Hamilton veri a Red Bullokat Szingapúrban
2013. szeptember 20. 11:54
Üdvözöljük Kedves Olvasóinkat a Szingapúri Nagydíj első szabadedzéséről készülő élő, szöveges tudósításunkban. Az edzés helyi idő szerint délután 6-kor veszi kezdetét, még természetes fényben.
A hétvégén minden bizonnyal a Ferrarihoz visszatérő Kimi Räikkönen kapja majd a legtöbb figyelmet. Fernando Alonso egyelőre örül az új csapattársának, sokak szerint azonban az olasz csapat kemény fába vágta a fejszéjét.
A lassú, kanyargós utcai pályán a szuperlágy és a közepes keverékből választhatnak a csapatok. A Pirelli nyilvánsosságra hozta a következő versenyek gumiallokációját is: Koreába szintén a szuperlágy-közepes párosítást viszik, Japánban a közepes és kemény, Indiában pedig a lágy és a közepes keverék kerül bevetésre.
Az időeltolódás és az éjszakai verseny miatt a versenyzők és a csapatok európai idő szerint élik az életüket: délben kelnek, este ebédelnek, és csak hajnalban fekszenek le.
A címvédő Sebastian Vettel 53 pontos előnnyel érkezett Szingapúrba, így egyre kevésbé valószínű, hogy valaki még meg tudja szorongatni.
Ez az este előrehaladtával folyamatosan csökkenni fog, főleg a második edzésen, ahol már lemegy a nap. A levegő 31 fokos, a páratartalom szokás szerint magas: 60 százalék.
Paul di Resta már a kesztyűjét igazítja a Force Indiában ülve, míg Mark Webber még csak most érkezik meg a Red Bull garázs hátuljához. A bokszutca végén lévő lámpa ebben a pillanatban zöldre váltott.
Bár a bokszutca nyitva, egyelőre nincs nagy tömeg a pályán - ilyenkor mindenki arra vár, hogy a többiek egy kicsit letakarítsák az aszfaltot. Chilton az első fecske, lassan a többiek is kidugják az orrukat egy-egy ellenörző körre.
Most éppen az a legújabb pletyka a paddockban, hogy Räikkönenhez hasonlóan Alonso is visszatérhet egykori csapatához a közepesen teljesítő Serigo Pérez helyére. Jenson Buttonnak mindenesetre tetszene az ötlet. "Szerintem izgalmas lenne" - mondta a Mirrornak.
Az ausztrál az utolsó a pályán, mindenki más visszatért a garázsokba az ellenörző körök megtétele után.
"A pálya rendben van, nem túl koszos. Fontos, hogy ezzel az autóval a lehető leghamarabb megszokjam" - jelentette van der Garde, aki korábban a GP2 mezőnyében vezetett Szingapúrban. Továbbra is üres a pálya, a mérnökök most átnézik a telemetria adatait az ellenörző körökből.
A spanyol azt nyilatkozta, a Ferrari az utolsó pillanatig halogatta a döntést, őt azonban folyamatosan tájékoztatták a fejleményekről, és kikérték a véleményét is. Hozzátette, ő Räikkönent tartotta a legjobb versenyzőnek a piacon, ráadásul a finn az egyik legjobb barátja mezőnyből - ennek ellenére nem látszott őszinte boldogság az arcán.
Fél órát kellett várni az első mért körre, a McLaren versenyzője 1:53.245 alatt ér körbe. Közben Pic és van der Garde is kimerészkedett a pályára, a többiek továbbra is kivárnak.
A szervezők nemrég megváltoztatták a 10-es számú Singapore Sling sikánt, ami helyett már csak egy sima balkanyar szerepel. Az újítás elnyerte a versenyzők tetszését, a pályán pedig így is maradt elég kanyar...
1:50.863-ra javítja saját korábbi idejét. Közben néhány garázzsal arréb Romain Grosjean a Lotus bokszának hátuljában ücsörög, miközben a szerelők lázasan dolgoznak az autója elején lévő szenzorok cseréjén.
Eric Boullier csapatfőnök éppen arról beszél, hogy a kanyargós szingapúri pályán semmiképp nem vetik be a korábban már kipróbált hosszabb tengelytávú autót. Az eddigi tesztekkel viszont elégedettek voltak, így Koreától kezdve már zöld utat kapott a fejlesztés.
Pérez tovább javított az idején, de Maldonado még nála is gyorsabb volt: 1:49.827 az új etalon. Közben Räikkönen és Rosberg is megérkezett a pályára, a Ferrari és a Red Bull versenyzői azonban továbbra is a garázsban várnak.
Tavaly az első edzésen 1:50.566 volt a legjobb idő, azóta azonban a sikán kivétele miatt lerövidült a pálya, így nem már nem mérvadó.
1:49.510-zel áll az élre, megelőzve csapattársát. A Ferrari és a Red Bull versenyzői is megkezdték az első mért körüket, úgyhogy hamarosan átrendeződnek majd az időeredmények.
Az ausztrál az első mért körében 1:48.865-et futott, Rosberg azonban pillanatokkal később 1:48.684-gyel átvette az első helyet, Webber 1:48.365-tel válaszolt. a hibázó Hamilton közben a harmadi helyre ugrik fel.
Gyorsul a pálya: Hamilton 1:47.872-vel veszi át a vezetést, Webber válaszol: 1:47.699 Már csak Grosjeannak nincs mért köre, aki továbbra is a Lotus garázsában kénytelen várakozni.
A rádión a fülére szólnak, hogy ne hűtse le túlzottan a gumikat, mert később szenvedni fog a felmelegítésükkel. Főleg az első abroncsok okoznak gondot a Mercedesnél.
Egymást váltják a tabella élén: Webber újabb tizedeket faragott le korábbi idejéből, de Hamilton 1:47.055-tel átveszi a vezetést. Mögöttük Vettel és Räikkönen áll a 3-4. helyen, a 6. Fernando Alonso most kezdi meg a második etapját. A spanyol miliméterekre közelíti meg a falat.
10 kör után tér vissza a garázsba, a rádión arról számol be, hogy a pálya újraaszfaltozott részein remek a tapadás. A sikán levágása mellett ez is közrájtszhat abban, hogy ilyen sokat javultak a köridők tavaly óta. A mezőny nagy része szintén visszatért a garázsba, szűk fél óra van hátra az edzésből. A sorrend: HAM WEB VET ROS RAI ALO VER MAL BOT MAS.
A McLaren kerekei blokkolnak a 7-es kanyarban, Pérez meg sem próbálja elfordítani a kocsit, inkább kimegy a szervízútra, majd egy 180 fokos fordulatot véve folytatja tovább. Közben Paul di Resta a rádión arról számol be, hogy szinten minden kanyarban probémája van az autóval.
Egyelőre azonban nem találja a ritmust, jelenleg 18. helyen áll a Lotusszal.
Mókás jelenet, a szerelők egy kis zseblámpával világítják meg Mark Webber autójának elejét, amin éppen dolgoznak. Közben a pályán kigyulladtak a reflektorok, lassan lemegy a nap Szingapúrban.
Ritka látvány: az autók oldaldobozára és hátuljára is szenzorokat szereltek, amivel mérhetik a levegő áramlását. Alonso a 6., Massa a 13. helyen áll.
A finn nem tudja bevenni a 14-es kanyart, kirohan a bukótérbe, de szerencsére időben le tudja fékezni az autót. Közben a Hülkenberg is csúnyán elfékezte magát "Kockásra fékeztem a gumit az 1-es kanyarban. Még vezethető, de nem ideális" - mondja rádión. Nagy a forgalom a pályán, 17 autó köröz.
Egyelőre nem tudják megszorongatni, 10 perccel az edzés vége előtt a sorrend mögötte: WEB VET ROS RAI GRO ALO PER VER GUT.
A 13-as kanyarral gyűlik meg a baja, a Lotus eleje nagyon instabilnak tűnik. A finn jelenleg az 5. helyen áll. Közben van der Garde lekoccolja a falat a 12-es kanyarban, de komolyabb sérülés nélkül folytatni tudja. 2 perc van hátra.
Pedig kitartóan próbálkozik, két egyéni legjobb szektort is futott, de nem tud előrelépni a 7. helyről. Lengetik a kockás zászlót, mindenki befejezheti a megkezdett mért körét. Pérez még gyorsan elront egy kanyart.
Senki nem tudta megszorongatni a Mercedes versenyzőjét, aki bő 3 tizedet vert a mezőnyre. Mögötte a Red Bull párosa végzett, őket Rosberg, a két Lotus, majd Alonso követi az eredménylistán. Mögöttük Pérez, Vergne és Gutiérrez fért be az első tízbe, Massa csak a 12. helyen végzett.
Eseménytelenül vette kezdetét a Szingapúri Nagydíj péntek délelőtti – helyi idő szerint kora esti – szabededzése, ahol fél órát kellett várni az első mért körre. A naplementés gyakorlást végül Lewis Hamilton nyerte, aki mindhárom szektorban a leggyorsabbnak bizonyult a kanyarokkal tömött utcai pályán. A másik Mercedest vezető Nico Rosberg a 4. helyen végzett, szendvicsbe fogva a Red Bull párosát, akik közül ezúttal Mark Webber bizonyult gyorsabbnak.
Az ausztrál sokáig birkózott Hamiltonnal az első helyért, végül azonban képtelen volt megjavítani a brit 1:47.055-ös köridejét. Tavaly ilyenkor Sebastian Vettel 1:50.566-os idővel nyerte az első szabadedzést, a köridők ilyen mértékű javulása részben a levágott 10-es sikánnak, részben az újraaszfaltozott részek jó tapadásának köszönhető.
Ferrari ezúttal nem tudott beleszólni az élen folyó küzdelembe, Fernando Alonso a 7. helyen végzett, míg Felipe Massa csak a 12. leggyorsabb volt a mezőnyből.
Nem kezdődött jól a hétvége a Lotus számára sem, Romain Grosjean ugyanis majdnem egy órát ücsörgött a garázs hátuljában, amíg a szerelők az autója elején lévő szenzorokkal bajlódtak. A francia versenyző mindössze 12 kört tudott megtenni, de végül így is a 6. helyen végzett, csapattársa mögött.
A pályán nem voltak ritkák a kicsúszások és az elfékezések: a legtöbbször Serigo Pérez járt a bukótérben, de Kimi Räikkönent is többször megtréfálta a Lotus igencsak instabilnak tűnő eleje. Van der Garde a 12-es kanyarban le is koccolta a falat, azonban ő is folytatni tudta az edzést.
Az edzésről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.