A Bahreini Nagydíj percről percre
2012. április 22. 13:48
Orrkúpot is cserélnek Toro Rossóján a kerékcserével párhuzamosan. A fiatal ausztrál volt a rajt egyik nagy vesztese.
A 11. helyen haladó versenyzőnél csak Vettel és a két Lotus diktál jobb tempót jelenleg. Räikkönen 1:38.995-re javította a leggyorsabb köridőt.
A célegyenes végi hajtűnél a belső íven beesett a finn mellé, és megelőzte. Nem sok távolság maradt a két autó között.
5 másodperccel vezet Grosjean előtt. Räikkönen lemaradása 2,7 szekundum csapattársa mögött.
Megfutotta a leggyorsabb kört (1:40.201), és már 3 másodpercre ellépett Hamiltontól, vagyis nem fenyegeti őt a DRS. Hamiltont viszont támadja Webber.
Rádión kérdezte a McLarent, hogy mi történt a kerékcseréjénél. Mondták neki, hogy a balhátsó kerék felrakásával volt probléma. Közben Vettel is átváltott a keményebb gumikeverékre.
Nem kellett neki DRS, a 4-es kanyarból kijövet legyorsulta Massát. Grosjean már a 2. Hamiltont támadja.
Rosberg közölte, hogy a pályán elhagyva előzte meg őt a brit. A sportfelügyelők már vizsgálják az esetet. A szombati GP2-es futamon történt egy hasonló előzés ugyanott, annak nem lettek következményei.
Grosjean a célegyenesben megelőzte Hamiltont, Räikkönen pedig Buttont. Grosejan a 2., Räikkönen a 6. pozíciót vette át.
Räikkönen és Massa is megelőzte őt. A középmezőnyben nagy csata zajlik, az egyik résztvevő Schumacher. Kovalainen defektet kapott, bejött a bokszba.
Kifékezte a bokszban még nem járó di Restát, megint ő az első. Mögöttük Grosjean, Kobajasi, Räikkönen, Webber, Button, Alonso, Hamilton, Rosberg, Massa a sorrend. Räikkönen a hátsó egyenes végén az imént hagyta le Webbert, Button pedig a 4-es kanyar után előzte le Alonsót pár perce.
Mindannyian közepes keverékű gumikat kaptak, Buttonhoz hasonlóan. Hamilton kerékcseréjét elrontotta a McLaren, a brit Rosberg és Massa elé tért vissza. Rosberget kemény manőverrel, a pálya mellett előzte vissza a 4-es kanyar felé vezető egyenesben. Grosjean közben szintén kitért a szerelőkhöz.
Egész pontosan 4,8 másodperc.
Tízen a lágy, tizenketten a közepes keverékű abroncsot használják. Előbbiek közé tartozik Räikkönen, Rosberg, Pérez, Maldonado és Schumacher.
Panaszkodott, hogy fogynak a hátsó gumijai, ezért bement a depóba. Követte őt Massa és Rosberg is, de kettejük között megfordult a sorrend. Räikkönen a DRS zónában megelőzte Alonsót.
Már csak 31 fokos annak ellenére, hogy folyamatosan köröznek rajta az autók. Grosjean az utolsó kanyarnál kifékezte di Restát, aki bejött a bokszba ezután. Räikkönen Kobajasit hagyta faképnél, és megfutotta a leggyorsabb kört: 1:39.088.
A DRS segítségével elhúz Webber mellett a célegyenesben. A sorrend: Vettel, Hamilton, Grosjean, Webber, Alonso, Button, Massa, Räikkönen, Rosberg, Pérez. Schumacher 16.
Vettel, Hamilton és Webber mögé azonban felugrott Grosjean és Alonso. Rosberg rengeteget vesztett.
A McLaren pilótája a 4-es kanyarnál hajtott végre sikeres akciót, és átvette a 6. helyet. Alonso most Rosberg elől menekül.
Üdvözöljük kedves olvasóinkat! Szinte hihetetlen, de bő negyedórával a bahreini verseny rajtja előtt enyhén szemerkél az eső a sivatagban...ilyen sem volt még itt.
Csakúgy, mint tegnap, ma sem jók a látási viszonyok a levegő portartalma miatt.
Miután kiesett a Q1-ben, a Mercedes úgy döntött, a meghibásodott DRS mellett a váltóját is kicseréli, hiszen ezzel nem veszít sokat, és cserébe friss egységet használhat a továbbiakban. A váltócsere öt rajthelyes büntetést jelent Schumachernek, mivel az elem még nem teljesített öt versenyt. Schumacher így a 22. pozícióból várja a startot. Maldonado hasonló okból kapott öt rajthelyes büntetést a kvalifikációt követően.
A szerelők egy csoportja szorosan odaállt Webber autójának hátulja mögé, hogy a riválisok ne tudják meglesni a kipufogót, melyet Kína óta használ. A hétvégén már Vettel is ezzel a verzióval megy.
Tegnap alig mutatták a két versenyzőjüket a televíziós közvetítésben, feltehetően azért, mert pénteken kihagyták a második edzést, hogy a biztonság miatt aggódó alkalmazottak sötétedés előtt a szállodába érjenek. Elképzelhető, hogy Bernie Ecclestone és a FOM ezzel büntette őket. Ecclestone azt mondta, emberei "a pole pozícióért folyó küzdelemre koncentráltak, nem arra, aki végül 10. lett." Di Resta 10., Hülkenberg 13. lett az időmérőn.
A levegő 28, az aszfalt csupán 34 Celsius fokos, ami alatta van a pénteki és szombati értékeknek. Damon Hill szerint bahreini viszonylatban kifejezetten hűvös van. Ez csökkentheti a gumikopást. A Mercedesnek kedvezhet a lehűlés, a McLarennek nem.
A futam előtt kijelentette, a csapat jobban érti a Pirellik viselkedését, mint Kínában, ahol nem tudták, mikor jön el az a pont (a drop-off), ahol hirtelen drasztikusan romlani kezd a gumik teljesítménye. Sanghajban és Bahreinben egyaránt a lágy és a közepes keverékű abroncsokat használják.
Úgy véli, a Mercedes előrelépett a beállítások terén, ezért nagyobb önbizalommal várja a versenyt, mint Kínában. Rosberg ott végül megszerezte első győzelmét a Forma-1-ben, ma az 5. helyről rajtol.
Mindenki más a lágy keveréket tette fel a rajthoz. Valószínű, hogy a Sauber ismét megpróbál kevesebb kerékcserét beiktatni, mint a mezőny nagy része.
Mögüle Hamilton, Webber, Button, Rosberg, Ricciardo, Grosjean, Pérez, Alonso és di Resta startol.
Úgy véli, vetélytársa cikázott előtt. Ugyanakkor egyre jobban leszakítja magáról Schumacher, pedig a németnek mondták, hogy mindenképpen meg kell előznie di Restát.
A sportfelügyelők csak a versenyt követően ítélkeznek, meg akarják hallgatni a felek álláspontját. Räikkönen közben utolérte Grosjeant, hamarosan támadhatja.
Ravaszul lecsapott az előtte harcoló Pérezre és Maldonadóra, mindkettejük mellett elhúzott a 4-es kanyarnál a belső íven. Ezzel ő a 10. Pérez kijött a depóba.
Rosberg és Massa megint vele együtt érkezik újabb kerékcseréjére. Massa a lágy abroncsokat kapta, Button és Rosberg a közepeseket.
A célegyenes végén fékezte ki csapattársát, övé a 2. hely. Lehet, hogy kicsit elkésett a manőverrel, mert gumijai megsínylették a másik autó követését. Webber, Hamilton, Alonso és Schumacher megejtette második kerékcseréjét.
Ismét a balhátsó keréknél voltak gondok. Vettel, Räikkönen és Grosjean kiállása ugyanakkor simán lezajlott, Vette lágy gumikon folytatja a körözést, a Lotusok a közepeseken.
Balhátsó defekt miatt megforgott Williamse a 3-as kanyar kijáratánál. Ez tönkretette a versenyét.
A német ugyanott, ahol Hamiltont, Alonsót is kitolta jobbra a pálya mellé. A ferraris dühösen reklamált rádión emiatt, integetett is. Maldonado autóját betolták a garázsba, a venezuelai kiesett.
Most erősítették meg, hogy a Rosberg-Alonso incidenst is kivizsgálják a futam után. Az imént Massa is kicsit letolta az előzésre készülő Hamiltont.
Az 1. helyért támadhat, ha tovább közeledik a Red Bullhoz. Grosjean 3., Webber 4., di Resta 5., Button 6., Kobajasi 7., Rosberg 8., Alonso 9.
Ezzel felkapaszkodott a 7. helyre. Räikkönen 1,8 másodpercre faragta hátrányát Vettel mögött.
A bokszba tartó Kobajasi nyomában maradt egészen a bokszutca bejáratáig, hogy előnyt kovácsoljon a szélárnyékból. Az utolsó pillanatban vágott vissza a versenyvonalra.
Egy másodperc alá szorította a különbséget Vettelhez képest, ebben a körben már felnyithatta a hátsó szárnyát.
A célegyenes végén a féktávon kicsit jobbra húzódott a Red Bull mögött, de előzni még nem tudott. Räikkönen legutóbb 2009-ben Belgiumban nyert a Forma-1-ben.
Nem sokkal Maldonado előtt fejezte be a futamot. Räikkönen egyre közelebb ahhoz, hogy megelőzze Vettelt, a célegyenes végén ezúttal nagyon ráesett a németre. Sok fog múlni az utolsó bokszkiálláson.
A Red Bull közölte vele, hogy emelje meg a motor fordulatszámát. Rosberg és Hamilton túl van harmadik bokszkiállásán, a McLaren megint nem brillírozott. A Williams elárulta, hogy Maldonado a defekt miatt pördült meg.
Csakúgy, mint Pérez. Péreznek meleg pillanatai voltak, Alonsót mellé engedte ki a Ferrari, a Sauber pedig őt helyezte Schumacher mellé. Schumacher megelőzte Pérezt.
Vettel és Räikkönen a közepes keménységű gumikat kapta meg. Nem változott a sorrend közöttük.
A keményebb abroncsokon folytatja. A Ferrarit vizsgálják, amiért veszélyesen engedték ki Alonsót az előbb a bokszból.
Közel 3 másodpercre leszakította maga mögül Räikkönent, pedig mindketten azonos fajta Pirelliken vezetnek.
Vettel már 3,4 másodpercre ellépett Räikkönentől, Grosjean őrzi a 3. helyet. A további sorrend: Webber, di Resta, Rosberg, Button, Alonso, Hamilton, Massa.
A 11. Kobajasit üldözi, de a sarkában ott lohol Pérez is. Kobajasit a 4-es kanyar után előzte meg.
A Lotus úgy véli, Vettel gumijai erősebben kopnak, mint az övéi, ezért Räikkönen felzárkózhat még. A különbség kettejük között most 3,4 másodperc.
A McLaren az utóbbi két kiállásnál állított az első szárnyán, ami időigényes művelet, és ezáltal Rosberg megelőzhette őt.
Egy kör alatt hat tizedet hozott rajta, lemaradása 2,6 másodperc. A Lotus tavalyi pilótája, Nick Heidfeld azt írta Twitteren, hogy Räikkönen kímélte a gumikat az etap elején, és ez most kamatozik.
A tét az 5. hely. Vélhetően könnyű dolga lesz Rosbergnek, mert sokkal frissebbek a gumijai, mint di Restának.
3,4 másodpercre van Vetteltől. Rosberg még nem tudta lehagyni di Restát. Ez azért rossz hír neki, mert Button 3,3 másodpercre faragta le hátrányát mögötte.
Megkaparintotta az 5. pozíciót, a célegyenes végi kanyarnál füstölőset fékezve esett be a Force India mellé.
Rádión elmagyarázták neki, hogy miképp használja a KERS-t. De némileg megkönnyebbülhet, mert üldözője, Button balhátsó defekt következtében újra a bokszba kényszerült 4 körrel a vége előtt.
Ha minden így marad, 53 ponttal megkaparintja az első helyet. Räikkönen 3,1 másodpercre halad tőle a 2. helyen, Grosjean változatlanul 3.
Úgy gondolja, furcsán szól McLarenjének kipufogója. Ez egyelőre nem az ő versenye, az előbb defektet kapott. Közben Senna kiesett.
Begurul a bokszba, így a következő nagydíjon, Spanyolországban büntetés nélkül kaphat új váltót. Rosbergnek közben szóltak, hogy repedt a kipufogója, de nincs baj vele.
Első idei sikerét aratja, és rögtön a tabella élére is ugrott. Amint célba ért, lehúzódott a bokszutca kijáratához - elképzelhető, hogy alig maradt benzin a Red Bullban. Räikkönen 2., Grosjean 3. lett, a Lotust duplán képviselik a dobogón. Grosjean első serlegét szerzi az F1-ben.
Miután keresztezte a célvonalat. A német 5. lett Webber mögött. A 6. di Resta, a 7., Alonso, a 8. Hamilton, a 9. Massa, a 10. Schumacher lett.
Utoljára Jean Alesi állt a Forma-1-ben pódiumra a francia versenyzők közül, 1998-ban Spában. Mivel Massa pontot szerzett, már csak a három kiscsapat pilótáinak nincs pontja.
A versenyről készült, versenyzői reakciókat is tartalmazó részletes összefoglaló itt olvasható.
Az első hat versenyző nagyjából egyformán indult el a rajnál, Sebastian Vettel könnyedén tartotta meg a vezetést, és azt végül ki sem engedte a kezei közül az egész versenyen. A legjobban a két Ferrari rajtolt, Massa az első körben hat helyezést javított, Alonso négyet. Már pár kör után nyilvánvalóvá vált, hogy a két Lotus nehezítheti meg legjobban Vettel dolgát. Romain Grosjean a hetedik helyről indulva a rajnál már a negyedik helyre jött föl, de a hetedik körben már Hamiltont is maga mögé utasította, és a második helyről elkezdte üldözni a világbajnokot.
Csapattársa, Kimi Räikkönen hasonlóan előzte végig sorban az élmezőny tagjait, a 24. körben pedig már csapattársa mellett is elment, és feljött másodiknak. Eltérő gumistratégiájának is köszönhetően fokozatosan ledolgozta öt másodperces hátrányát Vettelhez képest, de amikor közvetlenül mögé ért, nem tudta megelőzni a DRS segítsége ellenére sem. A verseny végén már Vettel és Räikkönen is a keményebb gumin haladt, így a három másodperces különbség állandósult kettejük között a leintésig.
Schumacher végül egy pontot szerzett a 22. helyről indulva, csapattársa, Rosberg repedt kipufogóval hozta be a másik Mercedest az ötödik helyen. Rosberg izgulhat, mert agresszív védekezési manővereit (leszorította a pályáról Hamiltont és Alonsót) a verseny után vizsgálni fogják a sportfelügyelők. A Bahreini Nagydíj nagy vesztese a McLaren volt: Hamiltonnak minden kerékcseréjénél gond volt a bal hátsó kerékkel, így csak a nyolcadik lett, Buttonnak pedig három körrel a vége előtt be kellett iktatnia egy negyedik kerékcserét defekt miatt, így pontot sem szerzett.