Ricciardo befért a Mercedesek közé az időmérő előtt
2014. május 24. 10:54
Lewis Hamilton hozta a papírformát azzal, hogy megszerezte az első helyet a Monacói Nagydíj utolsó szabadedzésén, de Daniel Ricciardo a Mercedes játékát elrontva megelőzte Nico Rosberget, ami az eleve rövid pályán a szokásosnál szorosabb időmérőt ígér. Miután a csütörtök délutáni edzésen a vizes aszfalt miatt senki nem tudta teljesíteni a hosszú etapját, a versenyzők most igyekeztek bepótolni az elvesztegetett időt, így azonnal hozzáláttak a munkához.
A keményebb keverékű, lágy gumikon Rosberg volt a leggyorsabb, aki fél másodpercet vert Hamiltonra is. A szuperlágy Pirellik előnyét azonban nem tudta maximálisan kihasználni, ellentétben csapattársával – igaz, ő is mindössze 5 századdal autózott jobb kört Ricciardónál. Sebastian Vettel a részidejeiből ítélve akár mindannyiuknál gyorsabb lehetett volna, ha nem szorul be kétszer is Felipe Massa mögé a pálya utolsó szakaszán. A forgalom, ahogy az Monacóban megszokott, végig komoly gondokat okozott a versenyzőknek, és az időmérőn is befolyásolhatja majd az eredményt.
A Mercedesek és a Red Bullok mögött egyértelműen a Ferrari volt a harmadik legerősebb csapat, és a 6. helyen végző Kimi Räikkönen ezúttal mindössze 2 századmásodperccel maradt le Fernando Alonsótól. Őket a Force Indiák és a Toro Rossók üldözték, a McLaren viszont kiszorul az első tíz közül, miután Jenson Button időt vesztett egy fékproblémával, valamint azzal, hogy átállították az első futóművét. A tabella közepén a csapattársak – a Ferrarik, a Force Indiák, a Toro Rossók, a McLarenek és a Williamsek – párban követték egymást. Jules Bianchinak sikerült megelőznie egy Saubert és egy Lotust is a Marussiával.
Némileg meglepő módon az autóját senki nem törte össze, csupán néhány ártalmatlan kicsúszást láthattunk, pedig a pénteki szünnap után az aszfalt megint csúszósabb volt. Az viszont az év legfontosabb időmérőjén is tényező lehet majd, hogy úgy tűnt, a szuperlágy gumik csak a 2-3. körben érik el a maximális tapadást, és az első kerekek nehezebben melegszenek be, mint a hátsók, ami kezdetben alulkormányzottságot okoz.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Monacói Nagydíj utolsó szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! A versenyzőknek egy teljes napjuk volt pihenni, hiszen Monacóban hagyományosan csütörtökön rendezik az első edzésnapot. A kihagyás miatt kissé kieshetnek a ritmusból, de ez nem okozhat komoly gondot számukra.
A csütörtök délutáni edzés után, amelyen a vizes pálya ellehetetlenítette a szokásos hosszú etapok teljesítését, most gyönyörű az idő Monacóban. Süt a nap, ami lehetővé fogja tenni a csapatoknak, hogy bepótolják, amit tegnapelőtt elmulasztottak. A programjuk valószínűleg a szokásostól eltérően fog alakulni, a versenyre is kell készülniük.
Daniel Ricciardo az első edzésen a szokásosnál közelebb volt Hamiltonhoz és Rosberghez, ráadásul a pálya rövid, ezért egy tökéletes körrel akár a pole-t is lehet esélye megszerezni. De azért ne legyenek illúzióink afelől, hogy most is a Mercedes a favorit! A csapat egyébként "több évre" meghosszabbította névadó szponzori szerződését a Petronasszal, ez ma reggeli hír.
Sokan azonnal kirobogtak, hogy megtegyék az ellenőrző körüket. A levegő 19, az aszfalt 24 fokos. Senkinek nincs vesztenivaló ideje.
Tegnap a közúti forgalom előtt is megnyitották, úgyhogy kicsit újra fel kell gumizni. Már csak öten nem jártak a pályán, többen nekivágtak egy mért körnek is.
Ericsson teljesíti 1:27.530 alatt, de Kobajasi 1:25.959-cel azonnal megelőzi. Egyelőre mindenki a lágy gumikat használja, a szuperlágyak csak később fognak előkerülni.
Bár a stratégia kulcskérdése az, hogy a szuperlágyak hány kört bírnak ki, a lágyak viselkedése is fontos lehet. Csütörtökön úgy tűnt, több körre van szükség a bemelegítésükhöz. Márpedig ha így van, akkor az elévágás nem feltétlenül fog működni, mert az új lágy gumik nem feltétlenül lesznek azonnal gyorsabbak a használt szuerlágyaknál.Ricciardo is épp arra panaszkodik, hogy az első gumik nagyon hidegek.
Ami azt illeti, 1:17.736-os ideje máris a hétvége eddigi legjobbja, 5 tizeddel gyorsabb Hamilton csütörtök reggeli eredményénél. Mögötte Magnussen, Hamilton, Button és Kobajasi van.
A Ste Devote-nál kiengedte a Caterhamet a bukótérbe, és ahogy visszatolatott, Rosberg majdnem eltrafálta. Ügyes volt, hogy észrevette Ericsson autóját, és időben kikerülte. Közben már Hamilton a második.
A sorrend jelenleg Rosberg, Hamilton, Magnussen, Button, Grosjean, Maldonado, Kvjat, Kobajasi. Rosberg visszatért a bokszba.
Illetve már 4., mert feljött Magnussen mögé. Már 15-en iratkoztak fel a tabellára, Piero Ferrari az egyik erkélyről figyeli, hogy Alonso is nekivág egy körnek.
Hamiltont tájékoztatták, hogy Rosberg egymás után két gyors körrel tartotta életben a gumikat, nem futott hűtőkört közben. Hammilton már 10 kört tett meg ebben az etapban, míg Rosberg 7 után visszatért a garázsba. Már Massa a 4., Alonso az 5.
Csak ők nem tettek meg mért kört, már Vettel is elkezdett egyet. Illetve most Hülkenberg is kihajtott a bokszból. 15 autó van a pályán.
Az etap 13. körében abszolút legjobb részidőt ért el a középső szektorban, és egy 1:17.866-os idővel 2 tizeden belülre közelítette meg Rosberget. Ricciardo és Alonso megelőzte Magnussent, már ők állnak a 3-4. helyen.
Utolsóként Pérez tette meg a sajátját, amellyel a 19. helyen kezdett. A két Marussia van a képzeletbeli utolsó rajtsorban. Hamilton befejezte az etapját, Rosberg viszont visszatért a pályára.
A McLaren kapkodva próbálja orvosolni a problémát. Ez rosszabbkor nem is jöhetett volna... Kobajasi és Ericsson már a szuperlágy gumikon van kint, a japán feljött velük a 16. helyre.
6 tizedre közelítette meg Rosberget, 5 ezredet verve Ricciardóra. A többséghez hasonlóan még a lágy gumikat használja. Ricciardo levágta az Uszoda sikánt közben.
Az autók fele a bokszban van. Bottas autója a Massenet közepén túlkormányzottá vált, de megfogta valahogy. Aki most töri össze az autóját, annak az időmérője is veszélybe kerül. A sorrend: Rosberg, Hamilton, Vettel, Ricciardo, Alonso, Magnussen, Räikkönen, Pérez, Massa, Vergne.
Ő a harmadik, aki előveszi a gyorsabb keveréket, és a 11. helyre tornázza fel vele a Lotust. Hát, ez nem túl biztató: 1,5 másodperccel lassabb, mint a Mercedes a keményebb Pirellikkel.
A fékeket rendbe tették, most a kerékdőlésen módosítanak, ami szintén nem egy gyors munka. Grosjean a második körében feljött hatodiknak a szuperlágy gumikkal. Vettel további 1 századot javított, mielőtt visszatért a bokszba.
Még mindig a lágy gumikon 1:17.351-re faragta le az eredményét, így már fél másodperccel vezet Hamilton előtt, akinek az első futóművét állítják át éppen.
"Nem hiszem, hogy csütörtök óta előreléptünk" - mondja a rádión. Pedig ebben bízott. Jelenleg mindkét Red Bull a bokszban van. Alonso a használt lágy gumikkal körözget odakint.
A középső szektorban abszolút legjobb részidőt ér el, de nem fejezi be a körét. Közben Rosberg a rajtokat gyakorolja - elismerte, hogy ezen a téren fejlődnie kell, ha le akarja győzni Hamiltont. Ricciardo a szuperlágy gumikon tért vissza a pályára.
A szuperlágy gumikon teljesített első mért körében az első két szektorban egyéni legjobbat megy, de aztán az utolsóban lassú. Másodszorra viszont 1:16.808-ra szorítja le a lécet. Rosberg a rádión azt mondta, "nem vagyok meggyőződve róla, hogy az aero balansz javult a változtatásoktól."
Ricciardo, Rosberg, Hamilton, Vettel, Alonso, Grosjean, Magnussen, Räikkönen, Pérez, Massa. Közülük még csak Ricciardo és Grosjean érte el a szuperlágy gumikkal az idejét.
A második körének az elejét is elrontotta, úgyhogy inkább lelassított, hogy majd a következőben újra próbálkozzon, de akkor is 4 tizeddel Ricciardo mögött ért körbe. Hülkenberg már az 6. helyen áll, Hamilton is a szuperlágyakkal vágott neki a legutóbbi körének.
1:16.758-as körével csak 5 századot ver Ricciardóra. Vettel az első szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, és a második után is vezetett a csapattársa előtt, de aztán a pálya végén beragadt Massa mögé, így nem javított, maradt a 3. helyen. Most csak Ricciardo nincs a pályán.
A szuperlágy gumikon 7 századdal lassabb volt, mint a 4. helyen álló Rosberg a lágyakon. Hamilton a következő körében javított a pálya elején, de a köridején nem, míg Rosberg az alagútból kifelé csúnyán elfékezte magát. Vettel újra beragadt a forgalomba, bizarr módon már megint Massa mögé.
Így aztán óriási a forgalom. Rosberg javítani készül...
A szuperlágy gumikon nem érzi annyira a ritmust? Az első szektorban mindenkinél gyorsabb, a középsőben egyéni legjobb részodőt fut, végül 1:16.874-gyel csak harmadik lesz Hamilton és Ricciardo mögött.
Ott végül az övé lesz az abszolút legjobb részidő, de marad a 4. helyen, míg Räikkönen az utolsó pillanatban feljött hatodiknak. Az edzésnek vége, a sorrend: Hamilton, Ricciardo, Rosberg, Vettel, Alonso, Räikkönen, Pérez, Hülkenberg, Vergne, Kvjat. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval is.