Vettel épphogy elcsente a pole-t Rosberg orra elől
2013. szeptember 21. 14:44
Üdvözöljük Kedves Olvasóinkat a Szingapúri Nagydíj időmérőjéről készülő élő, szöveges tudósításunkban. A kvalifikáció 20 perc múlva, helyi idő szerint este 9-kor veszi kezdetét, már reflektorfényben.
A Mercedes idén is erősnek tűnik, és Hamilton eddig kétszer szerzett pole pozíciót a kanyargós szingapúri pályán, rajta kívül Alonso, Massa és Vettel is egyszer indulhatott az első rajtpozícióból a 2008 óta megrendezett versenyen. Persze idén a nagy kérdés, hogy meg tudja-e a bárki szorongatni Vettelt?
A Lotus versenyzőjét a legfrissebb hírek szerint komoly hátfájdalmak kínozzák egy becsípődött ideg miatt. A probléma már pénteken jelentkezett, és ma délután annyira rosszabbodott a helyzet, hogy a gárda készenlétbe helyezte a tesztpilóta Davide Valsecchit.
A tegnap esti orvosi vizsgálatok után úgy döntöttek, hogy elindítják a finnt az időmérőn, azonban egyelőre nem biztos, hogy mindhárom etapban részt tud venni. Lehet, hogy csak a Q1-ben küldik pályára, hogy miután kvalifikálta magát a versenyre, minél hamarabb visszatérjen a szállodába pihenni. Hamarosan külön cikkben jelentkezünk a részletekkel.
A levegő 29, a pálya 30 fokos, a páratartalom továbbra is magas, majdnem 70 százalék. Lewis Hamilton a hétvége előtt úgy írta le a pilótafülkében uralkodó állapotokat, mintha valaki egy szaunában próbálna erőnléti edzést végezni.
A különösen huplis utcai pálya nem fog jól esni a hátfájással küszködő versenyzőnek, mindenesetre megpróbálja kvalifikálni magát a versenyre. A Red Bull szerelői az elmúlt órában lázasan dolgoztak Mark Webber autóján. Sebastian Vettel éppen ebben a pillanatban érkezik meg a csapat garázsába, szokás szerint fejhallgatóval.
Maldonado az első a pályán, a csapat 3 kört kér tőle, gyors-lassú-gyors tempóban. A Williams közepes gumival kezdte meg a körözést. A többiek is kiözönlenek a bokszból, Räikkönennel együtt, Vettel viszont még be sem szállt az autóba.
1:48.458 alatt ér körbe. A két Red Bull egyelőre a garázsban. Räikkönen elsőre 1:52.036-ot teljesít, ezek még csak bemelegítő körök.
Hamilton 1:47.087-es körrel áll az élre, a rádión arról tájékoztatják, hogy a középső szektorban veszít időt. Rosbeg rögtön meg is előzi, 1:46.288 az új etalon.
Az 1-es kanyarban csúszik ki, ennek ellenére jó kört fut, és bejön a második helyre a két Mercedes közé. De hamarosan Grosjean és Hamilton is újra befurakszik elé, a spanyol vissza is jön a bokszan. A négyes mögött Ricciardo áll jelenleg az 5. helyen.
A két Red Bull 9 perccel az etap vége előtt jön ki először a bokszból. Közben Hülkenberg veszi át a vezetést, a szuperlágy gumikon majdnem egy másodpercet ver Rosbergre. Mögöttük a sorrend GUT HAM GRO ALO RIC BUT RAI VER. A két Sauberen kívül az első 10 helyezett visszatért a bokszba, a Red Bullok szinte üres pályán körözhetnek.
Meg sem próbálkozik a közepes keverékkel. Közben a többiek is átváltottak a szuperlágy gumikra, már a Mercedesek, Alonso és Räikkönen is ezzel köröz, miközben Webber közepes gumikon az éllre áll 1:45.271-gyel, Vettel egyelőre a 3. helyen.
Szuperlágy gumikon 1:44.196-ot teljesít, majdnem egy másodpercet ver a második helyezett Buttonra. Alonso felugrik a 3. helyre, folyamatosan változnak az időeredmények, ahogy szinte mindenki felpakolta a szuperlágy gumikat. Felilpe Massa közben a 18. helyen tanyázik. Kieső helyen rajta kívül Maldonado, van der Garde, Binachi, Pic és Chilton.
A 21-es kanyarból kifelé odacsapja a Caterham bal hátsó kerekét a falnak, de folytatni tudja. Lengetik a kockás zászlót, Massa gyors körön.
A brazil utolsó erőfeszítése végül a 13. helyre volt elég, ezzel viszont di Resta kiszorult az első 16-ból, láthatólag nem boldog. Maldonado nem tudott javítani, így ő is távozik a Q1-ben a két Caterhammel és a két Marussiával egyetemben.
Rajta kívül ez csak a Red Bull párosának sierült. A Lotus francia versenyzője egész hétvégén jó formában versenyzett, annak ellenére hogy az első edzés nagy részét a kormány meghibásodása miatt kénytelen volt kihagyni.
A visszajátszásból látszik, hogy a gyors köre előtti körében többen is feltartották, így nem tudta rendesen felmelegíteni a gumijait.
Räikkönen hajt először pályára.
"Nem 100 százalékos, de rendben van" - jelentette Eric Boullier csapatfőnök a Lotus bokszutcai irányítóközpontjából, a finn folytatja az időmérőt.
Räikkönen 1:44.794-gyel kezdett, de Rosberg gyorsan megelőzte egy 1:43.892-es körrel, amit Hamilton sem tudott megjavítani. Alonso a 3., a Red Bullok szokás szerint kivárnak.
Sutilon és Hülkenbergen kívül mindenki használt szuperlágyakon köröz, a Force India versenyzői új abroncsokat kaptak. Ahogy a versenyzők visszatérnek a bokszba, a két Red Bull és Grosjean kimegy az üres pályára. A McLarenek még nem hagyták el a garázst.
Első Q2-es körében 1:42.905-tel adja fel a leckét, Webber meg sem tudja közelíteni, 8 tized a hátránya. Mögöttük a sorrend ROS HAM GRO ALO HUL RAI MAS SUT VER RIC GUT BOT BUT PER.
Rosberg és Hamilton nem jön ki a garázsból, úgy vélik, az 1:43.9 körüli idő elég lesz a Q3-ba jutáshoz. A Red Bull párosa is visszavonult, nekik igazán nincs félnivalójuk. A többiek mind a pályán.
Lengetik a kockás zászlót. Massa 1:44.376-tal a 6. helyet szerzi meg egyelőre, Räikkönen viszont éppen lecsúszik a 10. helyről, így mindenképpen kieső, ahogy Sutil és Bottas is.
A kiesők: Hülkenberg, Vergne, Räikkönen, Pérez, Sutil és Bottas. Button az utolsó pillanatban kinyomta Hülkenberget, Gutiérrez egy remek körrel a 7. helyet szerezte meg.
Vettel, Webber, Rosberg, Hamilton, Grosjean, Alonso, Gutiérrez, Massa, Ricciardo, Button. A két Red Bull, a két Mercedes és Romain között akár még izgalmas csata is kibontakozhat, a többiek egyszerűen túl messze vannak tőlük.
A Sauber fiatal versenyzője idén először verte meg csapattársát az időmérőn. Tegnap pont azt nyilatkozta, hogy a csapat eddig túl konzervatív taktikát választott neki az időmérőkön, ő azonban agresszívabb hozzáállást kért tőlük az évad hátralévő részére. Mint mondta, nem bánja, ha néha becsúszik részéről egy-egy hiba, de szeretné a legtöbbet kihozni az autóból. Úgy látszik, ez most bejött neki.
Fordul a kocka, most a Red Bullok sietnek ki azonnal a pályára, a Mercedes, Grosjean és Button követi a példájukat. A két Ferrari, Gutiérrez és Ricciardo egyelőre a garázsban.
Räikkönen közben már kiszállt az autóból, és átöltözve sétál el a paddockban.
Az első gyorskörök után Vettel áll az élen 1:42.841-gyel, mögötte Rosberg, Webber, Hamilton és Grosjean. Button közben közepes gumikon dugta ki az orrát a pályára, de nem teljesített mért kört. Valószínűleg a McLaren megint taktikázik.
Mindenki visszatért a bokszba, jelenleg üres a pálya. Szűk 4 perc van hátra.
Vettel kivételével mindenki a pályán, a címvédő már nem jön ki, a rádión azt mondja, talán 1-2 tizedet tudna még javítani. Ki is száll az autóból, képernyőn nézi végig a kvalifikáció utolsó percét.
Mindössze 9 századdal marad le tőle. Webber is jó körön volt, az első két szektorban Vettellel közel azonos időt futott, az utolsóban azonban lemaradt tőle. Közben Grosjean is megelőzte az ausztrált.
Végül senki nem tudta elkapni a címvédőt, aki öklét rázva örült a első helynek a Red Bull garázsában. Ez volt pályafutása 41. pole pozíciója. Mögötte a sorrend Rosberg, Grosjean, Webber, Hamilton. Massa ismét megelőzte Alonsót, a Ferrari párosa a 6-7. helyen végzett. Mögöttük Button, Ricciardo és Gutiérrez végzett - utóbbi inkább nem futott mért kört, így holnap szabadon választhat a két keverék közül.
Sebastian Vettel a papírformának megfelelően pole pozíciót szerzett a Szingapúri Nagydíj szombat esti időmérőjén, előnye azonban minimálisra csökkent: Nico Rosberg mindössze 9 századdal maradt el tőle, és a 3. helyezett Romain Grosjean is csak 2 tizedet kapott.
A Red Bull a Q3 utolsó perceiben már nem is küldte pályára a címvédőt, aki így a garázsban állva izgulta végig a hajrát. Először úgy tűnt, még saját csapattársa is megszorongathatja, de Mark Webber végül az utolsó szektorban nem tudta tartani vele a tempót, és csak a 4. helyen végzett.
„Fura érzés volt a garázsban állni két perccel a vége előtt, sokkal rosszabb úgy nézni a többieket, hogy nem tudsz mit tenni" – fogalmazott Vettel. „Mark lila szektort futott, aztán Nico és Romain is, de szerencsére az utolsó részidőm elég erős volt" – tette hozzá.
A Mercedes párosa egész hétvégén versenyképesnek tűnt, a Q3 utolsó perceiben végül Rosbergnek jött ki jobban a lépés, de így sem tudta megállítani Vettelt. „Nem volt szerencsénk" - nyilatkozta. „Nagyon szoros volt, sajnálom, hogy így alakult, mivel csak egy tized kellett volna a sikerhez, de a második rajtocka is szép eredmény, jó helyről várjuk a holnapi versenyt."
A másik Mercedest vezető Lewis Hamilton csak az 5. helyen végzett Webber mögött, miután saját bevallása szerint nem tudta kihozni a maximumot az amúgy gyors autóból.
A harmadik helyet megszerző Grosjean egész hétvégén remek formában versenyzett, annak ellenére, hogy az első szabadedzés nagy részét ki kellett hagynia a kormány meghibásodása miatt. A Red Bull párosán kívül a francia volt az egyetlen, aki közepes gumikon jutott tovább a Q1-ből, így megspórolt egy szett szuperlágy abroncsot a folytatásra. „Az autó ma jól működött, és ha megnézzük, hány kört mentünk egész hétvégén, ez nem egy rossz eredmény" - értékelt Grosjean.
Az egész héten gyengélkedő Ferrari az időmérőn sem tudott meglepetést okozni. Felipe Massa Monza után ismét megelőzte Fernando Alonsót, a páros a 6-7. helyről indulhat. „A hétvége során egyik edzésen sem voltunk versenyképesek" - summázta a helyzetet a spanyol.
A Q3-ba való bejutással kellemes meglepetést okozott a Saubernek Esteban Gutiérrez, aki idén először végzett a csapattársa előtt egy időmérőn. A mexikói végül nem futott mért kört, így holnap szabadon választhat a két gumikeverék közül.
A Q3 legnagyobb hiányzója Kimi Räikkönen volt, akit komoly hátfájással küszködött egész hétvégén. A Lotus az időmérő előtt még abban sem volt biztos, hogy a finn autóba tud ülni, de végül sikerült megcsípnie a 13. helyet.
Az edzésről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!