sem tudott mit kezdeni.
Hamilton 20 perccel az edzés vége előtt állt az élre, miután előbb 2 tizeddel, majd több mint 6 tizeddel gyorsabb kört futott Buttonnál. Nico Rosberg a gyakorlás nagy részében tartani tudta a tempót a csapattársával, de a brit 1:26.187-es körére neki sem volt válasza, és 8 tizedes hátránnyal csak a 3. helyen zárta az első másfél órát a kissé hűvös, szeles monzai pályán.
A McLaren biztató formáját támasztja alá az is, hogy Kevin Magnussen az edzés első felében sokáig az élen állt, bár több mint egy másodperces lemaradással végül csak az 5. helyen zárt. A gyakorlás utolsó harmadában Fernando Alonso tudott elé kerülni, aki szokásához híven a legjobb teljesítményt nyújtotta azok közül, akik nem a Mercedes motorjait használják. A 6. helyre Sebastian Vettel fért be a Red Bull-lal, aki csapattársához, Daniel Ricciardóhoz hasonlóan végig DRS-problémákkal küszködött. Az ausztrál nem úszta meg ennyivel, neki az edzés vége felé a motorja is tönkrement, és csak a 16. helyen végzett.
Kimi Räikkönen a 7. lett, megelőzve Sergio Pérezt, aki az első fél óra után kapta vissza az autóját a Force India tesztpilótájától, Daniel Juncadellától. Az első monzai gyakorláson négy csapat is tesztversenyzőt vetett be, a Caterhamnél Roberto Merhi a szuperlicensz megszerzésére törekedett. A fiatal spanyol meggyőző teljesítményt nyújtott: 29 kört futott, és több mint 2 tizeddel gyorsabb volt Marcus Ericssonnál.
Az első edzésen szokás szerint sok kisebb hibát - főleg elfékezéseket és pályaelhagyásokat - láthattunk a versenyzőktől, de senki sem törte össze az autóját. A leglátványosabb kicsúszás Pérez nevéhez fűződött, aki az Ascari féktávját elrontva nagy tempóval végigszánkázott a kavicságyon.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Olasz Nagydíj első szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! A hétvégén egy újabb legendás pályán, Monzában folytatódik a világbajnoki küzdelem. A részletes futamelőzetes cikkünket itt olvashatják.
Bár Lewis Hamilton és Nico Rosberg nem győzte bizonygatni csütörtökön, hogy békés viszonyt fenntartva tudják folytatni bajnoki csatájukat a spái ütközés után, valójában egyértelmű volt, hogy nem ez a helyzet. A két versenyző tegnapi nyilatkozatait itt tekinthetik meg.
Roberto Merhi a Caterhammel debütál délelőtt. A csapatnak az a terve, hogy a szuperlicensz megszerzése után Szingapúrban már az egész hétvégére beültethetik a fiatal spanyolt. Monzában Kamui Kobajasi versenyez majd, miután a Spában beugró Andre Lotterer a hírek szerint visszautasította az újabb felkérést. A Lotusnál Charles Pic vezet majd az első gyakorláson, a Saubernél Giedo van der Garde ülhet volán mögé, a Force India egyik autóját pedig Daniel Juncadella vezetheti.
A levegő 20, az aszfalt 23 fokos, egyelőre nincs túl meleg. Az ég felhős, nem zárható ki, hogy a nap folyamán elered majd az eső. A versenyzők fele már a pályára hajtott, hogy megtegye az első ellenőrző körét.
Az Olasz Nagydíjra - szokás szerint - mindenki egy speciális aerodinamikai csomaggal készült, az idény leggyorsabb pályáján ugyanis a szokásosnál sokkal fontosabb a nagy végsebesség. A csapatok a minél alacsonyabb leszorítóerő elérésére törekednek, ami a versenyzők szerint alaposan megnehezíti a dolgukat a kanyarokban.
A többiek már megtettek legalább egy ellenőrző kört, az első mért időkre viszont még várnunk kell. Most csak a Grosjean autójában köröző Pic van a pályán, a többiek a bokszban várakoznak.
Nem tudja, hogy a Caterham miért variál annyit a pilótáival, mindenesetre nem tetszik neki a helyzet. Az Olasz Nagydíj előtt például éppen Tokióban volt, amikor szerdán megtudta, hogy mégis neki kell vezetnie. Lotterer állítólag azért utasította vissza az újabb lehetőséget, mert az első szabadedzésen át kellett volna adnia az autót Merhinek, de úgy érezte, szüksége lett volna a teljes edzésidőre a megfelelő felkészüléshez.
Chilton 1:33.435-ös idővel ért körbe a pályán a Marussiával. Rögtön utána Merhi is teljesítette első körét egy hivatalos F1-es hétvégén, egyelőre 4 másodperccel elmarad Chiltontól.
1:30.511-es idővel vette át a vezetést. Egyre többen teszik meg első mért körüket, már 9 versenyző neve látható a tabellán. Hamarosan a Mercedesek is csatlakoznak hozzájuk, most hajtottak ki a pályára.
Máris négy Mercedes motoros autó áll az élen. A McLaren dán versenyzője 1.28.256-os időt futott, mögötte Massa, Rosberg és Button a sorrend. Hamilton első köre nagyon lassú volt, az utolsó helyen áll.
Egy teljes másodpercet faragott le az idejéből, most 1:27.228-cal áll az élen. Button felzárkózott mögé a második helyre, 6 tizedes lemaradással.
Egyik autón sem működik az állítható hátsó szárny. Egyelőre nem is remekelnek, Ricciardo a 14., Vettel pedig a 17. helyen áll. Rosberg közben feljött a 2. helyre, 69 ezreddel marad el Magnussentől.
Rövid időre Button vette át a vezetést, de a Mercedesek szűk fél órával az edzés kezdete után elfoglalták az első két helyet: Hamilton 1:27.064-gyel vezet, Rosberg 7 ezredes lemaradással követi őt. A két McLaren és a két Ferrari következik utánuk a tabellán.
Szokás szerint mindenki a bokszba sietett, hiszen vissza kell adniuk a Pirellinek az első fél órában használt kemény abroncsokat. A Force India versenyzőt is cserél: Juncadella szereplése eddig tartott, a hátralévő egy órában Pérez vezet majd.
A gyakorlás első harmada után az állás: Hamilton, Rosberg, Button, Magnussen, Alonso, Räikkönen, Vettel, Gutiérrez, Massa, Bottas.
Már megszokhattuk, hogy az első fél óra után kisebb szünetet tartanak a csapatok, lassan 10 perce nem hajtott ki senki a pályára. Az autók egyébként már most gyorsabbak, mint egy évvel ezelőtt: Felipe Massa 346 km/ó-val haladt a célegyenesben, ez az érték minden bizonnyal még növekedni fog a hétvége során.
Räikkönen törte meg a csendet, majd Chilton és Merhi is a pályára hajtott. Közben a pálya több pontján is sárga zászlókat lengettek, de senki nem tudja, miért - később vissza is vonták őket, már szabad a pálya.
A rádión jelezte, hogy valami nem stimmel az autójával, de egyelőre kint maradt a pályán. A spanyol egyelőre 8 tizeddel marad el Ericssontól.
Komoly kicsúszásra még nem került sor, de sok a kisebb baki. Räikkönen a legutóbbi körében a Parabolica kijáratát rontotta el, Merhi pedig az Ascariban csúszott le kicsit a pályáról.
A Force India az első fél órát követő szünet óta még nem járt a pályán. Mint kiderült, Hülkenberg autóján a szokásosnál nagyobb változtatásokat végeznek el, és Pérez autóját is sok időbe telik előkészíteni.
Maradt az 5. helyen, de csökkentette a lemaradását - 1:27.539-es idővel fél másodpercre van Hamilton legjobb körétől.
A McLaren egyelőre remekül szerepel az első edzésen. A 2009-es világbajnok most 1:26.810-es idővel állt az élre, több mint 2 tizeddel vezet Hamilton előtt.
A Red Bullban elszállt a motorerő, az ausztrál visszatért a bokszba. Ki is szállt az autójából, hosszabb javítás következhet. Csak a 13. helyen áll, de Vettel a másik Red Bull-lal feljött a 6. helyre.
Megelőzte Magnussent, de Button mögött több mint 3 tized a lemaradása. Közben a Mercedesek is bementek 1:27 alá, de maradtak a második és harmadik helyen.
A legutóbbi körében is abszolút legjobb időt futott a pálya első két szakaszán, de a harmadik szektorban időt veszített. A két Force India közben a pályára hajtott, Pérez az első körét fogja megtenni.
Nem hagyta, hogy Button túl sokáig az élen maradjon, 1:26.547-es idővel átvette a vezetést. Sőt a következő körében további 4 tizedet lefaragott az idejéből, 1:26.187 az új szintidő. Ezzel máris több mint 6 tizeddel vezet a McLaren előtt.
20 perc van hátra, az állás: Hamilton, Button, Rosberg, Alonso, Magnussen, Vettel, Räikkönen, Kvjat, Pérez, Hülkenberg.
A nap végén úgyis kicserélték volna az erőforrást, szóval ez nem jelent tragédiát a Red Bull számára. Az előző percekben senki nem javított, de Hamilton látványosan blokkolta a kerekeit az Ascarinál.
Sok benzinnel köröznek, ezért nem is láthatunk javuló köridőket. A forgalom viszont nagy, Ricciardón és Ericssonon kívül mindenki a pályán van.
Már másodszorra hajtott ki a legendás kanyar új bukóterébe, ezt korábban nem úszta volna meg kicsúszás nélkül. A versenyzők ennek ellenére többnyire egyetértenek abban, hogy a kanyart ezután sem lesz könnyebb bevenni.
Az Ascari előtt vesztette el az uralmát az autója felett, és nagy tempóval végighajtott a kavicságyon, de vissza tudott térni a pályára. Közben az utolsó percben járunk, a versenyzők még befejezhetik az utolsó köreiket.
Hamilton az élen maradt az 1:26.187-es idejével, több mint 6 tizedet verve a másodikként végző Buttonra. Rosberg lemaradása a 3. helyen 8 tized, a további sorrend: Alonso, Magnussen, Vettel, Räikkönen, Pérez, Kvjat, Hülkenberg. Érdekesség, hogy első F1-es szabadedzésén Merhi több mint 2 tizeddel gyorsabb volt caterhames csapattársánál, Ericssonnál.