Hamilton a kísérleti gumikon előzte meg Vettelt
2012. november 23. 12:56
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Brazil Nagydíj első szabadedzéséről élőben készített tudósításunkban! A hétvégén eldől, hogy Sebastian Vettel vagy Fernando Alonso fejezheti-e be háromszoros világbajnokként a 2012-es szezont. 13 pontos előnye miatt erre a németnek van nagyobb esélye, de még Alonsót sem szabad leírni. Itt megnézheti, milyen befutók dönthetnek a spanyol javára.
A levegő 24, az aszfalt 36 fokos. Az előrejelzések szerint hétvége hátralévő részében folyamatosan csökkenhet a hőmérséklet, vasárnapra pedig esőt is jósolnak - ez alaposan megkeverheti az erősorrendet.
Újabb dizájnt vet be a hétvégén. Az edzés megkezdődött, máris nyolcan hajtottak ki a pályára, hogy megtegyék az ellenőrző körüket.
Pérez már tegnap elszólta magát, úgyhogy ez nem jelent meglepetést, de a Sauber ma megerősítette, hogy a mexikói Esteban Gutiérrezt igazolta le Nico Hülkenberg csapattársául, így Kamui Kobajasi állás nélkül maradt. A Caterham pedig bejelentette Charles Pic szerződtetését a Marussiától.
A Pirelli két-két szett kísérleti, 2013-as gumit bocsátott a versenyzők rendelkezésére ma. Ezeknek narancsszínű jelölésük van, és az autók többsége máris ezen a keveréken köröz, hogy a pálya letakarításához ne az erre a hétvégére szánt gumikat használják el.
1:21.218 alatt teljesíti, szokás szerint Senna Williamsét vezeti, idén 15. alkalommal. Az egyik Caterhamben, Kovalainenében pedig Giedo van der Garde ül. Pillanatnyilag csak Pérez van kint a pályán, már mindenki megtett legalább egy ellenőrző kört.
1:15.869-es kört futott a 2013-as gumikon. Interlagosban egyelőre szépen süt a nap, a levegő 23, az aszfalt 34 fokos. Vasárnapra továbbra is esőt várnak.
Elismerte, hogy a Williams és a Force India is a potenciális célpontjai között van, de egyelőre nincs szerződése a következő szezonra.
1:14.374-es körével 1,496 mp-t ver mindenki másra. Már hat versenyzőnek van mért köre, Schumacher a harmadik. Button McLarenjét szenzorok garmadájával szerelték fel, viccesen néz ki.
A Renault-nál azt mondják, az interlagosi körön belüli 50 méteres szintkülönbség 5 mbar-os nyomásingadozást jelent, így a motor a pálya legfelső pontján 0,5%-kal kevesebb benzint fogyaszt, mint a legalsón. Érdekes.
A legújabb köre 1:14.131 volt, de a rádión panaszkodik, hogy kezdenek túlmelegedni a gumijai. Az előbb lecsúszott a Senna-S-ben. Most vissza is tért a bokszba.
Hamilton, Pérez, Maldonado, van der Garde, Ricciardo, Schumacher, Grosjean, Petrov, Vergne, Glock. Még mindig csak tizenketten tettek meg mért kört.
Miközben Vettel feljött másodiknak, 0,312 mp-cel Hamilton mögé, míg Massa is odakint köröz. Alonso napszemüvegben ücsörög szokásos helyén, a Ferrari garázsában - valószínűleg azért sem siet ki a pályára, mert szombaton és vasárnap úgyis teljesen más időjárási körülmények várhatók. Massa Ferrariján még a régi első szárnyvéglap van, Alonsóén az új.
A hétvégétől a motorszállító összes csapatának ezt kell használnia. Austinban Grosjean és a Caterham már ezzel versenyzett, a franciáét vissza is küldték Renault központjába vizsgálat céljából, de nem találtak rajta semmi aggasztót. Így a Red Bull is kénytelen áttérni rá.
Már csak 34 ezredre van Hamiltontól, a sorrend mögöttük: Button, Massa, Maldonado, Pérez, di Resta, van der Garde.
Túlmelegedtek a fékjei. Van der Garde Caterhamjén pedig szemcsésedtek a jobbelső gumik, ezért mégsem állítanak az első kerekek összetartásán. Di Resta feljött a 4. helyre, Massa mögé.
Egyelőre a 18. helyen áll, de most javítani készül.
Ez elég ritka ilyenkor. A finn csütörtökön részt sem vett a mérnöki eligazításokon, mert még Los Angelesben vakációzott, és mpst még mért köre sincs. Alonso közben az 5. helyre kapaszkodott fel, éppen Massa mögé.
Erre panaszkodik a rádión. Továbbra is ő vezet, a sorrend mögötte: Vettel, Button, Alonso, Massa, di Resta, Webber, Maldonado, Kobajasi, Hülkenberg. Alonso visszatért a bokszba az első etapja után.
Úgy érzi, a kanyarok közepén jobban tapad. A mexikói pillanatnyilag a 12. helyen áll.
Ma semmiképpen sem, mert kihat a hátsó gumik hőmérsékletére, és ezzel a problémával nem boldogulnak. A múlt hétvégén Schumacher használta, így gyors volt az időmérőn, de katasztrofálisan lassú a versenyen, míg Rosberg, aki nem használta, épp fordítva volt ezzel. Egyelőre a 17. illetve 13. helyen állnak.
Mind a négy kerekével a fehér csíkon túl megy, de nem történik nagyobb baj. Räikkönennek, de la Rosának és Karthikeyannak még nincs is mért köre. A HRT-nek ez lehet az utolsó nagydíja, és az autói egyelőre csak egy-egy ellenőrző kört tettek meg. Lehet, hogy nem is fognak többet? De: de la Rosát épp most küldik ki.
Már csak 9 ezred a hátránya Hamiltonhoz képest, a pálya első szektorában abszolút legjobb részidőt ért el. Button is egy századon belül van. Räikkönen végre kigurult a garázsból, de a Lotus kicsit rángatott alatta, nehezen indult el.
Az utolsó versenyére készülő klasszis sisakján a következő felirat szerepel: "Az élet a szenvedélyről szól. Köszönöm, hogy osztoztatok az enyémben." Szép.
Egyetlen újabb ellenőrző kört követően megint a Lotus garázsában van, a gyújtógyertya cseréje a jelek szerint nem oldotta meg a problémát. Csapattársa, Grosjean a 6. helyen áll. A sorrend: Hamilton, Vettel, Button, Alonso, Massa, Grosjean, Webber, di Resta, Hülkenberg.
De la Rosa a 22., Karthikeyan a 23. helyen van, mindketten megelőzik Räikkönent, aki továbbra sem tudott megtenni mért kört.
Mivel már az edzéseken és az időmérőn is csak a kijelölt zónákban lehet majd használni a DRS-t, így akarják fokozni a hatékonyságát. Pérez autójára más anyagú féktárcsákat és -betéteket szerelnek. A mexikói Austinban is fékproblémákkal küszködött.
Így már négyen vannak egy századon belül az élen, ami egy ilyen rövid pályán azért nem ritkaság. Az 5. helyezett Alonso hátránya viszont már 0,474 mp.
A rádión azt tanácsolják neki, hogy állítsa egy fokozattal előrébb a fékerőelosztást. Az előbb cserélték le az első szárnyát a bokszban.
Már nem az első alkalommal az edzés során. A spanyol továbbra is az 5. helyen áll Hamilton, Vettel, Webber és Button mögött.
Zavarja, hogy sokan lábatlankodnak körülötte a garázsban. "Egy csomóan nem csinálnak semmit, úgyhogy szeretném, ha eltűnnének innen" - követeli a rádión.
Motorproblémái után végre tartósan kijöhetett a pályára, 1:16.979-es körével a 21. helyen kezd. Schumacher egy hajszállal javított, a 16. helyre jött fel, közvetlenül Rosberg mögé. Még senki nem használta a lágyabb, azaz közepes gumikat, de ezen az edzésen várhatóan nem is fogja.
A 9-es kanyarban kicsit szélesebben ment be a kelleténél, és bemutatott egy szép piruettet. A 4-es kanyarban pedig Bottas robogott ki az aszfaltozott bukótérbe, de ő is simán folytatni tudta a körözést.
Csak Alonso van a garázsban. Räikkönen már a 16. helyig kapaszkodott fel. Vettel a gumik vibrációjára panaszkodik.
Kobajasi gyorsabb volt, hátulról meg akarta előzni őt a 8-as kanyarnál, de di Resta ezt valószínűleg nem vette észre, és ráhúzta az autóját a szokásos ívre. A japán füstölő kerekekkel fékezett.
A Senna-S-be alig tudott befordulni, a bal első kereke szépen kockásra kopott. Valószínűleg az új anyagú fékekkel is küszködik. Ma nem egyszer követett el hasonló hibát.
Éppen az érkező Hamilton előtt pördült meg, de szerencsére nem ütköztek össze. Most csak a két HRT nincs kint a pályán.
Másfél másodperccel jobb kört futott, mint előzőleg, 0,983 mp-s hátránnyal feljött a 11. helyre, Rosberg maradt 18.
Hamilton maradt az élen. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan bővítjük a cikket az eredményekkel és a szöveges összefoglalóval is...
Lewis Hamilton nyerte a Brazil Nagydíj első szabadedzését, míg a világbajnoki cím várományosai közül Sebastian Vettel a 2., Fernando Alonso pedig a szokásosnak tekinthető 5. helyen végzett. Bár egyelőre napsütés és száraz időt fogadta a csapatokat Interlagosban, szombaton már 30 százalékos valószínűséggel, vasárnap pedig biztosan esni fog a jelenlegi előrejelzések szerint.
A Pirelli ma a versenyzők rendelkezésére bocsátott két-két szettet a 2013-as gumik prototípusából, és a délelőtti edzésen a legtöbben - köztük Hamilton - ezzel érték el a legjobb időeredményüket. Az egyszerű beazonosíthatóság kedvéért narancs csíkkal jelölt gumi keveréke megegyezik az idei keményével, de a futófelülete szélesebb, merevebb az oldalfala és más a szerkezete is, így 1 kg-mal nehezebb annál.
A Red Bull párosa azok közé tartozott, akik a szabványos kemény Pirellikkel voltak a leggyorsabbak. A szezon leghepehupásabb és második legrövidebb pályáján Vettel, Mark Webber és Jenson Button egy századmásodpercen belül kerültek Hamiltonhoz képest, Alonso hátránya viszont 0,261 másodpercre rúgott.
A McLareneken, Red Bullokon és Ferrarikon kívül ígéretesen gyorsnak tűnt a Force India is, míg a Lotus csak Romain Grosjeannal képviseltette magát az élmezőnyben, mert Kimi Räikkönen motorjával gondok voltak, és az edzés közben még a gyújtógyertyákat is ki kellett benne cserélni. A finn sokáig vesztegelt a garázsban, de aztán az utolsó percekben a 16. helyig kapaszkodott fel.
A régi kipufogóját használó Mercedes továbbra is küszködött, bár igaz, hogy a versenyzői az edzés nagy részében hosszú etapokat tettek meg. Michael Schumacher röviddel a leintés előtt javítva felkapaszkodott tizenegyediknek, ám így is alig sikerült egy másodpercen belül megközelítenie az élen végző Hamiltont.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!