Hamilton egy hajszállal Alonso előtt kezdett Monzában
2013. szeptember 06. 09:53
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Olasz Nagydíj első szabadedzéséről élőben készített tudósításunkban! Az idény utolsó európai versenyhétvégéje következik Monzában, a Forma-1 leggyorsabb pályáján. A versenyzők a kör körülbelül 75%-át padlógázzal teljesítik, a motoroknak és a fékeknek is kulcsszerep jut. Részletes monzai előzetesünket itt olvashatják.
Monzában is a Red Bull számít a favoritnak, bár az ellenfelek is fogadkoznak. Alonso csütörtökön azt mondta, a következő két versenyen mindenképpen Vettel előtt kell végeznie, ha ez nem sikerül, lényegében fel is adhatják a bajnoki küzdelmet. Hamilton is bízik benne, hogy a Mercedes erősebb lesz, mint legutóbb Spában.
Süt a nap, a levegő 26, az aszfalt pedig 30 fokos. Szombatra kicsit hűvösebb időt jósolnak, vasárnap pedig akár az eső is megérkezhet.
Elsőként a Marussiák hajtottak a pályára, majd Grosjean, Pérez és Ricciardo kezdte meg a szokásos ellenőrző körét. A versenyzők egyébként a közepes és kemény keverékű Pirelliket használhatják Monzában.
A Force Indiánál Sutil helyett James Calado, a Marussiánál Bianchi helyett Rodolfo González, a Caterhamnél pedig Van der Garde helyett Heikki Kovalainen kap lehetőséget. Vettel kivételével már mindenki járt a pályán, többen két ellenőrző kört is megtettek.
A lelátókon ülő nézők nagy része természetesen a Ferrarinak szurkol, Alonso ezt meg is hálálta egy laza integetéssel, mielőtt visszatért a bokszba az első köre után.
Jelenleg csak González és Gutiérrez köröz a pályán, de mért kört még ők sem tettek meg. A csapatok szokás szerint elvégzik a szükséges beállításokat az autókon, mielőtt újra a pályára küldik őket.
A mindössze 18 éves orosz már a Sauber egyenruhájában nézi az edzést, jövőre valószínűleg debütálhat is a svájci csapatnál.
González 1:30.795-öt futott első próbálkozásra. Tavaly Michael Schumacher 1:25.422-vel nyerte az első edzést.
Még az ő ideje sem túl mérvadó, 1:29.494-et futott. Közben csapattársa, Pérez is megkezdte az első mért körét, lassan tehát beindulnak az események.
De második mért körében Pérez nála is gyorsabb: 1:26.663-ra tornázza le a szintidőt. Button azt kéri a rádión, hogy változtassanak az első szárnyán, mert a Parabolicában és az Ascari sikánban túlkormányzott az autója.
Az első fél órában csak a McLarenek és a Marussiák futottak mért kört, ők így állnak: Pérez, Button, Chilton, González.
1:25.565-ös idejével sikerült megtartania a vezetést, mögötte Alonso végzett mindössze 35 ezredes lemaradással. A további sorrend: Rosberg, Vettel, Räikkönen, Pérez, Button, Webber, Maldonado, Vergne. Köszönjük a figyelmet! 14 órától jelentkezünk a második szabadedzéssel.
Pérez 1:26.007-re javított, közben pedig Grosjean, Massa, Hülkenberg és a két Caterham is megfutotta első mért körét. A Lotus francia versenyzője a 3. helyre fért be, Massa csak az 5.
Räikkönen is a pályára hajtott a hosszabb tengelytávú Lotusszal, a két Red Bull pedig mért kört is teljesített: Webber ideje a 4., Vettelé a 13. helyre elég. Hamilton és Alonso még nem járt a pályán az ellenőrző körök óta.
Lewis Hamilton az Olasz Nagydíj első szabadedzésén megmutatta, hogy a Mercedes Monzában is nagyon gyors egy mért körben, de a Ferrari és a Red Bull is tartani tudta a lépést a németekkel. Péntek délelőtt kevésbé eseménydús, ám annál szorosabb edzést láthatott az olasz közönség, még a 15. helyezett Paul di Resta is alig egy másodperccel futott gyengébbet Hamilton idejénél.
A napsütéses, meleg időben tartott gyakorláson szokás szerint lassan indultak be az események, Rodolfo González félóra elteltével futotta meg az első mért kört. Perceken belül azonban felélénkült a forgalom, először a két McLaren csatázott az első helyért, majd Sebastian Vettel és Fernando Alonso ugrott rövid időre az élre. Még harminc perc volt hátra az edzésből, amikor Hamilton megfutotta 1:25.565-ös körét, amellyel végig az élen tudott maradni.
Az alacsony leszorítóerős aerodinamikai csomagján Belgium óta módosító Mercedes remek tempóját Nico Rosberg harmadik helye is alátámasztotta, a német 139 ezreddel maradt el csapattársától. Közéjük Fernando Alonso furakodott be, aki mindössze 35 ezreddel futott lassabb kört a britnél. A másik Ferrarival Felipe Massa csak a 14. helyen végzett, az edzés ráadásul meglehetősen furcsán ért véget számára: majdnem összeütközött a rajtgyakorlatot végző csapattársával, majd a piros lámpa felvillanásakor nem tudott időben megállni a bokszutca végét jelző fehér vonal előtt, így a szerelőinek kellett visszatolnia őt a garázsba.
Erős edzést zárt a Red Bull is, a negyedik Vettel kevesebb mint 2 tizedet kapott Hamiltontól, Mark Webber pedig a 8. helyen végzett. A Lotus a várakozásoknak megfelelően kicsit lemaradt a többi élcsapattól, a hosszabb tengelytávú autóval köröző Räikkönen hátránya majdnem 4 tized volt, míg Romain Grosjean a legjobb tíz közé sem került be. A McLaren bizakodhat, Sergio Pérez és Jenson Button fél másodpercen belül, a 6. és a 7. helyen végeztek.
Az edzés során számos kisebb hibát láttunk, a legtöbben az első sikánt nem tudták bevenni, Grosjean kétszer is elfékezte itt magát. Pastor Maldonado a füvet, Pérez a kavicságyat látogatta meg, de komolyabb baleset nem történt az edzésen. Rendkívül peches volt viszont Nico Hülkenberg, akinek Sauberében először elromlott a váltó, majd amint vissza akart térni a pályára, a bokszutca közepén leállt az autója. A német csak a 18. helyen végzett, a sort szokás szerint a Marussiák és a Caterhamek zárták.
A Mercedes szerint ennyi idő kell ahhoz, hogy a lassan felmelegedő gumik elérják az ideális hőmérsékletet. A német jelenleg a 10. helyen áll.
1.25.914-gyel vette át a vezetést, és közben Räikkönen is megelőzte Pérezt. A finn 89 ezreddel marad el a Red Bulltól. Közben Alonso is megérkezett: az első mért köre csak a 12. helyre volt elég, de rögtön javított, már a 4.
Az első sikánban fékezte el magát, itt gyakran hibáznak a versenyzők. A menekülőúton keresztül tért vissza a pályára.
51 ezreddel volt gyorsabb, mint Vettel, így 1:25.863 az új mérce. Az első öt helyezettet - Alonsót, Vettelt, Rosberget, Räikkönent és Pérezt - mindössze 144 ezred választja el egymástól.
A leggyorsabb kör megfutása után rögtön vissza is tért a bokszba egy orrcserére. Elcsendesedett a pálya, most csak hárman köröznek.
A britet vizsgálják a sportfelügyelők, mert a jelek szerint egy olyan helyen használta a DRS-t, ahol nem szabadott volna. A szerelők most a McLaren hátsó szárnyát vizsgálják a bokszban.
Szűk 3 tizeddel volt gyorsabb Alonsónál, 1:25.565-öt futott. A versenyzők szokás szerint csak a keményebb keverékű gumikat használták eddig, a közepesek valószínűleg csak délután kerülnek elő.
Hamiltont nem tudta megelőzni, de 1:25.600-át futott, így már csak 35 ezred a hátránya. Vettel is javított, ő 188 ezredes lemaradással áll a 3. helyen.
Fél órával az edzés vége előtt ez a legjobb tíz versenyző sorrendje: Hamilton, Alonso, Vettel, Rosberg, Räikkönen, Pérez, Webber, Gutiérrez, Massa, Vergne.
Hülkenberg és Grosjean sem tudott rendesen elfordulni, de mindketten gond nélkül folytatni tudták a körözést. Komolyabb incidens még nem történt a gyakorláson.
A 9-es kanyarhoz közeledve blokkoltak a kerekei, nem tudta a pályán tartani az autóját, és nagy tempóbaval átgázolt a füvön. Megúszta az incidenst, de egyből a bokszba hajtott.
3-as sebességi fokozatban ragadt, vissza kell gurulnia a bokszba. A német csak a 18. helyen áll, miközben csapattársa, Gutiérrez a 9. legjobb időt autózta.
Az első 7 helyezettet kevesebb mint fél másodperc választja el egymástól, és a 14. helyen álló Maldonado is egy másodpercen belül van Hamiltonhoz képest. Még szűk negyed óra van hátra az edzésből.
Katasztrofálisan alakul a német edzése: váltóhibája után vissza akart térni a pályára, de már a bokszutca közepén lerobbant az autója. A szerelői visszatolják a garázsába.
Lássuk, tud-e valaki javítani az utolsó körökben. González valószínűleg nem fog, ő aerodinamikai tesztet végez a Marussiával, és Chiltonhoz képest is 1,6 másodperc a lemaradása.
A francia megint az első sikánt rontotta el, a mexikói pedig a második Lesmo kanyar kijáratánál szántotta fel a kavicságyat. Az élmezőnyből senki nem tudott javítani az elmúlt percekben.
A két Ferrari rajtgyakorlatot akart végezni az utolsó percben, de Massa próbálkozása félresikerült: a brazil áthajtott a bokszutca végét jelző fehér vonalon, amikor a lámpa már pirosra váltott. Azonnal leállította az autóját, a Ferrarit visszatolják a garázsba.