Alonso volt a leggyorsabb az időmérő előtt
2013. április 20. 09:55
Jó reggelt! Köszöntjük kedves olvasóinkat a Bahreini Nagydíj szombat délelőtti szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Szahírban ismét szép idő van, délutánra 33 fokot várnak. A csapatoknak tehát hőségre kell készülniük az időmérőn, ami persze extra terhelést ró a gumikra.
Tegnap délelőtt a két Ferrari volt a leggyorsabb, délután viszont már Kimi Räikkönen ragadta magához a kezdeményezést. Ez annál is biztatóbb számukra, hogy a Ferrarinak és a Lotusnak rendszerint a versenytempója az erőssége. tehát ha az időmérőn is gyorsak lesznek, vasárnap nehéz lehet őket utolérni.
A szél viszont kicsit enyhült a tegnapihoz képest. Tegnap komoly problémákat okoztak az erős széllökések, megzavarva az autók viselkedését a féktávokon, ahol a versenyzők nehezen tudták felmérni, mennyire kell később vagy korábban fékezniük a légmozgás miatt.
A Pirelli hasonló helyzetre számít, mint a múlt hétvégén, Kínában: a többségnek három kerékcserére lesz szüksége, de néhányan megpróbálhatják kettővel teljesíteni a távot. Még szerencse, hogy Malajzia után úgy döntöttek, a lágy helyett a közepes keveréket hozzák ide, mert még az is okozott nehézségeket tegnap. A Pirelli azt ígéri, a jövő héten eldönti, változtat-e az idei gumikon.
Máris 16-an robogtak ki a pályára, hogy megtegyék a próbakörüket, egyelőre persze mindenki a kemény gumikon. Van der Garde-ot figyelmeztették a rádión, hogy a szél most enyhe ugyan, de a 4-es kanyarban hátulról fúj, ami elnyújtja a féktávot.
Mégpedig Esteban Gutiérrez jóvoltából, aki 1:42.573 alatt ért körbe. Már csak Webber nem járt a pályán.
Rob Smedley ezt közölte vele a rádión. És ez nem túl jó hír a brazil számára, mert az egész telemetriai rendszer a GPS-pozícióra épül. Közben Gutiérrez 1:39.592-re javított.
1:36.015-tel, a második mért körével. A Caterham tegnap gyorsabbnak tűnt a Marussiánál, ami idén eddig nem volt jellemző.
Pérez a rádión arról számol be, hogy a pálya állapota romlott a tegnapihoz képest. Ez Bahreinben mindig így van, mert a szünetben a szél befújja homokkal a aszfaltot. Minden edzésen újra le kell takarítani a pályát.
Máris 1:33.875-re javít, ami kb. 3 tizeddel jobb Räikkönen tegnapi eredményénél. A finn közben a 2. helyre jött fel, míg Grosjean elfékezte magát, és kisodródott. A Red Bullok a régi, nagyobb leszrítóerőt generáló hátsó szárnyat tartották meg a hétvégére, de Webberé jelenleg laposabb, mint Vettelé.
Arra panaszkodik a rádión, hogy valami sípolást hall, mire közlik vele, higy ez a Safety Carra figyelmeztető jelzés. A csapatok különféle hangjelzéseket használnak a versenyzők preferenciáitól függően: a McLaren pl. a felváltásokban is így segíti a pilótáit.
Már az előbb az élre állt, de most még jobb, 1:33.464-es kört ment, az első két szektorban abszolút legjobb részidőt érve el. Alonso zárkózott fel mögé 0,156 másodperces hátránnyal, megelőzve Webbert és Massát.
Mindössze 56 ezredes hátránnyal Grosjean mögött. Előbb Di Resta, majd Sutil futott legjobb részidőt az első szektorban, ahol a Force India különösen erősnek tűnik.
Azt írják, beváltak a tegnap óta elvégzett változtatások. Grosjean viszont a rádión azt mondja, a fékerőelosztó kapcsolója önállósította magát.
1:33.348-as időt ért el az etapja 5. körében. A sorrend az edzés félidejében: Vettel, Grosjean, Alonso, Di Resta, Rosberg, Webber, Sutil, Massa, Räikkönen, Hamilton. Ez teljesen megfelel az erőviszonyoknak: az első öt helyen egy Red Bull, egy Lotus, egy Ferrari, egy Force India és egy Mercedes van.
Kínában az edzéseken már kipróbálták az új elemet, amelyen főként a véglap változott az előző verzióhoz képest. Tegnap is sok újítással kísérleteztek, de este még nem tudták, melyiket fogják itt élesben is bevetni.
Pérez tegnap azt mondta, nem biztos benne, hogy sikerül bejutniuk a Q3-ba. Most éppen ennek a határán egyensúlyoznak: Button 0,952 másodperces lemaradással a 11., Pérez a 12. helyen áll.
Ricciardóhoz képest. Erről informálják a rádión, figyelmeztetve, hogy emiatt túl mélyen zuhanhat be a kanyarba, elvétve a csúcspontot. Webber kicsit szenved a Red Bull-lal, több helyen elfékezte magát, illetve le is sodródott a pályáról az elmúlt percekben.
A 2-es kanyarban túl korán ad gázt, miután a rázókő kibillenti Ferrariját az egyensúlyából, és bemutat egy szép piruettet. A kavicságyban köt ki, de mivel az nem túl mély, viszonylag könnyen kikecmereg belőle. Nem történt nagy baj, csak a gumik sínylették meg a kalandot.
Azt mondja, nem szereti ezeket a fékeket. Közben Rosberg az első, aki a közepes gumikon hajtott ki a pályára. Az egyelőre a legutolsó helyen álló Gutiérrez is azokkal próbálkozik.
A pálya elején és végén még az egyéni legjobbján sem javított, középen viszont abszolút legjobb részidőt ért el. A 13-as kanyarban kisodródott a rázókövön túlra. Hamilton is kipróbálta a lágyabb keveréken, de maradt a 10. helyen. Úgy tűnik, ezekből a gumikból nem is olyan könnyű kisajtolni az extra teljesítményt.
A közepes gumikon a második mért körét 1:33.455 alatt teljesíti - a keményeken 1:34.073 volt a legjobbja. 0,107 másodperc a hátránya az élen álló Vettelhez képest, aki azonban még a kemény Pirellinek érte el az eredményét. Közben Rosberg is javított egy kicsit, az 5. helyen áll.
A hűtött első kerékagyat, amit Vettel tegnap kipróbált, mára leszedték az autójáról.
A Lotusok, a Force Indiák és Alonso is azokon hajtottak ki a pályára végre. Ez jó időzítés, mert most nem túl sűrű a forgalom: csak hatan vannak odakint.
6 tizedet ő sem tud kihozni a közepes Pirellikből, de 1:33.620-as idejét 1:33.247-re javítja. Räikkönen 1:34.008-tól 1:33.446-ra faragja le az idejét, amivel a 3. helyre sorol be - tehát lassabb, mint Vettel volt a kemény keverékkel.
Chilton autójában a KERS hűtését kellett kicserélni, Bianchié pedig egy pillanatra kigyulladt az üzemanyagrendszer hibája miatt. Most húszan vannak a pályán, nagy a forgalom.
Új kasztnit kapott a hétvégére, és most csak 18 ezreddel van elmaradva Räikkönentől. A Red Bullok most próbálkoznak a közepes gumikon, és Webber fel is kapaszkodott harmadiknak, az utolsó szektorban abszolút legjobb részidőt ért el. Chiltonon kívül mindenki odakint köröz, mindenki a közepes Pirelliken. "Nem hiszem, hogy ezt jól időzítettük, srácok. Asszem, hét autót kellene megelőznöm" - jegyezte meg Button a rádióban.
Az első két szektorban javított az egyéni legjobbján, de aztán a hátsó egynesben utolérte Picet, aki nem engedte el. Vettel oda is intett neki utána. Pic tegnap ugyanezt játszotta el Gutiérezzel, vele össze is koccant. Vettel a következő körében rásodródott egy rázókőre, és inkább kiengedte az autóját a bukótérbe.
Hamilton sérült balhátsó futóművel és gumival gurul vissza a bokszba. A visszajátszásból látszik, hogy az egyenesben megroggyant a felfüggesztés, és a gumiról levált az egész futófelület. Az edzés befejeződött, Alonso maradt az élen. Köszönjük figyelmet! Hamarosan bővítjük a cikket az eredményekkel és az összefoglalóval. Az időmérő 13 órakor kezdődik.
Fernando Alonso az élre kormányozta a Ferrariját a Bahreini Nagydíj szombat délelőtti szabadedzésén, megelőzve Sebastian Vettelt, aki azonban még a keményebb keverékű gumikon érte el a legjobb időeredményét, mert amikor a lágyabbakkal akarta teljesíteni a gyorskörét, forgalomba került.
Vettel akkor az első két szektorban egyéni legjobb részidőt ért el, de a hátsó egyenesben utolérte Charles Picet, aki a 14-es kanyarban éppúgy ráhúzta a kormányt, mint pénteken Esteban Gutiérrezre. A címvédő kénytelen volt elvenni a gázt, és dühösen intett a francia felé, a kemény Pirelliken futott köre azonban így is csak 1 tizeddel maradt el Alonsóétól.
A közepes keverékben rejlő 5-6 tizedmásodpercet kevesen tudták kihozni a gumikból, ami az időmérőn érdekes dilemma elé fogja állítani a csapatokat. A 3. helyen Mark Webber végzett, bizonyítva, hogy a Red Bull a pole pozíció egyik legfőbb várományosa, de a tegnap délutáni szabadedzést megnyerő Kimi Räikkönen is csupán 66 ezreddel kapott ki tőle. A küzdelem ismét kiélezett volt, az első tizenhárom helyezettet egyetlen másodperc fedte le.
Lewis Hamilton 5. lett a Bahreinben az előző hétvégékhez képest kevésbé izmosnak tűnő Mercedesszel, az edzés azonban rosszul végződött számára, mert a bal hátsó gumijáról menet közben levált az egész futófelület, és megsérült a futóműve is. Bár nem világos, hogy melyik idézte elő a másikat, ez újabb érv lehet a mellett, hogy a Pirelli változtasson a gumikon, amiről jövő kedden fognak dönteni. A Mercedes - valószínűleg a felfüggesztést ért ütés miatt - úgy döntött, kicseréli a sebességváltót az autóban, így Hamiltonra öt rajthelyes büntetés vár.
Ezúttal az új kasztnival versenyző Romain Grosjean is csupán 18 ezreddel maradt el Räikkönentől, és a legjobb tíz közé beverekedte magát a két Force India is. A McLarennek ugyanakkor az időmérőn nehéz dolga lesz, ha be akar jutni a Q3-ba, hiszen Jenson Buttont és Sergio Pérezt megelőzte Nico Hülkenberg is a Sauberrel.
Bár Alonso zárt az élen, számára sem alakult zavartalanul a szabadedzés, egyszer ugyanis túl korán adott gázt a 2-es kanyarban, megcsípte a rázókövet, és kipördült a kavicságyba, ahonnan végül vissza tudott gurulni a pályára. Csapattársa, Felipe Massa Ferrarijában eleinte nem működött a GPS rendszer.
A legtöbb problémával azonban a Marussia küszködött: Max Chilton autójában elromlott a KERS hűtése, Jules Bianchié pedig az üzemanyagrendszer hibája miatt egy pillanatra még lángra is kapott.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Kövessen minket a Facebookon is!