A Kanadai Nagydíj percről percre
2012. június 10. 19:39
Köszöntünk mindenkit, aki velünk tart a kanadai versenyről készített tudósításunkban. Montrealban kellemes az idő, a levegő 27, az aszfalt 43 fokos. Utóbbi a gumikopás szempontjából jelentős tényező, bár az előrejelzések szerint kevés kerékcsere várható.
Kicserélte a váltóját a Williams, ezért automatikusan öt rajthelyes büntetést kap, így a 22. kockából várja a startot. Már Monacóban is kicserélték a váltót Maldonado autójában.
Így fest: Vettel, Hamilton, Alonso, Webber, Rosberg, Massa, Grosjean, di Resta, Schumacher, Button, Kobajasi, Räikkönen, Hülkenberg, Ricciardo, Pérez, Senna, Kovalainen, Petrov, Vergne, de la Rosa, Glock, Maldonado, Pic, Karthikeyan.
A Ferrari Twitteren nemrég írta, hogy sajnos be kell rekeszteniük az Olaszország-Spanyolország EB-mérkőzés nézését. Az autók most érkeznek meg a rajtrácsra.
Azt mondta, hogy a versenyen a Lotus rendszerint jobb, mint az időmérőn, ezért bízik benne, hogy a 7. helyről rajtolva gyűjthet néhány pontot. Räikkönen csak a 12. helyről indul.
Ezért elvileg egykiállásos stratégiák is elképzelhetőek.
A Mclaren ex-főnöke a Sky Sportsnak ebben a pillanatban azt mondta, hogy a gumik annyira uralják a teljesítményt, hogy sokszor még az sem számít, ha valaki az autóján hatékonyan fejleszt - sokkal fontosabb, hogy beletaláljon a gumik megfelelő teljesítményi tartományába.
Az első hat versenyt hat különböző ember nyerte, és öt különböző csapat. Ma vagy az lesz a szenzáció, hogy például Hamilton személyében hetedik győztes születik, vagy az, hogy esetleg Vettel vagy Alonso lesz az első, aki két győzelmet arat.
Mégpedig a hátsó egyenesben. Tavaly még kettő volt.
Az első tízből csak Button, utána Räikkönen, Hülkenberg, Pérez, de la Rosa és Maldonado. A többiek a szuperlággyal indulnak.
Szinte minden Kanadai Nagydíjon meg szokott jelenni a pályán, ennek a stratégiában idén is szerepe lehet. Közben Rosberget arra utasították a rádión, hogy az első körben egy kicsit tolja előrébb a fékerőelosztást, amennyiben szükségét érzi.
Pillanatokon belül elrajtol a Kanadai Nagydíj.
A rajtnál ezúttal nem történt semmilyen incidens, a Red Bull versenyzője megőrizte a vezetést. Rosberg megpróbálta támadni Webbert, de hiába, most már Massa üldözi őt.
Egy kör után ennyit vert Hamiltonra. Közben Massa kis híján megelőzte Rosberget. Ez volt talán az év eddigi legunalmasabb rajtja.
A 11. helyre jött fel, Button mögé, aki maradt a tizedik.
A hátsó egyenesben.
Di Resta, Grosjean és Schumacher mind DRS-távolságban van mögötte. Sőt, ebben a pillanatban di Resta a DRS-sel el is ment a Mercedes mellett. Úgy tűnik, Rosberg egyelőre a hőség ellenére sem tudja munkára fogni a gumikat, most már ott van a nyomában Grosjean.
Ő az első, aki ilyen időeredményt ér el, már 1,9 másodperc az előnye Hamiltonhoz képest, akiről Alonso nem szakad le.
Az első kanyarban megforgott, pedig a tempója nagyon jó volt. Hátraesett a 12. helyre.
A visszajátszásból látszik, hogy a bajnokok falának is majdnem nekikoccolta a jobbhátsó kerekét. A rádión arra panaszkodott, hogy rázkódik az autója a gumikon.
Pedig a szuperlágy gumikon van, míg előtte a finn, illetve Button a lágyakon.
Bár még csak kilenc kör ment le, máris utasítják, hogy egy kicsit takarékoskodjon. A csapatok mindig kevesebb benzinnel kezdik a versenyt, mint amennyivel elvileg be tudják fejezni. Itt Kanadában joggal reménykedhetnek egy Safety Car-fázisban is.
Di Restának is szóltak, hogy ha kopni kezdenek a hátsó gumijai, kiállhat. Most már a negyedik helyezett Webber és a 9. helyezett Button nagyjából azonos tempót diktálnak, jóllehet különböző gumikon vannak. Épp most szóltak Buttonnak, hogy a szuperlágyat használók gumijai kezdenek is elkopni.
Egy új szett lágy gumi egyértelműen gyorsabb egy használt szett szuperlágynál, ezért aki meg mer játszani egy korábbi kiállást, az előrébb kerülhet. Hamilton az utóbbi körökben 1,5 másodpercre faragta le a hátrányát Vettelhez kéeps, és Alonso is tartja velük a lépést.
Ő az ötödik helyen van, de már 6,5 másodpercre Webbertől, feltartja Rosbergéket.
Kipördülése után ő volt az első, aki megjátszotta, hogy a lágy (keményebb) gumikra váltson. A Ferrarinak érdemes volt kimenekítenie őt a Sauberek közül.
Ők megpróbálkoznak az elévágással. Schumacher rossz helyre ér vissza, az egyik Caterham mögé, di Resta viszont szabad levegőre.
Közben Grosjean futotta a leggyorsabb kört.
Vettel 1:20.6 alatt teljesítette az utolsó körét, egy teljes másodperccel lassabban, mint Rosberg, aki most, hogy nincs előtte di Resta, begyorsult.
Hiába rajtolt a keményebb gumikon, máris ki kellett jönnie. Vettel gumijai közben elkoptak, ezt lehetett látni már pénteken is.
A lágy gumikat kapja meg, a hatodik helyre tért vissza, Räikkönen elé.
Bár a kiállása után egy kicsit lassan indult el, így is a Red Bull elé tért vissza a pályára. Alonso viszont még kint van, és köszöni szépen, nagyon gyors: abszolút első szektort futott, és még kint marad a pályán!
Forgalomba került, így még Massa is előtte van, aki pedig megpördült korábban. A Mercedes nagyon rosszul időzített.
A különböző szektorokban hol Alonso, hol Pérez, hol Massa a leggyorsabb. Vettel támadni akarta Hamiltont, aki azonban mostanra bemelegítette a gumijait, és szabad levegőhöz jutott.
Alonso a második helyre, Grosjean mögé, de Hamilton és Vettel elé tért vissza, mindkettejüket megelőzte. Most hideg gumikon kell védekeznie.
A DRS-t kihasználva elment mellette, a spanyol hiába próbálta feltartani a hajtűben. Vettel is nagyon közel van hozzá. Továbbra is Grosjean áll az élen, de ő még nem volt a bokszban.
Így Hamilton, Alonso és Vettel az első három helyezett újra.
1:18.945 alatt teljesítette, és jól tette, mert így Grosjean nem tudta megelőzni a bokszból kifelé.
A Force India a jelek szerint ismét belassult, most éppen Schumachert tartja fel a 12. helyen. Massa viszont meglépett, és pillanatnyilag annyira gyors, hogy a tempója csak Hamiltonétól marad el. Kár, hogy a 11. helyen áll.
Az 1-es kanyarnál, és utána le is parkolta az autóját a fűre kicsivel arrébb.
Úgy tűnik, a lágy gumikon sokkal gyorsabb a Ferrarinál, máris 2,4 másodperc az előnye. Túlvagyunk a táv harmadán.
Akárcsak Sergio Pérez és Pastor Maldonado. A többiek az első tízből már mind kint voltak.
Már 6 másodperccel van Vettel mögött, és csak a 6. Rosberg viszont tartja vele a lépést, amióta di Resta a verseny elején kiállt előle a bokszba.
A legutóbbi köre 1:18.8-as volt, Alonsóéval egyforma, holott még mindig ugyanazokon a gumikon van, mint amikkel rajtolt. Ezek szerint megpróbálkozhat az egy kiállással, akárcsak Räikkönen. A többiek valószínűleg kétszer fognak kiállni.
A HRT-t betolták, mert úgy tűnt, az egyik fékjéből sűrű füst gomolyog, ezt láttuk már a hétvége korábbi részében is a HRT-től.
Ezt ugyan nem láttuk, de valamivel vesztett 2,5 másodpercet, és Hülkenberg eléje került. Így már csak a 14.
Az ő sarkában pedig ott van Webber a jóval frissebb gumikon, a finn ennek ellenére most futotta egyéni legjobb köridejét.
3,3-3,4 másodperc között stabilizálódott, lehet, hogy most már nem erőlteti túl az autóját, mert ez az előny pont elég ahhoz, hogy egy elévágást kivédjen vele. A rádión most közölték vele, hogy minden a terv szerint alakul, és az A tervnél maradnak.
Egy újabb szuperlágy szettet kap az eddigi szuperlágy helyett. Ezzel valószínűleg nem fog eljutni a célig, vagyis alighanem háromszor kell majd kiállnia. Ez szöges ellentétben van a szintén a lágy gumikon rajtoló Räikkönen és Pérez stratégiájával, akik még mindig ugyanazokon a gumikon vannak, amelyen elrajtoltak.
Hamilton, Alonso, Vettel, Räikkönen, Pérez, Webber, Rosberg, Grosjean, Massa, di Resta. Rosbergé a leggyorsabb kör, 1:17.972-es eredményt ért el, 3-4 tizedet verve mindenki másra.
Tűrhetően jött ki a megpördüléséből, és csak 3 másodperccel van a 8. helyezett Grosjean mögött.
Az ausztrál sok időt veszít Räikkönen és Pérez mögött, ez lehetővé tette Rosbergnek, hogy 1.8 másodpercre dolgozza le a hátrányát mögötte, holott nemrég még 6,6 volt. A bokszkiállások utolsó fordulójánál akár meg is előzheti a Red Bullt, ha a Mercedes ügyesen taktikázik.
A Mercedes azért hozta ki most, mert így Kobajasi és Schumacher elé, szabad levegőre tudott visszatérni.
Még 30 kör van hátra, és nagyjából ennyit bírnak a szuperlágy gumik a verseny végén. Közben Webber hibázott, és ezzel Grosjean utolérte.
Rosberg elé tért vissza, aki ismét leggyorsabb kört futott. A Mercedes most kezd életre kelni.
Schumacher a hajtűben kifékezte Kobajasit, aki azonban a DRS-sel visszaelőzte őt.
Az előbb érdemes volt nyomnia a gázt, mert Räikkönent az utolsó kanyarban kívülről megelőzte, majd Pérez pont mellé érkezett meg, és őt is faképnél hagyta. Ezzel két helyet nyert.
Nagyon küszködik a gumikopással, 6 tizeddel lassabb körönként az előtte haladó Maldonadónál, aki még csak egyszer járt a bokszban, míg ő már kétszer.
A 12. helyről állt ki, pontszerzésre sem igazán van esélye. Nagyon régóta üldüzte Kobajasit, de megelőzni nem tudta.
Nyitva maradt a hátsó szárny felső terelőlapja, nem csapódott vissza, így ki is csúszott vele a kis leszorítóerő miatt. Visszatért a bokszba, de nem tudják a szerelők kézzel sem lecsukni neki. A hihetetlen pechsorozata folytatódik. Pedig a DRS úgy van megkonstruálva, hogy elvileg csak az alsó állásban tud beragadni.
A bokszutcai gyorshajtásért.
A rádión erről értesíti a McLarent. 3,2 másodperc az előnye Alonsóval szemben, aki viszont meglógott Vetteltől, 3,4 másodpercet vert rá.
A bokszkiállása óta a Mercedes sarkában maradt, és DRS-távolságból üldözi, Räikkönen viszont a 9. helyen 3,8 másodpercre lemaradt tőlük.
2,6 másodperc volt az előnye Alonsóhoz képest, aki az előző körben 6 tizedet hozott rajta. Hamiltonnak megint elrontották a kerékcseréjét, a jobb hátsó kerekével volt valami baj, vesztett vele körülbelül 2,5 másodpercet, és még lassan is indult el. Ez akár a győzelmébe is kerülhetett.
Így is Webberék elé tért vissza, ami nagy mázli, mert különben beragadt volna a forgalomba, ha a kerékcseréje még 1-2 másodperccel tovább tart. Most viszont jól odavert, és 1:17.242-vel megfutotta a leggyorsabb kört.
Éppen Räikkönen elé tért vissza a pályára, de Rosberg és Pérez mögé. Az élhármas mögött pillanatnyilag Grosjean és Massa halad, ők azonban valószínűleg még ki fognak állni a bokszba.
Hamilton közben mindent megtesz azért, hogy behozza a bokszban elvesztegetett időt. Körönként egy másodpercet ver Alonsóra, aki a jelek szerint inkább arra játszik, hogy a verseny végén frissebbek legyenek a gumijai.
Nagyon kockázatos stratégia, mert a végére szétkopnának a gumijai, de egyelőre jó tempót diktál, és nem mutat hajlandóságot rá, hogy kiálljon.
Rosberg az utolsó sikánt levágva előzte meg Massát, ezért vissza kellett előznie a Ferrarit, így viszont Pérez is elment mellette - sőt, kis híján Massa mellett is.
Aki már küszködik a használt gumikon.
Azért, hogy az ellenfelek ne értsék, miről van szó. Muszáj kint tartaniuk őt a verseny végéig, mert ha kiállnak a bokszba, még Grosjean mögé is kerülnek. Az a probléma, hogy Hamilton 5-6 kör után így is utoléri őket, az imént is futott egy leggyorsabb kört.
Közben Hamilton két másodpercre közelítette meg Vettelt, és négyre Alonsót, aki most már nagyon lassul a gumikon.
"Bőven lesz időnk előzni" -szólnak neki a rádión.
Alonso 2,1 másodpercre van előtte, és még van 8 köre. Meg fogja enni reggelire a Ferrarit...
Már nem bírták a gumijai, így alaposan hátra fog esni, Grosjeané lesz a dobogó. Az ötödik helyre esett vissza, Pérez mögé.
Ez nagyszerű győzelem lesz! Nem bírt magával, a hajtűnél is megpróbálta támadni a Ferrarit, de Alonso ügyesen védekezett, így Hamilton csak a DRS-sel tudta legyűrni. De Alonso annyira lassú, hogy Grosjean is hamarosan utoléri.
Pedig ő is csak egyszer járt a bokszban, de a gumijai sokkal jobban bírják. Közben Pérez és Massa felváltva futják a leggyorsabb köröket, de ők persze a szuperlágy gumin vannak.
Neki beválik az egykiállásos stratégia, a DRS-sel könnyedén a Ferrari elé kerül. Alonso Péreztől sincs biztonságban, aki 1:16-os köröket fut.
De így is megfutja a leggyorsabb kört, 1:16.047-tel.
Ami Malajziában nem sikerült neki, az itt igen, és még Vettel is esélyes rá, aki pedig az előbb járt a bokszban. Ha így marad, Hamilton és Alonso holtversenyben fogják vezetni a bajnokságot.
Ebben az értelemben mégis csak a Red Bull tette helyesen, hogy kiállt a kopott gumikon, a Ferrari eltaktikázta magát.
Hét versenyből ő a hetedik győztes. A sorrend: Hamilton, Grosjean, Pérez, Vettel, Alonso, Rosberg, Webber, Räikkönen, Kobajasi, Massa.
2007 és 2010 után. Grosjean és Pérez pályafutásuk során másodszor állhatnak a dobogóra.
Szorosan követik egymást a versenyzők a tabella élén, Hamiltonnak 88 pontja van, Alonsónak 86, Vettelnek 85, Webbernek pedig 79.
Ez a Kanadai Nagydíjról élőben, körről körre készült tudósításunk. A részletes, nyilatkozatokat is tartalmazó összefoglalónk itt olvasható.
A hetedik idei versenyen megszületett a hetedik győztes Lewis Hamilton személyében. A futam nagy részében úgy tűnt, hogy gond nélkül behúzza a győzelmet, de a végén meg kellett izzadnia érte. A rajt után maradt a Sebastian Vettel, Hamilton, Fernando Alonso sorrend az élen, egészen az első kerékcserékig, amelyekből Alonso jött ki a legjobban, megelőzve mindkét riválisát. A lendületben lévő Hamilton azonban szinte rögtön ezután lehagyta őt.
Minden jel arra mutatott, hogy az élcsapatok kétkiállásos taktikát választanak, de végül csak Hamilton esetében történt így. Alonso és Vettel kint maradt az erősen elhasznált gumijain, bízva abban, hogy kihúzzák velük a célig. Hamiltont ez nem ijesztette meg, több mint tíz másodperces hátrányát ledolgozva a DRS segítségével mindkettejüket simán megelőzte néhány körrel a leintés előtt, és győzelmével a tabella élére állt. Alonso és Vettel pórul járt, az egykiállásos stratégiát sikerre vivő Romain Grosjean és Sergio Pérez is eléjük vágott, Vettelnek a 4., Alonsónak az 5. hellyel kellett beérnie. Az izgalmas végjátékot leszámítva viszonylag eseménymentes volt a futam, szokatlan módon a Safety Cart sem kellett bevetni.
A részletes, nyilatkozatokat is tartalmazó összefoglalónk itt olvasható. Az új vb-állás itt tekinthető meg.