Rosberg kicsúszva is megszerezte a pole-t Monacóban
2014. május 24. 13:48
A biztató eredményekkel záruló szabadedzések után a Red Bullnak végül Monacóban sem volt esélye arra, hogy legyőzze a Mercedeseket az időmérőn: Nico Rosberg idei második pole pozícióját szerezte meg Lewis Hamilton előtt, a harmadik helyen végző Daniel Ricciardo pedig több mint 3 tizeddel elmaradt tőlük.
Noha az eredménylista nagy meglepetéseket nem tartogatott, a monacói időmérő valószínűleg még sokáig beszédtémát szolgáltat mind a sajtó, mind a szurkolók körében. Rosberg ugyanis ellentmondásos módon szerezte meg az első rajtkockát: miután a mért körök első fordulója után ő állt az élen, az utolsó körében hibázott a Mirabeau-kanyarban, és a menekülőútra kellett hajtania. Ezért a második szektor elején lengetni kellett a sárga zászlókat, ami többek között az addig jó tempót diktáló Hamilton körét is tönkretette.
Rosberg így 59 ezredes előnnyel zsinórban másodszor szerezte meg a monacói pole-t, ami a szűk utcai pályán óriási előnyt jelent neki a vasárnapi versenyre. A német elismerte, hogy „nem ideális” módon nyerte meg az időmérőt, ettől függetlenül rendkívül boldogan nyilatkozott az edzés után. „A hibám után azt hittem, véget ért számomra az edzés – azt gondoltam, tiszta lesz a pálya, és valaki gyorsabb kört fut nálam. Örülök, hogy végül nem így alakult” – mondta Rosberg, aki elnézést kért Hamiltontól a hibája miatt.
A brit szemlátomást mérges volt csapattársára, a bocsánatkérésre csak egy rövid válasszal reagált: „Erre nem tudok mit mondani”. Úgy érzi, övé lett volna a pole pozíció, ha nem kell lelassítania a második szektorban. „Néhány tizeddel gyorsabb voltam” – mondta. „De igazából mindegy, előbb kellett volna jobb kört futnom.” Az eset után természetesen sokakban felmerült, hogy Rosberg szándékosan csúszott ki a Mirabeau-ban, és az egyik nyilatkozatában Hamilton is utalt arra, hogy nem lehet kizárni ezt a lehetőséget. Bár Niki Lauda egyértelműen leszögezte, hogy szó sem volt szándékos hibáról, a sportfelügyelők kivizsgálták az esetet, de Rosberget ártatlannak találták.
A továbbra is remek formában lévő Ricciardo ezúttal is legyőzte csapattársát, Sebastian Vettelt, az idei 6 időmérőből már ötödször volt jobb nála. Ennek ellenére az ausztrál sem volt maradéktalanul elégedett a körével. „Azt hiszem, mindannyian úgy érezzük, hogy maradt még bennünk valami” – nyilatkozta az edzés utáni sajtótájékoztatón. „Az egész időmérő alatt küszködtem az autómmal, és végül a 8-as kanyarban hibáztam is. Utána már nem volt esélyem a javításra.”
A Ricciardótól másfél tizeddel elmaradó Vettel MGU-K-problémával küszködött, de nem tudni, ez mennyire befolyásolta a köridőit. A 4. helyet így is sikerült megszereznie a két Ferrari, Fernando Alonso és Kimi Räikkönen előtt. Noha a finn az edzéseken közel tudott kerülni csapattársához, a Q3-ban 7 tizeddel lassabb kört futott Alonsónál, ezért csak a 6. helyről indulhat. A két Toro Rosso remek teljesítménnyel bejutott a Q3-ba, Jean-Eric Vergne a 7., az élete első utcai pályás versenyét teljesítő Danyiil Kvjat pedig a 9. lett. Közéjük Kevin Magnussen fért be, akinek sikerült legyőznie tapasztalt csapattársát, a 12. helyen végző Jenson Buttont.
A két Force India közül ezúttal is a 10. helyen végző Sergio Pérez volt a jobb, Nico Hülkenberg idén harmadszor nem tudott bekerülni a Q3-ba, a 11. helyről indulhat. A Williams edzése nem alakult jól: Valtteri Bottas a 13. rajtkockát szerezte meg, de még így is jobban járt, mint Felipe Massa, akibe a Q1-ben Marcus Ericsson beleszaladt a Mirabeau-nál. A brazil autójának összetört az eleje, és hiába jutott tovább a Q2-be, nem tudta folytatni az edzést. „Hagytam neki helyet, de belehajtott az autómba. Nem tudom, mi mást mondhatnék” – nyilatkozta a csalódott Massa.
A Lotusoknak sikerült a Q2-be jutniuk, onnan azonban nem tudtak továbblépni, a 14. és 15. helyről indulhatnak. A két Sauber eddig sem jutott el, már az első szakaszban kiestek a Marussiákkal és a Caterhamekkel együtt. A Monacóban megszokott forgalom ezúttal is többeknek gondot okozott, Esteban Gutiérrezt és Pastor Maldonadót vizsgálják is feltartásért.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Monacói Nagydíj időmérő edzéséről élőben készülő tudósításunkban! A három szabadedzés után ezúttal már élesben kell bizonyítaniuk a versenyzőknek, akiket a rövid, szűk pályán a forgalom is alaposan megzavarhat majd.
Ricciardo a délelőtti szabadedzésen mindössze 5 századdal maradt el Hamilton idejétől, Rosberget pedig meg is tudta előzni. Vettel is gyors volt, de a forgalom miatt nem tudta megmutatni, mire lenne képes valójában. Az idény legrövidebb pályáján egyébként is szorosabb a mezőny, Monacóban ráadásul a motorerőnek sincs nagy jelentősége.
A délelőtti edzéshez hasonlóan az időmérőn is szép idő várja a versenyzőket. Felhőket nem látni az égen, süt a nap, és 22 fokra emelkedett a hőmérséklet. Eső nem várható.
Mármint Monacóban. A mezőnyből azonban már hatan elmondhatják magukról, hogy az első rajtkockából vághattak neki az utcai versenynek: Alonso kétszer is a leggyorsabb tudott lenni az időmérőn, rajta kívül pedig Räikkönen, Massa, Button, Vettel és Rosberg szerzett itt pole-t. Tavaly Rosberg nyerte az időmérőt, 1:13.876-os idővel.
Az idei szabadedzéseken szokatlan módon nem történt nagyobb incidens, csak csütörtökön láthattunk kisebb koccanásokat. A csúszós pályán ugyan sokan hibáztak, a Monacóban gyakori autótörések azonban egyelőre elmaradtak - kíváncsian várjuk, hogy az időmérőt is megússzák-e baleset nélkül.
A versenyzők többsége a pályára sietett, most 18 percük van arra, hogy sikerüljün egy tiszta kört futniuk. Az aszfalt egyébként jelentősen melegebb lett a délelőtti edzés óta, már 42 fokos.
Ricciardo és Vettel egyelőre a bokszban várakozik, a többiek viszont már a mért körüket is megkezdték. Máris nagy a forgalom, ez biztos számos versenyzőnek okoz majd problémákat. Charlie Whiting külön figyelmeztette a pilótákat, hogy akkor se tartsanak fel másokat, ha helyet akarnak hagyni maguk előtt egy gyors körhöz.
Rosberg és Hamilton rögtön az élre állt, Massa és Gutiérrez követi őket az első körök után. Közben a Red Bullok is kihajtottak a bokszból.
Az alagút után vesztette el az uralmát az autója felett, ijesztő pillanatban volt része, de egy megpördülés után vissza tudta vinni az autóját a bokszba. A rádión azonban jelentette, hogy megsérült az első szárnya.
A Mercedesek mögött ők állnak a 3. és 4. helyen, de már a szuperlágy gumikat használják. Továbbra is Rosberg vezet, 1:17.678-as idővel, 2 tizeddel előzi meg Hamiltont.
A Red Bullok a Mercedesekhez hasonlóan lágy gumikat használnak, Ricciardo 2 tizeddel marad el Hamilton idejétől. Vettel egyelőre a 6., Grosjean és Alonso megelőzi őt. Most a két Force India áll kieső helyen a Caterhamek és a Marussiák mögött.
Így tettek a McLarenek, és a továbbra is kieső helyen álló Force Indiák is. Hülkenberg beragadt Grosjean mögé, így nem biztos, hogy javítani tud. Räikkönen sem érezheti magát biztonságban, csak a 15. helyen áll.
A Ste. Devote-nál majdnem eltalálta a falat, de meg tudott állni a bukótérben, majd folytatni tudta a körözést. Előtte futott egy gyors kört, az 5. helyen áll a szuperlágy gumikon.
Úgy tűnik, csak a Mercedes és a Red Bull fogja átvészelni a Q1-et a szuperlágy gumik használata nélkül. Räikkönen már javított is, az 5. helyre jött fel a gyorsabb abroncsokon.
1:17.557-es időt futott a szuperlágy gumikon, ez 1 tizeddel gyorsabb, mint amire Rosberg volt képes a lassabb abroncsokon. Alonso is javított a szuperlágyakon, a 4. helyen áll a Toro Rosso és a Mercedesek mögött.
A svéd beleszaladt Massa Williamsébe a Mirabeau-nál, a brazil nem is tud tovább hajtani. Dupla sárga zászlót lengetnek, ezért lényeges javulások már nem várhatóak. A Sauberek érezhetik veszélyben magukat.
A két Sauber nem tudott javítani a sárga zászlók mellett, egyikük sem jutott tovább. A kiesők: Gutiérrez, Sutil, Bianchi, Chilton, Kobajasi, Ericsson. A leggyorsabb tíz versenyző: Vergne, Rosberg, Hamilton, Alonso, Button, Ricciardo, Räikkönen, Magnussen, Pérez, Massa.
Hiába futotta meg a 10. leggyorsabb köridőt, mivel nem tudott önerőből visszatérni a bokszutcába, véget ért számára az edzés. A visszajátszások alapján egyértelműen Ericsson hibája volt az ütközés.
Massa összetört Williamse miatt csak 15 autóval folytatódik az időmérő. Ezúttal már a Mercedesek is a szuperlágy gumikon hajtottak a pályára.
A Mercedesek szándékosan lelassítottak a kör végén, hogy ideális helyzetből kezdhessék meg az első igazán gyors körüket. Hülkenberg ezért 1:17.931-es idejével az élre állhatott, de valószínűleg nem sokáig marad ebben a pozícióban.
Ezúttal is Rosberg volt a gyorsabb, de 1:16.682-es idejével csak 35 ezreddel előzi meg Hamiltont. Mögöttük Ricciardo, Alonso, Magnussen a sorrend, Vettel még nem futott mért kört.
A sportfelügyelőknek több vitás ügyben is dönteniük kell majd: Massa és Ericsson ütközésén kívül Gutiérrez is feltarthatta Pérezt, valamint Maldonado és Kvjat között is történt egy incidens.
69 ezreddel maradt el a 3. helyen álló csapattársától. A Red Bullok egyelőre elmaradnak a Mercedesektől, fél másodperc közöttük a különbség. Az 5-6. helyen a Ferrarik állnak, Alonso 7 századdal verte Räikkönent.
"Meg kell oldanunk ezt a problémát" - közölte a csapatrádión, miután megfutotta a 4. legjobb időt. Állítólag az ERS-sel vannak gondjai, de a többiekkel együtt ő is a pályán van, az utolsó körök következnek. Button, Grosjean, Vergne, Bottas és Maldonado állnak most kieső helyen.
Mindhárom szektorban abszolút leggyorsabb időt futott, 1:16.354-es idővel vette át a vezetést. Rosberg már nem is fogja megelőzni, a német behajtott a bokszba. Alonso feljött a 3. helyre, 1:17.2-es idővel.
A kiesők: Hülkenberg, Button, Bottas, Grosjean, Maldonado és persze Massa. A többiek sorrendje: Hamilton, Rosberg, Vettel, Alonso, Ricciardo, Kvjat, Magnussen, Vergne, Pérez.
A Q2-ben Vettel 7 tizeddel maradt el Hamiltontól, és 6 tizeddel Rosbergtől - egyelőre nem úgy tűnik, hogy a Red Bull bele tud szólni a pole pozíció sorsába. A németek két versenyzője között viszont nagy csata lehet az első helyért, most is csak 1 tized választotta el őket.
Mind a 10 versenyző a pályán van, egyesek friss, mások használt szuperlágy gumikon hajtottak ki a Q3-ra.
Az első körök után a finn vezet 1:18.132-es idővel, a Mercedesek még nem erőltették meg magukat. A következő percekben várhatóan többen is gyorsabbak lesznek Räikkönnenél, ez még nem mérvadó idő.
Fél másodpercet javított a Q2-es idején, 1:15.989-es idővel vette át a vezetést. Hamilton megint közel került hozzá, 59 ezred közöttük a különbség. Ricciardo a harmadik 3 tizedes lemaradással, majd Vettel és a Ferrarik következnek.
Úgy tűnik, Hamilton lesz az utolsó, aki teljesíteni fogja a sorsdöntő körét. Räikkönen közben javított, a 6. helyre jött fel, és még futhat egy kört.
A Mirabeau-nál ki kellett hajtania a menekülőútra, ő már biztosan nem fog javítani. Lehet, hogy a többiek sem tudnak, hiszen Rosberg kicsúszása miatt sárga zászlókat lengetnek.
Hamilton visszavett az utolsó körében a sárga zászlók miatt, nem tudjuk meg, mire lett volna képes. A pole pozíció így 59 ezredes előnnyel Rosbergé, aki lényegében a hibájával biztosította be az első helyet. A sorrend: Rosberg, Hamilton, Ricciado, Vettel, Alonso, Räikkönen, Vergne, Magnussen, Kvjat, Pérez.
A németet nem igazán zavarja, hogy hibázott az utolsó körében, ujjongva ünnepli idei második pole-ját. Hamilton kevésbé boldog, nyilvánvalóan nem így képzelte el az utolsó körét.