A Brit Nagydíj körről körre
2013. június 30. 13:42
Üdvözöljük kedves olvasóinkat a silverstone-i futamról készült tudósításunkban! Gyönyörű időben kerül sor a Brit Nagydíjra, a versenyzők most állnak fel a rajtrácsra az autóikkal.
Egy amatőr hiba miatt törölték az időmérős eredményét, amivel karrierje legjobbjaként az 5. rajtkockából indulhatott volna. Az autója nem érte el az előírt minimális tömeget, valószínűleg maga a pilóta volt a szokásosnál könnyebb. Van der Garde is kapott még Kanadában egy öt rajthelyes büntetést Silverstone-ra, de di Resta büntetésével maradhat 21. a rajtrácson.
Hamilton nagy fölénnyel szerezte meg a pole pozíciót, mellőle Rosberg indulhat, a második sorból pedig a két Red Bull. Räikkönen a 9., Alonso a 10. helyet szerezte meg az időmérőn (bár egy hellyel előreléphetnek di Resta büntetése után), érdemes lesz figyelni, hogy vajon előrébb tudnak-e jönni.
A Red Bull pilótája szerint a Mercedesek javultak a gumikezelés terén, ezért "nem számít arra, hogy nagyon lassúk lesznek. Rendben lesznek." A silverstone-i pálya erőteljesen koptatja a gumikat a gyors kanyarokkal. A Mercedest irányító Ross Brawn azért nem ennyire optimista, bár elismerte, hogy "szerinte nem lesz olyan nehéz feladatuk, mint Barcelonában", ahol körhátrányba kerültek az első sorból indulva.
Ahogy a versenyek előtt a házigazda országét szokás. A rajt 14 órakor lesz.
Számításaik szerint a 2 vagy a 3 kiállásos stratégia lehet az optimális. Előbbi esetben a 17. és 35., utóbbinál a 15., 28. és 41. körben érdemes kereket cserélni, először a közepes, utána a kemény keverékre váltva. Mivel ma melegebb az idő (a levegő 21, az aszfalt 29 fokos), a Pirelli szerint a 3 kiállásos taktika kicsit gyorsabb lehet.
A Williams kicserélte a motort Bottas autójában egy pneumatikus hiba miatt, de a finn nem kap büntetést, mert nem egy vadonatúj egységet szereltek be neki.
Mégsem a bokszutcából, és nem utolsóként, ugyanis van der Garde autójában váltót cseréltek, ezért a holland csúszott vissza az utolsó rajtkockába.
Button, Vergne, Hülkenberg, Gutiérrez, Pic, di Resta, van der Garde a kemény gumikon fog rajtolni, a többiek a közepes keménységű Pirelliken. Elindult a felvezető kör.
Már 31 fokos, ez árthat a Mercedesnek, és kedvezhet például Alonsónak és Räikkönennek a felkapaszkodásban.
Most érkeznek vissza az autók a célegyenesbe, mindjárt jön a rajt. Az élen tehát a két Mercedes.
Hamilton maradt az élen, a kissé beragadó Rosberget megelőzte Vettel. Utánuk jön a javító Sutil és Massa, majd Räikkönen, Ricciardo, Grosjean, Button, Alonso. Incidens nem történt.
Az 1. kör végén csak 14. az ausztrál, s most szóltak neki, hogy megsérült az első szárnya. Alonso a hátsó egyenesben megelőzte Buttont, feljött a 9. helyre.
Megfutotta a leggyorsabb kört, és 1,2 másodperce elhúzott Vetteltől. Rosberg már majdnem 2 másodpercre leszakadt a némettől.
Grosjeant is megelőzte, most Ricciardót vette üldözőbe. Hamilton az élen egy újabb leggyorsabb körrel 0,3 másodpercet vert Vettelre.
Hamiltonnal közölték rádión, hogy a 4. Sutil feltarthatja a mögötte jövőket. Hamilton és Sutil között közel 6 másodperc a különbség.
A Force India pilótája a 16. helyen áll, és máris változtatnak a stratégiáján. Az élen Hamilton már 2,1 másodpercre elszakadt Vetteltől, akihez lassan közelít Rosberg.
A 10. helyen álló versenyző elképesztően nyugodtan beszél a rádión vezetés közben, miközben a gumik állapotáról téjákoztatja a McLarent. Csapata arra szólította fel, hogy óvja az első gumikat. Button mögött Pérez halad, akit lassan Webber fog támadni.
Pérez, valamint a sérült első szárnnyal köröző Webber is megelőzte őt.
Az élen haladva balhátsó defektet kapott, és pechére a pálya elején, így egy teljes kört meg kell tennie, mielőtt a bokszba érhet.
Az új sorrend: Vettel, Rosberg, Sutil, Massa, Räikkönen, Ricciardo, Alonso, Grosjean, Pérez, Webber. Hamilton megejtette a kerékcserét, nagy hajsza vár rá, ha pontot akar szerezni.
Ő ki is pördült a bal hátsó gumi defektje után, de tovább tudott menni. Úgy tűnik, nagyon sok a törmelék a pályán, lehet, hogy Safety Car is kell, hogy megtisztíthassák az aszfaltot. Massa ugyanott kapott defektet, ahol Hamilton.
A kemény keveréken folytatja, Webber szintén. A kör végén Räikkönen és Ricciardo tért be új abroncsokért.
Grosjean a korábbi kerékcseréjével a Ferrari elé került, de Alonso a hátsó egyenesben visszaelőzte, átvéve a 6. helyet. Grosjean mögött Räikkönen jön. Közben Rosberg is kiállt a bokszba, aki előtte 3,3 másodpercre volt lemaradva az élen álló Vetteltől.
Megkapta a kemény gumikat, kényelmesen maradt Rosberg előtt. Úgy tűnik, a legtöbben háromszor fognak kereket cserélni. A 3. Sutil, Alonso pedig máris 4., megelőzve a két Lotust.
Vicces, Grosjeannak a Ferraritól származó klasszikussal üzenik meg, hogy engedje el Räikkönent. Ez meg is történt. Az előzés közben pedig pont előttük kapott egy balhtásó defektet Vergne...
El kell takarítani a törmelékeket. És Vettel balhátsó gumija is megsérült, a Red Bull közli vele, hogy kerülnie kell a rázóköveket, amennyire lehet.
Az 52 körös táv harmadánál az állás: Vettel, Rosberg, Sutil, Alonso, Räikkönen, Grosjean, Ricciardo, Pérez, Webber, Button. Sajnos nem tudni, hogy mi okozta a defekteket - a terhelés, a rázókövek, a törmelékek, vagy valami más -, és ez veszélyes lehet.
A gumigyártó szakemberei tüzetesen vizsgálják a gumikat, hogy megpróbálják kitalálni, mi okozhatta a három defektet (Hamiltonét, Massáét, Vergne-ét). A hátsó egyenesben most szedik fel a gumitörmelékeket az aszfaltról. Vettelnek egyébként nem a mostani, hanem az előző etapban használt gumiján találtak egy vágást.
Rosbergnek magyarázzák rádión, hogy a kerékvetők éles részei jelenthetnek veszélyt, ezért kerülnie kell őket, főleg a 4-es kanyarnál, továbbá a gyors kanyarok kijáratánál. Massa közben kijött egy újabb kerékcserére, így visszaesett az utolsó, 22. helyre. Az élbolyból egyébként csak Sutil van most a közepes keménységű abroncsokon.
Továbbra is a biztonsági autó vezeti a mezőnyt. Vettelnek azt mondták, egyelőre nem tudni, hogy tényleg a rázókövek okozzák-e a bajt, vagy maguk a gumik. Utána meg rászóltak a németre, hogy több benzint égessen el, hogy könnyebb legyen az autója - a Red Bull szerint a többi pilóta jobban teljesít ezen a téren.
A kör végén visszatér a bokszba a Safety Car. A sorrend tehát Vettel, Rosberg, Sutil, Alonso, Räikkönen, Grosjean az élen.
A kör elején agresszívan támadta Pérezt, és az első hosszabb egyenes végén megelőzte a mexikóit. Webber feljött a 8. helyre.
Több kanyarban is alig érintik a versenyzők a kerékvetőket, melyeket máskor általában előszeretettel használnak. Vettel 1,4 másodpercre meglépett az élen Rosbergtől, akit a csatázó Sutil és Alonso követ.
Gutiérrez megelőzésével feljött a 13. helyre, így a másik Saubert vezető Hülkenberg után eredhet. A Safety Car sokat segít Hamiltonnak, hogy legalább pontokkal zárhassa a hétvégét.
A Sauber ezért kihívta őt a bokszba. A német a közepes gumikon folytatja.
2,5 másodperc az előnyre Rosberg előtt, akit további 5,5 másodperccel követ Sutil. Alonso, Räikkönen, Grosjean, Ricciardo, Webber, Pérez, Button a további sorrend.
És átveszi a 6. helyet az első DRS zónában. Alonso nem boldogul Sutillal, és hátrafelé is figyelnie kell az érkező Räikkönen miatt.
Grosjeant, aki az élmezőnyből elsőként jött ki a bokszba, már Webber is megelőzte. Räikkönen kijött egy új szett kemény gumiért az 5. helyről.
A Ferrari reagált Räikkönen kiállására, nem akarják, hogy a finn a spanyol elé vágjon. De nem jött össze, Räikkönen megelőzte Alonsót. Grosjean is kijött a depóba.
A bokszutcában a kerékcserére érkező Grosjeannal, miután szerelői végeztek saját kiállásával, és veszélyesen engedték ki. Lehet, hogy ez a kis időveszteség okozta, hogy Räikkönen mögé került. Webber átváltott a közepes keménységű gumikra.
A tét pillanatnyilag az 5. hely, di Resta egyelőre állja a sarat, és hárítja Hamilton támadását.
Közben Räikkönen és Alonso lehagyta a frisebb gumikon Hamiltont, akit utána Webber is megelőzött.
A problémák ellenére mind a 22 autó köröz. Rosberg kijött kemény gumikért, a Safety Car miatt elképzelhető, hogy mindenki átváltott a kétkiállásos taktikára. És a következő körben Vettel is bejött kerékcserére.
36 kör ment le, 16 van még hátra. A sorrend Vettel, Rosberg, Räikkönen, Webber, Alonso, Hamilton, Sutil, Ricciardo, Pérez, Massa. De Hamilton most jött ki a bokszba.
Oda-vissza előzi egymást a két versenyző az egész körben, most di Resta van előrébb, miután megelőzte a bokszból pont az orra elé visszatérő Hamiltont.
A Toro Rosso pilótája az első kieső, a garázsban parkolt le. Vettelnek szóltak, hogy szándékosan nagy a guminyomás az abroncsokban, hogy csökkentsék a defekt kockázatát.
Már csak 1,6 másodperc az előnye Rosberg előtt. Rosberg mögött viszont több mint 10 másodperces lemaradással jön csak Räikkönen, Webbert és Alonst megelőzve.
Feljött a 10. helyre a Hangar egyenesben, Grosjeant lökte ki a pontszerző helyekről. Előtte most két McLaren halad néhány másodpercre.
Pont a célegyenesben állt meg a Red Bull, az egyik rajtkocka mellett. Rosberg az élre állt, és a rossz helyen leparkoló autó miatt beküldték másodszor is a Safety Cart. A hajtáslánc romlott el Vettel autójában.
Ez egy vélhetően nem tervezett kerékcsere, de a Mercedes elővigyázatosságból megtehette, hogy kihívja Rosberget harmadszor is a bokszba, mivel akkora az előnye Räikkönen előtt. Kemény gumikat kapott a német.
Többen kijöttek új gumikért, köztük Alonso is. Räikkönen rádión azt mondja, nem biztos, hogy helyesen tette, hogy a pályán maradt, de a Lotus szerint most már késő ezen bánkódni.
Rosberg, Räikkönen, Sutil, Ricciardo, Webber, Pérez, Button, Alonso, Hamilton, Grosjean. A lekörözöttek most megelőzhetik a többieket, hamarosan folytatódhat a verseny. Még 8 kör van hátra.
Elvontatták Vettel lerobbant autóját, folytatódik a verseny. Rosberg a friss gumikon azonnal el is húzott Räikkönentől. Érdekes lesz figyelni Alonsóra, aki szintén frissebb abroncsokon támadhat a 8. helyről.
Ez hihetetlen, ezúttal Pérez kapott defektet. Webber közben megelőzte Ricciardót a 4. helyért, Alonso Buttont a 7-ikért.
Webber megelőzte Sutilt, és most már Räikkönent támadja a 2. helyért. Meg is van neki a régi célegyenesben. Alonso pedig már 5., Hamilton 6., Ricciardót hagyták állva. Pérez nem folytatja a versenyt sérült autóval.
A 4. helyről pillanatok alatt visszaesett a 6. helyre, esélytelen volt a frissebb gumikon érkező Alonso és Hamilton támadásával szemben. Még 3 kör a célig, de nagy az izgalom!
Fokozatosan közelít Rosberghez, két körrel a leintés előtt 1,3 másodperc a hátránya. Ez lehetne a harmadik F1-es győzelme Silverstone-ban. Alonso közben megelőzte Räikkönent, átvette a 3. helyet.
Tényleg nem ártott volna a kerékcsere a finnek, Hamilton is megelőzte őt. Rosberg megnyerheti a futamot, már nincs sok hátra, bár Webber nem adja fel. Grosjean autóját közben betolták a garázsba.
Sikerült Webber előtt maradnia, ezzel idei második, összességében harmadik győzelmét aratta. Alonso 3. lett, sokat javított a szombati nap után, csakúgy, mint a táv elején defektet kapó Hamilton, akinek szintén óriásit kellett hajráznia.
Mögötte pedig Massa, Sutil, Ricciardo, di Resta, Hülkenberg lett a sorrend a pontszerző helyeken. Köszönjük figyelmüket, hamarosan bővítjük a cikket a végeredménnyel, és külön cikkben jelentkezünk a részletes összefoglavóal is.
Ez a versenyről élőben készült tudósításunk. A részletes összefoglalónkat sok nyilatkozattal itt olvashatják.
Lewis Hamilton könnyen megtartotta első helyét a rajtnál, csapattársát, Nico Rosberget azonban megelőzte Sebastian Vettel, így a világbajnok azonnal feljött a második helyre. A legjobban Felipe Massa és Adrian Sutil rajtolt, a legtöbbet, tíz helyet Mark Webber esett vissza, aki beragadt és koccant is Romain Grosjeannal az első kanyarban.
Hamilton DRS-távolságon kívül tudta tartani Vettelt egészen addig, amíg a 8. körben fel nem robbant a bal hátsó gumija. Pechjére a 4. kanyar után történt a defekt, ezért szinte az egész pályán végig kellett mennie lassú tempóval. Két körrel később Massa is bal hátsó defektet kapott, meg is pördült. Öt körrel később Jean-Eric Vergne is hasonlóan járt, neki 300 km/h-s sebességnél robban fel a bal hátsó gumija. Ekkor már nyilvánvaló volt, hogy valami törmelék vagy a 4/5-ös kanyar rázóköve lehet ludas a sok defektben, ezért beküldték a safety cart öt körre, amíg ellenőrizték a pályát. Kiderült, hogy Nico Hülkenbergnek is defektje volt, igaz lassú, és a Vettel első kerékcserénél levett bal hátsó gumija is sérült volt.
Remek verseny bontakozott ki az újraindítást követően, Webber, Hamilton, és Alonso egyre előrébb verekedte magát. Az újabb dráma a 41. körben jött el, amikor Vettel autójának elment a hajtása, és megállt a célegyenesben. Mivel veszélyes helyen volt a Red Bull, újra bejött a safety car öt körre. Mikor visszajött a bokszba, hatalmas versenyfutás kezdődött a jobb helyekért az utolsó öt körben, Webber egészen a második helyig jutott, mögötte Alonso és Hamilton szinte egyszerre előzte végig a top 10-es versenyzőket, végül a ferraris lett a harmadik, a brit pedig a negyedik.
Nico Rosberg élete harmadik, idei második győzelmét szerezte meg, de a hátránya még így is 50 pont Vettel mögött. A Brit Nagydíjon kiderült, hogy a Mercedes már megoldotta a gumikopási gondjait, mivel végig tudták diktálni az iramot, Rosberg Vetteltől sem szakadt le, amikor mögötte haladt, és Hamiltonnak két kerékcsere is elég volt.
Élő tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.