Csökkent Vettel előnye az időmérő előtt
2013. szeptember 07. 10:49
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Olasz Nagydíj utolsó szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! A csapatok hamarosan megkezdik a felkészülést az időmérőre a Sebesség Templomaként is emlegetett Monzában.
Bár Monza nem tartozik a Red Bull kedvenc pályái közé, Sebastian Vettel tegnap egyértelművé tette, hogy a Ferrari otthonában is muszáj lesz vele számolni: 6 tizedes előnnyel kaparintotta meg az első helyet. Még a harmadik leggyorsabb körével is ő végzett volna az élen, de azért van rés a pajzsán. A részletes elemzésünk a csapatok esélyeiről itt olvasható.
A Lotus elhozott egy új, hosszabb tengelytávú autót Monzába, amelyen az első felfüggesztést 10 cm-re előrébb tolták. Kimi Räikkönen pénteken azzal körözött, de ezredmásodpercre azonos időt ért el a régi változatot használó Romain Grosjeannal, és a Lotusnál úgy döntöttek, a biztonság kedvéért elhalasztják a bevetését, így mostantól a finn is a rövid tengelytávú autóval megy. A Ferrarinál pedig tudják, hogy Monza döntő lesz a világbajnoki reményeik szempontjából: Alonsónak muszáj legyőznie Vettelt.
Máris 28 fok van, az aszfalt 35 fokos. Szépen süt a nap, de holnapra elromolhat az idő, és a versenyen akár eshet is.
Hatan máris kihajtottak a pályára, Max Chilton vezeti a sort. Egyelőre mindenki a kemény keverékű gumikat használja, ahogy az ilyenkor megszokott.
A Lotustól szerződtetett új technikai igazgató, James Allison a garázsból figyeli, ahogy Massa kihajt a pályára. A Ferrarinál már úgy várták, mint a megváltót. Korábban, a 2000-es évek elején már dolgozott náluk öt évig.
Kivéve Grosjeant. Nem meglepő, hiszen Monzában a motorteljesítmény többet számít a szokásosnál, de kivétel nélkül mindenki szűz V8-ast kapott a hétvégére. A többség így már a hatodik motorjánál jár a megengedett nyolcból.
Webber autóján a bal oldaldobozt bekenték a zöld áramlásjelző festékkel. A Red Bull módosított diffúzorral és különösen cizellált első vezetőszárnnyal érkezett Monzába. Közben Pic megtette az első mért kört, de Van der Garde 1:28.728-cal hamar megelőzte.
1:26.230-cal állt az élre a McLarennel, de tavaly ilyenkor Hamilton 1:24.578-cal végzett az első helyen.
A Pirelli újítása, a gumik hőmérsékletét élőben mutató infrakamera nagyon látványos. Maldonado autóján tökéletesen látszik, hogy a kanyarok bejáratánál hogy felizzik az ívkülső kerék külső pereme, aztán az egész, majd az egyenesben lehűl, és a kerékdőlés miatt csak a belső perem melegszik. A gumik hőmérséklete rövid időre akár a 200 fokot is elérheti.
Az első sikánban átpattog a fekvőrendőrökön, néhány másodperccel azután, hogy Pérez a második sikánban sokall be. Di Resta ugyanott. Tegnap rengeteg volt a pályaelhagyás, mert a versenyzők nehezen szoknak hozzá a szélsőségesen kis leszorítóerőhöz.
Az ideje 1:25.871. Nagy a forgalom, 16 autó van a pályán. Button még csak a felvezető körét tette meg, a garázsban álldogál. Az autóján dolgoznak.
Ezen a képen jól látszik, hogy milyen összetett: 7 elemből áll! Monzára mindenki különleges aerodinamikai csomaggal készül, itt még a spáinál is kisebb leszorítóerő kell.
A legelső körét 1:25.265 alatt teljesíti, majd 1:24.947-re javít. Így megint 6 tized az előnye a 2. helyezett Räikkönen előtt. Mögöttük Vergne, Hamilton és Webber van.
Martin Whitmarsh a Sky-nak elmondta, hogy a holnapi esőre készülve nagy leszorítóerőe hangolhatják be az autóikat, mert vesztenivalójuk nem sok van. Közben Hamilton folytatja a kirándulást a pályán kívülre: ezúttal a második sikánnál fékezte el magát. Rosberg Mercedesét szerelik, a német baseball-sapkában nézelődik a garázsban.
Tegnap 329 km/ó volt a maximális sebessége, ma már 336. Ez csak 4-gyel marad el a listát vezető Ricciardóétól, aki 340-nel repesztett az egyenesben. A Red Bullt nyilván átállították, hogy ne legyen olyan sebezhető az egyenesben. Webber 0,221 másodpercre közelítette meg Vettelt, Hamillton feljött a 3., Alonso a 4. helyre.
Rob Smedley éppen azt magyarázta Massának a rádión, hogy miként húzza maga után Alonsót az egyenesben. Valószínűleg az időmérőn is meg fognak próbálkozni vele. És tessék: Alonso fel is jött a 2. helyre, 2 tizeddel Vettel mögé.
Vettel, Alonso, Webber, Button, Hamilton, Maldonado, Räikkönen, Vergne, Bottas, Massa, Grosjean, Gutiérrez. Az első 12 helyezett 9 tizeden belül van - Monzában mindig kicsik a különbségek.
Az autója túlmelegedett, szétszerelték. Ki sem mehet többé az edzésen, ami nagy csapás, mert az időmérő előtt jóformán egy gyors kört sem tudott megtenni.
A Parabolica bejáratánál keresztbe állt alatta a Force India, amikor rálépett a fékre. Egyértelműen úgy érzi, hogy valami történt az autójával. A Force India viszonylag lassan találta el a szemközti gumifalat. Közben Sutil is megforog az Ascari elején.
Még mindig a kemény gumikon 2 tizedet farag az előző eredményéből, most 1:24.736 a legjobbja. Luca di Montezemolo, a főnök is megérkezett a Ferrari garázsába az előbb, és érdekes módon Flavio Briatore is onnan figyeli az eseményeket. Természetesen sportosan elegáns zakóban...
Nem tudjuk, miről, de a csapatfőnök nagyon hevesen magyaráz valamit az elnöknek. Montezemolo biztos nem örül neki, hogy Alonso hátránya már megint kereken 6 tized: Vettel 1:24.551-re javított. Továbbra is rengeteg a pályaelhagyás, most Grosjean pattogott át az első sikán fekvőrendőrein.
Feljön a 2. helyre, így a Red Bullé a képzeletbeli első rajtsor. A hátránya azonban még mindig 0,569 másodperc Vettelhez képest.
A McLaren balhátsó felfüggesztésén állítanak valamit. Közben a Mercedesnél tovább dolgoznak Rosberg autóján, a német rosszkedvűen üldögél a garázs hátuljában.
Mindenki az utolsó, időmérős szimulációra készül a közepes gumikkal. A sorrend a keményekkel: Vettel, Webber, Alonso, Button, Hamilton, Maldonado, Räikkönen, Vergne, Bottas, Massa, Hülkenberg, Grosjean.
Ő és Hülkenberg hajtanak ki elsőként a pályára a közepes gumikkal, majd Räikkönen és Vettel is követi őket, de Button érdekes módon a keményekkel vág neki egy újabb etapnak. Hülkenberg arra panaszkodik, hogy a kuplunggal valami nem stimmel.
A közepes Pirellikkel fél másodpercet gyorsul, feljön a 4. helyre - csakhogy Ricciardo azonnal megelőzi, a két Red Bullt leszámítva mindenkit maga mögé utasítva. Vettel egyelőre nem javított a közepes gumikon, Alonso viszont igen, így már ő a második.
A sorrend: Vettel, Alonso, Webber, Button, Maldonado, Räikkönen, Ricciardo.
A közepes gumikon is mindenki a 2-3. mért körében éri el a legjobb időeredményét. Vettel 1:24.360-ra gyorsult, de Hamilton is felkapaszkodott a 4., Pérez pedig az 5. helyre.
Így javítottak a versenyzők a közepes gumikon a keményhez képest:
Vettel 1:24.551 => 1:24.478 => 1:24.360
Webber 1:25.120 => 1:24.867 => 1:24.677
Alonso 1:25.151 => 1:24.714 => 1:24.643
Button 1:25.371 => 1:25.103
Hamilton 1:25.415 => 1:25.153 => 1:24.712
Räikkönen 1:25.501 => 1:25.120
Vettel maradt az élen, az edzésnek vége! Köszönjük a figyelmet, hamarosan jelentkezünk az eredménylistával és az összefoglalóval.
Sebastian Vettel maradt az élen az Olasz Nagydíj szombat délelőtti szabadedzésén is, de 6 tizedmásodperces pénteki előnye megfeleződött, és a legfőbb ellenfele már nem a csapattársa, hanem a győzelemre hajtó Fernando Alonso volt. A Ferrari 3 tizedmásodpercre közelítette meg a Red Bullt, ami a gyors Monzában még mindig elég sok, de ahhoz elég, hogy nyitottá tegye az időmérőt.
Vettel a kemény keverékű gumikon most is kereken 6 tizedet vert mindenki másra, a közepeseken viszont már csak 0,283 másodperccel bizonyult gyorsabbnak Alonsónál. Bár mindössze 34 ezredmásodperccel, a spanyol megelőzte Mark Webbert is, aki ugyanennyivel utasította maga mögé Lewis Hamiltont. Meglepően jó tempót diktált a McLaren is: a kemény Pirellikkel Jenson Button, a közepesekkel pedig Sergio Pérez tudott beleszólni a nagyok küzdelmébe.
A ma Kimi Räikkönennel is a rövidebb tengelytávú autóra váltó Lotusok alaposan lemaradtak az élmezőnytől, Nico Rosberg azonban még rosszabbul járt, hiszen az autója már korán túlmelegedett, ezért mindössze 3 mért kör után fel kellett adnia az edzés. Továbbra is rengeteg volt a kicsúszás, de balesetet csak Paul di Resta szenvedett, aki alatt a gyors Parabolica bejáratánál szokatlanul kitört a Force India fara. Szerencsére már kis sebességgel ütközött a szemközti gumifalnak, a körözést azonban nem tudta folytatni.
A lágyabb keverékű Pirellik mindössze néhány tizedmásodperccel tűntek gyorsabbnak a keményebbeknél, és a versenyzők többségének több mért körre volt szüksége hozzá, hogy kihozza belőlük a maximumot: Vettel például még a harmadikban is tudott javítani.
A Red Bull mára megszabadult a legfőbb hiányosságától, Vettel ugyanis már a középmezőnyben végzett a végsebességek szempontjából, az egyenesben alig 4 km/ó-val maradt le a 340 km/ó-val haladó Daniel Ricciardótól. A csapatok számára azonban komoly dilemmát okoz, hogy a versenyre esőt jósolnak, ezért megérheti a szokásosnál nagyobb leszorítóerőre beállítani az autóikat.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!