A Bahreini Nagydíj körről körre
2013. április 21. 13:44
Üdvözöljük kedves olvasóinkat a Bahreini Nagydíjról készülő élő, szöveges tudósításunkban. Bő 20 perc múlva kezdetét veszi a futam, az autók már a rajtrácson állnak.
A büntetések miatt alaposan megkavarodott a rajtrács a tegnapi időmérőhöz képest, a végleges sorrend a következő:
1. Rosberg (Mercedes)
2. Vettel (Red Bull)
3. Alonso (Ferrari)
4. Massa (Ferrari)
5. Di Resta (Force India)
6. Sutil (Force India)
7. Webber (Red Bull) **
8. Räikkkönen (Lotus)
9. Hamilton (Mercedes) ***
10. Button (McLaren)
11. Grosjean (Lotus)
12. Pérez (McLaren)
13. Ricciardo (Toro Rosso)
14. Hülkenberg (Sauber)
15. Bottas (Williams)
16. Vergne (Toro Rosso)
17. Maldonado (Williams)
18. Pic (Caterham)
19. Bianchi (Marussia)
20. Van der Garde (Caterham)
21. Chilton (Marussia)
22. Gutiérrez (Sauber) *
* +5 rajthely, amiért Kínában hátulról nekiment Sutilnak
** +3 rajthely a Kínában Vergne-nel történt ütközés miatt
*** +5 rajthely a bahreini váltócseréért
Ezt nyilatkozta a előbb a rajtrácson Ross Brawn csapatfőnök, és Jenson Button is. Sok versenyző szerint a hőség nagyon kikezdi majd a gumikat, ez a kopásnál is nagyobb problémát jelenthet.
A tegnapi időmérőn kemény gumikat használó Massa a büntetéseknek köszönhetően a 4. helyen találta magát, így csapattársa mellől indulhat. A rajtrácson Brundle előbb arról faggatta Stefano Domenicalit, mit kért versenyzőitől. "Te is tudhatod, mit mondtam nekik" - mosolygott a csapatfőnök. A két Ferrari mögül a Force India párosa indulhat.
Bernie Ecclestone szokásához híven a rajtrácson nézi végig a ceremóniát, a szerelők az utolsó előkészületeket végzik a versenyn előtt, a pilóták lassan beszállnak az autóikba.
Idén már negyedszer, ismét ki kellett kapcsolni az FIA telemetria rendszerét megbízhatósági problémák miatt, így a versenyzők nem látják a kormányon a zászlókat jelző fényeket, és a DRS sem kapcsolható ki automatikusan a versenyirányításból.
Ez megnehezítheti a versenyzők dolgát, főleg, hogy a pályát körülvevő sivatag miatt homokot hordhat az aszfaltra. Kimi Räikkönen a rajtrácsra menet alulkormányzottságra panaszkodott a szél miatt.
A top tízből egyedüliként a narancssárga jelzésű kemény gumikat választotta. A brazil tegnap nem találta a tempót a közepes keveréken, ezért kockáztatott, ami végül kifizető döntésnek bizonyult. Így valószínűleg neki kell a legkésőbb megejtenie az első kerékcserét, meglátjuk, mire megy vele...
Persze csak bahreini mércével mérve. Jelenleg 29 fok van, de az aszfalt még mindig 42 fokos.
A 10. helyezett Button szabadon választhatott a két keverék között, azonban ő is közepesen rajtol. A mezőny hátsó részéből Grosjean, Hülkenberg, Bottas, Vergne és Gutierrez választotta a kemény gumikat. Elindul a felvezető kör.
Rosberg megtartotta az első helyet, Alonso azonban lerajtolta Vettelt, a címvédő viszont néhány kanyarral később visszavette a második helyet. Az általában jól rajtoló Massa visszaesett az 5. helyre, őt di Resta előztem eg. Mögöttük Sutil, Webber, Räikkönen, Button a sorrend.
Azonban kicsit szélesen veszi a kanyart, így Rosberg visszaveszi az első helyet. Vettel láthatóan gyorsabb, a páros mögött Alonso is a megfelelő pillanatra jár. Közben Gutierrez és Sutil is a bokszban, Vergne-t pedig éppen defekt miatt hívták be.
Most tisztán elmegy Rosberg mellett, akit már Alonso támad lelkesen. Közben a DRS használatát engedélyezték, a spanyol a célegyenesben bebújik a német mellé, ő azonban nem hagyja magát!
Egyelőre szinte mindenki DRS-távolságon belül autózik az előtte lévőhöz képest, az első 15 versenyző 10 másodpercen belül van.
A célegyenes végén a DRS segítségével elmegy mellette, és ezúttal meg is tartja a második helyet. A páros mögött di Resta szépen tartja magát, és a kemény gumikon rajtoló Massa is jó tempót diktál Hamilton visszaesett a 11. helyre. Vettel megfutotta a leggyorsabb kört
A Force India remek formában van, di Resta ezzel feljött a 3. helyre, és ott van Alonso nyomában. Közben Vettel majdnem 3 másodperces előnyt autózott ki. Massa első szárnyának bal oldalán lötyög egy elem, ennek ellenére már támadja a gumikkal küzdő Rosberget.
Ettől sérült meg az első szárnya. A német kénytelen volt kimenni a bokszba a koccanás után.
A spanyol hátsó szárnya egyszerűen nyitott állásban maradt, be is jött azonnal a bokszba, ahol a szerelők erővel nyomták vissza zárt állásba. Közben kereket is cseréltek neki, azonban csak a 17. helyre tért vissza a pályára, óriási forgalomba. És ismét beragadt a szárny!
Ismét visszatért, a szerelők újra lecsapják a hátsó szárnyat - katasztrófálisan kezdődik a verseny a Ferrarinál. Vettel vezeti a versenyt di Resta és Rosberg mögött.
A sorrend így az élen Vettel, di Resta, Massa, Pérez, Räikkönen, Rosberg, Button, Hamilton, Hülkenberg, Maldonado. Alonso a 18. helyen van, miután megelőzte Gutiérrezt. A Red Bull reagál, Vettelt is kihívják a bokszba.
Vettel, Massa, Pérez, Hamilton és Maldonado is ebben a körben jön ki, miközben Webber megfutja a leggyorsabb kört.
Mögötte Räikkönen, Hülkenberg és Bottas - még egyikük sem járt a bokszban, utóbbi kettő a kemény keveréken rajtolt. Közben Button előzi Rosberget a 12. helyért, és sikerült is neki.
Ők Massával és Grosjeannal autóznak egy bolyban, akik most egymást nyüstölik, egyelőre a brazil marad elől. A négyes a 7-10. helyen halad. Hátulról Pérez támadja Grosjeant.
Egyelőre azonban nem bír a Lotusszal. Közben Hülkenberg is megejtette első kerékcseréjét, úgyhogy már csak a versenyt vezető di Resta és Räikkönen nem jártak kint.
Di Resta közben kiállt az élről kereket cserélni, így most Vettel vezeti a versenyt. A sorrend mögötte. Räikkönen, Webber, Rosberg, Button, Massa, Grosjean, Pérez, Di Resta, Hamilton - a Mercedeses közepes gumikat kapott első kerékcseréjénél. Alonso közben a 12. helyezett Maldonadót üldözi - természetesen DRS nélkül.
A mezőnyből utolsóként. A finn kicsit gyorsan indult el a bokszból, alig tudták kihúzni az emelőt az autója alól.
Grosejan és Pérez is megelőzi, a brazil azonnal be is jön a bokszba. Hamilton tegnap délelőtti esetéhez hasonlóan levált egy darab a gumi futófelületéről, azonban nem olyan súlyos a helyzet, most közepes keveréken folytatja a versenyt. Közben Vergne-t betolják a garázsba, a Toro Rosso padlólemeze még az első körben sérült meg.
Mögötte Webber lemaradása már 10 másodperc, őket Rosberg, Button, Grosjean, Pérez, Di Resta, Hamilton, Räikkönen, Hülkenberg követi.
A pole-ból rajtoló németet Button és Grosjean is megelőzte, hiába védekezett agresszívan, és már Pérez is ott van a nyakán, most azonban mindketten kiállnak a bokszba - és változatlan sorrendben térnek vissza a pályára.
Előttük Alonso autózik, aki egyelőre nem tudta átverekedni magát Maldonadón. DRS nélkül nehéz dolga van... Közben Webber és Hamilton is kijött a bokszba, így a spanyol most a 8. helyen áll, azonban most Webber friss gumikon elmegy mellette.
A spanyolnak így ez már a harmadik kerékcseréje... Közben Button ismét megelőzte Rosberget, és most megérkezett Pérez mögé.
Újra megkapja a kemény keveréket, és visszajön az első helyre! Mögötte Grosjean, di Resta, Räikkönen még nem cseréltek kereket - ők valószínűleg két kiállásra játszanak. Őket Webber, Pérez, Button, Hülkenberg és Rosberg követi. Alonso a 14. helyen.
A skót fantasztikus versenyt fut, a célegyenes végén bebújik Grosjean mellé, és a belső íven elmegy mellette. A francia be is jön a bokszba, közepes gumikat kap, mivel ő a keményeken rajtolt. Közben Button megelőzte Pérezt, aki azonban továbbra is tapad rá.
Miközben mögötte folyamatosan változik a helyzet, a címvédő senkitől sem zavartatva autózik az élen, jelenleg mindenkinél gyorsabb. A McLaren párosa továbbra is egymást nyüstöli.
Ádáz csata folyik a McLarennél, Pérez nem adja fel, azonban a nagy erőlködésben hibázik, és nekikoccan Button hátó kerekének, amitől egy apró elem letörik az első szárnyáról. "Nyugtassátok le" - kéri Button rádión a csapatot. Mögöttük Rosberg figyeli az eseményeket.
Ismét a rádión panaszkodik rá, arra kéri a csapatot, csináljanak valamit. A McLarennél tovább folyik az ádáz csata, Pérez beebújt Button mellé, ő azonban nem hagyta magát, többször is összeértek, Pérez pedig lekényszerült a pályáról. Grosjean a nevető harmadik, aki a dulakodást kihasználva befurakodott a két McLaren közé - bár ő is összeért Pérezzel.
Így feljön a második helyre a majdnem 20 másodperccel vezető Vettel mögé. Utánuk a sorrend: Webber, Button, Grosjean, Pérez, Rosberg, Hamilton, Alonso - a spanyol jelenleg az 1 pontot érő 10. helyen halad. Közben Grosjean az új gumikon könnyedén megelőzi Buttont.
A finn megkapja a kemény gumikat, valószínűleg többször már nem jön ki. Közben Rosberg is kint járt.
A mexikói autójával gond van, a rádión azt mondja, egyszerűen nincs elég erő az autójában. Di Resta is bejön a bokszba.
Kénytelen újra bejönni a bokszba, így a 15. helyre esik vissza. A Ferrarinál minden elromlik ezen a hétvégén, ami elromolhat... . Webber kereket cserél, ahogy Hamilton is - a Mercedesre felrakják a kemény gumikat a verseny végéig.
Pérezzel együtt jön be, mindketten a kemény keveréket kapják meg, a 9-10. helyre térnek vissza.Közben Webber és Rosberg ütközését vizsgálják a sportfelügyelők. Akkor értek össze, amikor az ausztrál az előbbi kerékcseréjét követően a bokszból jött kifelé.
Azonban neki még ki kell állnia kereket cserélni, így jelen állás szerint Räikkönen és di Resta állhat fel a dobogóra Vettel mellé. A finn korábban a csapaton kérte számon a stratégiát, nem értette, miért hozták ki olyan korán a bokszba - azonban megnyugtatták, hogy minden terv szerint halad.
Könnyedén tér vissza ez élre utolsó kerékcseréje után, és közben Grosjean is kijön a bokszba, és pont Button elé tér vissza a pályára.
Folyamatos csata folyik a középmezőnyben, Button a két Mercedes szendvicsében halad. Rosberg kijön a bokszba, Hamilton azonban megelőzi egykori csapattársát.
Vettel bő 8 másodperccel vezet Räikkönen előtt, mögöttük di Resta, Grosjean és Webber autózik tisztes távolságban egymástól. Utánuk viszont kemény meccsek folynak: Hamilton, Button, Pérez és Alonso egymás nyakán - utóbbi kettő most el is ment Button mellett. A Ferrarinak most nagyon hiányozhat a DRS.
DRS nélkül is megelőzte Pérezt, aki megpróbált visszatámadni, de igyekezetében egy kicsit kisodródott a pályáról. A spanyol már a 7. helyen.
Jelenleg 3,5 másodperc köztük a különbség, de a francia átlagosan egy másodperccel gyorsabb körönként. Di Restának még 8 kört kéne kibírnia, hogy megszerezze első dobogós helyezését.
A Mercedes versenyzője is feléled, már DRS-távolságban van Webberhez képest, még Alonso is utolérheti őket. Közben Grosjean 2,2 másodpercre közelítette meg di Restát.
Az ausztrálnak esélye sem volt védekezni, így Hamilton feljött az 5. helyre. A pole-ból rajtoló Rosberg eközben a 9. helyen halad.
Ezzel vége a Force India dobogós álmainak. Grosjean tegnap épp arról beszélt, hogy tavaly a 7. és 11. helyről indulva mindketten felálltak a dobogóra, Räikkönen azonban azt mondta, ennek nincs jelentősége. Most nagyon úgy néz ki, hogy megismétlődhet a tavalyi dobogó Vettellel.
Az utolsó kanyart rontotta el, így Webber visszavette tőle az 5. helyet. Közben az Alonso-Pérez páros utolérte őket... ebből még bármi kisülhet.
A Caterhamet vizsgálják van der Garde veszélyes kiengedéséért.
Pérez visszaelőzi Alonsót, akit az sem zavar, hogy visszatámadás közben el kell hagynia a pályát, óriási porfelhőt felverve a Ferrarival. A rádión arról panaszkodik a csapatnak, hogy a mexikói leszorította a pályáról. Közben Hamilton újult erővel támadja Webbert.
Most már senki sem veheti el tőle a győzelmet, csak be kell gurulni a célba. Hamilton a célegyenes utáni kanyarban végre megelőzi Webbert.
Megismétlődik a tavalyi dobogó, Räikkönen és Grosjean állhat fel a címvédő mellé peszgőzni.
A dobogóban reménykedő di Restának be kell érnie a 4. hellyel, mögötte Hamilton futott be. Pérez viszont az utolsó pillanatban megelőzte Webbert, így feljött a 6. helyre, a DRS nélkül harcoló Alonso 8-ikként futott be Rosberg, és az utolsó pontszerző Button előtt.
Ez volt pályafutása 28. győzelme, ezzel a 6. helyre ugrott az összesített listán. Előtte Alonso áll, 31 elsőséggel.
Ez a versenyről élőben készült tudósításunk. A részletes összefoglalót itt olvashatják.
Változatos gumistratégiákat és parázs csatákat hozott a Bahreini Nagydíj, ahol Sebastian Vettel idei második futamgyőzelmét szerezte meg Kimi Räikkönen és Romain Grosjean előtt, megismételve a tavalyi dobogós felállást. A pole pozícióból induló Nico Rosberg a várakozásoknak megfelelően nem sokkal a rajt után hátraesett, Vettel útja pedig innentől kezdve sima volt a győzelemig.
A futam ismét a gumistratégiákról szólt, Räikkönen két kiállással szerezte meg a második helyet, míg Grosjean háromszor járt a bokszban, és hat körrel a leintés előtt taszította le a dobogóról a fantasztikus versenyt futó Paul di Restát. A Mercedesek közül ezúttal Lewis Hamiltonnak alakult jobban a futam, ő az utolsó körben előzte meg Mark Webbert, megszerezve az 5. helyet. Az ausztrál mellett az egész futamot végigharcoló Sergio Pérez is elment az utolsó pillanatokban.
A délután nagy vesztese a Ferrari volt: Fernando Alonso a rajt után Vettel mögött haladt, azonban állítható hátsó szárnya nem sokkal később nyitott állásban ragadt, ami miatt két egymást követő körben kellett kijönnie a bokszba, így a mezőny végére esett vissza. DRS nélkül végül a 8. helyig küzdötte fel magát. A kemény gumikon rajtoló Felipe Massa már a rajt után koccant Adrian Sutillal, ráadásul a 38. körben defektet is kapott, így ő is kénytelen volt beiktatni egy extra kerékcserét, ami miatt a 15. helyre esett vissza. A pontszerzők sorát Rosberg, és a csapattársával ádáz csatákat vívó Jenson Button zárta.