Hamilton volt a leggyorsabb az állatkertben
2012. június 08. 16:15
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Kanadai Nagydíj első szabadedzéséről élőben készített tudósításunkban! A levegő hőmérséklete jelenleg 21 fok, az aszfalté pedig 22. Kicsit felhős az ég, és 2,8 m/s-os szél fúj.
Máris húszan mentek ki, hogy megtegyék az ellenőrző köreiket. Csak Vettel, Rosberg, Hülkenberg és Senna nem járt a pályán eddig.
Az autó bal oldalára óriási rácsot szereltek, a mérnökök ezzel térképezik fel, hogy a levegő hogyan halad hátrafelé a kasztni fölött. Webberén, szintén a bal oldalon, egy kisebb van az oldaldoboz előtt. Már mindenki megtette az ellenőrző körét, most épp senki nincs a pályán.
A Meteo France szerint a Montrealtól északra lévő esőfelhők kelet felé haladnak, így nem fenyegetik a pályát. Ma volt esély a csapadékos időre.
Hülkenberg autójának hátsó szárnyát bekenték a zöld áramlásjelző festékkel. A csapat azt írja, egy ideig nem mennek ki a pályára. Most épp a két Lotus van kint, Räikkönen nekivágott az első mért körnek.
1:20.347 alatt teljesíti, de Grosjean azonnal jobb, 1:20.295-ös időt fut nála.
1:17.988-as kört fut, 7 tizedet verve Räikkönenre. Már a két Toro Rossónak és a két Saubernek is van mért köre.
A Caterham a Twitteren azt írja, a délelőtti és a délutáni edzésen is esőt várnak, a csapatok alighanem ezért aktivizálták magukat ilyen korán. Már Räikkönen áll az élen, az ideje 1:17.188.
A 9-es kanyarnál lesodródik a pályáról, átdöcög a füvön.
Az ideje 1:16.837, azaz 3 tizeddel gyorsabb Räikkönenénél. Mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt ért el. A Mercedest tartják a hétvége egyik legnagyobb esélyesének, a pálya fekszik nekik. Schumacher tegnap azt mondta, még sohasem érezte magát annyira közel a győzelemhez a visszatérése óta, mint most.
A csapat a Twitteren közli, hogy Massa és Alonso autóján eltérő kipufogóval kísérleteznek. Ez az egyik terület, ahol még jelentősen fejlődniük kell. Glock Marussiáján lecserélték az orrkúpot.
Erről számol be a Lotusnak. Egyelőre mindenki a lágy (azaz a keményebb) gumit használja, a szuperlágyat szokás szerint későbbre tartogatják. Hamilton felkapaszkodott másodiknak, Schumacher jelenleg a hetedik.
A Force India szerint már kissé nedves a pálya, bár egyelőre nem olyan durva a helyzet. Kovalainen ettől függetlenül elrontotta az első kanyarkombinációt, és átszánkázott a füvön. Már a belső kamerákon is látszanak az esőcseppek.
A köridők mindazonáltal még javulnak, Hamilton 1:16.080-nal vezet. A levezető körében még gyorsabb volt az első két szektorban, mégis visszatért a bokszba. Mögötte a sorrend Kobajasi, Massa, Rosberg, Schumacher, Räikkönen, Grosjean, Alonso.
Az első fékhűtőcsatornákat szigszalaggal leragasztották kicsit, hogy ne áramoljon át rajtuk annyi levegő. Ez egy gyors megoldás, de a fékhűtőknek jelentős aerodinamikai szerepük van.
Aztán befejezik az etapjukat. A két Mercedes közben visszatért a pályára, továbbra is a lágy keverékkel. A két Marussiának és Buttonnak továbbra sincs mért köre.
A 3-as kanyart levágja, aztán félig megforog, de kézben tartja a Red Bullt. Rosberg közben feljött másodiknak, 73 ezredmásodpercre közelítve meg Hamiltont.
Webber a 3., Vettel a 4. helyre jött fel, de Schumacher rögtön utána megelőzte őket. Az első két helyen továbbra is Hamilton és Rosberg áll, az előnyük durván két tized.
A Williamsé különlegesen néz ki, az alja teljesen boltozatos, ilyet még nem láttunk. A DRS hatékonyságát akarják javítani vele, mert az nekik az egyik legrosszabb a mezőnyben, úgy érzik, 2-3 tizedet nyerhetnek vele. A HRT is új, kisebb szárnyat készített Montrealra, erről itt egy kép.
Kovalainen a 9-es kanyar falának csapta a Caterhamet, aminek a teljes jobb oldala leamortizálódott. Előtte a vizes rázókövön először kitört az autó fara, és ahogy a finn korrigált, hirtelen a másik irányba fordult. Kovalainen kiszállt, de az orvosi autó is a helyszínre érkezett. Az alkatrészek szétszóródtak a pályán.
Vettel néhány perccel ezelőtt beférkőzött Hamilton és Rosberg közé, mögöttük a sorrend Schumacher, Webber, Button, Kobajasi, Massa, Pérez, Grosjean, Alonso, Räikkönen.
...volna, ha Kovalainen nem töri össze az autóját. A sportbírók most emelték fel a darura, viszik le a pályáról. "Rendben vagyok. Lehet, hogy kívülről drámainak tűnt az eset, de nem volt semmi különös" - mondta néhány pillanattal ezelőtt a Sky Sports-nak.
A szabályok szerint ilyenkor nem állítják meg, úgyhogy a csapatok elveszítik a piros zászlós megszakítás idejét. Ez különösen akkor fog rosszul jönni nekik, ha később elered az eső.
Az edzést újraindították, Grosjean és Räikkönen a szuperlágy gumikon ment ki a pályára. A többiek továbbra is a lágyat használják. A levegő és az aszfalt hőmérséklete nem változott az edzés eleje óta, továbbra is 21/22 fok.
Óriási a forgalom, de Button McLarenje ismét a bakon áll, az orrkúpját is levették.
Túl nagy tempóval érkezett meg oda, esélye sem volt elfordulni. Räikkönen és Grosjean érdekes módon nem javított a szuperlágy Pirelliken.
A brit új etalonja 1:15.564, Rosberg 2 tizeddel maradt le tőle. Vettel a hátsó egyenesben olyan gyorsan utolért egy Williamst, hogy az utolsó kanyart levágva előzte meg. Aztán a 3-as kanyarban nagyot farolt a füvön.
Az első szektorban mindenkinél gyorsabb volt, 1:15.842 alatt teljesítette a körét a lágy gumikon. Az előző körben viszont volt egy csúnya elfékezése.
A pálya közepén szaladgált, vidáman bukfencezett, aztán kiugrott a kerítésen, épp mielőtt Räikkönen Lotusa elrobogott arra.
A McLaren most közölte, hogy az autója azért van a bakon, mert olajszivárgást észleltek rajta, ezért ki kellett venniük a váltóját. "Nem végzetes a probléma" - nyugtatják meg a rajongóit. A mókus után most egy jól megtermett mormota ügetett át az egyik bukótéren...
Amiatt az incidens miatt, amikor az előbb Vettel az utolsó sikánt levágva előzte meg a Williamst. Egy idén bevezetett szabály szerint csak nyomós okkal lehet elhagyni a pályát.
Webber, Vettel és Hülkenberg is kihasználta a lágyabb Pirellik előnyét, de így is csak a 4., 6. illetve 7. helyig jutottak. Rosberg és Schumacher is azokat használja, de nem tudtak lefaragni a korábbi köridejükből.
Tovább gyorsult a szuperlágyakon, 19 ezreddel megközelítve Rosberget. Webber és Hülkenberg eggyel szintén előrelépett.
Vettel az utolsó pillanatban még megelőzte Rosberget, aki a bokszkiállást gyakorolta az edzés leintése után. Hamilton maradt az élen. Köszönjük a figyelmet! A cikket hamarosan bővítjük az eredménytáblázattal és a részletes beszámolóval. A második edzés magyar idő szerint este 8-kor veszi majd kezdetét.
Lewis Hamilton volt a leggyorsabb a Kanadai Nagydíj nyitóedzésén, amelyen a csapatok egy része a délutánra várt eső miatt már kipróbálta a szuperlágy gumikat. Háromnegyed órával a leintés után zuhogni is kezdett Montrealban.
A McLaren versenyzője azonban még a keményebb keverékű, azaz az abszolút skála szerint lágy Pirelliken érte el legjobb, 1:15.564-es időeredményét, 0,118 másodpercet verve a címvédő Sebastian Vettelre, aki az utolsó pillanatban viszont a szuperlágyakkal ugrott fel a 2. helyre. A McLarennek ugyanakkor nem alakult zökkenőmentesen az edzése, Jenson Button autójából ugyanis olajszivárgás miatt ki kellett szerelni a sebességváltót, így ő mindössze 12 kört tett meg. Hamilton eközben 30-at.
Összesen tíz versenyző - Vettel, Nico Rosberg, Mark Webber, Nico Hülkenberg, Michael Schumacher, Romain Grosjean, Kimi Räikkönen, Daniel Ricciardo, Pedro de la Rosa, Narain Karthikeyan - próbálta ki a szuperlágy gumikat, de csak hatan javítottak velük, mert a Lotus párosa például hosszú etapokat teljesített.
Hamilton és Vettel mögött Rosberg zárta az edzést, majd Fernando Alonso következett a két autóján kétféle kipufogót tesztelő Ferrarival. Webber és Hülkenberg Vettelhez hasonlóan a tréning vége felé kapaszkodott egyre feljebb a tabellán a szuperlágy Pirellikkel. Az első tizenöt versenyző, Hamiltontól Räikkönenig 1,5 másodpercen belüli eredményt ért el.
Az eső néha szemerkélt egy kicsit, de annyira sohasem lett vizes az aszfalt, hogy romoljanak a köridők. A pálya ugyanakkor csúszott, s Heikki Kovalainen számára keserű véget is ért az edzés, amikor a 9-es kanyarban Caterhamje megcsúszott a valószínűleg nedves rázókövön, ő túl nagyot korrigált, és keményen a falnak csapta az autóját, amelynek a jobb oldala teljesen összetört. A baleset miatt több percre meg kellett szakítani az edzést.
A másfél óra alatt egész állatsereglet - egy róka, egy mókus és egy mormota - tévedt a pályára, ám mindegyik megúszta épségben a veszélyes kalandot. Pedro de la Rosa viszont elütötte a vezető szerelőjét, amikor végleg megérkezett a bokszba. Egyelőre nem tudni, hogy a szerelő milyen sérülést szenvedett, de a mentőknek kellett ellátniuk.
Az edzésről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.