Hamilton elkésett az edzésről, így is megnyerte
2014. május 22. 09:53
Nem történt nagy meglepetés a Monacói Nagydíj csütörtök délelőtti szabadedzésén, az első két helyet szokás szerint az idény eddigi versenyeit uraló Mercedesek szerezték meg. A köridők közötti különbség azonban némileg kisebb volt, mint amit idén megszokhattunk: Lewis Hamilton mindössze 32 ezreddel volt gyorsabb Nico Rosbergnél, akit Daniel Ricciardo alig 2 tizedes lemaradással követett.
A vártnál hűvösebb időben, 20 fokos hőmérséklet mellett kezdődött meg az edzés, amelynek első perceiről Lewis Hamilton lemaradt, miután csak a gyakorlás kezdetekor érkezett meg egy motorcsónakon, civil ruhában a helyszínre. Negyedórával később azonban ő is a pályára hajtott, és fel is zárkózott a második helyre, az edzés elején az élen álló Rosberg mögé. A 25. percben Ricciardo átvette a vezetést a Red Bull-lal, de mindössze tíz percig állt az élen: Rosberg először egy, majd további fél másodpercet javított korábbi idején, mielőtt Hamilton állt az élre 1:18.271-es idővel. Az edzés második felében ennél senkinek nem sikerült jobb kört futnia, Hamilton tehát egyelőre Monacóban is bizonyítja, hogy bombaformában van.
A Mercedes mellett a Red Bull is bizakodhat a jó eredményben, Ricciardo volt ugyanis az egyetlen, aki 1:18.506-os idejével valamelyest tudta tartani a lépést a németekkel. Csapattársára, az 5. helyen végző Sebastian Vettelre több mint 5 tizedet vert, közéjük Fernando Alonso fért be a Ferrarival. Utánuk a két finn, Kimi Räikkönen és Valtteri Bottas következett, és a legjobb tíz közé Kevin Magnussen és a Force Indiák is befértek.
Az első edzésen mindig nagyon csúszós, idén ráadásul részben újraaszfaltozott pályán sokat hibáztak a versenyzők, de jelentős kár egyik autóban sem keletkezett. Két pilótának kellett idő előtt befejeznie a gyakorlást: Max Chilton alig 20 perc után megpördült a Mirabeau-nál, majd hátramenetben ragadt a sebességváltója, és a sportbíróknak kellett a szervizútra tolniuk az autóját. Adrian Sutil negyedórával az edzés vége előtt hibázott ugyanebben a kanyarban, és ő sem tudott továbbhajtani, miután a korlátnak koccant a Sauberrel.
A versenyzők igyekeztek minél több kört megtenni az egyelőre alacsony tapadást nyújtó aszfalton, a mezőny nagy része több mint harmincszor ért körbe a pályán. Délután 2-kor újabb másfél órás gyakorlással folytatódik a csütörtöki nap – a versenyzők számára további nehézséget jelenthet, hogy az eső valószínűségét 50 százalékra jósolják.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Monacói Nagydíj első szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! A hercegségben szokás szerint már csütörtökön megkezdődik a hétvége, pénteken nem hajt pályára a Forma-1-es mezőny. Részletes futamelőzetes cikkünket itt olvashatják.
Több versenyző szerint is olyan lesz idén Monacóban versenyezni, mintha egy új pályát kellene felavatniuk. Nem csak az okoz majd extra nehézségeket, hogy a nagyobb nyomatékú turbókkal kell az utcákon versenyezniük - a pálya jelentős részét újraaszfaltozták, és ezeken a szakaszokon várhatóan nagyon alacsony lesz a tapadás. A pálya a Casino kanyar kijáratától az alagút kezdetéig kapott új borítást, Jenson Button szerint itt nagyon nehéz lesz majd működésre bírni a lágy gumikat.
Noha a címvédő szerint a Mercedes fölénye nagyobb, mint amekkora a Red Bullé volt az előző években, bízik benne, hogy Monacóban közelebb kerülhetnek a németekhez. Vettel úgy véli, Barcelonában tettek egy lépést a helyes irányba, Monte-Carlóban pedig tovább javulhatnak. Az mindenképpen segíthet nekik, hogy ezen a pályán kevésbé számít a motorerő.
Az újonc a néhai Ronnie Peterson sisakfestését imitáló fejvédőt használ a hétvégén. A svédek legeredményesebb Forma-1-es versenyzője 40 évvel ezelőtt tudta megnyerni a Monacói Nagydíjat. Az elmúlt években már megszokhattuk, hogy egyes versenyzők különleges sisakfestéssel készülnek a monacói versenyre.
Kedden sokáig esett is az eső, és most is borús időben fog megkezdődni az első szabadedzés. Hűvösebb is van, mint amit Monacóban megszokhattunk.
A mezőny fele azonnal a pályára hajt egy ellenőrző körre. Lewis Hamilton azonban csak néhány perce érkezett meg a pályára, civil öltözékben - az ő első körére valószínűleg még várnunk kell.
Monacóban különösen fontos, hogy a versenyzők minél több időt töltsenek a pályán az edzéseken, ezért ezúttal egyik csapat sem adott lehetőséget a tesztpilótáinak az első gyakorláson. A két Mercedes és Grosjean kivételével már mindenki járt a pályán, többen két ellenőrző kört is megtettek.
A levegő hőmérséklete pedig 20 fok. A pálya állapota egyébként folyamatosan változik majd a hétvége során, most még nagyon kevés tapadást nyújt.
Rosberg az első ellenőrző köre után a pályán is maradt, és 1:24.681-es idővel teljesítette a kört. A verseny tavalyi győztese a 2013-as első edzésen is a leggyorsabb volt, 1:16.195-ös idővel.
Már 1:21.070-es idővel áll az élen. Rajta kívül Ericsson futott már mért kört, de ő 14 másodperccel elmarad a Mercedes idejétől. Közben Hamiltonnak sikerült átöltöznie, már ő is kihajtott a pályára az első körére.
Első mért körében 5 másodperccel maradt el csapattársától, aki közben 1:20.094-re javított. A versenyzők láthatóan nehezen tudják kordában tartani az autóikat, sok csúszkálást és kerékblokkolást láthatunk. A korlátokat egyelőre mindenki elkerülte.
Az elmúlt percekben szinte mindenki kihajtott a pályára, már 16 versenyzőnek van mért köre. Továbbra is Rosberg áll az élen, őt Hamilton, Ricciardo, Pérez és Massa követik. A két Ferrarinak és Vettelnek még nincs mért ideje.
Rosberget azonban nem tudta megelőzni, két és fél tizeddel elmarad tőle. A két Mercedes most visszatért a bokszba, a többiek a pályán vannak, már mindenki futott mért kört.
1:19.912-es idővel vette át a vezetést a két Mercedes előtt, 182 ezreddel volt gyorsabb Rosbergnél. Közben sárga zászlókat lengetnek a Mirabeau-nál, miután Chilton megpördült a Marussiával.
1:20.123-as idejével befért a két Mercedes közé. Chilton a megpördülése után nem tudott önerőből továbbhajtani, de a sportbírók kitolták a szervizútra, így már nincs szükség a sárga zászlókra.
Eddig lehetett használni az extra szett gumikat, szokás szerint mindenki visszatért a bokszba. Monacóban egyébként a lágy és szuperlágy abroncsokat használhatják a csapatok.
Fél órá után így áll a mezőny: Ricciardo, Rosberg, Alonso, Hamilton, Pérez, Button, Hülkenberg, Magnussen, Massa, Räikkönen.
A Marussia a Twitteren erősítette meg, hogy a brit már nem tud a pályára hajtani a délelőtti edzésen. A két Mercedes közben folytatja a körözést, de egyelőre nem tudtak javítani.
Több mint egy másodpercet javított a korábbi idején, 1:18.970-es idővel vette át a vezetést. A németnek Monacóban reális esélye lehet rá, hogy legyőzze Hamiltont, hiszen ezen a pályán tavaly is jobban szerepelt nála.
Feljött a második helyre, miután szinte ugyanolyan kört futott, mint Rosberg. A német azonban tovább javíthat, az első szektorban megint megfutotta az abszolút legjobb időt.
Sikerült újabb fél másodpercet lefaragnia a köridejéből, 1:18.477-tel áll az élen. Eddig a két Mercedes különversenyét láthattuk a pályán, de most Button, Maldonado és Grosjean is kimerészkedett a bokszból. A franciával közölték, hogy a Mercedesnek 3 körre van szüksége ahhoz, hogy rendesen működni kezdjenek az abroncsai.
2 tizedet vert Rosberg idejére, 1:18.271-es idővel állt az élre. A harmadik helyen álló Ricciardo már 1,7 másodperccel marad el a brit idejétől. Maldonado közben az alagút utáni sikánnál hibázott, itt gyakran rontanak a versenyzők.
A német a többieknél kevesebb, 9 kört tett meg, és egyelőre 6 másodperccel elmarad a Mercedesektől. A Red Bull valószínűleg más programot fut az első edzésen, mint a németek, ezek az eredmények még nem túl mérvadóak.
A Mercedesektől viszont 1,3 másodperccel elmarad. Vettel közben javítani tudott, feljött a 8. helyre. Magnussen is egész jó kört futott, a Mercedesek és Alonso mögött most a 4. helyen áll.
Magnussen panaszkodott erre a rádión. A csapata arra kérte, hogy ha rosszabbodik a helyzet, hajtson be a bokszba. Vettel közben megint javítani tudott, Alonso mögé, az 5. helyre jött fel.
Futott egy 1:18.506-os kört, mindössze 29 ezreddel marad el a 2. helyen álló Rosberg idejétől. Vettel közben az uszodánál hibázott, de be tudta fejezni a körét.
Fél óra van hátra, az állás: Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Vettel, Alonso, Bottas, Pérez, Magnussen, Hülkenberg, Räikkönen.
A két Mercedesen kívül csak Grosjean van a pályán. Az edzést korán befejező Chiltonon kívül azonban mindenki rendesen tud körözni az edzésen, a legtöbben már 20 körnél is többet tettek meg.
1:18.303-as idejével 32 ezredre megközelítette Hamiltont. Őket továbbra is a két Red Bull, majd Alonso követi. Sokan blokkolják a kerekeiket, most éppen Hamilton tette ezt a sikánnál.
Pérezzel közölte a mérnöke, hogy a délutáni edzésre 50 százalékra nőtt a csapadék esélye. A mexikói ennek ellenére nem akar változtatni az előre eltervezett programján.
A Mirabeau-nál ért véget az edzése, csakúgy, mint korábban Chiltoné. Az autója fara kitört, és enyhén a korlátnak ütközött. Az edzést nem kellett leállítani, gyorsan elszállították a Saubert.
A mezőny nagy része a pályára hajtott. Alonso már javítani is tudott, 1:18.930-as körével befért a két Red Bull közé. A 9. helyen álló Hülkenberg közben arra panaszkodik, hogy túlságosan alulkormányzott az autója.
A mexikói valószínűleg lassabban haladt, mint amire Magnussen számított, ezért a dán az utolsó kanyarban majdnem belerohant a Force India hátuljába. Ezúttal sikerült elkerülni az ütközést, de hasonló helyzetekre még lehet számítani a hétvége során.
Az összes versenyző a pályán van. Ricciardo az első szektorban javítani tudott, de végül egy tizeddel elmaradt a legjobb idejétől, miután a kör utolsó szakaszában forgalomba került.
A Ste. Devote-nál kellett kihajtania a menekülőútra, ahol le is állt az autója. Alonso a Mirabeau-nál hibázott, miután blokkolta a kerekeit, de ő folytatni tudta a körét.
Hamilton az élen maradt, 32 ezreddel tudott Rosberg előtt végezni. A Mercedeseket Ricciardo követi 2 tizedes lemaradással, a további sorrend: Alonso, Vettel, Räikkönen, Bottas, Pérez, Magnussen, Hülkenberg. Köszönjük a figyelmet! 14 órakor jelentkezünk a második szabadedzéssel.